Kezdőlap határtalanul

„Hiszem, ha látom!”- robotokat indít iskolákba, akár a határon túlra is a most kitüntetett pedagógus, Fári János, interjú, fotókkal

Nemrég egy határon túli magyar iskolában, a romániai Szamosújváron is megénekeltette, majd robotokkal "varázsolta" el a diákokat Fári János, kecskeméti informatikatanár. A pedagógus elhivatottan dolgozik az algoritmikus gondolkodást segítő oktatási megoldásokon,"Robotcsámborgás" nevű Facebook csoportjában lelkes pedagógusok, módszerek és robotok dolgoznak közösen és "repkednek" minél több helyre. Pro Robotica -elismerése apropóján beszélgetett a szakemberrel szakmaiságáról és követhető megoldásairól a moderniskola.hu két munkatársa, Eriksson Zsófia és Fülöp Hajnalka.

 

Gyerekek által is könnyen megismerhető, megtanulható robotokat ad kölcsön, kipróbálásra iskolai közösségeknek, létrehozta erre a Robotcsámborgás nevű Facebook csoportját, ami az algoritmikus gondolkodás kisiskoláskori fejlesztési lehetőségeinek egy szeletét próbálja segíteni robotika alkalmazásával. Hogy vált a téma elhivatott támogatójává?

 

Informatika tanárként igyekszem naprakész ismeretekkel gazdagodni új kezdeményezésekbe fogni, majd a megszerzett tudást továbbadva minél több tanulóval megosztani. Sikeres pályázati tevékenységemnek köszönhetően az évek során egy korszerű robotika eszközparkot sikerült kialakítanom. Projektjeinkben alapvetés volt, hogy nem csupán a pályázat kiírásoknak akartunk megfelelni, hanem ezeket az eszközöket a lehető legszélesebb körben szerettük volna megismertetni, bemutatni.

Az elmúlt években óraadóként a kecskeméti II. Rákóczi F. Általános Iskolában is dolgozom, amely lehetőség kifejezetten azért érdekelt, hogy az általános iskola alsóbb éves diákjaival – egészen kicsi életkortól – megismertethető legyen az algoritmizálás. Gimnáziumi oktatói pályám során évek óta foglalkoztatott, hogy az algoritmikus gondolkodás játékos formáit már akár óvodások is kipróbálhassák. Eleinte saját szervezésben, majd később gimnáziumi tanítványaimmal együtt óvodásoknak és kisiskolásoknak tartottunk és tartunk játékos, muzsikás foglalkozásokat, azonban már intézményi keretek között is tesszük ezt.

A foglalkozásokon csillanó szemek ösztökéltek a projektindításra.

Kifejezetten zavart, hogy számos olyan időintervallum volt korábban, amikor a korszerű robotikai eszközök a szekrényben „pihentek”, ahelyett, hogy érdeklődő gyereksereg alkotó örömét szolgálnák, így született meg a Robotcsámborgás gondolata, amely gondolatot rövid időn belül követett a megvalósítás is.

(A csoportnak jelenleg 614 tagja van. A szerk. 2018.04.27.)

Igy néz ki egy „csámborgó robot” csomag egy része, miközben egyik iskolából tart a másikba. (A neveket adatvédelmi okból kitakartuk, a szerk. )

 

„Robotcsámborgás csoport impresszum:

Ez az újonnan alakuló közösség, az algoritmikus gondolkodás kisiskoláskori fejlesztési lehetőségeinek egy szeletét próbálja segíteni robotika alkalmazásával. Legfontosabb célja, hogy fejünket összedugva egy bárki által elérhető – folyamatosan bővülő – foglalkozásgyűjtemény készüljön óvodások illetve kisiskolások és a velük foglalkozni kívánó pedagógusok számára. Egyik fontos kelléke a Bee- Bot robotméhecske, amelyet pár nap használatra lehet igényelni kipróbálásra. A szükséges pálya házilag bármikor elkészíthető, akár csomagolópapírból is.
A jelentkezőknek a következő feltételeknek kell megfelelni:

– Vállalja, hogy a postán kapott és az általa kipróbált Bee- Bot robotot időben továbbítja az általam megadott iskola címére.

– A foglalkozásokról legalább egy fotót helyez el a stafétadoboz megfelelő szelvényébe.

