Kezdőlap jó példák

Milyen élményt jelent az IKT-eszközök használata a pedagógusoknak?

Állandó fejlődésre késztet, felfrissíti a hétköznapi munkát, elősegíti a szakmai és módszertani megújulást. Ezt mondják azok a tanárok, akik az iskolában is használnak digitális eszközöket. Dénesné Szak Andrea a kaposmérői Hunyadi János Általános Iskola pedagógusa például már kétszer is elnyerte a Digitális Pedagógus Díjat, amelyre idén is lehet pályázni!

 

Dénesné Szak Andrea a kaposmérői Hunyadi János Általános Iskola pedagógusa

A Tempus Közalapítvány minden évben új pályázati felhívással és a legjobb ötletek beküldőinek elismerésével ösztönözi a kreatív és újszerű tanítási módszerek bemutatását a pedagógusok körében. Jelenleg 240, gyakorló tanárok által feltöltött módszertani anyag található a Digitális Módszertár nevű példatárukban. Ennek célja, hogy támogassa a pedagógusok szakmai fejlődését, valamint hogy a tanárokat jó példák bemutatására, az egymástól való tanulásra és tudásmegosztásra ösztönözze.

Dénesné Szak Andrea 2015-ben József Attila és én, 2016-ban Ki vagyok a végén című módszertani ötletével nyerte el a közalapítványtól a Digitális Pedagógus Díjat. Az alábbiakban ő mesél a tapasztalatairól.

Mit tart a legnagyobb sikerélményének az IKT-eszközökkel támogatott tanulásban/tanításban?

A legnagyobb sikerélmény számomra, ha a diákjaimat motiválni tudom egy-egy IKT-alkalmazás felhasználásával a tanulásra, és főleg az egyéni, illetve páros munkára. Az is siker számomra, ha a tanulók kreatívan és sokoldalúan használják fel a tanultakat a későbbi tanulmányaik során.
Az IKT csak eszköz, a lényeg továbbra is a tartalom.

De a hagyományos eszközök már kevésbé kötik le a diákokat.

Mi volt a legjobb visszajelzés, amit ennek kapcsán a diákoktól kapott?

Több alkalommal valósítottam meg IKT alapú projektet. Nagyon élvezték a diákok a sokféle alkalmazást, ahol újabb és újabb érdekes dolgokat próbálhattak ki. Ilyenkor az ő fantáziájuk is elszabadul, és nagyon értékes dolgokat tudnak alkotni.
Egyik tanórán csoportokban dolgoztak, és több szó jelentését nem tudták értelmezni az adott feladat kapcsán.

Biztattam őket, hogy használják okostelefonjukat.

Az egyikük megjegyezte: „Biztos? Mások nem engedik elővenni tanórán.” Szerintem a szükség törvényt bont, ha a tanuláshoz kell, miért ne használnák a legkézenfekvőbb eszközként a mobiltelefonjukat?

Mit tanácsolna a digitális pedagógiában kevésbé jártas, vagy az IKT-eszközöktől idegenkedő kollégáinak?

Fontosnak tartom, hogy merjenek kísérletezni. Először 1-2 könnyen kezelhető alkalmazást használjanak az óra egyes részein, majd fokozatosan próbáljanak ki akár havonta 1-1 új web.2-es alkalmazást. Nézzenek meg mások által kidolgozott óravázlatokat, digitális anyagokat, és ezek alapján később megpróbálkozhatnak saját tananyagkészítéssel is.

A pedagógusok, tanári csoportok, szakmai munkaközösségek, illetve pedagógusképzésben részt vevő hallgatók módszertani ötleteit idén is várják a Tempus Közalapítvány Digitális Módszertárába. A feltöltés 2017. július 10-től augusztus 20-ig lehetséges. A legjobb ötletek beküldői Digitális Pedagógus Díjban részesülnek. További információ

 

A cikk a Tempus Közalapítvány hozzájárulásával jelent meg.

Előző cikk„Két perc?!” Így tedd barátoddá az időt!
Következő cikkAngoltanárok nemzetközi konferenciája – 2017. október 06-08.