Kezdőlap hírmozaik

    Lelkes, aktív, innovatív pedagógus – Igen, önről beszélünk!

    A digitális kompetenciafejlesztés állt a II. eTrend Konferencia fókuszában, amelyet május 18–19-én Budapesten rendezett az Oktatási Hivatalban (OH) működő eTwinning Magyarországi Szolgáltató Pont. A rendezvény céljai közt szerepelt, hogy megismertesse a résztvevőkkel a digitális kompetenciafejlesztés új trendjeit, a digitális pedagógia bevált eszközeit, továbbá a projektalapú oktatás előnyeit és megvalósításának lehetséges módjait. A rendezvény kiemelt eleme volt a Digitális Témahét díjátadó ünnepsége, mely során többször elhangzott, hogy a dicséret nem csak a jók között is legjobbakat illeti. A tapasztalat ugyanis az, hogy a jelen pedagógusa igenis lelkes, aktív, innovatív. A rendezvényről beszámol munkatársunk Eriksson Zsófia.

    „már csak 24-et kell aludni”

     

    A konferenciát dr. Gloviczki Zoltán, az OH elnöke nyitotta meg. Köszöntőjében hangsúlyozta, hogy habár „már csak 24-et kell aludni” a VAKÁCIÓ-ig, pont a szünet közelsége teszi aktuálissá a szakmai feltöltődést, tapasztalatcserét, innovatív pedagógiai lehetőségek megismerését és megismertetését. Beszélt a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ, az eTwinning és az Oktatási Hivatal szakmai együttműködéséről és kiemelte, hogy a kapcsolódás közös pontja az konferencia nevét is adó eTrend.

    „Digitális pedagógia, projekt módszer, közös és nemzetközi platformra helyezett oktatás: mindezek látszólag hétköznapi dolgok, de pont azért vagyunk itt, mert tudjuk, van mit tanulnunk. Ez azonban egy olyan terület ahol az élvezetek netovábbja, ha az ember úgy érzi, hogy nem tud semmit és alkalmat talál arra, hogy továbbtanulhasson.”

    – mondta köszöntőjében dr. Gloviczki Zoltán.

     

    „A holnap iskolája digitális”

     

    A konferencia megnyitóját követően Dr. Deutsch Tamás, Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztos, a Digitális Témahét Fővédnökének A holnap iskolája digitális című előadása következett.

    Dr. Deutsch Tamás, Fotó: Oktatási Hivatal

    Dr. Deutsch Tamás hangsúlyozta, hogy az évzáró ünnepélyek szónokaitól oly gyakran hallott idézet, miszerint „Az iskola az életre készít fel!”, nem csak elhasznált frázis, hanem mélyen igaz bölcsesség, ami nyomán érdekes továbbgondolnunk, mi az ami segítheti magának az iskolának az életre való felkészülését?

    „Milyen környezetet kell megteremteni annak érdekében, hogy maga az iskola is felkészült legyen az életre?”

    Tette fel a kérdést a miniszterelnöki biztos, majd gyorsan meg is válaszolta:

    „Olyan környezetet kell teremteni, amelyben az iskolai élet minden szereplője, még a tanulók is – tette hozzá kis iróniával Deutsch Tamás – részesei lehetnek a tudás megteremtésének, a közös szabályok megalkotásának. A digitális témahét értéke éppen abban rejlik, hogy olyan körülmények megteremtését szolgálja, ami pontosan a fentiekben leírtnak megfelelően és segíti az iskolákat abban, hogy „felkészüljenek az életre”, hogy a digitálissá váló világban megfelelően tudják támogatni a felnövekvő generációk életre nevelését. Ezért valljuk azt, hogy a jövő magyar iskolája digitális és segít abban, hogy minden diák elsajátíthassa azokat az ismereteket készségeket kompetenciákat ami a nagybetűs életre, a digitális világra készít fel.”