Nagyon fontos kiemelnem, hogy nem feltétlenül az informatika tanárnak kell megvalósítania, ez nem követelmény. A stafétadobozban található leírás alapján és a csoportban duzzadó ötletbörze segítségével bárki élménygazdag foglalkozásokat valósíthat meg. Fontos célkitűzése a projektnek továbbá, hogy lehetőség szerint minél több iskola első osztályos tanulói próbálják ki az Országos Logo Számítástechnika Verseny idei 0. kategóriáját.

Nota bene! Kérem, hogy a fotók elkészítésénél minden alkalommal vegyétek figyelembe a hatályos adatvédelmi szabályokat!

Élményekben gazdag foglalkozásokat kívánok!

 

Fári János”

 

Mióta él a program és hogyan fogadta a pedagógusközösség?

 

2015. október 6-án röppent ki az első Bee-Bot méhecske. Legnagyobb örömömre a sikere azóta is töretlen. A projekt kezdetét követően a Stiefel Eurocart Kft. is bekapcsolódott a projektbe, támogatva azt újabb robotméhecskék felajánlásával. A közösség meglepődve ugyan, de örömmel vette a kezdeményezést. Sokan kérdezik tőlem, hogy hogyan lehetséges az, hogy kapok egy eszközt használatra „csak úgy”, amely kérdésre a válasz maga a projekt, és annak vitathatatlan sikere.

A programba naponta történtek és történnek jelentkezések, ha valaki az oldalra pillant egy nyüzsgő folyamatot láthat. Korábban javasoltam a LOGO OSZTV versenybizottságának, hogy a robotika is szerepeljen a versenyfolyamban. Elindult a verseny 0. kategóriája, ahol a kisiskolások oldanak meg algoritmikus feladatokat. Későbbiekben önszerveződő módon két másik verseny is szárnyra kapott az oldalon a kódolni vágyó lurkók nagy örömére.


Milyen hatással vannak az önök által lehetővé tett tevékenységek a diákokra, tanárokra, mik a tapasztalatok? 

Talán csak titokban számítottam ekkora érdeklődésre.  Nagy öröm látni, hogy amint valahol megjelenik a „méhecske”, elterjed a híre a környező iskolákban, településeken és egyre inkább gyarapszik a próbálkozni vágyók tábora.

Számos foglalkozásomon segítenek gimnazista tanítványaim. Itt 16-17- évesen kell 6-7 éves – olykor fogyatékkal élő – gyermekek problémáit megoldaniuk.

Arra vagyok a legbüszkébb, hogy a gimnazista diákjaim teljes értékű közreműködői bemutatóinknak.

A Pethő Intézetben fogyatékkal élőknek tartottak foglalkozást, középiskolások bevonásával

Megelégedéssel tudok rápillantani a csoport bejegyzéseire. Egy komoly, alulról építkező módszertan formálódik tanárok és diákok aktív közreműködésével.


Én személyesen, a projekt egyik legnagyobb hozadékának azt tartom, hogy egy lüktető közösség gondolatai formálódnak és ezek a puzzle darabok egyre inkább egy komplex egésszé állnak össze.


Nagyon nagy eredménynek tartom, hogy jelenlegi 12. évfolyamos diákjaim olyan mértékű előadói és empatikus készségekre tettek szert, hogy nincs olyan csoport, olyan kihívás, amit  – immár nélkülem is – ne tudnának megoldani. Egyik ballagó diákom Balázs Lívia már két tanári módszertani fórumon adott elő önállóan.

A Pethő Intézet lakói is aktívan részt vettek a játékos tanulásban

(Egy példa a tudásmegosztásra: Huszár Ágnes beszámolója a Robotcsámborgás csoportból)

Kedves Csoporttagok!
Márciusban Zümi a Szegedi Dózsa György Általános Iskolában vendégeskedett.
A második osztályosok először az egészséges életmódhoz, sporthoz kapcsolódó helyeket rajzolták le, majd „járták be” Zümivel.
A négyzetrácsos alapot több támakörben is felhasználták. Szorzókártyákkal a szorzást és osztást gyakorolták, valamint megadott betűk kirakása után szórejtvényeket oldottak meg (betűk összeolvasásával).
Napköziben a gyerekek építőkockákból készítettek labirintust, ahol Micimackó és társai várták Zümit.
A robotméhecske fejlesztő órákon és a 4. osztályosok informatika óráján is szorgoskodott.
Köszönjük szépen a lehetőséget! 

