Kezdőlap jó példák

Rendhagyó órák! – Pedagógusokat hív a Fővárosi Nagycirkusz-2017. FEBRUÁR 26. 15:00

Motiválni a diákokat, élményszerűvé tenni az órákat, életszerű, valódi problémák megoldását megtanítani- ki ne szeretné ezt? A Fővárosi Nagycirkusz pedagógusok számára egy rendhagyó előadást és az azt követő interaktív órát mutat be, ingyenesen, megismertetve a téma iránt érdeklődő, nyitott pedagógusokat az órák összeállításával, kialakításával és eszközeivel. A cikkből megismerhető az egyensúlyérzékelés, a súrlódás, de akár a kombinatorika oktatása is- a cirkusz eszközeivel.

A Fővárosi Nagycirkusz nemzeti előadó-művészeti intézményként kiemelt figyelmet fordít az oktatási-nevelési célok megvalósításának segítésére.

A mi célunk a rendhagyó órák bevezetésével minden érzékszervre egyszerre hatni, bevonni és partnerként kezelni a gyermekeket, diákokat. Megtapasztaltatni velük, hogy az oktatási rendszerben tanultak hogyan hasznosíthatók a mindennapi életben. Gyakorlattá varázsoljuk, mindennapivá tesszük számukra a száraz tananyagot. Ennek kapcsán hívjuk meg Önöket, pedagógusokat és pedagógushallgatókat egy cirkuszi délutánra, melynek keretében először megtekinthetik Cirkuszi szomszédolás című előadásunkat, majd ezt követően betekintést nyerhetnek a rendhagyó órák szervezésébe, lebonyolításába.

 

  Egy interaktív óra keretében megismerkedhetnek eddigi munkáinkkal, az órák összeállításával, kialakításával és eszközeivel.

Célunk felkelteni az érdeklődést Önökben a programunk iránt, és ezáltal közösen tovább gondolkodni a jövőbeni lehetőségekről. Csapatunkba nyitott, a téma iránt érdeklődő pedagógusok jelentkezése is fontos lenne számunkra.

  AZ ESEMÉNY IDŐPONTJA: 2017. FEBRUÁR 26. 15:00 HELYSZÍNE: FŐVÁROSI NAGYCIRKUSZ 1146 BUDAPEST, ÁLLATKERTI KRT. 12/A.

Az workshopon való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztráció További tájékoztatásért keresse Kardos Katát, cirkuszpedagógiai referensünket a kardos.kata@maciva.hu e-mail címen.

A korábbi cirkuszi órákról

RENDHAGYÓ ÓRÁK A FŐVÁROSI NAGYCIRKUSZBAN

 

Egyre több intézményben fektetnek nagy hangsúlyt a kompetencia alapú, projektmódszeres oktatásra, melynek hatására könnyebben elsajátíthatók az ismeretek, könnyebben rögzülnek bizonyos szabályok, képletek, évszámok. Ha egy gyermek minden érzékszervére egyszerre hatunk ugyanabban az időben, akkor könnyebben visszaidézhetővé, emlékké válik számára a tananyag, amely nehezebben rögzül egy kötött, frontális, didaktikus oktatási formában.

 

A Fővárosi Nagycirkusz rendhagyó óráinak a célja, hogy minden érzékszervre egyszerre hassanak, bevonjuk és partnerként kezeljük a gyermekeket és diákokat, akik megtapasztalhatják, hogy az oktatási rendszerben tanultak hogyan hasznosíthatók a mindennapi életben. Gyakorlattá varázsoljuk, mindennapivá tesszük a száraz tananyagot. Bevonjuk saját pedagógusaikat, ezzel is mélyítve a közöttük kialakult személyes kapcsolatot.

 

Igyekszünk minél több részterületre kidolgozni a programot, ezzel is szélesíteni a nálunk szerzett tudás lehetőségét.

 

2016 őszétől különleges, a cirkuszművészet eszközeire épülő tanórákra várjuk azokat az innovatív, kísérletező kedvű pedagógusokat és diákokat, akik nem megszokott körülmények között kívánják átadni, elsajátítani, mélyíteni diákjaik tudását. A Nemzeti alaptantervhez kapcsolódó, az oktatási tematikához szorosan illeszkedő témákat dolgozunk fel a cirkuszművészet segítségével. Az órák során a diákok az elméleti tananyag mellett megismerkedhetnek azzal a gyakorlati tudással, amely a fizika, matematika, biológia, magyar nyelv és irodalom definícióinak és képleteinek cirkuszi közegben való alkalmazása során tapasztalható, észlelhető.

