Kezdőlap határtalanul

Mi köze a robotikának a kukoricatöréshez és a disznóvágáshoz? – Törökfaluban (Szerbia) jártunk

Határontúli iskolákat bemutató sorozatunk első részeként Szerbiában jártunk. Ismerkedjenek meg a vajdasági kis településen Törökfaluban (Utrinye) dolgozó Göblös Péter pedagógussal, aki minden lehetséges eszközt megragad, hogy egyszerre legyen modern és a hagyományok őrzésében aktívan segítő tanára diákjainak.

Van, hogy néha az emberrel csodák történnek, és a 21. században ezt meg is tudja örökíteni. Ön pl. a minap időutazást tett és megfiatalodott úgy 30 évet hirtelen, egy borotválkozás után. Hogy történt?

Jó lenne, ha ez a csoda a valóságban is bekövetkezne, de ez a hirtelen fiatalodás csak a Facebook profilképemen következett be. Egy régi mém alapján készítettem el ezt a képsort. Az eredeti rajz a borotválkozás férfikülsőre gyakorolt hatását figurázza ki. Hogyan válik valaki mogorva szakállasból babaarcú legénnyé. Örülök neki, hogy a fiam mindig kapható az ilyen fajta tréfákra. Megnyugtató megtapasztalni, hogy az ember gyermekének van humora.

Egy vajdasági kis faluban, Törökfaluban tanít, magyar nyelven. Beszéljen kérem az osztályáról, az iskoláról és arról, hogy a miként boldogul magyar pedagógusként a Vajdaságban és hogyan tudja a nyelvét, identitását megőrizni, átadni a gyerekeknek?

Jelenleg az adai Cseh Károly Általános Iskola törökfalusi(Utrinye) tagozatán dolgozom, és idén 3. osztályos diákjaim vannak. Adai létemre lassan 15 éve járok ki a faluban.

Szeretem ezt a közösséget, nagyon jól érzem magam köztük. Mint minden kihelyezett tagozat, a miénk is egy kicsit mostoha gyermek. A támogatások és a fejlesztések hozzánk nehezen vagy csak nagyon kis mértékben jutnak el. Szerencsére egy olyan munkaközösség alakult Törökfaluban ki, amelynek tagjai nem restek azért tenni, hogy fejlődjön az iskolájuk. Az intézményünk az utóbbi időben modern oktatási eszközökkel jól fel lett szerelve, ami első sorban a szülői összefogásnak köszönhető.

Az évről évre megszervezett jótékonysági bálon keresztül immár 15 éve segíti a munkánkat a falu közössége. Ez az összefogás erősíti a magyarságtudatot is

A magyarságunk megőrzése azon múlik itt, a déli végeken, hogy határozottan tudatosítjuk azt a gyerekekben, hogy kik vagyunk, honnan jöttük és van hová tartanunk.

Sajnos ez utóbbi, célt látni, a legnehezebb mostanság, mert egyre jellemzőbb a reményvesztettség terjedése, gyengül a szülők szebb jövőbe vetett hite, amely a gyerekekre is hat.

Az államhatárok elválasztják ugyan az anyaországtól, de Ön meglepő megoldásokkal élve használja egyrészt anyanyelvét, a magyart és tanít ezen, határtalan ismereteket.: robotikát, alsósoknak. Hogyan?

A technológia újítások mindig érdekeltek. Gyermek korom óta foglalkozom informatikával, és ahogy pedagógus lettem nem is volt kérdés, hogy ezeket a dolgokat megpróbálom a tanórákba is beépíteni. Prezentációkat, oktatási segédanyagokat már régóta használok. 6 éve hozzájutottam egy Mimió interaktív táblához és ez azóta az óráimon alapvető eszköze lett a tanításnak-tanulásnak. Digitalizáltam a Szerbiában használatos magyar tankönyveket és interaktív tananyagokat gyártottam a táblához.

A programozás és a robotika egy újabb vállalkozásom. Az elmúlt évben az interneten keresztül sikerült megismerkednem egy felvidéki kollégával, Henzel Györggyel, aki a búcsi általános iskola tanítója. Ő és a csoportjai már régóta foglalkoznak Lego robotok építésével. Több készletük is van, és egy közös Skype óra keretein belül ezt be is mutatták nekünk. A látottak olyannyira felkeltették az érdeklődésem, hogy elhatároztam, én is szerzek egy LegoMindstorms készletet. Ebben segítségemre volt unokatestvérem, Göblös Szabolcs, aki a budapesti ByobyteKft. tulajdonosa. Régóta tervezte azt, hogy támogatja a mi kis közösségünket. Ez most megvalósult, és az ő jóvoltából jutottunk hozzá a LegoMindstorms készlethez.

Igazi 21. századi tanárként a LEGO Robot építést nemcsak az Ön közelében élőknek, de bárkinek meg tudja tanítani, hogyan ?

Mivel még én is a tanulási folyamat elején vagyok, ezért egy kicsit erős kifejezés az, hogy én ezt tanítanám. Arról van szó, hogy a robotépítés és a programozás folyamatát levideózom és megosztom a YouTube-on. A gyerekekkel való gyakorlati munkáról is felvételt készítek. Így bárki, akit érdekel a téma, megnézheti.

Ön szerint mitől lesz egy tanár ma modern?

Véleményem szerint egy pedagógus attól lesz modern, hogy megérti és elfogadja azt, hogy milyen a mai világban fiatalnak lenni. Mi az, ami érdekli a fiatalok és tanítójukként megtalálja az utat ahhoz, hogy megszólítsa őket.