A zárt Facebook csoport egyben foglalkozásgyűjtemény is óvodások illetve kisiskolások és a velük foglalkozni kívánó pedagógusok számára. Hogyan használhatják ezt a tudásbázist a pedagógusok? Tervezi-e, hogy az itt közzé tett anyagokból/tapasztalatokból valamilyen egyéb tudásbázist készít (könyv, honlap, online dokumentum, stb.)?

Fári János az ELTE TÓK által szervezett Robotika konferencián, 2018. április 20-án.

A jelenlegi terveimnek tökéletesen megfelel a csoport önjárósága. Nem vagyok és nem szeretnék egyszemélyben a  „mindent tudó megmondó ember” lenni. Saját játékos muzsikás foglalkozásaimat is önköltséges alapon szervezem, hogy a legkisebb iskola csoportjához is el tudjak jutni. Ugyanakkor – mint az az ELTE TÓK által szervezett szakmai konferencián elhangzott – most fog megjelenni két módszertani kiadvány, amely kiadványok készítői is a csoport tagjai, és természetesen nem tudják megkerülni, hogy a csoportban formálódó ötleteket is beépítsék munkájukba, hiszen maguk is a csoport alkotó tagjai.

A foglalkozások egyik fontos kelléke a Bee- Bot robotméhecske. Mit kell tudni ezekről?

A Bee- Bot és Blue- Bot páros a TTS cég világszerte elismert és használt kiváló termékei.
Megtalálták és megalkották azt a strapabíró, játékos padlórobot formát, ami még a zárkózottabb – saját tapasztalatom alapján akár autista – gyerekeket is játékos algoritmizálásra késztetheti. Egyszerre maximum 40 lépésre programozhatók a robotok amelyek egy előre kinyomtatott, vagy általunk készített rácsos pályán mozogva oldanak meg általunk programozott feladatokat.

Fontosnak tartom megemlíteni, hogy az országos informatikai tárgyú pályázati kiírásoknál bekerült az eszközlistába a Bee-Bot robotméhecske, amelyben hitem szerint – többek között – a csoport is referencia tényező lehetett.


Hogyan tud részt venni egy pedagógus a programban és milyen feltételeknek kell megfelelnie?

 

Ez egy igen fontos kérdés. Sokan először megriadnak, hogy algoritmizálásról van szó, így ez biztosan valami ördögtől való rettenetes kihívás. Amint az az impresszumban is olvasható, bárki, bármikor csatlakozhat a csoporthoz. A csámborgás feltétele, hogy a robot használata után továbbítja azt a következő várakozó csoportnak és munkájáról beszámol a tudásbázist gyarapítandó.

Hogyan tudja magát képezni a robotikában kevésbé jártas de érdeklődő pedagógus?


A robotcsámborgás csoport erre kiváló alkalmat nyújt  Ugyanakkor a csoporton belül ki-ki megtalálhatja a lakóhelyéhez legközelebbi csámborgót, aki segítségére lehet, hiszen a csoportnak köszönhetően egyre több helyen tudnak vásárolni maguknak egy-egy eszközt. Online közösség lévén az tudásmegosztás folyamatos, percre kész. Ugyanakkor én a személyes megtapasztalás, „hiszem,ha látom!”  híve is vagyok, így amennyiben összeáll egy érdeklődő közösség, örömmel tartok bemutató foglalkozást akár egyedül, akár tanítványaimmal kiegészülve.

Hogy jutott el a projekt a határon túlra?

 

Természetesen, mint minden közösségben nagyon fontosak az emocionális kapcsolatok, nekem személyes hitvallásom a határon túli kapcsolatok ápolása és erősítése is. A csoport igen sok tagjával van kontaktom közös projektek, konferenciák révén. Egy ilyen beszélgetés alkalmával merült fel például először, hogy

„ha már bebőröndöztem a robotjaimat és Szegeden, vagy környékén tartok egy bemutatót, akkor már nem mennék-e át Magyarkanizsára – Szerbiába is”?

