Kezdőlap jó példák

Csetelő diákból motivált tanuló?

motivalatlangyerek (1)Az egyre növekvő tantervi elvárások és egyre jellemzőbb heterogén összetételű diákcsoportok miatt a tanár számára igen nehéz megtalálni azokat a motivációs stratégiákat, melyekkel csökkenthető a diákok közötti érdeklődés- és tudásbeli különbség. Még nehezebb a helyzet, ha a diák ellenáll, vagy nem fogadja el a tanárt partnerének a tanulási folyamatban. Az IKT eszközök térnyerésével és a diákok fokozott IKT eszközök  iránti érdeklődésével bizonyos esetekben áthidalható a probléma. Azonban van egy sokkal egyszerűbb és kézenfekvőbb módszer, mellyel kiküszöbölhető a tanár autokrata személyének tanórai figyelmen kívül hagyása. Chelsea Dale alapított és igazgat egy motivációt adó,  működő modellen alapuló civil szervezetet, az „On the Giants Shoulders-t. (OSG– a.m. „Óriások vállán”) Erről az Edutopia.org-on megjelent népszerű cikkében azt fejti ki, hogyan motiválhatók az érdektelen, gyakran fegyelmezetlen diákok idősebb, tanulásban érdekelt diáktársaik segítségével.

A bevezetőt írta és a cikket fordítótta: Kaufmann Péter, szakközépiskolában tanító angol nyelvtanár.

 

Chelsea Dale, az OGS alapítója, vezetője

Forrás

A motiválatlanok motiválása

Nézzünk egy egyre gyakoribb osztálytermi forgatókönyvet:

Van egy csoport alsó, vagy felső tagozatos diák, akik az osztályban fegyelmezetlenek, tiszteletlenek, valamint szociálisan és a tanulást illetően is alulmotiváltak, nem becsülik sokra a tanulás értékét. A tanárt, jó szándéka és szenvedélye ellenére is a tekintély egy ellenséges, vagy jelentéktelen megtestesítőjének tekintik. A diákok nem hajlandók részt venni a külön fejlesztési, vagy a hagyományos mentori programokon.

A tanórán történő tanítást legmegfelelőbben úgy lehet megvalósítani – és néha csakis úgy – ha a diák hajlandó tanulni. A fejlesztő, és hagyományos mentori programok csupán akkor hatékonyak, ha a diák hajlandó kihasználni a bennük rejlő lehetőségeket. Azonban aggodalomra ad okot, hogy a motiválatlan, alul teljesítő alsó és felső tagozatos diákok egy része nem hajlandó erre.

Russel Rumberger Dropping Out (Lemorzsolódás) című könyvében a társadalmi következményeket taglalja, többek közt úgy, hogy:

…az alsó, sőt a felső tagozatban nyújtott alacsony szintű tanulási teljesítmény csökkentheti a diák középiskolai motiváltságát, amely a tantárgyi bukásokat, a kimaradást,… [és] lemorzsolódást eredményezheti.

(A statisztikai adatok hazánkban 11, 4 % körülire teszik 2014-ben az ún. korai iskolaelhagyók számát. Ezzel az EU átlagába tartozunk, és ez egy javuló tendenciát jelző adat. Ld. kapcsolódó cikkek. A szerk. )

Mit lehet tenni?

Figyelem, elkötelezettség, megerősítés, hatékonyság, szórakozás

A cél: Olyan diákok, akik tisztelik tanáraikat, iskoláikat, társaikat és a tanulási folyamatot.

A kulcs: A diákok motiválása

Egy hatékony diák-motiválási stratégia az alábbi 5 tényező mindegyikét kell, hogy tartalmazza:

1.Figyelem

A tanároknak késznek, hajlandónak és képesnek kell lenniük arra, hogy figyelmüket elsődlegesen a motivációra összpontosítsák, amelyhez számos értékes oktatási és társadalmi tevékenységet kiegészítő program áll rendelkezésre. Azonban a tanórai tanulásnak és a kiegészítő programoknak is nagyrészt elenyésző értéke lesz (vagy semmilyen), ha a diák érdektelen, vagy nem hajlandó részt venni rajtuk. Nem valószínű, hogy a motiválatlan diák élni fog a tanórai vagy azon kívüli fejlesztés, korrepetálás, vagy mentori programban rejlő lehetőségekkel.

