1. Lanszki Anita: A „Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban” című könyvének bemutatása
Lanszki Anita, egyetemi oktató, a Nemzeti Táncművészeti Egyetem tanársegédje, az előadás óta már a neveléstudomány doktora, beszámolt róla, hogy a „digitális történetmesélés” projekt keretében a diákok 15-18 képből álló, 2-3 perces szöveggel és narrációval kísért videókat készíthetnek mobiltelefon, táblagép és asztali számítógép használatával.
Meg kell ismerniük ehhez a szükséges szoftvereket, alkalmazásokat, hangfelvételt és videót kell készíteniük, vágóprogramot használnak. Fontos a használt tartalmak jogtisztasága, tantárgyi relevanciája, ez mind a tanulásukat segíti. A digitális történetmesélést mindig egy forráskutatás előzi meg, majd a storyboard, forgatókönyv készítés, képek válogatása, újrafeldolgozás, a hangfelvétel elkészítése, a lényegkiemelés, valamint a jó artikuláció mind fontos elemek ebben.
Elhangzott, hogy lezajlott egy kutatás, országos mintavétellel, diákok körében, akik között SNI és BTMN tanulók is voltak. A kutatás fókuszában a digitális történetmesélés alkalmazásának hatására náluk bekövetkező képességváltozások álltak. Megfigyelték, hogyan változott a szövegértés, -alkotás, a digitális irástudás és kooperációs képességük. Milyen kihívásokat és tanulásszervezési megoldásokat jelentett a digitális történetmesélés bevezetése, mivel járt ez együtt, pl. az eszközök megismerése célirányos használat által, vagy hogyan következett be a médiaműveltség fejlődése.
Lanszki Anita beszámolt arról, hogy szervezett egy online kurzust pedagógusoknak, 2017. január-februárjában, amira 138 pedagógus jelentkezett. Itt a tevőleges, tevékenykedtető tanulás folyamata által szerezhettek ismereteket a digitális történetmesélésről, mind pedagógiai eszközről. Ezt követően 18 pedagógus a résztvevők közül vállalta, hogy az iskolájában kipróbálja, így 15 iskola 25 osztályában szereztek tapasztalatot erről. Itt, a néhány osztályban előforduló projektalapú tanulás szempontjából didaktikai jelentőségű esettanulmányok születtek, amikben a tanulók fejlődése mutatkozott meg a következő területeken:
- kreativitás
- problémamegoldási készség
- megküzdési stratégiák
- önbecsülés
- szociális kompetencia
A kötet egyébként ingyenesen letölthető a Research Gate-ről ITT!
2. Szőnyi Andrea: Multimédiás és digitális tananyagok az előítéletek csökkentéséről való oktatás és a szociális és érzelmi tanulás elősegítésében
Szőnyi Andra (USC Shoah Foundation) arról beszélt, hogyan állhatnak a multimédiás és digitális tananyagok az előitéletek csökkentésének szolgálatában. Bemutatta az IWitness platformot amely több mint 1500 videót tartalmaz, 50 különböző történelmi jelentőségű témában. Bemutatta továbbá a Zachor Alapitvány munkáját és a USC Soá Alapítvány magyar nyelvű portáljának magyar nyelvű oktatás anyagait. Utóbbi olyan magyar nyelvű és hazai vonatkozású 20. századi történeteket dolgoz fel multimédiás tananyagokká, melyek a magyar tantervi követelményeknek megfelelnek. Több mint 50 ezer túlélőkkel, felszabaditó katonákkal, szemtanúkkal, készített személyes hangvételű interjú érhető el a honlapon annak érdekében, hogy az oktatásban felhasználva a gyermekekhez közelebb hozhassuk, személyessé tehessük a történelmi múlt eseményeinek eldolgozását. Bemutatásra került továbbá az IWalk program amely a személyes sétákat ötvözi a különböző helyszíneken megtekinthető videóinterjúkkal, lehetővé téve, hogy a történelmi ismeretek elsajátítása pedagógiai kontextusban, a kritikai gondolkodás fejlesztésével és a szociális és érzelmi tanulás támogatásával valósuljon meg. A műhely során megvitatásra került annak jelentősége, hogy az említett multimédiás anyagok felhasználása interaktív, a diákok aktivitását segítő módon valósulhasson meg, melyet a platform is támogat komplex oktatási anyagaival és kritikai gondolkodást fejlesztő kérdéseivel, valamint a diákokat videóesszé készítésére ösztönző feladattípusaival.
3. Damsa Andrei: A „Játékoslét. A gamifikáció világa” című könyv bemutatása
Damsai Andrei a Játékoslét Kutatóközpont pszichológus munkatársa. A Játékoslét. A gamifikáció világa című könyvet Fromann Richárd, a Játékoslét Kutatóközpont alapítója írta. „A könyv főhőse a Játékos Ember, akit a szerző az online világban vizsgál, bemutatva a sokszereplős játékok köré szerveződő közösségeket, melyek átlépik a földi országok határait” – írja Csepeli György.
4. Nádori Gergely: A 21. századi tanár
Nádori Gergely, az AKG tanára, az z éppen tíz éve működő TanárBlog társszerzője többek között arról beszélt, hogy hogyan változtatja meg az iskolai struktúrát a digitális környezet széleskörű elterjedése.
„Az iskola, mint tudástranszfer megváltozott. Mindent annyira egyszerűen kell elmondani, amennyire csak lehet, de soha nem egyszerűbben.Használjuk a lehető legkevesebb eszközt, de soha ne túl keveset.”
Gergely bemutatta a TanárBlog-ban szerkesztőtársának, Prievara Tibornak A 21 századi tanár című könyvét. A könyv vizsgálja a 21.századi tanuló helyzetét, de gyakorlati útmutatást is ad azt illetően, hogyan válasszuk ki a megfelelő digitális oktatási eszközöket és hogyan alkalmazzuk őket.