Kezdőlap Digitális eszközök

Kérdések és válaszok a Digitális Témahétről

Hogyan szervezzük, ki segít, mit lehet és hogyan, kit hívhatunk, hol vannak segédanyagok, mi lesz a biztonsággal és a szülőkkel? Megannyi kérdés, amik érdekelhetik Önöket! 12 kérdést tettünk fel a Digitális Témahetet szervező Informatikai Vállalkozások Szövetségénél dolgozó oktatási projektkoordinátornak, dr. Főző Attila Lászlónak, gyakorlatias válaszait közöljük!

dthfotoA moderniskola.hu kérdéseire válaszol a szervezők képviseletében dr. Főző Attila László, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) oktatási projektkoordinátora.

 1.- Hogyan csatlakozhatnak az iskolák, és milyen szintű döntés szükséges ehhez? (tehát egy pedagógus,egy osztály, szakkör is csatlakozhat, vagy az egész iskola és vezetőség egyhangú döntése kell ehhez?)

  Dr. Főző Attila László – IVSZ – továbbikaban : Dr.F.A.- IVSZ : – A Digitális Témahét során programokat, projekteket megvalósító iskolák a központi honlapon (www.digitalistemahet.hu) regisztrálhatnak. A regisztráció nyomán felkerülnek egy térképre és kitehetik honlapjukra az erre az alkalomra készített kitűzőt. A projekt célja a digitális írástudás fejlesztése és a pályaorientáció, így ideális esetben az iskolák úgy dönthetnek, hogy ezeket a 21. századi célokat a teljes intézményben, több tanár, több évfolyam és több osztály részvételével valósítják meg. Természetesen az iskola képviseletében, a vezetéssel egyeztetve, egy pedagógus is regisztrálhat akár egy csoporttal, egy projekttel is.

2. – Elindult  egy roadshow a témáról, mikor és hova mennek és mik lesznek az egyes városokban a programok?

Dr.F.A.- IVSZ : -Az Oktatási Hivatal a Pedagógiai Oktatási Központok bevonásával tájékoztatókat tart intézményvezetők számára Budapesten és 13 vidéki városban. Itt kapott lehetőséget a Digitális Témahét arra, hogy ismertessük az iskolák számára kínált programokat.

3. -Milyen segítséget kaphat egy, a digitális pedagógiában teljesen kezdő pedagógus a  felkészüléshez?

Dr.F.A.- IVSZ : -A Digitális Témahét honlapján elérhető 12 mintaprojekt, amelyet az IKT oktatási alkalmazásaiban tapasztalt pedagógusok készítettek. A honlap Iskolák/Tudásbázis oldalán ezen kívül még számos projektötlet, módszertani leírás és technikai segédlet érhető el. Ezen kívül üzemel egy szakmai helpdesk a dth2016@ivsz.hucímen, ahol szívesen válaszolunk a pedagógusok kérdéseire. A felkészülési időszakban több alkalommal lesznek webináriumok is, ezek időpontja megtalálható lesz a honlapon és a Facebookon a Digitális Témahét Tanári Fórum csoportban (https://www.facebook.com/groups/DTHtanaricsoport/) is.

4.-Indul-e most vagy később elearning kurzus a témában, vagy tantermi képzés arról, hogy „hogyan tanítsunk digitálisan”?

Dr.F.A.- IVSZ : -Online eszközökkel tudjuk segíteni a felkészülést, a webináriumokat ajánljuk azoknak, akik szeretnének minél több lehetőséggel megismerkedni. A webináriumokat neves szakemberek, köztük a Tanárblog szerkesztői tartják.

5. – Kiknek ajánlott leginkább a csatlakozás? 

Dr.F.A.- IVSZ : -Minden hazai és határon túli magyar iskolának.

6.- Milyen előkészületek szükségesek a Digitális Témahét megszervezéséhez? Mikor érdemes belekezdeni?

Dr.F.A.- IVSZ : -Az előkészületek a választott projektektől is függnek. A kidolgozott projektekben például vannak erre vonatkozó tanácsok. Ha több osztály, több évfolyam vesz részt, érdemes mielőbb elkezdeni az iskolán belüli szervezést. A Digitális Témahét támogatói, cégek, informatikai vállalkozások, múzeumok és felsőoktatási intézmények ingyenes programokat kínálnak az iskoláknak a honlapon keresztül. Célszerű ezeket időben lefoglalni, mert nagy az érdeklődés ezen előadások iránt.