2.Időbeli elkötelezettség

A tanárok és a vezetők is kiemelt figyelmet fordítanak a tantervi időbeosztásra, sőt óvják annak sérülését. Azonban egy hetente csupán 15 percet igénybe vevő stratégiával kiválóan megtérül a befektetett idő, ami alapul véve az engedetlen, motiválatlan diákok fegyelmezésére fordított időt, a valós tanítással töltött idő egyértelmű növekedését eredményezi.

3.Ismétléssel történő megerősítés

Lehet, hogy egy felhúzós játék a rugók ellazulásáig mozgásban marad, azonban az alsó és felső tagozatos diákoknak szánt motiválási stratégia ismétléses megerősítést igényel. Ezt a stratégiai elemet be kell építeni, amennyiben a tanár hatékony folyamatot kíván irányítani.

4.Hatékony motiválók

Minden sikeres motivációs stratégia egy hatékony motiválót igényel. Egy az interneten visszatérően megtalálható történet szerint egy lány, akit apukája visz egy iskolai rendezvényre, félve attól, hogy apja majd zavarba hozza, megkéri őt: „Apa, bármit csinálhatsz, csak ne énekelj!” Az apa Billy Joel volt. Legyen igaz, vagy hamis a történet, az érzés biztosan ismerős. Nem számít, ki a szülő vagy a gyám, az intelmük, segítő szándékuk gyakran figyelmen kívül marad.

Amennyiben a tanár, vagy segítő abban a szerencsés helyzetben van, hogy tisztelettudó, rugalmas diákjai vannak, nincs szüksége egyénre szabott motiválási stratégiára. Azonban, egy állandó engedetlen környezetben, amely motiválatlan, alulteljesítő diákokból (is) áll, a felnőtt tekintélyt megtestesítő pedagógus kívánságai figyelmen kívül maradnak, és ez a figyelemhiány sajnálatos módon gyakran tiszteletlenséggé, engedetlenséggé növi ki magát. Mindazonáltal a kiemelkedő tanulási teljesítményt nyújtó diákok erőteljes szerepmodellé állíthatók. Korukból adódóan automatikusan „menők” és tiszteletre méltóak. Idősebb társként néznek rájuk, ezáltal könnyen azonosulnak velük – különösen, ha érdeklődési körük is azonos.

5.Szórakozás a diákoknak

A motiválási tevékenységek nem is annyira titkos hozzávalója, ha megbizonyosodunk arról, hogy azok szórakoztatók. Ahogy majd látjuk, a video chat (Skype-on, Facetime-on, vagy más csatornán) szórakoztató. Ez egy olyan tevékenység, amelyben szívesen részt vesznek a diákok.

Egyedi motivációs program

Ez az 5 alkotóelem képezi a magját annak a forrásanyagnak, amit az alsó és felső tagozatos tanárok számára dolgoztam ki, és ami egy közösségi szolgálatos lehetőségként is funkcionálhat a középiskolai diákok számára. A programot „On Giants’ Shoulders”-nek (Óriások vállán) neveztem el. Ez egy olyan ismétlődően motiváló stratégiát jelent, amely egy heti rendszerességgel történő, 15 perces alkalom során kiemelkedő tanulási teljesítményt nyújtó középiskolás diákok chat-elnek alulteljesítő alsó és felső tagozatos diákokkal, arra sarkalva őket, hogy elfogadják tanáraikat, társaikat, az iskolát és a tanulási folyamatokat.

A diákok érdeklődési köreik alapján (sport, zene, művészet, tánc, stb.) kerülnek párosításra. Például egy középiskolai labdarúgócsapat tagját egy olyan diákkal tettük párba, aki szereti a labdarúgást. Egy 3 idősebb/fiatalabb diákpárból álló csapat egy számítógépen, vagy táblagépen dolgozik egy hetes online chat keretében. Csupán 5 számítógéppel 15 diákpár foglalkoztatható 15 perc alatt, 30 diák 30 perc alatt.

