Kezdőlap Digitális eszközök

Online felmérések alsóban- MS OneDrive-val (x)

 Gyakorló pedagógusok, innovatív szakemberek osztják meg sorozatunkban tapasztalataikat, az IKT eszközök oktatásban való használatáról. Most az alsó tagozatos gyerekeknek segítő szoftvert, az MS Onedrive-ot és az Excel- bizonyos alkalmazását mutatja be egy fiatal, Y-generációs pedagógus, Tóth Norbert. A szakember gördülékenyen, a felmerülő feladatokra, még a szülőkkel való kapcsolattartásra és az egyéni bánásmódra is megoldást nyújtva írja le gyakorlatát. Kérdéseket, észrevételeket a szerkesztőség címén várjuk: info@moderniskola.hu, minden kérdésre válaszolunk!

„Képzeljünk el egy olyan online elérhető felületet ahol egyszerűen készíthetünk olyan felméréseket, amiket használhatunk online és papír alapon is, vagyis elsősorban a képernyőn lehet dolgozni vele, de igény esetén akár nyomtatva adhatunk a gyermekek ill. szüleik kezébe. Képzeljük el azt, hogy ehhez semmilyen komoly előképzettség nem kell, nem kell elsajátítani semmilyen ismeretet, nem kell menük százai közt keresgélnünk, egyszerűen csak beírjuk a kérdést, és a gyermekek válaszolnak rá. Elárulom, hogy ez a felület létezik, mégpedig a Microsoft jóvoltából!

 Egy gyors regisztráció után a www.onedrive.com weboldalon, máris birtokba vehetjük a saját fiókunkat.

Ide mindenféle dolgot föl tudunk tölteni, hiszen ez egy úgynevezett felhőszolgáltatás. Tehát bármit, amit egyszer ide föltöltünk, azt bárhol is vagyunk, el tudjuk érni, akár mobiltelefonon keresztül is.

Tanítóként most az Excel kérdőív menüpont az érdekes! Csak annyi a dolgunk hogy adjunk, egy nevet a kérdőívnek majd szépen beírjuk a kérdéseket, illetve bejelöljük, hogy milyen válaszadási lehetőség tartozzon az adott feladványhoz. Lehet feleletválasztós, igen/nem, vagy szöveges formája is a válaszadásnak.

A felület magyar nyelven is tud, tehát mindenféle nyelvtudás nélkül is használhatjuk.

Én alsó tagozaton használom, és már első osztályosokkal is próbáltam, természetesen nem az első héten, de a rendszer működik első osztályban is. Az idén harmadikosokkal használtuk ezt a módot a felmérések teljesítésére, és teljesen meg vagyok elégedve az elért eredményekkel.

Van egy virtuális osztálytermünk, egy egyszerű blog (http://szgya.blogspot.hu/) ahová a felmérés linkjét föltöltöttem. Most már e-mailben küldöm körbe a tudnivalókat, vagy a Facebook-on teszem közzé a saját kis csoportunkban, mert ennél egyszerűbb nincs is.

Én az első kérdésben mindig azt szoktam kérni, hogy írják be a tanulók a nevüket, ezután pedig jöhetnek az igazi feladványok. Egy egész órát is föl lehet vele építeni. Sőt még a tankönyvi feladatokat is ezen keresztül küldték be a gyerekek.  Meg kell, mondjam, nagyon élvezik a gyerekek a munka e fajtáját, azt mondták, hogy úgy érzik, mintha munkahelyen lennének, és számítógépen dolgoznánk.

Egy ideje kerestem már egy olyan rendszert, amin keresztül felméréseket tudunk megoldani. Az Excel kérdőívet már ismertem korábbról, így már csak élesben kellett kipróbálnom. Meglátásom szerint minden korosztály számára hasznos és könnyen használható lehet.

Én nem csak felmérések írására alkalmazom, hanem akár egy tényleges óra feladatait is ezen a felületen kérem. Az is elég jó benne hogy otthon a szülő is meg tudja nézni az órai feladatokat, vagy a felmérés anyagát, sőt akár a gyermekével otthon is meg tudja oldani.

Tanítási szünetekben rendszeresen csinálok feladatlapokat, amiket a tanulóim otthonról oldhatnak meg, nehogy aztán sokat felejtsenek.

Szeretnék egy olyan felületet, olyan módszereket kidolgozni, kitapasztalni, ami segít abban, hogy olyan tanuló is részt tudjon venni az órán aki, mondjuk, betegség miatt otthon van. Az Excel kérdőívvel, és a Skype segítségével jó úton járok.

Azt gondolom, hogy ez a jövő, ezzel kellene foglalkozni, hogy a felmérések egy részét ily módon írhassák meg a gyermekek.

Ha a hagyományos módon, és az Excel felmérés segítségével írattam meg ugyanolyan típusú felmérést, akkor azt tapasztaltam, hogy a számítógépes munka jobban ment a tanulók nagy részének. 

