Kezdőlap jó példák

    Skype és az almafák – Hogyan tehetjük izgalmassá a tanórákat, ingyenesen, a Skype-pal?

    Sokszor jó lenne feldobni a tanórákat valamivel, érdekes előadókat hívni, különleges helyekre elvinni a gyerekeket, bemutatni nekik a világ érdekességeit, ugye? Persze, sok korlátja van a kimozdulásnak és az együttműködésnek is, ezeket segít átlépni a Microsoft Skype az osztályteremben című ingyenes programja. Katalin az újpesti lakótelepi iskolájában tanuló harmadikosaihoz hívott egy remek vendéget, még júniusban, a beszámolót inspirálónak szánjuk, lehet csatlakozni, részletek a cikkben!

     

    A tízemeletes házak között szerényen bújik meg egy iskolaépület, az  Újpesti Lázár Ervin Általános Iskola.  Látszólag semmi különös, de most mégis egy rendhagyó eseményről tudósíthatunk, ami ide kötődik! Ugyanis itt dolgozik Katalin, aki 2017 júniusában életében először kapcsolódott be a Microsoft által szervezett Skype az osztályteremben programba,  és azonnal beleszeretett, sikerrel vette az első együttműködést és kész a következőre.

    De ne ugorjunk ennyire előre!

    Az ő alsó tagozatos osztályának történetén keresztül meséljük most el,  hogyan zajlik egy Skype-os n óra megszervezése, lebonyolítása és továbbfejlesztése.

     

    Első lépések – a ismerkedés, felfedezés

    „-  Harmadikosok a diákjaim, sok mindené érdekli őket, ezért is örültem mega felhívásnak, amit egy pedagógus-csoportban olvastam a Facebook-on.  Arról volt szó, hogy   rendhagyó órákat lehet szervezni, online módon, különleges szakemberek színesíthetik az óránkat. A tanév vége felé jártunk, szerettem volna egy tartalmas, de már lazább órát a gyerekekkel, amire emlékeznek a nyáron  is, és szeptembertől folytathatjuk.

     

    Felvettem a felhívás közzétevőjével, a Modern Iskola főszerkesztőjével  a kapcsolatot. Megírta, hogy a Microsoft által támogatott programnak Skype int he Classroom a program neve, és ezen a linken találok róla részletes információkat.

    A Skype in the Classroom- Skype az osztályteremben oldal nyitólapja

     

    Megnéztem a Microsoft oktatási portálján az oldalt, és örömmel tapasztaltam, hogy sok kép, egyértelmű linkek, érdekes és hasznos, „kézenfogós” bemutatók segítették a munkámat, tanulásomat. A Vendégelőadók közül szerettem volna választani, a szűrő segítségével a magyar szakembereket kerestem meg.  Hamar be is vonódtam, és az oldalon, EZEN a linken többb érdekesebbnél érdekesebb előadó-jelöltet láttam: volt köztük csillagász, sziklamászó, tanulási módszertan szakértő, vasútmodellező  is, és még sokan mások.

    Igy lehet az előadók közül választani.

    Végül is egy olyan szakemberrel vettem fel a kapcsolatot, aki a hazai élelmiszertermelésről, az egészséges táplálkozásról beszélt a gyerekeknek, a haziko.farm program keretében.

     

    Felvettem  őt a Skype-on ismerősnek, ő is hamar visszaigazolt, emaileztünk, megbeszéltük, mekkorák a gyerekek és mi érdekli őket.

    Ezt írtam neki:

    „Az osztályom  26 harmadikos gyerek. Nagyon nyitottak, érdeklődők. Rengeteg közös programot szervezek nekik folyamatosan. Jó kis közösség alakult 3 év alatt. Sokat dolgozunk csoportban, használjuk a kooperatív technikákat. Jól tudnak együtt dolgozni, segítik egymást.

    Alig várjuk már az órát. Köszönjük előre is a segítséget.”

    Az is megbeszéltük, hogy milyen módon képzelem az órát. A program szakértője, Csenge el mondta, ő miről fog ill. szeretne beszélni. Megnyugtató volt ezt előre tudni.

    Az osztály elmélyülten készült az órára

    Megbeszéltük a technikát. Ekkor adódott az első probléma, hogy nem volt kamerám  és mikrofonom, de Hajnalka segített és  sikerült szereznem.

     

    Jeleztem természetesen az iskolai intézményvezetőmnek, hogy mire készülök, és örömmel fogadta kezdeményezésemet. Sokszor szerveztem már új dolgokat, nem lepte meg őket, rám bízták. Remélem, majd követnekJ.

