Kezdőlap Digitális eszközök

Konferencia – ON- Kiállítók a konferencián- Innovatív pedagógusok projektjei(x)

A Modern Iskola magazin az  Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, a Könyvtárellátó Nonprofit Kft., valamint a Nemzetstratégiai Kutató Intézet megbízásából konferenciát szervez azzal a céllal, hogy a hazai és határon túli oktatási szakembereket, pedagógusokat egy asztalhoz ültesse, lehetőséget teremtve a tudásmegosztásra, tapasztalatcserére, az együttműködések elmélyítésére.’ – Olvasható az Oktatás a 21. századan – határok nélkül című konferencia honlapján. A tudásmegosztás egyik eseményeként kiállítást rendezünk, ahol az  20 innovatív pedagógus  saját jó gyakorlatait mutatja be az érdeklődőknek. Ezeket összegyűjtöttük, és részletesen bemutatjuk a Modern Iskola olvasóinak. Első rész.

Zöld – nap, a Felelősség – hete – projekthét

Tóth Anna projektje

Svetits Katólikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium És Diákotthon, Debrecen

„A poszterem az iskolánkban, 2014. őszén megvalósuló Zöld-hetet fogja bemutatni. Ez a hét a Felelősség hete elnevezést kapta idén, s az előző évek iskolai tematikus heteitől eltérően idén vezetésemmel projekthétté alakult. Célja a környezet iránti felelősség vállalására buzdítás (környezetvédelem, fenntarthatóság).

Ez ráhangolódásképpen egy év elejei iskolai akadályversennyel (feladatok: minél kevesebb vízzel való mosogatás, szelektív szemétválogatás, madárhang felismerés, állat és növényfelismerés, környezetvédelmi zöld induló írása, stb.) indult. Terveink szerint a szabadban (Hármashatárhegy) valósult volna meg, egy iskolai kirándulás keretein belül, de az eső és a hideg elmosott bennünket. (Részletek itt.)

Maga a projekt novemberben zajlott. Egy bevezető Zöld-napot követően minden évfolyam egy projektet valósított meg a környezetvédelemmel kapcsolatban. A hétindító projektnapon kapták meg a témákat, majd 1 teljes héten a gimnázium minden diákja a szakórákon is a kiadott projekteken dolgozott. Egy hét elteltével mindenki egy iskola előtti előadás formájában mutatta be az eredményeit, produktumait. Utóbbiakból egy iskolai kiállítás is született. A produktumok között készült honlap, vers, póló, szórólap, iskolai natúr kozmetika nyílt, egészséges (környezetbarát) tízórait szerveztek, szerveztek gyertyás tanítást, készült facebook oldal, létrejött egy zöld szervezet (alapító okirattal), vizsgálták az ivóvizek minőségét, a levegő portartalmát, végeztek felmérést (és abból diagramokat) a vízfogyasztási szokásokról, az iskola növényvilágáról, a biopiacokról, szatyorpiacokról, stb.

A produktumok itt érhetőek el.

A projektről részletesen a blogomon illetve az iskola honlapján  – képekkel is illusztrálva.
Iskolánkban a témahetek nagy hagyománnyal rendelkeznek, idén alakult viszont egész iskolát érintő projekthétté az egész.

A módszer bármilyen típusú iskolában alkalmazható.”

.***

„Merjünk segíteni és segítséget kérni! (avagy Hogyan használjuk a Microsoft termékeit az oktatásban?)” 

Csatlós István, informatikatanár projektje

Than Károly Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola, Budapest

ld. cikkünk illusztrációja!

Az általam bemutatásra kerülő projekt tartalma a következő:

Címe a „Merjünk segíteni és segítséget kérni! (avagy Hogyan használjuk a Microsoft termékeit az oktatásban?)” alapján a Microsoft termékek bemutatására gondolhatna a tisztelt érdeklődő, látogató.

Én azonban elsősorban a felhő alapú technológiákra, azok alkalmazására az oktatási gyakorlatban helyezem a hangsúlyt. Szeretném bemutatni a YouTube csatornámat, az itt található oktatóvideók használatát; tananyagok weblapokon történő elhelyezését..

A célközönség elsősorban a középiskolai tanárok, azon belül is az informatikával foglalkozók, de bizonyos ismereteket jól hasznosíthatnak az általános iskola 7. és 8. évfolyamán tanító kollégák is. (Magát a felhő technológiát szinte minden tanórán lehet hasznosítani, bármilyen tantárgyból.)

 

Fémek – természetismeret projekt Híd II. programban

Nemes-Nagy Erika projektje

Szegedi Ipari, Szolgáltató Szakképző és Általános Iskola

József Attila Tagintézménye

A projektben Híd II/C programos diákok vesznek részt, akik természetismeret és pályaorientáció óra keretein belül a fémek témakörét dolgozzák fel. A projekt célja az együttműködési, a hatékony önálló tanulási készségek, a szövegértési, szövegalkotási és IKT kompetencia fejlesztése mellett a nyolcadikos kémia osztályozó vizsgára való közös felkészülés.

A bemeneti ismeretek mérése (Socrative.com) után a projekt értékelési szempontjait (padlet.com), mérföldköveit és a határidőket beszéljük meg, a tanulók az egyes feladatok végrehajtásáért elismeréseket kapnak a Classdojo-ban. Ezután a diákok párokban vázlatot készítenek a fémekről Sway.com segítségével, majd kémiai és fizikai kísérleteket hajtanak végre, ezt videóra rögzítik.

