Kezdőlap osztályfőnök

Pedagógus-portfólió: hogyan tovább?

Pedagógus-portfólió: mi történt?

Megyünk tovább a pedagógusminősítés útján…

 

Kitelt az első minősítési év – mondhatjuk nagyjából 38 ezren megkönnyebbülten! Talán azok sóhajtottak föl így, akik 21 ezren 2014. április 30-ig befejezték portfóliójuk feltöltését, vagy kb. 17 ezren november 30-án sikerrel zárták le portfóliós felületüket. Érthető a megkönnyebbülés, mert mindkét fordulóban több hetes vagy hónapos munka végére tett pontot a „Véglegesítés” gomb megnyomása. A tavaszi fordulóban a szakvizsgával és legalább 14 év szakmai gyakorlattal rendelkezők, az ősziben a 30 év szakmai gyakorlattal rendelkező idősebb és a szakvizsga mellett legalább 8 év szakmai gyakorlattal bíró kollégák jelentkezhettek a minősítésre.

A november 30-i felöltési határidővel induló minősítési fordulóba a miniszter által jóváhagyott minősítési tervben szereplő, a feltételeknek megfelelő kollégák kerülhettek be. Nem sikerült azonban feltölteni a miniszter által engedélyezett 30 ezer fős keretszámot, amelynek okát két tényezőben látom, annak ellenére, hogy az államtitkárság által február 28-án kiírt (az előzőekben említett) különleges jelentkezési feltételeket szakmailag korrektnek tartom. Az egyik gátló tényezőként az idősebb korosztály digitális ellenállását tapasztalom, amely a mindennapi pedagógusmunka nehézségei mellett riasztó hatással volt a portfóliózás kimerítő munkát jelentő folyamatára. A másik tényezőt talán a gyakornokok elhibázott munkáltatói regisztrációjában fogjuk megtalálni. Ez utóbbival kapcsolatban még nem tudunk pontos adatokat.

A tavaszi és az őszi fordulóban is több ezer pedagógust segíthettem a honlapomon közzétett cikkeimmel és mintáimmal, és bizony napi jó pár kérdésre várnak tőlem e-mailben választ a kollégáim. Úgy vélem, hogy a most lezárult portfóliós menetben az útmutató 2014 augusztusában kiadott második változata – amely a http://www.oktatas.hu/kiadvanyok/ linken érhető el – számos jelentős könnyítést vezetett be. Így tíz óravázlat és a hozzá tartozó reflexió helyett elegendő volt csupán (?) hat foglalkozásvázlat elkészítése és feltöltése. Számos ponton egyszerűbbé és teljesíthetőbbé váltak a követelmények, említhetném itt a szakmai életút korábban aránytalan, az összes kompetencia részletes kifejtésével kapcsolatos követelményeket, a különleges bánásmódot igénylők számára kötelezően elkészítendő csoportprofil, tematikus terv és két foglalkozásterv eltörlését és még számos lényeges egyszerűsítő motívumot.

A gyakornokok esetében találkoztam a legtöbb problémával: a 2013. szeptember 1-jén vagy azt követően két évnél kevesebb szakmai gyakorlattal alkalmazott gyakornokok esetében ugyanis nem a gyakornoknak kellett jelentkeznie a minősítő vizsgára, mert jelentkezését az intézményvezető adatrögzítése helyettesítette a hivatal elektronikus felületén. Sok mulasztást, pontatlanságot és szakmai tévedést tapasztaltam e tekintetben az intézményvezetők részéről, ami jó néhány esetben bizonyára lehetetlenné tette a gyakornokok portfólió-készítésbe való bekapcsolódását.

A legfontosabb azonban az, hogy az első év tapasztalatai után mi, pedagógusok és intézményvezetők már ne kövessük el még egyszer ugyanazokat a hibákat. A 326/2013. (VIII.30.) Kormányrendeletben immár gondosan szerepel az elkövetkező tanévek jelentkezési rendje:

Február utolsó napjáig a miniszter közzéteszi a minősítési tervbe való jelentkezés különös feltételeit (várakozásom szerint 2015-ben is az ideihez hasonló feltételek várhatók).
Április 30-ig a pedagógus beadja jelentkezését a minősítési eljárásba, ezen megjelöli, hogy melyik – legalább heti két órában tanított – tantárgyából jelentkezik a minősítésre. A gyakornoknak továbbra sem kell jelentkeznie, de a munkaszerződését követő egy munkanapon belül az intézményvezetőnek be kell jelölni a gyakornok minősítő vizsgájának határidejét a KIR személyi nyilvántartásában.
A miniszter június 30-ig elektronikus formában értesíti a pedagógust és az intézményt a minősítési tervbe történő felvétel vagy elutasítás tényéről.
A pedagógus november 30-ig feltölti portfólióját.
Az e dátumot követő naptári évben pedig sor kerül a pedagógus minősítési eljárására vagy a gyakornok minősítő vizsgájának megszervezésére.

 

Bízom benne, hogy a 2015-ben induló tanfelügyeleti rendszer kedvező tapasztalatai egyre több pedagógus kollégát bátorítanak föl, hogy bátran jelentkezzen a 2016. évi pedagógus minősítési eljárásra, így a portfólió feltöltésére, ha rendelkezik az oktatási kormányzat által előírt különleges feltételekkel.

 

Petróczi Gábor igazgató

Szalézi Szent Ferenc Gimnázium, Kazincbarcika

www.petroczigabor.hu

 

Előző cikkMennyit ér a tanár szava?
Következő cikkIngyenes pályaválasztást segítő szakértői képzés indul