Kezdőlap heti kitekintő

    Hogyan épül fel a digitális intelligencia? A TÉR / IDŐ blog most bemutatja..

    Hallott már a „digitális intelligenciáról” ? A digitális világban az alkalmazkodást segítő készségekről? Ilyen pl. a digitális empátia, digitális magabiztosság kiifejezésről? Nem? De ugye, izgalmasan hangzik? A TÉR / IDŐ blog – osztott meg magyarul először információt erről a témáról egy nagyon érdekes és előremutató anyagot, amit részletesen újra bemutatunk. Ön mit gondol erről?

    Digitális érzelmi intelligencia, digitális egyensúly, digitális magabiztosság? Érdekes kifejezések, ugye? Vajon mit jelentenek? „Ősbemutató következik”!

    „A Digital Intelligence, azaz DQ projekt egy – jelenleg főleg – délkelet-ázsiai országok együttműködésével létrejött kutatási projekt, amelybe azonban bárki bekapcsolódhat. A K+F projekt alapvető célja, hogy a digitális intelligenciát vizsgálja, illetve kísérletet tegyen az elméleti modell igazolására, pilot kísérletek keretében. A projekt 2016 júliusában indult, egyelőre 14 országban. „

    Tehát a TÉR / IDŐ blog jóvoltából magyarul is olvashatunk a projektről, folytatásokban, az első részhez ide kattintva.  A blog szerzője, Farkas Bertalan Péter a World Economic Fórum –Világgazdasági Fórum – oldalán találkozott korábban ezzel a témával.

     Miért fontos ez a téma a pedagógusoknak?

    A pedagógusok, szülők, oktatási döntéshozók számára is fontos tudást nyújtó leírásból megismerhető pl. a digitális intelligencia 8 készsége, (mindegyik egy-egy készségcsomag valójában), amelyet meg kell tanítanunk a gyermekeinknek, diákjainkank a sikeres digitális léthez. A projekt keretében egy önálló tanuláshoz és osztálytermi oktatáshoz is jól felhasználható online tananyag is elérhető angolul: http://www.dqproject.org/ és a http://www.izhero.net/ oldalon.

    A DQ modell megismerése is inspiráló és előremutató lehet!

    Önnek mi a véleménye? Mit tart kritikus pontnak, mit vitatna? Mit vár ettől a projekttől?

    A digitális intelligenciát alkotó nyolc készség

    A digitális intelligencia készségei. Fordította és az ábrát készítette: Farkas Bertalan Péter.
    A digitális intelligencia készségei. Fordította és az ábrát készítette: Farkas Bertalan Péter.

    Az ábra forrása ld. itt.

    A modell magyarázata

    A digitális intelligencia – a modell szerint – 8 készségcsomagra osztható. Ezek az alábbiak:

    • Digitális identitás: az online identitás és hírnév megalkotásának és menedzselésének készségei. Ez magában foglalja az egyén online jelenlétét, illetve az online jelenlétének és magatartásának rövid-, illetve hosszútávú menedzselésének képességét.
    • Digitális egyensúly*: a digitális eszközök és média kontrollált használata az offline és online élet közötti egészséges egyensúly elérése érdekében.
    • Digitális magabiztosság**: az online kockázatok (cyberbullying, radikalizáció) és az online megjelenő problémás tartalmak kezelésének képessége, beleértve ezek elkerülésének és kordában tartásának készségét is.
    • Digitális biztonság: a kiberfenyegetések (hackelés, online csalások, adathalászat, malware támadások) felismerésének képessége, illetve az adatvédelemhez szükséges megfelelő és testhezálló módszerek megtalálásának képessége.
    • Digitális érzelmi intelligencia: az empátia és a jó online kapcsolatok kiépítésének képessége.
    • Digitális kommunikáció: a másokkal való kommunikáció és együttműködés képessége a technológia és a média használatával.
    • Digitális írástudás: képességek összessége, amelyek lehetővé teszik a megfelelő tartalmak megtalálását, értékelését és használatát, algoritmikus gondolkodás*** segítségével.
    • Digitális jogok: képesség arra, hogy megértsék és támogassák a személyes és törvény által biztosított jogokat, beleértve a magánélethez való jogot, a szellemi tulajdon védelmét, a szólásszabadságot, illetve a gyűlöletbeszéd elleni védelmet.

    És akkor a kételyek.”

    Innen részletesen elemzi a kételyeit a szerző, amit érdemes követni a blogon, hogy megerősítse vagy orientálja vagy akár vitára késztesse Önt is.  Megtudhatjuk:

    „A kételyek persze nem homályosítják el azt, hogy az üzleti szférából már hellyel-közzel ismert digitális intelligencia bekerült a közoktatás és a digitális oktatás horizontjába – egyelőre persze csak a világ egy másik felén. Az pedig külön öröm és büszkeség, hogy az ezzel kapcsolatos digitális intelligencia modell most magyarul is megjelenhetett – elsőként a TÉR / IDŐ blogon.

    A blog szerzőjének  bemutatása:


    farkasBertalanPeter
    Farkas Bertalan Péter,
    földrajz-történelem szakos tanár, geográfus, projektmenedzser, tananyagfejlesztő. Nyitott szem és fül, érdeklődő fiatal oktatásszemlélő- és vizsgáló.Szakterületei: földrajz szakmódszertan, tananyagfejlesztés, IKT módszertan. A TÉR / IDŐ blog szerzője, szerkesztője. Kiemelten foglalkozik az internetbiztonsági témákkal.

    .

     

    Előző cikkSzép Új Világ? – Mit várhatunk a digitális forradalomtól és hogyan készüljünk fel rá diákjainkkal?
    Következő cikkIndul a tavaszi vándortábor-vezető pedagógus továbbképzés