7. – Hogyan készítse fel a pedagógus  a szülőket és a diákokat a Digitális Témahétre?

Dr.F.A.- IVSZ : -Több mintaprojektben található szülői tájékoztató is, érdemes ezeket használni, módosítani, testre szabni. A tanulók tájékoztatása könnyebb, annál is inkább, mert a témahét nem ismeretlen fogalom a hazai köznevelési rendszerben, számos iskola alkalmazza (akár pl. erdei iskola formájában).

8.- Kaphat segítséget eszközökben ( szoftver, hardver)  egy iskola v. osztály, hogy megvalósítsa tervét?

Dr.F.A.- IVSZ : -A Digitális Témahéten a projekteket az iskolák a meglevő infrastruktúrára és az elérhető eszközeikre építve valósítják meg. Ez azt jelenti, hogy ezeken a napokon akár az órarend módosításával, órák összevonásával, a pedagógusok/tantárgyak együttműködésével juthatnak hozzá számítógépteremhez vagy éppen interaktív táblákhoz.

9. – A pedagógusok megkérhetik-e  a diákokat ezen a héten,, hogy hozzák be az otthon használt tabletjüket, okostelefonjukat? Milyen szabályokat kell ehhez kötnünk, vannak erre minta-formanyomtatványaik?(biztonság, felelősségvállalás, stb. ) , amivel biztosítják magukat, a diákokat, az eszközöket és a szülőket is?

Dr.F.A.- IVSZ : -Ez már számos iskolában gyakorlat és most is van erre mód, ha az adott intézmény szabályai lehetővé teszik ezt. Mivel ezek a házirendhez vagy az iskola szabályaihoz illeszkednek, erre nincs formanyomtatvány, de a kidolgozott projektek között van olyan, ahol van példa dokumentum erre is.

10. -Egy pedagógustól érkezett: ” iskolánkban nagyon sok gyerek használja az okostelefonját, főleg a szünetben, nem tanulási céllal. A Digitális Témahét alatt  lehet, hogy kipróbálnánk a mobiltelefonos tanítást-tanulást, hogyan kaphatunk ehhez segítséget?”

Dr.F.A.- IVSZ : -Az okostelefonok oktatási alkalmazása elterjedt gyakorlat világszerte, természetesen megfelelően szabályozott körülmények között. A Digitális Témahét honlapján több olyan projekt is elérhető, amely épít az okostelefonok használatára, így ötletek innen is szerezhetők. Ezen kívül ajánljuk az ingyenesen letölthető „A mobileszközökkel segített tanulás módszerei” c. kiadványt is.

11. -Egy aggódó pedagógus kérdése: „Félünk, ha most kipróbálják ezeket a korszerű digitális eszközöket az iskolában, nem fogják később unalmasnak találni a hagyományos (ma még egyedüli) tanóraszervezési szokásainkat ?”

Dr.F.A.- IVSZ : -A Digitális Témahét egyik célja a módszertani megújulás támogatása is, a Témahét keretében megszerzett gyakorlat remélhetőleg a Digitális Témahét után is része marad a pedagógiai eszközkészletnek. Miként az ajánlott mintaprojekteken is látszik, a foglalkozások nem 100%-ig digitálisak, a hagyományos és a korszerű módszerek együtt segítik a 21. században nélkülözhetetlen készségek és a digitális írástudás fejlesztését.

12.További aggódásra keresünk választ: „Hogyan oldjuk meg, hogy az iskolában ne keressenek-találjanak oda nem illő tartalmakat a Digitális Témahét idején az interneten? Nem tudjuk szűrni az oldalakat, mi lesz , ha szabadon interneteznek az iskolában?”

Dr.F.A.- IVSZ : -A biztonságos internetezés kiemelten fontos a Digitális Témahéten is. A partnerek között olyan, a témával évek óta foglalkozó szervezetek is vannak, mint a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat vagy a Digitális Tudás Akadémia, amelyek most is, mint eddig is kínálnak internet biztonsággal kapcsolatos előadásokat az iskoláknak. A tapasztalat az, hogy a fizikai szűrésnél sokkal hatékonyabb, ha beszélgetünk a diákokkal a biztonságos internet- és mobilhasználatról és információkhoz jutnak ezekben a kérdésekben még mielőtt negatív tapasztalataik lesznek.

 

 

 

 

 

 

Előző cikkMegoszthatják a tapasztalataikat a tanárok – Interjú Navracsics Tiborral
Következő cikkHogyan lehet szmájlikkal verset írni? Blogszerda!