     

    Indult a nap, amikor a Skype órát tartottuk

     

    Technikailag annyi kellett, hogy az iskolai internethálózatra kötött gépen, a suli könyvtárában bekapcsoltam a Skype-ot, és kivetítőn megosztottam a képernyő képét és a beszélgetés hangját a gyerekekkel. Több Microsoft terméket is használok, biztos voltam benne, hogy ez is működni fog, nem is csalódtam. Könnyen kezelhető felület,  egyértelmű irányok, ha elakadtam, a Sway-ek és a Power Pointok segítettek és Hajnalkának is írhattam bármikor.

    A megbeszélt időpontban bekapcsoltam a laptopot 44 csillogó szem meredt a kivetítőre, amivel összekapcsoltam a laptopomat. Az iskolai wifi sávszélessége nem túl nagy, de a Skype simán futott rajta. Csenge a megbeszéltek szerint megjelent és köszöntötte a gyerekeket.

     

    így zajlott a Skype-az- osztályban tanóra

    A Skype- on elérhető előadó a kivetítőn a tanteremben

    Zámbó Csenge, a haziko.farm munkatársa így emlékezett vissza az eseményre:

    • „A gyerekek nagyon aktívan részt vettek, sok kérdés mentén beszélgettünk. Volt szó arról, ki milyen gyümölcsöt evett utoljára, hogy tudja-e az a földön vagy fán termett, és vajon melyik országban vagy földrészen. Meséltem arról, miért egészségesebbek a helyi gyümölcsök és zöldségek, és milyen veszélye van, ha valamit távolabbról hoznak – és hosszú úton, tartósítószerrel kezelve ér hozzánk.
    • Beszéltünk aztán a kedvenc ételekről, és bár sokan szeretik a milánóit és a pizzát, azért tudtak mondani vegetáriánus ételeket. Kicsit kitértünk arra, milyen jó a saját egészségük és a környezet miatt is tartani húsmentes napot.

    Végül volt szó a bevásárlásról, a piacokról és a bio ételekről, alapanyagokról is.

     

    A téma és a gyerekek

    „- Nekem nagy élmény volt látni, mekkora érdeklődés van a 8-10 évesekben a téma iránt, milyen sokuknak van határozott képe az egészséges élelmiszerekről, a Magyarországon termő zöldségekről és gyümölcsökről, sőt, akár ötlet-megérzés szintjén a bio ételekről is. Remélem, hogy én is hasznosat tudtam nekik mondani, és élvezték az órát a gyerekek! „

     

    (Frissítés: Zámbó Csenge időközben más helyen dolgozik, de a 2017. júniusi élményét írta meg nekünk. Köszönjük. a szerk. )

     

    Skype- óra, ahogy a tanár látta és a folytatás

     

    „Szuper volt az óra, Csenge nagyon kedves, közvetlen ember, rögtön megtalálta a gyerekekkel a közös hangot.Volt, hogy kérdezett valamit, és minden gyerek válaszolni akart.., nagyon lelkesek voltak.

    Könnyen kezelhető felület,  egyértelmű irányok, ha elakadtam, a Sway-ek és a Power Pointok segítettek és Hajnalkának is írhattam bármikor.

    „Egyébként pedig egyrészt szívesen tanulok, próbálok ki új dolgokat, próbálom minél színesebbé, érdekesebbé tenni az oktatást, másrészt nagyon büszke voltam a gyerekekre. Jó kis társaság, okosak, lelkesek, nagyon jól fogadták az ismeretlen helyzetet. Örülök, hogy megismerhettem Csengét, közvetlen, kedves, profi volt a gyerekekkel.

     

    Amennyiben lehetőség lesz rá, mi szívesen részt vennénk hasonló órákon a következő tanévben, mert ez egy igazán nagyszerű lehetőség arta, hogy a gyerekeknek igazi élmény legyen a tanulás.

    Köszönjük szépen.

    Rudolfné Budavári Katalin és a Lázár Ervin Általános Iskola 3.a osztálya

     

    A részletekről szívesen tájékoztatjuk az érdeklődőket. A képek magukért beszélnek, bár Katalin által készült, telefonos fotók, de a hangulatot jól visszaadják.

     

    Ha Ön is szeretne ilyen órát tartani, ne habozzon és írjon a fuloph@moderniskola.hu címre! Ingyenesen bekapcsolódhat, teljeskörű mentorálást és segítséget kap!

     

     

    Előző cikkHat megfontolni való, ha úgy érzed neked már túl késő van a változáshoz és kibontakozáshoz
    Következő cikkeTwinning Szeminárium Ausztriában