 

 

RENDHAGYÓ ÓRÁK A FŐVÁROSI NAGYCIRKUSZBAN

 

Egyre több intézményben fektetnek nagy hangsúlyt a kompetencia alapú, projektmódszeres oktatásra, melynek hatására könnyebben elsajátíthatók az ismeretek, könnyebben rögzülnek bizonyos szabályok, képletek, évszámok. Ha egy gyermek minden érzékszervére egyszerre hatunk ugyanabban az időben, akkor könnyebben visszaidézhetővé, emlékké válik számára a tananyag, amely nehezebben rögzül egy kötött, frontális, didaktikus oktatási formában.

 

A Fővárosi Nagycirkusz rendhagyó óráinak a célja, hogy minden érzékszervre egyszerre hassanak, bevonjuk és partnerként kezeljük a gyermekeket és diákokat, akik megtapasztalhatják, hogy az oktatási rendszerben tanultak hogyan hasznosíthatók a mindennapi életben. Gyakorlattá varázsoljuk, mindennapivá tesszük a száraz tananyagot. Bevonjuk saját pedagógusaikat, ezzel is mélyítve a közöttük kialakult személyes kapcsolatot.

 

Igyekszünk minél több részterületre kidolgozni a programot, ezzel is szélesíteni a nálunk szerzett tudás lehetőségét.

 

2016 őszétől különleges, a cirkuszművészet eszközeire épülő tanórákra várjuk azokat az innovatív, kísérletező kedvű pedagógusokat és diákokat, akik nem megszokott körülmények között kívánják átadni, elsajátítani, mélyíteni diákjaik tudását. A Nemzeti alaptantervhez kapcsolódó, az oktatási tematikához szorosan illeszkedő témákat dolgozunk fel a cirkuszművészet segítségével. Az órák során a diákok az elméleti tananyag mellett megismerkedhetnek azzal a gyakorlati tudással, amely a fizika, matematika, biológia, magyar nyelv és irodalom definícióinak és képleteinek cirkuszi közegben való alkalmazása során tapasztalható, észlelhető.

 

 

MEGVALÓSULT PILOT PROJEKTEK 

 

  1. október 21. 15 óra

Számadó László: A prímszámok és a népmesei számok

Az Óbudai Árpád Gimnázium 9. osztályos tanulóinak rendhagyó matematikaórája a Lúdas Matyi a cirkuszban előadás kapcsán

 

Számok a porondon – Rendhagyó matematikaóra

Gyermekkoromban jöttem rá, hogy a zsonglőrködés pihentet, szórakoztat. A jól elsajátított mozdulat rendszeres ismétlésének fejlesztő, gyógyító hatása is lehet. A sikerélmény megtapasztalása kellemes érzés, ami erősíti az önbizalmat, ezért tanítványaimmal a matematikaórákon is rendszeresen használjuk a zsonglőrkellékeket. Pár perc gyakorlás, aztán folytathatjuk az órát! Ilyen előzmények után óriási élmény volt tanítványaimnak és nekem, hogy tudásunkat a porondon is kipróbálhattuk.

Fekete Péter igazgató úrral hasonló gondolataink voltak. Igaz, ő a cirkuszt, én pedig a matematikát népszerűsítem, de a kettő erősítheti egymást! Kilencedikes tanítványaim az új környezetben egészen másként reagáltak a dolgokra. A Lúdas Matyi a cirkuszban díszletei és kellékei között még a prímszámok, sorozatok, oszthatóság fogalmakról is élvezetesebb volt beszélgetni, mint a tanteremben. Az előadás fantasztikus lehetőségeket kínált ezekre a matematikai fogalmakra, ez ragadott meg, ezekre építve terveztem meg az órát.

Azóta rendszeresen a többi csoportomból is kérdezgetik, hogy nekik mikor lesz ilyen órájuk. Ez nekem mindent elmond, és remélem, hogy tudjuk folytatni ezt a kezdeményezést. Nagyon sok matematikai téma feldolgozására látok még lehetőséget!