A válasz egyértelműen igen. Idén már második alkalommal tartottam játékos, muzsikás robotika foglalkozást, ebben az évben két tanítványommal közösen. A csoport publicitásának köszönhetően meghívást kaptam Szamosújvárról (Erdély, Románia), amely számomra szívmelengető felkérés volt, hiszen egykori népzenész muzsikusként a 80-as években többször jártunk népzenei gyűjtőúton a környéken.

„2018. március 15. Robotcsámborgás
Délelőtt Válaszút. Az elemi iskola 1-4. osztály 4 foglalkozás, majd a román igazgató asszony kérésére a 4-es román osztálynak egy ráadás. Ezt követően KJG koszorú elhelyezése Kallós Zoli bácsi házánál.
Délután:KJG koszorú Szamosújvár Rózsa Sándor sírja.
Este a líceum 5-8. osztályosainak robotika szabadon.
Holnap: Az elemisek 4 csoport:)”

Megkoszorúzta Fári János Rózsa Sándor sírját
Határon túl: Este a líceum 5-8. osztályosainak robotika szabadon.

Mik a szakmai tervei a közeljövőre nézve?


A csoport pezseg, ezért haladunk tovább. Folyamatosan azon dolgozom, hogy bővíteni tudjam az eszközparkot. Nagy álmom, hogy a csámborgást az országos szintről megyei szintre is ki tudjuk terjeszteni, azaz, legyen legalább 19 méhecskénk. Ehhez már megvannak a koordinátorok, akik örömmel szerveznék a helyi csámborgást, csupán eszközünk nincs. A jelenleg röpködő méhecskék pedig egy budapesti kaptárból röpködhetnének a főváros óvodáiban, iskoláiban.

Van egy reményt adó ajánlatunk egy támogatótól, amelynek megvalósítása esetén akár már 2018. év szeptemberétől legalább regionális szintre tudnánk bontani a röptetést.

Külföldi útjaimból okulva, szeretnék további pályázati forrásokat keresni arra, hogy idén Szlovákia és Ukrajna magyar településein is tudjak bemutatót tartani.

Célom, hogy az algoritmizálás folyamata szintről-szintre tudjon előrehaladni. Most is vannak olyan projektek, ahol a méhecske egyéb eszközökkel kiegészülve alkot egy komplex egységet, Csámborgás2 (Blue-Bot és Makey-Makey páros). A csoport neve továbbá nem korlátozza a használható eszközöket csupán robotméhecskékre. Érdemes megjegyeznem, hogy kezdeményezésemhez csatlakozva elindult a az NJSZT Közoktatási Szakosztály “micro:bit1 (Robi)” és “micro:bit2 (Bori)” botorkálása is.

 

Nemrég, 2018. április 20-án – egy komoly szakmai elismerést vehetett át:

„A Robotika kódolás kisgyermekkorban 2. konferencián a robotika területén hosszú évek óta önzetlenül végzett lelkes munkája elismeréseként átadtuk Fári Jánosnak a Stiefel Eurocart Kft. és az ELTE Tanító- és Óvóképző Karának Digitális Pedagógiai Tanszéke által alapított PRO ROBOTICA díjat. Gratulálunk és további jó munkát kívánunk Jánosnak!”

(Idézet Lénárd András, tanszékvezető egyetemi docens posztjából. ELTE Tanító- és Óvóképző Karának Digitális Pedagógiai Tanszék)

Az elismerés totálisan váratlanul ért, amely biztosan a készült képeken is látszik, én ugyanis a konferencián éppen megénekeltetni készültem a díszes publikumot és ekkor ért a meglepetés. Fantasztikus élmény továbbá azért is, mert akkor is és azóta is olyan emberektől kapok elismerő kommenteket, akikért és akikkel szeretném még sokáig vinni ezt a projektet. Hálásan köszönöm, hogy ebben a megtisztelő elismerésben részesülhettem.

„Pócs Péter elkészítette Fári „robotcsámborgó” János Logo- ját, amit itt is nagyon szépen köszönök!” Forrás : FJ Facebook profil

Köszönjük az interjút és további sok sikert és sok „csillogó gyerekszemet” kívánunk!

Eriksson Zsófia

Fülöp Hajnalka

Előző cikkKeszekusza varázspálcája a Kódex Kulturális Központban
Következő cikkEgy szórakoztató és izgalmakkal teli osztálykirándulás a fővárosban (x)