Kezdőlap Digitális eszközök

Hogyan lehet a tanulási kedvet fokozni – MS – eszközökkel? (x)

A Modern Iskola 2014-ben megjelent korábbi lapszámaiban már írtunk az MS Innovatív Iskola programjának alapját képező négy pillérről. Ezek a következők:

  • tanulási környezetek
  • kapacitásfejlesztés
  • iskolavezetés és innovációs kultúra
  • tanulás, tanítás és értékelés

Microsoft Innovatív Iskola Program

A Microsoft Innovatív Iskola hazai programja azoknak az intézményvezetőknek szól, akik tudatosan és aktívan fordulnak a 21. századi oktatásban használható technológiák felé. A képzésbe folyamatosan be lehet kapcsolódni, a program az alábbi linken, az interneten érhető el, egy rövid regisztráció után, magyarul és ingyenesen: http://www.microsoft.com/hun/oktatas/kozoktatas/igazgatoi

Ez a terület négy elemből áll: Tanulás, tanítás és értékelés

  • 21. századi készségek
  • Tanterv és a tanulás – paradigmaváltás
  • Értékelés
  • Az IKT- eszközök innovatív felhasználása

A 21. századi készségek – a négy „K”

  • Kooperativitás – csoportban dolgozási és együttműködési képesség.
  • Kommunikációs készségek: önkifejezés szóban, írásban és digitálisan is; minél több platformon és stílusban, ugyanezt megérteni és befogadni mások kommunikációjából.
  • Kritikus gondolkodás: a számtalan helyről érkező információk közötti szűrés, kritikus gondolkodás, forráselemzés, források ismerete, a virtuális világ veszélyeinek ismerete tartozik ide.
  • Komputerhasználat: a hagyományos PC-n kívül ide tartoznak már az okostelefonok, táblagépek, gépek termináljai, azok kezelésének ismerete. A hardveren kívül fontos az irodai programok ismerete, a különféle internetes felületeken való eligazodás, pl. az ügyintézés, vásárlás, tanulási környezetekben való tájékozódás, ezek tudatos használata.  Elengedhetetlen a közösségi oldalak megfelelő és tudatos használati képessége, készsége, de tisztában kel lenni a  szerzői jogokkal, internetbiztonsággal is.

Hogyan kell tantervet kialakítani, és hogyan kell a diákokat értékelni?

A tanterv kialakításánál célszerű figyelembe venni, hogy az hogyan tudja a diákokat tanulásra ösztönözni. Ez sokszor nem kap elég hangsúlyt, mert az iskolai tanterv és az oktatás legtöbbször didaktikus és tantárgyalapú. Emiatt  nagy mennyiségű tananyag gépies tanulását várják  el a diákoktól egy alapvetően tanárközpontú oktatási rendszerben. Az ilyen tantervekben nem jelennek meg az iskolán  kívüli valós élet egyéb területeinek elvárásai, illetve a munkaerőpiac követelményei sem.  A munka világában olyan emberekre van szükség, akiknek jó a problémamegoldó képességük, csapatban tudnak dolgozni és kreatívak, proaktívak – csupa olyan 21. századi készség, melyet elvárunk, de sokszor nem fejlesztünk az iskolában.

A 21. századi, innovatív iskolában a tanulók bárhol és bármikor részt vehetnek a tanulási folyamatokban, amik személyre szabottak, a tanulók irányítatják.

Az információs-technológiai tudás mind az igazgatóktól, mind a tanároktól, mind a tanulóktól elvárt, mert ez egyre nagyobb szerepet játszik az átalakuló tanulási folyamatokban.

Ajánlott foglalkozások

Az iskola megismerése és megismertetése 

Létezik egy, a Microsofthoz kötődő kutatás, a Partners in Learning School Research (PILSR), vagyis a Társ a Tanulásban Iskolai Felmérés. Ez egy olyan világméretű kérdőíves vizsgálat, ahol a tanárok és az iskolavezetők mérhették fel a 21. századi  tanítási és tanulási készségeiket. Ennek eredményeként készítettek digitális pedagógiai módszertanokat, ehhez való óravázlatokat, eszközöket és programokat. A kutatás kimutatta azt is, hogy az iskolában alapvetően az igazgatótól függ, hogy mennyire terjed el a korszerű eszközök használata és a 21. századi készségek fejlesztése.

Beillesztés a tanmenetbe

Az órai tevékenységet úgy kell megtervezni, hogy a fejlesztésen túl kapcsolódjon a tanmenethez, a kerettantervhez és a helyi tantervhez is. Mindez a szakmai képzés területén is érvényes.

Fokozza a tanulási kedvet technológiával!

Ismerje meg a Windows in the Classroom  – Windows az osztályteremben című – angol nyelvű – szemináriumsorozatot, amiből megtudhatja, hogy milyen  szoftvereket és eszközöket lehet használni az iskolában, a tanításban, és  hogyan lehet ezekkel fokozni a tanulási kedvet. A sorozathoz tartozik egy játékosításon (gamification) alapuló haladási rendszer, mely révén „jelvényeket” lehet elnyerni, a Windows az osztályteremben témában.