A kivitelezési folyamat egyszerű. A középiskolai diákok elindítanak egy ilyen folyamatot, mintha bármilyen más klubtevékenységet kezdenének. A diákokat minden iskolában tanárok felügyelik, mint minden egyéb tanórán kívüli iskolai tevékenység során.

Heti 15 perc valóban elegendő idő?

A program egyetlen célja az eltökélt idősebb társakkal való interakción keresztül történő motiválás. Ennek eredményeképp a fiatalabb diákok hajlandóak lesznek a szükséges időt rááldozni a többi olyan időigényes foglalkozásra, mint a tanórai tanulás, a fejlesztési foglalkozások, a korrepetálások, vagy az egyéb mentori programok.

Az alsó tagozatos diákok és általános iskolák számára hasznosítható előny

  • Motiválás elősegítése
  • Kommunikációs készségek tanítása
  • A tanárok és az iskola tiszteletének erősítése
  • A tanulási folyamat tiszteletének erősítése
  • A siker felismerése, törekvés annak elérésére
  • A diák magával szembeni alacsony elvárásának növelése, elhárítása
  • Fegyelmezésre pazarolt idő csökkentése
  • Számítógépes ismeretek tanítása
  • Szórakoztató és izgalmas tevékenység folytatása
  • Minimális időigény
  • Könnyű kivitelezhetőség

A középiskolai diákok és középiskolák számára hasznosítható előny

  • Vezetői készségek fejlesztése
  • Felelősség tanítása
  • Értékes közösségi szolgálat
  • Önéletrajzban rögzíthető értékes tevékenység –közösségi szolgálat elszámolása
  • Helyi médiumokban példaértékű intézményi, diák jelenlét
  • Partnerintézményekkel való dinamikus és új kapcsolat kiépítése
  • Minimális időigény
  • Könnyű kivitelezhetőség

(A szervezet honlapjáról származó illusztráció kattintásra nagyobb méretben nyílik!)

Az „On Giants’ Shoulders” egy nonprofit szervezet – nincs díja, semmilyen költséget nem tartalmaz. A weblapon megtalálhatók különböző kivitelezési módok, bemutató videók, és lehetőség van kérdéseket feltenni email-en keresztül.

Természetesen nem ez az egyetlen mód arra, hogy az engedetlen, alulteljesített, érdektelen általános iskolás diákok számára elfoglaltságot nyújtsunk, motiváljuk őket. Szívesen vennénk, ha megosztaná velünk saját stratégiáit.

Fotó forrás: motherhood.modernmom.com

 

Fordító, Kaufmann Péter bemutatkozása: 

2004 óta dolgozom a köznevelésben, amely időszak alatt igyekeztem minél több szerepet ellátni, az oktatás minél több szegmensébe belelátni. Tekintettel arra, hogy szeretem átlátni a dolgokat, igyekeztem olyan feladatokat vállalni, ahol rálátásom lehetett az intézmény belső ügyeire. Nem mondhatom, hogy könnyű volt a felmerülő akadályokat leküzdenem, akár szaktanárként vagy osztályfőnökként az osztályteremben, akár a minőségbiztosítási csoport tagjaként a kollégák soraiban, akár munkaközösség-vezetőként, de minden nehézséghez konstruktívan álltam hozzá. Mindig igyekeztem nem „elszenvedőként”, hanem konstruktív alakítóként részt venni az eseményekben, melynek köszönhetően rengeteget tanulhattam kollégáimtól.

Kapcsolódó cikkek

 

Közeledünk a kitűzött célhoz: egyre kevesebb az iskolaelhagyó

Korai iskolaelhagyás elleni küzdelem Európában és Magyarországon konferencia

A szomszéd fűje tényleg zöldebb? Walesi oktatás magyar szemmel…
Hogyan lehet a tanulási kedvet fokozni – MS – eszközökkel? (x)

Mire figyeljünk az óraterv változásakor? Az Edutopia cikke
 

Előző cikkHogyan varázsoljunk karácsonyi honlapot két másodperc alatt?
Következő cikkFiatalok pályázhatnak az Európai Ifjúsági Károly-díjra