Hogy miért?

Mert jobban odafigyelt, mert érdekes volt a számára hogy nem egy papíron dolgozott.

Működik tanulói laptopokon, tableteken, telefonon is. És ami az igazán jó, hogy akár házi feladatot is adhatunk a segítségével.

Ami a legjobb, hogy a gyermekek munkatempója nagyon jó ütemben fejlődik így. A hagyományos módszerek kombinálásával olyan újszerű eszközünk lehet, ami garantált siker az osztálytermekben, és az osztálytermeken kívül is!

Mivel főként tanórai keretek között használjuk, és ha házi feladatot adok is az opcionális, így nem gond, ha valakinek nincsen otthon számítógépe. A délutánokat általában sikerül úgy szervezni, ahogy tanulási időben mindenki tudjon a virtuális osztályteremben dolgozni.

Szülői értekezleten elmondtam, és megmutattam, hogy hogyan dolgozunk, sőt a nyílt órákon a szülőket is bekapcsolom a munkába, kapnak laptopokat és ők is gyermekikkel együtt oldhatják meg a feladatokat. Fontosnak tartom, hogy a szülő is belelásson az iskolában használt módszerekbe.  Ha látják, hogy ez tényleg matematika, akkor nem fogják bánni,  ha esetleg a gyermek otthon is eltölt bizonyos időt a számítógép előtt. (És itt jöhetnek az egyéni kérdések, kérések, pl. igény szerint a nyomtatott formában való hozzáférés kérése. Egyre ritkábban fordul elő, hisz a szülők is egyre inkább digitalizált körülmények között élik mindennapjaikat.- a szerk.)

Igyekszem minden ötletem, minden módszert továbbadni, ha kell szívesen a gyakorlatban is megmutatom, segítek a használatában. A kollégáim érdeklődéssel fordulta az Excel kérdőívek használatához, volt a ki rögtön elkezdte használni.

Egyetlen hátránya van csak: minden tanuló számára számítóképet kell biztosítani. Erre nálunk a tanuló laptopok teljesen jól beváltak, de egy informatika teremben ugyanilyen jól működik. A mi iskolánkban minden gyermek kap egy iskolai email címet, úgyhogy az elektronikus kommunikáció nem okoz gondot, de ahogyan említettem,  akár Facebookon vagy egy blogon is meg lehet osztani a kérdőíveket. Itt megtalálható a példa:

Onedrive felmérés- papír alapon

Amennyiben nem szeretnénk online, számítógépen megoldatni a feladatokat tanulóinkkal, úgy elérhetővé tehetjük nekik papír alapon, nyomtatásban is. Hiszen tudjuk, hogy nem mindig tudnak a gyermekek számítógépen dolgozni.

 Mindössze annyit kell tennünk, hogy szépen körbenyírjuk a feladat kígyót, és máris használható. Ahhoz hogy ne vesszenek el, akár készíthetünk nekik egy borítékot, vagy akár a füzetbe is beragaszthatjuk.

Hogy akkor ennek mégis mi értelme van? Fölmerülhet a kérdés. Egyrészt az elkészített feladatok mindig ott maradnak az Onedrive fiókunkban és bármikor fölhasználhatjuk őket online módon is. Másrészt nem kell vesződnünk a formázással, hasábokkal, és egy érdekesebb kis cetlit kapunk amin a gyerekek is szívesen dolgoznak.

Bemutatkozás: Tóth Norbert vagyok. A Szolnoki Szent-Györgyi Albert Általános Iskolában tanítok. Pályám kezdete  – 2008- óta foglalkozom IKT eszközökkel, célom egy olyan oktatási környezetet alkossak, amiben a tanulók szinte észre sem veszik, hogy tanulnak.

2012-ben részt vettem a Microsoft és a Tanarblog közös képzésén A PIL Akadémián (http://tanarblog.hu/letoelthet-tananyagok/2914-pil-akademia-tananyagok) ahol rengeteget tanultam.  Még ebben az évben részt vettem a PIL Fórumon Pécsett, ahol önálló projektet állítottam ki.

Még ebben az évben a Digitális pedagógus Konferencián mutathattam be munkásságom.

Jelenleg részt veszek a Microsoft Innovatív Pedagógus programjában, és a Microsoft tanári Facebook oldalának egyik szerkesztőjeként igyekszem hasznos tanácsokkal ellátni a pedagógus kollégákat.

A „gamification”- (játékosítás) módszer saját igényeimre szabott változatát igyekszem minél több helyre eljuttatni. Több írásom jelent már meg a Modern Iskolában. Lelkesen próbálok ki minden újdonságot, és az igazán hasznosakat beépítem mindennapjaimba.

Előző cikkTanévnyitó konferenciák országszerte
Következő cikkKiváló Múzeumpedagógus Díj- pályázat – Szabadtéri Néprajzi Múzeum