A mai fiatalok semmivel sem rosszabbak vagy jobbak a mi generációnknál, egyszerűen egy másfajta világban szocializálódtak. Egy olyan világban, ami a technológia fejlődés mozgat.

Itt is az a feladatunk, mint mindenben, hogy megtaláljuk az egyensúlyt, és pedagógusként erre fel is hívjuk a figyelmet.

Miért tartja fontosnak a robotika oktatását és mit jelent ez a gyakorlatban?

A programozás alapjainak elsajátítása a közeljövőben egy olyan kompetencia lesz, mint az olvasás, az írás és vagy a számolás. A technológiai fejlődés robbanásszerű növekedésnek az a következménye, hogy rengeteg szakemberre van és lesz szükség az ipari termelés minden területén. Ezért erre már gyermekkorban érdemes felhívni a figyelmet. A robotok építése és programozása egy nagyon jó módszer erre. Alsós osztályokban nem az lenne a cél, hogy megtanuljanak a gyerekek kódolni, hanem inkább az érdeklődésüket szeretném felkelteni, az analitikus gondolkodásukat fejleszteni.

Hogyan készülhet fel egy pedagógus ma a 21. század kihívásaira személyesen és a tanítványaival?

A legfontosabb, hogy mi is és a gyerekek is nyitott szemmel járjunk.

Tapasztalják és értsék meg a világot. A pedagógusok feladata pedig az, hogy egy biztonsági szűrővel vértezzék fel a gyerekeket. A rengeteg információ közül majd ki kell tudniuk választani azt, ami haszon és biztonságos számukra. Ebben a szülőknek is fontos és nélkülözhetetlen szerepük van.

Hogyan segíti Önt az anyaország bármely szervezete, cége, személye a munkájában?

Mivel évek óta videózom, már szokássá vált, hogy az iskola életéből minden lényegesebb momentumot lefilmezek és megosztok az interneten. Ezért mindenkinek lehetősége van beletekinteni a munkában. Ennek köszönhetően figyelt fel egy magánvállalkozó a törökfalusi iskolában folyó munkára, akinek anyagi támogatásából épülhetett meg iskolánk nyitott tanterme.

Milyen tankönyvből tanít,hogyan segítik a magyar nyelvű tankönyvek Önt?

Az elmúlt évben lehetőségem volt egy évig használni a szegedi Mozaik Kiadó tankönyveit, valamint az online oktatási felületüket. Bőséges ismeretanyaghoz fértünk hozzá ilyen módon, de sajnos hivatalosan csak kiegészítő tankönyvekként használhattuk a kiadványokat. Mint ahogy az előzőekben említettem, én 4 év alatt az összes szerbiai alsós magyar tankönyvet digitalizáltam, és ezeket használjuk. Kivetítem a fehér táblára és ilyen módon oldjuk meg közösen a feladatokat. Kiegészítő oktatási anyagokat pedig az internetről gyűjtöm be. Az általam készített prezentációkat pedig felhőalkalmazásokon keresztül osztom meg a gyerekekkel.

Hogyan inspirálódik, van-e olyan sajtótermék, online v. offline közösség, ah ol pedagógusként segítséget kaphat?

Elsősorban az oktatással foglalkozó online médiákat követem és a különböző Facebook csoportokból merítem az ötleteket. Persze a hasonló érdeklődésű tanároktól is sok ötletet, inspirációt szereztem.

Mik a tervei a következő öt évre?

Előre soha nem tudom, hogy mit fogok csinálni. Mindig várom az új lehetőségeket, és ha abban kedvemet lelem, megpróbálom azt a tanítási órákba is beleépíteni.

Kisfiával nagyon jó a kapcsolata, úgy látszik, a videókat közösen készítik, együtt tanulnak: hogyan látja az ő jövőjét?

Ő már kis kora óta lelkes szereplője a videóimnak.

Hogy milyen irányba indul el, azt még talán korai lenne megtippelni. Én abba bízok, hogy ő is megtalálja azt a tevékenységet, amelybenörömét leli, és ahogy én is, nem munkát választ, hanem hivatást. Szeretném, ha itt vajdaságban érvényesülne.

Milyen segítséget kap a helyi pedagógus szervezetektől, mint magyar pedagógus, van-e erre külön segítő, inspiráló szervezet v. személy a közelében?

Ha szakmai vagy jogi problémáink, kérdéseink vannak a szabadkai székhelyű Magyar Nemzeti Tanácshoz mindig fordulhatunk. Folyamatos szakmai képzéssel és fejlesztési pályázatokkal segítik a pedagógusokat és az iskolákat. Akik még sokat tesznek a vajdasági magyar oktatásér, az Nyilas Mihály vajdasági oktatási titkár és Vicsek Annamária szerbiai oktatási államtitkár. Mivel a kivándorlás nagy probléma a magyarság körében, évről-évre komoly csatákat kell vívniuk egyes iskolák és tagozatok megmaradásáért.

Hogyan használja az IKT eszközöket ma egy pedagógus a Vajdaságban, hogyan látja?

Lassan kialakul egy lelkes csoport, aki úttörőnek számít az IKT eszközök tanításban való alkalmazásában. Ismerjük egymást, segítjük egymást, igyekszünk az ötleteinket megosztani egymással. Szóval, ha az iskola felszereltsége megengedi, akkor a pedagógusok nyitottak az új technológiákkal szemben. A legáltalánosabb viszont a szegény felszereltség, és az eszközhiány.

Előző cikk„Magyar sarok” fejlesztőcsomagokat kaptak a „magyar óvodák” Felvidéken
Következő cikkVezetőképző Kárpát-medencei középiskolásoknak – Rákóczi Szövetség