Kezdőlap hírmozaik

    Digitális kultúra, magyar kultúra- ki viszi át a másik partra..?

    A magyar kultúra napjának alkalmából azzal foglalkozunk, mit tehet az a pedagógus, aki egy újfajta médiaforradalom kellős közepén találja magát, miközben a gyermekeket a könyvek és a kultúra szeretetére igyekszik nevelni? Fegyverneki Gergővel, a fiatal, innovatív debreceni pedagógussal, beszélgetett Fülöp Hajnalka, többek között a mai tinédzserek médiafogyasztási –és olvasási, kultúrálódási szokásairól. A saferinternet.hu cikkét közöljüljük.

    „Egy újfajta médiaforradalom kellős közepén vagyunk”  fogalmazza meg tételmondatát Fegyverneki Gergő, a fiatal, innovatív debreceni pedagógus, akivel a mai tinédzserek médiafogyasztási –és olvasási, kultúrálódási szokásait jártuk körbe. Ismerjük meg a legfontosabb kifejezését: digitáliskultúra-azonos pedagógia , és nézzük meg, mi is ez: a beszélgetés  során gyakorlatias rálátást és segítő gondolatokat kaptunk. A saferinternet.hu interjúját közöljük.

    Fotó: pexels.com

    A Magyar Kultúra Napján szeretnénk körbe járni azt a témát, hogy a digitális világ mennyire hat a kultúránkra. Hogyan látod pedagógusként, hogy az irodalom, a nyelvi alkotások szempontjából, milyen hatással van ma a gyerekekre a szinte folyamatos online létezés?

    Az internetre csatlakoztatható infokommunikációs eszközök alapjaiban változtatták meg a társadalmat, hiszen ez látjuk a mindennapjainkban is. A digitális robbanás természetesen az oktatást és a kultúrát is nagy kihívások elé állította. A különféle tantárgyi attitűdkutatások is és a mindennapi tapasztalat is azt mutatja, hogy sok diáknál az irodalom lejjebb csúszott a népszerűségi listán és ezzel egy időben csökkent az olvasási kedvük. Színesebb, interaktívabb, pörgősebb élményekkel találkozhatnak az tanulók a neten, így ezen nem kell sokat csodálkozni. A hagyományos irodalmi szövegek helyett szabadidejükben szívesebben néznek klipeket, képregényeket, közösségi oldalakon terjedő mémeket vagy videókat. Látjuk, hogy a digitális világ erőteljesen hat a kultúránkra, nem véletlenül beszélünk digitális kultúráról. Egyrészt a műalkotások egy része eleve digitális platformokon jön létre.. Mint a humanizmus idején azon dolgoztak a szöveggondozók, hogy minden kézírás meglegyen nyomtatva, most mint ha azon dolgoznánk, hogy minden nyomtatott termék meglegyen digitálisan, gondolok itt például az e-book-okra. Ebben az értelemben egy újfajta médiaforradalom kellős közepén vagyunk. Kérdés, hogy ezt valami siralomvölgyként éljük meg, ahol két út lehetséges. Az egyik, hogy foggal – körömmel harcolnunk kell a régi értékek, kulturális gyöngyszemek sérthetetlenségéért és az új médiumok negatív színben való feltüntetéséért. A másik pedig, hogy  épp egy újfajta lehetőséget látunk abban, hogy kultúraközvetítő pedagógusként milyen izgalmas és a tanulók számára is inspiráló lehetőségek vannak arra, hogy átjárási lehetőségeket keressünk órákon a könyves Gutenberg-galaxis és a digitális Neumann-univerzum között.eltek. Egy-egy kiselőadáskor „ejtette el” egy-két gyerek, hogy annyira megtetszett nekik, amikor látták a prezentációt, hogy úgy döntöttek, ők is megpróbálják így bemutatni a témájukat. Ekkor mondtam azt, hogy tovább kell lépni, és minden diák  kezébe IKT-eszközt kell adni…

    A cikk olvasásához kattintson IDE!

    Előző cikk„Minden gyermek sajátos nevelési igényű” – Maugli projekt az autisták megértéséért
    Következő cikkMegnyílt a jelentkezés a 2018-as nyári erdei gyalogos vándortáborokra