Számadó László
matematikatanár
Óbudai Árpád Gimnázium

„Nekem különösen tetszett, hogy a karikát vagy a trapézt nem csak kipróbálhattuk, hanem azon ülhettünk az egész óra alatt. Nagyon örülök neki, hogy volt ilyen lehetőségünk, és itt, ilyen formában vehettünk részt ezen a matematikaórán.” Fábián Bettina, 9.osztály

„Kipróbálhattuk a cirkuszi kellékeket, karikákat, trapézt, buzogányokat, labdákat, és már kezdődött is a Számok a porondon című óra. Beszéltünk meseszámokról, prímekről, számtani és mértani sorozatokról, hatványokról, oszthatóságról. (…) Jó hangulatú, érdekes óra volt, mindenki jól érezte magát.” Husi Kitti, 9. osztály

  1. október 26. 15 óra

Sinkó Andrea: A súrlódás

A szombathelyi Kanizsai Dorottya Gimnázium 9. osztályos tanulóinak rendhagyó fizikaórája a Lúdas Matyi a cirkuszban előadás kapcsán

 

A súrlódás – Rendhagyó fizikaóra

 

A cirkusz világa mindig is érdekelt. Egyfajta ünnep volt, ha városunkba megérkezett a cirkusz, ünnep volt, ha elutaztunk a fővárosi előadásokra, és micsoda ünnep volt a monte-carlói műsorokat látni! Az előadásokat követő fizikaóráimra „be szoktam vinni a cirkuszt”: egy-egy saját fotót, videofelvételt, később a Fizika a cirkuszban című könyvet, hogy kielemezzük, milyen fizikai törvényszerűség támogatja az egyes produkciók bemutatását. Most fordult a kocka: a fizikát vittük be a cirkuszba! A Fővárosi Nagycirkusz pályázatára beküldött anyagot a súrlódásról a diákjaimnak a manézsban taníthattam meg. Kísérleti eszközzé vált a tissue, a szivardoboz; tanársegédként működött közre az egyensúlyozó művész, az artistaművésznő. Élmény volt tanárnak, diáknak ez a rendhagyó tanóra!

 

Sinkó Andrea

fizikatanár

Kanizsai Dorottya Gimnázium

Szombathely

 

„Fábry Pál művész úr is nagy lelkesedéssel és aktivitással próbált ki minden látásmódosító eszközt, mutatványaiban a gyakorlat bizonyította az elméletet. A fizika órán kiderült az is, hogy egy produkción belül a szivardobozoknál az a jó, ha nagy a súrlódás, viszont ha zsonglőr meg akar perdülni, akkor az a jó, ha a cipőtalpa és a talaj között a súrlódás kicsi. Akkor a súrlódás jó? Vagy a súrlódás rossz?”

Molnár Bálint és Németh Levente, 9. k osztály

 

  1. november 3. 15 óra

Bebesi Csaba: Terület/kerület; Vásárok és szakmák, Erények

A dunaújvárosi Dózsa György Általános Iskola alsó tagozatos tanulóinak rendhagyó tanórája a Lúdas Matyi a cirkuszban előadás kapcsán (matematika, környezetismeret, erkölcstan)

 

Komplex rendhagyó tanóra a „Lúdas Matyi a cirkuszban” című előadáshoz

 

A cirkusz- és a színházművészetért is rajongok, ezért jelentkeztem a kísérletre. Kezdeti lelkesedésem után egy kissé megszeppentem, hogy milyen órát is fogok tartani, de az előadást megnézve egyből egy komplex tanóra képe jelent meg előttem. Az erények, a sokféle állat, a számos régi mesterség megjelenése a manézsban – ezzel máris összeállt egy erkölcstan-környezet-irodalom „vegyes vágott”, amit megfejeltem egy csoportmunkában végzett matematikai mérés feladatcsoporttal. Iskolánk harmadik-negyedik évfolyamos tanulói közül az osztályfőnökök válogatták ki azokat, akik jutalomként eljöhettek erre a rendkívüli tanórára. A hazautazás alatt is feldobódottak voltak a gyerekek, és arról ábrándoztak, bárcsak minden órájuk ilyen lenne. Tudjuk, minden tanóra nem lehet ilyen, de az itt hallott új fogalmak és a felelevenített, már tanult tartalmak jobban rögzültek a rendhagyó helyszín, az érdekes eszközök és az előtte látott különleges előadás miatt.

 

Bebesi Csaba

tanító

Dózsa György Általános Iskola

Dunaújváros

  1. október 26. 15 óra

Kovacsics Bernadett: Az egyensúlyérzékelés

A szombathelyi Kanizsai Dorottya Gimnázium 9. osztályos tanulóinak rendhagyó biológiaórája a Lúdas Matyi a cirkuszban előadás kapcsán

 

Az egyensúlyérzékelés – Rendhagyó biológiaóra

 

A kolléganőm, Sinkó Andrea írt egy könyvet Fizika a cirkuszban címmel. Ehhez a könyvhöz szorosan kapcsolódik a Természettudományos Laborunk egyik interaktív fizikafoglalkozása. Mint laborvezető én is aktívan részt vettem az órákon, ezáltal közelebb kerültem a Cirkusz világához. Elvittem a gyerekeimet előadásokra, sőt a kollégák és az iskolával szoros munkakapcsolatban álló szombathelyiek is nagyobb létszámmal látogatták a cirkuszi előadásokat. Legalább is a visszajelzések ezt mutatták. Én is, mint biológia-kémia szakos tanár, automatikusan kerestem a cirkusz és az általam tanított tantárgyak közötti kapcsolatot.