Munkájukat folyamatosan értékelik is az előre megbeszélt értékelési táblázat alapján. Ezt követi a közös kirándulás egy fémes műhelybe, ahol a végzős Híd II/A programos hegesztők és a 10. évfolyamos szerkezetlakatosok segítségével megismerkednek a fém megmunkálás, a hegesztés és a fémes szakma alapjaival.(Az erről szóló 4.17 mp-es, YouTube-ra feltöltött videót ld. itt.)

Az itt szerzett ismeretek alapján kiegészítik az elkészített dokumentumot, melyet a társaiknak is bemutatnak, majd visszajelzések alapján módosítják azokat. A vázlatokból készül egy nyomtatható verzió is, amelyben az Aurasma applikáció segítségével a megértést segítő plusz információkat, képeket helyeznek el. Ezután egyszerű játékokat, teszteket  készítenek a tanulás megkönnyítése, az ismeretek rögzítése céljából. A projektet vizsga zárja, melynek eredményébe beleszámít a projekt során végzett munka is.

Beautylicious

Tóth Éva, angol szakos tanár projektje

Nagykátai Ipari Szakközépiskola

A projekt elérhetősége a Pinterest-en

Készítette: 10/2 eladók, 12/4 élelmiszer-és vegyiáru-eladók,

Korosztály: 15-18 év

Szakmacsoport: eladó (3 éves szakiskola), élelmiszer-és vegyiáru-eladó (2 éves OKJ)

Téma: projektünk középpontjában a szépség áll.

Tantárgyak: angol nyelv, értékesítés idegen nyelven, áruforgalmazás, élelmiszerek és vegyiáruk forgalmazása

A projekt fő célja: a közismereti, szakmai tárgyak és a gyakorlat kombinálása, hogy az eladó diákok képesek legyenek idegen nyelven használni a vegyiárukkal kapcsolatos szakmai szókincset, mindeközben bővüljenek a szakmai ismereteik, és gyakorlatban is tudják alkalmazni az új információkat.

 Témakörök:

  • szépséggel kapcsolatos tévhitek
  • alapvető kozmetikumok
  • vegyiáruk csoportosítása
  • szépségideálok megismerése
  • szépséggel kapcsolatos zenék gyűjtése
  • a megszerzett információkból magazin készítése
  • látogatás helyi szakértőhöz és interjú készítése
  • QR kódok megismerése: mit jelentenek a kódok és hogyan készthetünk ilyet?
  • ismerkedés a felhasználói jogokkal
  • az emberi haj és a bőr szerkezetének megismerése Corinth Classroom B és Lite segítségével

IKT eszközök:

  • gondolattérkép, IKT táblázat: linoit, coggle
  • közös munka: Google docs, Titanpad
  • bemutatók készítése: Powerpoint
  • videófelvétel készítése és szerkesztése: okostelefon, kamera, Windows Movie Maker · magazinkészítés: Sway
  • kérdőív: Onedrive
  • a haj és a bőr 3D-ben: Corinth, Powerpoint
  • audiovizuális anyagok és információk gyűjtése: padlet
  • képszerkesztés: MS Autocollage, Fotor, thinglink
  • QR kódok készítése: QR code generator, QR voice
  • logó készítése: notegraphy
  • szófelhők késztése: wordle, tagxedo, festisite
  • felhasznált eszközök gyűjtése: Symbaloo
  • felhasználói jogok ismerete: flickr, jamendo, sway
  • kapcsolattartás a külföldi partnerekkel: Skype, twinspace

Miért innovatív? Bármilyen szakiskolásokkal végrehajtott projekt innovatívnak tekinthető, hiszen az ebben az intézménytípusban tanuló diákokkal magatartásuk és képességeik miatt sokkal nehezebb együtt dolgozni és sokkal több készülést is igényel.

„A maximumra törekedve”

Pedig ők azok, akiknek igazán szükségük van arra, hogy a 21.századi készségeik fejlődjenek, hiszen tanárként a célunk, hogy felkészítsük őket a munkaerőpiacra. Az egyértelmű informatikai fejlődés mellett azonban a legfontosabb, hogy emberileg mennyit tudnak fejlődni egy olyan projekt során, ahol érzik, hogy munkájuk fontos, hogy megbecsülik őket és értékes tagjai lehetnek a csoportnak.

A projekt az eTwinning keretében jött létre, főleg olasz partnerek közreműködésével, akikkel Skype-on keresztül találkoztak a diákok, ami olyannyira óriási élmény volt számukra, hogy még a szülők is beszéltek róla a szülői értekezleten.

Nem csak ezt vitték haza a projektből, a QR kódoknak óriási sikerük volt és a visszajelzés alapján otthon az összes újságot felkutatták, hogy scannelni tudjanak.

Számomra a legmeghatóbb mindenképpen az volt, mikor Sway-jel készítették a gyerekek az újságokat, szabad idejükben bejöttek, pillanatok alatt elsajátították .(10. szakiskolát végzett diákokról van szó akik korábban maximum heti 1 informatikaórán vehették részt)

A maximumra törekedve rendkívül színvonalas alkotásokat hoztak létre. Alkalmazási lehetőségek: A felsorolt IKT eszközök bármely projektbe könnyedén beilleszthetőek és ha a Pinterest oldalunkat felkeresik, akkor látható, milyen produktumokat lehet velük létrehozni.

Az innovatív pedagógusok anyagainak feltöltését folytatjuk!

Frissítés 2015.03.31.: a folytatás elérhető ezen a linken.

Előző cikkHogyan bánjunk a Z generáció tagjaival?
Következő cikkHogyan zajlik a robotika tehetséggondozás ?