A Digitális Oktatási Stratégia alakulásban tevékenyen és élénken részt vesz az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ). Honlapjukon a stratégiáról többek közt ez olvasható:
„A stratégiaalkotás legfontosabb célja az volt, hogy az ágazati stratégiákkal és szakmai célkitűzésekkel összhangban az oktatási rendszer minden szintjén megteremtse a digitális írástudás tényleges elterjesztésének lehetőségét, hozzájárulva Magyarország versenyképességének növeléséhez.
A stratégiai mandátummal összhangban a DOS a teljes magyar oktatási-képzési rendszerre kiterjed. A beavatkozási területek/pillérek között a köznevelés (3. fejezet), szakképzés (4. fejezet), felsőoktatás (5. fejezet), felnőttkori tanulás (6. fejezet) egyaránt megjelenik. Az egyes pillérek elemzése egységes szerkezetben, a folyamatokat leginkább meghatározó alábbi tényezők figyelembe vételével történt:
- fizikai infrastruktúra, hozzáférés, belső hálózatok;
- oktatási intézmények eszközellátottsága;
- pedagógusok digitális felkészültsége és attitűdjei;
- alkalmazott módszertan (tanárképzés és –továbbképzés, valamint intézményi fejlesztések)
- tartalom (NAT és kerettantervi felülvizsgálat, digitális tartalomfejlesztés)
- oktatásirányítás (adminisztráció és minőségirányítás, törzsinformációs rendszer, tanulói mérés-értékelés, vezetői információs rendszer)
A DOS szerkezete
A DOS a digitális kompetenciák elsajátítását biztosítja mindenki számára: senki nem hagyhatja el az oktatási és képzési rendszert a nélkül, hogy a munkaerőpiac által elvárt digitális alapkészségekkel rendelkezne.” Forrás: ivsz.hu
A Digitális Oktatási Stratégia elérhetősége
„A jövő oktatása digitális..”
Magyarország Digitális Oktatási Stratégiája (DOS) a teljes oktatási rendszert hivatott felkészíteni a digitális világra. Meggyőződésünk, hogy az oktatási rendszer digitális átalakítása a digitális világra való sikeres felkészülés legfontosabb eleme. A digitális oktatásnak nincs alternatívája, csak így tudjuk felkészíteni gyermekeinket a 21. század munkaerőpiaci elvárásaira. A digitális kompetenciák együttesen a kapcsolatteremtés képességét, az önkifejezés lehetőségét nyújtják, ezek nélkül elszigeteltté, kirekesztetté válunk. A köznevelés fejlesztő tevékenysége nélkül azonban ezek a képességek nem tudnak kibontakozni és megrekednek a felszínes élményeknél, ahelyett, hogy a diákok képessé válnának tudásuk állandó megújítására. Mindehhez a köznevelésnek is meg kell újulnia. Nemcsak lépést kell tartania, hanem példát is kell mutatnia. A célunk, hogy a jövőben az iskolából mindenki csak a megfelelő digitális képességekkel felvértezve léphessen majd ki. A pedagógusokkal közös feladatunk, hogy egymillió kétszázezer gyermeket felkészítsünk a digitális világra. Magyarország Digitális Oktatási Stratégiájának megalkotásában kiemelkedően aktívan részt vettek a pedagógus szervezetek és egyéb civil oktatási szervezetek. A Stratégia elfogadásával a magyar Kormány is kifejezte azon szándékát, amely szerint a jövő oktatása digitális.”
Moderniskola.hu:
- A Digitális Oktatási Stratégia kiemelt hangsúllyal foglakozik a pedagógusok továbbképzésével. Ez hogyan realizálódik, milyen ütemezésben, milyen célcsoportok, milyen óraszámban és szinten kapnak IKT témájú továbbképzést?
Deutsch Tamás miniszterelnöki biztos:
- A pedagógusok továbbképzésének részleteit a stratégia keretében létrejövő Digitális Pedagógiai Módszertani Központ dolgozza ki. A programot EFOP-os forrásokból fogjuk finanszírozni. Magyarország Digitális Oktatási Stratégiája (DOS) nem határozta meg közvetlenül, hogy mely pedagógusnak milyen típusú képzésben kell részt vennie. Új elem (ami már a DOS-ban is megjelent) a digitális pedagógiai kompetencia keretrendszer, amely elvárásként jelenik meg a pedagógus életpályamodellben, és amely alapján bemeneti mérés alapján határozható meg, hogy a pedagógusoknak milyen típusú és szintű képzésben kell részt venniük.
Moderniskola.hu:
- Hogyan tartalmazza a stratégia a pedagógusok folyamatos szintentartó továbbképzését IKT témákban, eszköz-és szoftverhasználat, digitális kompetenciák tekintetében?
Deutsch Tamás miniszterelnöki biztos:
- A DOS azt az elvárást fogalmazza meg, miszerint a pedagógusoknak meg kell felelniük egy digitális pedagógiai kompetencia elvárásnak. Ez az elvárás folyamatosan frissül majd, így a pedagógusokat is folyamatosan újra kell képezni. Ugyanakkor a pedagógusok továbbképzésével kapcsolatban is új módszereket vár el a DOS, amelyek alapján a pedagógusok tudásszerzése, tudásfrissítése nem elsősorban klasszikus továbbképzések keretében valósul meg, hanem a tudásmegosztás új formáin, a közösségi tudásmegosztó rendszereken keresztül, amely jelentősen csökkenti a képzések költségét és egyben növeli hatásosságukat. Ez lesz a fő terepe a pedagógusok képzésének, miután elértek bizonyos szintet, amely alapján már képesek hatékonyan bekapcsolódni a modern tudásmegosztó rendszerekbe.
Moderniskola.hu:
- A digitális tananyagfejlesztés terén milyen lépésekre lehet számítani rövid-és hosszú távon?
Deutsch Tamás miniszterelnöki biztos:
- Az egyik legfontosabb lépés a pedagógusok bevonása a tartalomfejlesztésbe. A fejlesztés fő iránya a hagyományos tankönyvi megoldások mellett, amelyek szintén a digitális tartalomfejlesztés felé mozdulnak el, a digitális tanóravázlatok fejlesztése lesz, amelybe külső, tankönyvi és a diákok által fejlesztett tartalmi elemek is beépíthetőek.