Tavaly az iskolánk igazgatója küldte el a Fővárosi Nagycirkusz által kiírt pályázatot. Így kerültem közvetlen kapcsolatba azzal a lehetőséggel, hogy gondoljam végig, miként tanítható meg például az egyensúlyérzékelés a porondon, a Cirkusz speciális világában. A sikeres pályázás eredményeként éltem a lehetőséggel, hogy kipróbáljam a megtervezett tanórát.

A porond adta lehetőségek inspirálóak, hiszen teljesen más a közeg, de pont ezért kreatívabbá teszi az embert. El lehet szakadni a tanterem által megkövetelt kötöttségektől, díszletek között taníthattunk. A diákoknak és nekem is nagyon pozitív volt, hogy mozgalmasan, teljesen interaktív módon, élő szemléltetéssel, artistákkal valósult meg az óra. Ritka, hogy amit az ember elmond elméletben, be is bizonyosodik a gyakorlatban.

Kovacsics Bernadett

biológiatanár

Kanizsai Dorottya Gimnázium

Szombathely

 

 

„Rendhagyó órák a cirkuszban című pályázatára beérkezett tananyagokat a pályázó pedagógusok ki is próbálják. Kovacsics Bernadett tanárnő az egyensúly érzékeléséről tartott egy foglalkozást. Megismertük az egyensúlyozásért felelős szerv felépítését és az új ismereteket a gyakorlatban is megtapasztalhattuk.” Molnár Bálint és Németh Levente, 9.k osztály

 

 

 

  1. október 26. 15 óra

Kovacsics Bernadett: Az egyensúlyérzékelés

A szombathelyi Kanizsai Dorottya Gimnázium 9. osztályos tanulóinak rendhagyó biológiaórája a Lúdas Matyi a cirkuszban előadás kapcsán

 

Az egyensúlyérzékelés – Rendhagyó biológiaóra

 

A kolléganőm, Sinkó Andrea írt egy könyvet Fizika a cirkuszban címmel. Ehhez a könyvhöz szorosan kapcsolódik a Természettudományos Laborunk egyik interaktív fizikafoglalkozása. Mint laborvezető én is aktívan részt vettem az órákon, ezáltal közelebb kerültem a Cirkusz világához. Elvittem a gyerekeimet előadásokra, sőt a kollégák és az iskolával szoros munkakapcsolatban álló szombathelyiek is nagyobb létszámmal látogatták a cirkuszi előadásokat. Legalább is a visszajelzések ezt mutatták. Én is, mint biológia-kémia szakos tanár, automatikusan kerestem a cirkusz és az általam tanított tantárgyak közötti kapcsolatot.

Tavaly az iskolánk igazgatója küldte el a Fővárosi Nagycirkusz által kiírt pályázatot. Így kerültem közvetlen kapcsolatba azzal a lehetőséggel, hogy gondoljam végig, miként tanítható meg például az egyensúlyérzékelés a porondon, a Cirkusz speciális világában. A sikeres pályázás eredményeként éltem a lehetőséggel, hogy kipróbáljam a megtervezett tanórát.

A porond adta lehetőségek inspirálóak, hiszen teljesen más a közeg, de pont ezért kreatívabbá teszi az embert. El lehet szakadni a tanterem által megkövetelt kötöttségektől, díszletek között taníthattunk. A diákoknak és nekem is nagyon pozitív volt, hogy mozgalmasan, teljesen interaktív módon, élő szemléltetéssel, artistákkal valósult meg az óra. Ritka, hogy amit az ember elmond elméletben, be is bizonyosodik a gyakorlatban.

Kovacsics Bernadett

biológiatanár

Kanizsai Dorottya Gimnázium

Szombathely

 

 

„Rendhagyó órák a cirkuszban című pályázatára beérkezett tananyagokat a pályázó pedagógusok ki is próbálják. Kovacsics Bernadett tanárnő az egyensúly érzékeléséről tartott egy foglalkozást. Megismertük az egyensúlyozásért felelős szerv felépítését és az új ismereteket a gyakorlatban is megtapasztalhattuk.” Molnár Bálint és Németh Levente, 9.k osztály

 

Előző cikkAngoltanárok téli mini-konferenciája – 02.25.
Következő cikkMobidik Digitális Iskola