    Dr. Deutsch Tamás hangsúlyozta továbbá, hogy most kell dolgoznunk azért, hogy hazánkban ne alakulhasson ki digitális megosztottság, melyben az egyik oldalon azok vannak akiknek sajátja a megfelelő szintű digitális kompetencia, míg a másik oldalon azok, akiknek nem adódott esély rá, hogy mindezt elsajátítsák.

    „A megosztottság ellen azon kell dolgoznunk, hogy az oktatásban esélyegyenlőség legyen és a digitális kompetenciák ne csak egy kiválasztott csoporthoz juthassanak el.”

    A miniszterelnöki biztos kiemelte, hogy a Digitális Témahét a diákok majd 10%-át elérte a rendezvényein keresztül. Soha nem látott számban csatlakoztak határon túli magyar intézmények is a programhoz. Deutsch Tamás megjegyezte továbbá, hogy számára legmeghatározóbb élmény a tanárok páratlan lelkesedése, aktivitása, innovációja és kezdeményezőkészsége volt, melyeket egyértelműen megmutattak a Digitális Témahéttel kapcsolatban is.

    A Digitális Témahét Facebook csoportjában 2100 tag volt, akik közül 1862 volt kiemelkedően aktív. Több mint 550 bejegyzéssel gazdagították közös tudásunkat, amihez 420 hozzászólás, projektvázlat, fotó, beszámoló, pedagógiai tapasztalatokat megosztó anyag csatlakozott.

     

     

    Digitális Témahét díjátadója

     

    Deutsch Tamás beszédét követően a Digitális Témahét díjátadójára került sor. A rövid megnyitóbeszédet Horváth Ádám, divízióvezető (Digitális Pedagógiai Módszertani Központ) tartotta.

    „A Digitális Témahét immáron harmadik alkalommal került megrendezésre és a tanév rendjéről szóló rendeletbe is szerepel. Többen jelezték már, hogy a három – Fenntarthatósági, Pénzügyi és Digitáls – témahét időben túl közel van egymáshoz. Ezt a tapasztalatot igyekeznek feldolgozni és a 2020-as évi tanévről szóló rendeletben kezdeményezni fogjuk azt, hogy távolabb kerüljön egymástól a három témahét, a részvétel egyszerűbbé tétele érdekében.”

    – osztotta meg Horváth Ádám a hallgatókkal.

    Horváth Ádám, Fotó: Oktatási Hivatal

    A hasznos információkat követően a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ (DPMK) divízióvezetője arra buzdított minden pedagógust, hogy tapasztalataikat a DPMK által kiküldött kérdőív segítségével, vagy akár Facebookon megosszák, annak érdekében, hogy a tapasztalatokat a következő események szervezésekor termékenyen hasznosíthassák.

    Horváth Ádám hangsúlyozta, hogy a jelen diákjait a következő tanáccsal érdemes ellátni – ezt szolgálja a Digitális Témahét is -:

    „Készülj fel a digitális világra, de tedd ezt úgy, hogy kételkedsz és ellenőrzöl!”

    A kritikai szemlélet a médiatudatosság nagyon fontosak egy olyan modern iskolai környezetben, ahol az ismeretátadás nem egyirányú. – tette hozzá.

    ” Biztassuk arra diákjainkat, hogy ha nem tudják a megoldást, merjenek keresni! Ha nem találják a választ, merjék kitalálni! Legyenek kreatívak és merjenek tudást létrehozni! A tudást pedig legyenek képesek kooperatívan másokkal megosztani!”

    A Digitális Témahét 2018-as lezajlását illetően Horváth Ádám elmondta, hogy 920 intézmény vett részt idén a programban és idén először csatlakoztak közgyűjtemények is a témahéthez. Hangsúlyozta, hogy nagyon sok határon túli magyar iskola csatlakozott és lényegesen több webináriumot tartottak, ami hozzájárult ahhoz, hogy a pedagógusok még szélesebb körben tudtak csatlakozni a projekthez. Kiemelt elem volt idén a közgyűjtemények mellett a digitális biztonság, a médiatudatosság és a Digitális Gyermekvédelmi Stratégiának (DOS) az elterjesztése.”

