Kezdőlap határtalanul

Mit tehetünk, hogy a nyári szünet ne okozzon visszaesést az olvasási és írási készségek fejlődésében?

A nyári szünetben - formálisan- nem sok diák tanul. Hogy a nyári tudásvesztés - az ún. summer-lide, nyári csúszda- jelenséget elkerüljük, csökkentsük a hatását, néhány ötletet osztunk meg. Ezek az informális tanulást és az olvasás megszerettetését is segítik, és nemcsak a nyári szünetben, de kis átalakítással bármikor alkalmazhatóak. Eriksson Zsófia fordította magyarra az Edutopia című angol nyelvű oktatási portálon elérhető cikket, amit Heather Wolpert-Gawron írt.

Fotó: pexels.com

Természetesen tehetünk azért, hogy a megszerzett tudás ne vesszék el, vagy legalábbis ne zavaró mértékben.

Az angol terminológiában „summer slide” („nyári csúszda”) névvel illetik azt a jelenséget, mikor a diákok teljesítménye nyári szünet után, az iskolába visszaérkezvén drasztikusan visszaesik. A jelenség hazánkban kevéssé vizsgált, tudományosan vitatható, ráadásul a kérdés jóval összetettebb, mintsem hogy egyszerű teljesítménymutatókkal kifejezhető legyen. (Hiszen a nyári szünetnek pszichés vetületei is vannak, amelyek teljesítménymutatókkal nem mérhetőek.) (a szerk.)

 

Hogyan csökkentsük a tudásvesztést?

Az alábbiakban olyan tevékenységeket tárgyalunk, amelyek a diákok olvasási és írási készségeinek megtartását/fejlesztését célozzák a nyári vakáció ideje alatt.

Filmajánló

Kutassuk fel melyek azok a mozifilmek, melyeket nyáron mutatnak be és könyv alapján készülnek. Mutassuk be a filmek előzeteseit diákjainknak és ösztönözzük őket az eredeti irodalmi mű elolvasására, végül pedig a filmmel való összehasonlítására, akár csoportokba szerveződve.

Könvajánló

Biztassuk diákjainkat arra, hogy végiggondolják, melyek voltak a számukra legkedvesebb olvasmányélmények az év során. Írassunk velük ajánlót 10 kedvencükről. Alakítsunk ki egy egyezményes jelet a közös értékelésre (lájk, csillag, stb.). Töltsük fel a diákok ajánlóit olyan online elérhető formátumban, ahol saját könyvélményeiket megosztani, egymás könyveit értékelni tudják. (Magyar nyelvterületen a moly.hu oldalra való regisztrációval gyakorlatilag ugyanezek a funkciók válnak elérhetővé. A szerk.)

Olvasmányélmények megosztása

Biztosítsunk lehetőséget diákjaink számára, hogy egymással megosszák a vakáció során megismert könyvélményeiket. Egy egyszerű Google Drive is alkalmas lehet minderre.

Hírlevél 

Küldjünk rendszeresen hírlevelet diákjainknak saját kulturális élményeink megosztására. Akár olyan könyv/film/kiállítás élményekről is beszámolhatunk, melyek nem is igazán nyerték el a tetszésünket. Nyissunk diskurzust és biztassuk diákjainkat saját véleményük kialakítására! (Hírlevélhez használható alkalmazás például a MailChimp.) Mindösszesen 1-2 hírlevél elegendő arra, hogy a nyári szünet alatt megkíséreljük diákjainkat könyvekkel való ismerkedésre, kritikus gondolkodásra sarkallni.

(Osztály-csoport- Facebook-poszt, Insta -sztori:

Ez a „hírlevél” a hazai gyakorlatban akár az osztályok zárt csoportjaiban megosztott poszt is lehet a Facebook-on, vag yInstagram-sztori, esetleg  levlistán szintén az osztály számára, ha van ilyen.Sok iskolában, közösségben működik, használhatjuk erre is, bátran! A szerk.)

Együttműködés a helyi könyvtárakkal

Fogjunk össze a helyi könyvtárral és segítsük önkéntesprogramok kialakításával azt, hogy a diákok megismerjék és megszeressék a könyvtárat. Sok diák otthonában alig lelhetőek fel könyvek, így az utolsó kicsöngetéskor olyan környezetbe mennek, ahol alig olvasnak. Változtassunk ezen izgalmas, sokat ígérő nyári könyvtári együttműködési programok kialakításával. Dolgozzuk ki a könyvtári dolgozókkal közösen azt a programot, amely vonzóvá teszi a fiatalok számára a könyvtári környezetet.

Tájékoztassuk a szülőket: táborok, programok

A szülők tökéletes partnereink lehetnek abban, hogy diákjainknak szellemi kihívásoktól tarkított nyári szünetben legyen része. Térképezzük fel a helyi nyári programlehetőségeket, ismerjük meg a lehetséges táborokat és avassuk be a szülőket az általunk jónak ítélt programokat illető részletekbe!

Tényleg olyan rossz egy kis „visszaesés”?

Miközben nyilván érdemes azon dolgoznunk, hogy diákjaink minél kevesebbet „felejtsenek” a nyári hónapok alatt, óhatatlanul lesznek dolgok, amik ismétlésre szorulnak majd. Ahogy mi pedagógusok is újra és újra bele kell hogy rázódjunk egyes adminisztratív feladatok menetébe például, úgy nyilván természetes, hogy diákjaink számára is biztosítani kell egy kis időt a nyár utáni „újrakezdésre”.

A nyár a sport táborok, dráma táborok, főzősulik és családi kártyapartik időszaka. A bunkiépítés és a napozás időszaka. Az ottalvós gyerekpartik és a „tiltott könyvek” olvasásának időszaka. Mindezek pedig nagyon is fontos dolgok. Ahogy azt egy Facebook posztban fogalmazták meg nemrégiben: „Egy gyermek aki csak iskolai keretek között tanult, tanulatlan.”

 

A cikk eredeti angol nyelvű verzióját Heather Wolpert-Gawron  írta és az Edutopia oldalán olvasható.

Előző cikkKertész Csaba nyerte a Kardos Lajos pszichológiai versenyt
Következő cikkMitől lesz játék a feladatlapból? – Fekete Zsombor a helyzetfüggő játékosításról és motivációról