Digitális érzelmi intelligencia, digitális egyensúly, digitális magabiztosság? Érdekes kifejezések, ugye? Vajon mit jelentenek? „Ősbemutató következik”!
„A Digital Intelligence, azaz DQ projekt egy – jelenleg főleg – délkelet-ázsiai országok együttműködésével létrejött kutatási projekt, amelybe azonban bárki bekapcsolódhat. A K+F projekt alapvető célja, hogy a digitális intelligenciát vizsgálja, illetve kísérletet tegyen az elméleti modell igazolására, pilot kísérletek keretében. A projekt 2016 júliusában indult, egyelőre 14 országban. „
Tehát a TÉR / IDŐ blog jóvoltából magyarul is olvashatunk a projektről, folytatásokban, az első részhez ide kattintva. A blog szerzője, Farkas Bertalan Péter a World Economic Fórum –Világgazdasági Fórum – oldalán találkozott korábban ezzel a témával.
Miért fontos ez a téma a pedagógusoknak?
A pedagógusok, szülők, oktatási döntéshozók számára is fontos tudást nyújtó leírásból megismerhető pl. a digitális intelligencia 8 készsége, (mindegyik egy-egy készségcsomag valójában), amelyet meg kell tanítanunk a gyermekeinknek, diákjainkank a sikeres digitális léthez. A projekt keretében egy önálló tanuláshoz és osztálytermi oktatáshoz is jól felhasználható online tananyag is elérhető angolul: http://www.dqproject.org/ és a http://www.izhero.net/ oldalon.
A DQ modell megismerése is inspiráló és előremutató lehet!
Önnek mi a véleménye? Mit tart kritikus pontnak, mit vitatna? Mit vár ettől a projekttől?
A digitális intelligenciát alkotó nyolc készség
Az ábra forrása ld. itt.
A modell magyarázata
A digitális intelligencia – a modell szerint – 8 készségcsomagra osztható. Ezek az alábbiak:
- Digitális identitás: az online identitás és hírnév megalkotásának és menedzselésének készségei. Ez magában foglalja az egyén online jelenlétét, illetve az online jelenlétének és magatartásának rövid-, illetve hosszútávú menedzselésének képességét.
- Digitális egyensúly*: a digitális eszközök és média kontrollált használata az offline és online élet közötti egészséges egyensúly elérése érdekében.
- Digitális magabiztosság**: az online kockázatok (cyberbullying, radikalizáció) és az online megjelenő problémás tartalmak kezelésének képessége, beleértve ezek elkerülésének és kordában tartásának készségét is.
- Digitális biztonság: a kiberfenyegetések (hackelés, online csalások, adathalászat, malware támadások) felismerésének képessége, illetve az adatvédelemhez szükséges megfelelő és testhezálló módszerek megtalálásának képessége.
- Digitális érzelmi intelligencia: az empátia és a jó online kapcsolatok kiépítésének képessége.
- Digitális kommunikáció: a másokkal való kommunikáció és együttműködés képessége a technológia és a média használatával.
- Digitális írástudás: képességek összessége, amelyek lehetővé teszik a megfelelő tartalmak megtalálását, értékelését és használatát, algoritmikus gondolkodás*** segítségével.
- Digitális jogok: képesség arra, hogy megértsék és támogassák a személyes és törvény által biztosított jogokat, beleértve a magánélethez való jogot, a szellemi tulajdon védelmét, a szólásszabadságot, illetve a gyűlöletbeszéd elleni védelmet.
„És akkor a kételyek.”
Innen részletesen elemzi a kételyeit a szerző, amit érdemes követni a blogon, hogy megerősítse vagy orientálja vagy akár vitára késztesse Önt is. Megtudhatjuk:
„A kételyek persze nem homályosítják el azt, hogy az üzleti szférából már hellyel-közzel ismert digitális intelligencia bekerült a közoktatás és a digitális oktatás horizontjába – egyelőre persze csak a világ egy másik felén. Az pedig külön öröm és büszkeség, hogy az ezzel kapcsolatos digitális intelligencia modell most magyarul is megjelenhetett – elsőként a TÉR / IDŐ blogon.
A blog szerzőjének bemutatása:
Farkas Bertalan Péter, földrajz-történelem szakos tanár, geográfus, projektmenedzser, tananyagfejlesztő. Nyitott szem és fül, érdeklődő fiatal oktatásszemlélő- és vizsgáló.Szakterületei: földrajz szakmódszertan, tananyagfejlesztés, IKT módszertan. A TÉR / IDŐ blog szerzője, szerkesztője. Kiemelten foglalkozik az internetbiztonsági témákkal.
.