    Míg a diákok 10%-hoz jutottak el a programok a pedagógusok 5-6%-a részt vett a Digitális Témahéten és talán többen is lehettek volna ha a többi témahét szorításában ez összeegyezthetőbbé vált volna számukra.

    Beszédének zárásául Horváth Ádám felhívta a pedagógusközösség figyelmét arra, hogy idén októberben ismét megrendezésre kerül hazánkban is az EU Code Week – azaz a Kódolás hete.

     

     

    A díjazott projektek bemutatása

     

    A konferencia kiemelt eseménye volt a 2017/2018-as tanévi Digitális Témahét díjátadója. A díjakat dr. Főző Attila László moderálásában a témahét fővédnöke, dr. Deutsch Tamás, a Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztos és Horváth Ádám divízióvezető adták át. A programban idén közel 7 ezer pedagógus és 120 ezer tanuló vett részt, akik digitális pedagógiai eszközök segítségével, miniprojektek formájában dolgoztak fel tanóráikon egy-egy szabadon választott témát. A díjazott projektek a konferencia keretein belül bemutatásra is kerültek. A nyertesek a TeachMeet szigorú szabályait betartva projektenként 2 percet kaptak munkájuk bemutatására.

    A Digitális Témahét díjazottjai, Fotó: Oktatási Hivatal

     

    eTwinning: Digitális kompetenciafejlesztés másképp

     

    Ezt követően Nagy Regina (szakmai vezető, eTwinning Program – Oktatási Hivatal) beszélt a digitális kompetenciafejlesztésről és az eTwinning programról,  amely szolgáltatásaival az európai iskolák információs és kommunikációs technológiák segítségével létrejövő együttműködését támogatja.

    „Az eTwinning egy dinamikus, élettel teli közösség, amelyhez 12 éves fennállása óta 192.000 oktatási intézmény és közel 566.000 pedagógus csatlakozott. A projekt keretében a résztvevők több mint 73.000 projektet hajtottak végre, melyekben összesen több mint 2.000.000 diák vett részt Európa-szerte. Magyarországról több mint 1800 intézmény és közel 4400 pedagógus vesz részt a programban.
    Az eTwinning – az európai iskolák közössége – egy köznevelési intézményeknek szóló program, mely az Európai Bizottság kezdeményezésére jött létre és a 2014-2020-as időszakban az Erasmus+ program alatt fut.
    Az eTwinning programhoz tartozik egy 28 nyelven elérhető digitális platform, melynek nyilvános és teljesen zárt, biztonságos részei is vannak. A www.etwinning.net címen elérhető portál nyilvános oldalai tájékoztatás nyújtanak a látogatóknak a részvétel lehetséges módjairól, ismertetik az eTwinning által nyújtott előnyöket, inspirációt nyújtanak együttműködési projektek létrehozásához.” /Nagy Regina – szakmai vezető, eTwinning Program – Oktatási Hivatal/

     

    Tudásmegosztás

     

    A plenáris programok mellett workshopokon is részt vehettek az érdeklődők, amelyeken az OH, a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ és az Eötvös Loránd Tudományegyetem Informatikai Karának munkatársai, valamint eTwinning nagykövetek segítségével olyan, a mindennapi oktatást színesítő, digitális eszközökkel és újonnan bevezetendő technológiákkal ismerkedhettek, mint a 3D-s képalkotás és a micro:bitek.

    A konferencia részletes szakmai programját a II. eTrend Konferencia honlapján olvashatják.

    A Digitális Témahét nyerteseinek részletes listáját megtalálják a Digitális Témahét honlapján. Gratulálunk a DTH résztvevőinek!

     

    Előző cikkDigitális Pedagógiai Műhely – 2018.06.13.- Meghívó
    Következő cikk„Jobban kell hinnie mindenkinek magában..”-  egy pedagógus köszönete kollégáinak