Kezdőlap Digitális eszközök

„A tanításban minden eszköz megengedett..” – Mouse Mischief- szavazórendszer házilag(x)

Szerettem volna egy kisebb szavazórendszert. És addig kutattam, hogy ráakadtam a Microsoft által ingyen biztosított Mouse Mischief beépülő moduljára. Hogy hova épül be? A PowerPointba!

Azt gondolom, a pedagógusléthez hozzátartozik a találékonyság. Kutatnunk kell azokat az új eszközöket, amelyekkel hatékonyabban tudunk dolgozni, tanítani. Azt is tudja mindenki, hogy az anyagi erőforrások végesek az intézményeinknek, így rajtunk áll, hogy mit találunk, és azt, hogy valósítjuk meg. Úgy gondolom, nem elégedhetünk meg azzal, ami már egyszer bevált, hiszen minden osztály más, és más. Minden évben új gyerekek is jönnek, és tudjuk, ami az egyiknél jól működött, lehet, hogy legközelebb nem fog működni. Éppen ezért is jelentkeztem a Microsoft PIL Akadémájára 2012-ben, hogy megismerjem azokat az alkalmazásokat, azt a szemléletet, amit mások használnak, vallanak. Szerintem mindenkinek keresnie kell a szakmai közösségeket, és használni mindent, amit hasznosnak érzünk. Én azt vallom, a tanításban minden eszköz megengedett a cél érdekében.

Én szerettem volna egy kisebb szavazórendszert. És addig kutattam, hogy ráakadtam a Microsoft által ingyen biztosított Mouse Mischief beépülő moduljára. Hogy hova épül be? A PowerPointba! És így a PowerPoint-ot több egérrel is irányíthatjuk! Hogy ennek mi az értelme? Egy kiscsoportos foglalkozáson mindenkinek lehet saját egere, és mindenki válaszolhat saját maga. Mintha egy szavazórendszerünk lenne.

Fontosnak tartom azt, hogy a gyermekek azonnali visszajelzést kapjanak, vagy mi is lássuk, hogy hogyan dolgoznak.  A 21. századi eszközök lehetővé teszik azt is, hogy szinte valósidőben kövessük a gyermekek munkáját. A kérdésekre adott válaszokat a program az utolsó válasz után azonnal megjeleníti, és mindenki láthatja, hogy hányan válaszoltak helyesen.

Engem nagyon zavart, hogy a táblánál, vagy a számítógépen egyszerre csak egy gyermek tudott dolgozni, vagy válaszolni. A Mouse Mischif-fel ez a gond megoldódik. Ha telepítettük, a Power Point-on belül megjelenik egy Multiple-Mouse menüpont ahol a diákat átalakíthatjuk interaktív kérdésekké. Az érdekesség az, hogy annyi egeret tud kezelni amennyi USB csatlakozó van a számítógépünkön. Én négy egérrel használom, és a touchpad az ötödik, ami a tanári kurzort irányítja.

Csoportmunkában használjuk leginkább. A csoportokból kijelölünk egy válaszadót, akit gépésznek hívnak, és a csoport nevében ő ad választ a számítógépen.  A program segítségével készíthetünk feleletválasztós kérdéseket, és igaz/hamis típusú kérdéseket is.  A szövegértés gyakorlásához pedig készíthetünk olyan kérdést, amire rajzzal kell válaszolni. Akár időhöz is köthetjük a feladatok megoldását.  Én szoktam gyors vetélkedőket is rendezni, ahol négyen mérik össze a tudásukat egy perces feladatokban. A gyerekek nagyon szeretik, és igazán jól működik.  A kezelése meglehetősen egyszerű, hiszen a PowerPointot mindannyian ismerjük, és minden teljesen egyértelmű.  A gyerekeknek sem kell sokat, magyarázni, mert az egeret megérintve rögtön fölismerik az egyedi kurzorukat, és szinte ösztönösen az általuk helyesnek vélt válaszra kattintanak.

A hátránya nálunk most a vezetékes egerek korlátozottsága. Ha sikerül vezeték nélküli egereket szerezni akkor és egy USB elosztót, akár minden padra jutna egy egér, és még mindig egy szavazórendszer töredékénél járunk árban.

Bemutatkozás

Tóth Norbert vagyok, a Szolnoki Szent-Györgyi Albert Általános Iskolában tanítok,  alsó tagozatosokat, 6-10 éves korúakat. Számomra a tanításban tényleg nincsenek tabuk, szívesen kísérletezem, és szerencsére a gyerekek maximálisan partnerek ebben. Célom az hogy egy olyan tanulási környezetet alakítsak ki, ahol a gyermekek játékosan, érdekesen, modern módon tanuljanak, és ne tehernek érezzék a tanórát.  Azt gondolom a mi feladatunk fölkészíteni a gyermeket a jövőre is, és azt hogy mire kikerül az iskolából lesz-e még „kockás füzet” nem tudhatjuk. Éppen ezért én igyekszem a lehetőségekhez mérten a legmodernebb módon tanítani, és a legtöbb eszköz használatával megismertetni a tanulóimat.

Előző cikkHogyan lehet a tanulási kedvet fokozni – MS – eszközökkel? (x)
Következő cikkHogyan segítenek a fizika oktatásban az Microsoft programok?(x)