Fedezze fel a kortárs tanulást!

Keretes anyagunkban egy szakiskolai angoltanár mutatja be magyarországi jó gyakorlatát, ahol a korszerű tanulásszervezés sok elemét azonosíthatjuk. Pl. a személyre szabott tanulást, hogy bárhol és bármikor lehet tanulni, valamint hogy igazából a hozzáállás, a felkészültség és a motiváció kell a tanulás hatékonyabbá válásához. Az értékelésben legfontosabb a tanuló felmérésen alapuló, saját magához viszonyított, korrekt értékelése, ami tartalmazza az önreflexiót is. Ez a tudatos önmagára figyelés még sok pedagógus számára kihívást okoz, de a továbbképzéseken ehhez sok segítséget nyújtanak.

Tanuljon szakértőktől!

Oktatási szakértők segítenek bemutatni a személyre szabott tanulást, a játékalapú tanulást és még sok mást. Az összes „Aktuális téma” elérhető – angolul – a Partners in Learning hálózaton.

• Innovatív tanítási és tanulási (ITL) kutatás: www.itlresearch.com


Játékosítás és önreflexió – szakiskolai angoltanár jó gyakorlata

Tóth Éva, angoltanár, Nagykátai Ipari Szakközépiskolában és Szakiskola

„A 21. századi készségek fejlesztése, a valós életben és a munka világában használatos készségek nagyon fontosak a szakiskolai tanulók számára. Szociális és kulturális ismereteik hiányosak, viszont a gyakorlati képzésük során pont ezekre van igazán szükségük. A tanulók nincsenek hozzászokva ahhoz sem, hogy rendszerezniük kell a tudásukat,  vagy hogy a tudást saját maguknak kell megszerezniük. Gondolattérképet csinálni? Mi az egyáltalán? (A kép kattintásra nagyobb méretben nyílik meg.)

Nagyon fontos, hogy a szakmai és elméleti tantárgyak találkozzanak, hogy a diákok tisztában legyenek az összefüggésekkel. Például ezért jó egy igazi boltban angolul és magyarul videót forgatni az élelmiszer- és vegyiáru-eladókkal.

Az értékelést mindig is nehéz feladatnak tartottam: valljuk be őszintén, örülünk, ha a szakiskolai tanulókat munkára tudjuk fogni. Ha ez sikerül, de nem tökéletes, amit alkotnak, vegyük el a kevés motivációjukat is egy rossz jeggyel?  Nagyon fontosnak vélem a saját képességekhez mért értékelést és az önreflexiót – mindez hozzájárul a személyre szabott tanuláshoz. A szakiskolai diákok nincsenek hozzászokva ahhoz, hogy saját magukat vagy egymást értékelni kell, hogy az ő véleményük is számít – ezen mindenképpen dolgozni kell. A játékosítás – gamification – elvének bevezetése a projektmunkák értékelése során nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a diákok motiváltan, versenyszerűen dolgozzanak. Milyen izgalmas is, ha az órai munkáért, ötletekért pontokat lehet gyűjteni, ugye!?

Fő cél, hogy úgy alkalmazzuk az eszközöket, hogy a tanulás elérhetővé váljon a diákok számára, és együtt dolgozzanak, közös célért. Az elérhető cél kitűzése lényeges, hiszen fontos, hogy sikerélményt adjunk a diáknak, ezáltal nemcsak értékes munkát alkotnak, hanem személyiségük is fejlődik.

Hosszas és munkával teli folyamat ez mind a tanár, mind a diák számára. Nehéz megtalálni, melyik csoportnál milyen eszköz válik be. Még nehezebb, hogy az eszközeink szegényesek és a diákok anyagi háttere miatt sincs mindenkinek otthon internet vagy okostelefon. Azonban minden tőlünk telhetőt meg kell tennünk, hogy megmutassuk nekik, hogy a technológiát is lehet tanulásra használni. Például, mennyivel érdekesebb, ha a tanórai feladatokat QR kódok formájában kapják meg..

Tanárként a jó gyakorlataim megosztását és mások ötleteinek átvételét tartom az egyik leghasznosabbnak a Microsoft Partners in Learning hálózatban való együttműködésben, és azt, hogy bárhol és bármikor tanulhatok, s tanítványaimnak is ezt taníthatom meg.”(A kép kattintásra nagyobb méretben nyílik meg.)

A szerző bemutatkozása:

Tóth Éva vagyok, angoltanár. Ötödik éve tanítok a Nagykátai Ipari Szakközépiskolában és Szakiskolában, szakiskolai és OKJ-s osztályokban.

Tóth Éva cikkei az IKT-eszközök és az MS programok használatáról, illetve a szakiskolai jó gyakorlatokról lapunk online felületén olvashatók.

A szerző a 2014. októberi Sulinetwork-ön különdíjban részesült a szakiskolai körülmények között, ikt eszközökkel, eredeti módszertannal megvalósított projektjei elismeréseként, amihez itt is gratulálunk! (A szerk.)

Előző cikkOktatás Indiában – extrém körülmények között – 5. rész
Következő cikk„A tanításban minden eszköz megengedett..” – Mouse Mischief- szavazórendszer házilag(x)