Kezdőlap Digitális eszközök

S.O.S! Szófelhőt szeretnék készíteni!

A nyári szünetben még elkészülhet pár kreatív megoldás, amivel fel lehet dobni a tanórákat. Ehhez mutat be ötleteket a szófelhő-készítés leírásával gyakorló pedagógus szerzőnk, Fegyverneki Gergő.

Ma már rengeteg ingyenesen elérhető webes eszköz áll rendelkezésünkre, amelyekkel könnyen feldobhatjuk tanóráinkat. Az egyik leglátványosabb, ugyanakkor módszertani szempontból is remeknek mondható alkalmazás a szófelhő vagy más néven a címkefelhő, amely a kijelölt szöveg leggyakrabban előforduló szavait emeli ki, majd ezeket tetszetős formába is rendezi. Melyik tantárgyból ne jönne jól egy ilyen segítség?

Gyakran tapasztaljuk, hogy a tanulók elvesznek a hosszabb szövegekben, nem képesek kiemelni a lényeget. Ezek együtt hozzájárulnak a digitális generáció motiválatlanságához, a szófelhőkkel azonban felkelthetjük érdeklődésüket, és megalapozhatjuk a tananyag megértését is. (1. kép)

Tanulás elején gyakran próbálom motiválni a tanulókat egy jól megszerkesztett szófelhővel, de jól hasznosíthatjuk összefoglaláskor is. Olyannyira, hogy több osztályból jelezték a gyerek, szívesen megtanulnák ők is, hogyan lehet ilyet készíteni. Szívesen vállalkoztam arra, hogy fejlesszük a tanulók digitális kreativitását, így történt meg, hogy néhány irodalomórát egy kis szervezkedés után az informatikateremben tartottunk meg a kilencedik osztályosokkal. (2. kép)

A görög mitológia szövevényes világa ma már nehezen követhető a fiatalok számára, ezért a témát digitális projekt keretében dolgoztuk fel. A tananyag elsajátítását különböző IKT-eszközök megismerésével kötöttük össze. Az egyik feladat az volt, hogy mindenki válasszon ki magának egy istent vagy más hőst Homérosz eposzaiból, majd azt jelenítse meg jellemző formában. A tanulók szívesen vetették bele magukat a kutakodásba, mert tudták, csak akkor tudják kipróbálni az újdonságokat, ha készülnek órákra. Természetesen a szófelhőkészítő működését bemutattam nekik, mielőtt munkához láttak volna, illetve megkapták a program magyar nyelvű oktatóvideójának elérhetőségét is (http://bit.ly/1v7B3oc).

Amikor mindenki elkészült a „szófelhő ruhába” öltöztetett mitológiai szereplőjével, egy közös online felületre (http://bit.ly/1eddZGA) töltöttük fel azokat, hogy megkönnyítsük egymás számára a tanulást. A biztonság kedvéért a tanulók az osztály Facebook-csoportjába is feltöltötték a képeket, hiszen így több helyen is találkozhattak az elkészült produktumokkal. Hihetetlen, de annyira lelkesek lettek az érkező lájkoktól, hogy többen önszorgalomból újabb darabokat készítettek és osztottak meg.

Ahogy a tanulók munkáin látjuk, többen éltek azzal a lehetőséggel, hogy a fontos szavakat jellemző formába tudták önteni, tehát az eredményes tanulást nagymértékben segítette, hogy tartalom és forma egymást erősítették. (3-6. kép)

Itt van például Aphrodité, a szerelem és szépség istennője. (5. kép) A habok közül emelkedett ki, ahogy Botticelli festményén is kagylón áll teljes gyönyörűségében. A hagyomány szerint, amikor kilépett a partra, amerre járt, lába nyomán csodás növények és fák keltek ki a földből. A szerelemnek pedig időtlen idők óta egyik jelképe a szív.

Az interneten több szófelhőkészítő közül választhatunk; mindegyiknek megvan a maga előnye és hátránya. Ezek közül ebben a cikkünkben a Tagxedo-t (http://www.tagxedo.com/) mutatjuk be részletesebben, mert szerkesztőfelülete az angol nyelv ellenére könnyen átlátható, és a szavak elrendezéséhez a megadott sablonokon túl saját fényképet is feltölthetünk.

A program használatához még regisztrálni sem kell, viszont a futtatáshoz szükséges aktiválni a Microsoft Silverlight bővítményt, ha ez még nem történt volna meg. Ennek ellenére az egészen kezdő IKT-használóknak sem kell megrettenniük, mert a szófelhőkészítő ezt magától felkínálja, így néhány kattintással az első akadályon könnyedén túl is jutunk.

A create gombra kattintva középen egy mintaképet látunk, majd a load megnyomása után adhatjuk meg a feldolgozandó szöveget (ezt begépelhetjük vagy beilleszthetjük). A submit gombra kattintva elkezdődik a szöveg szófelhővé alakítása, majd megjelenik az alapértelmezett változat, amelyet saját igényeink szerint testreszabhatunk: beállíthatjuk a szöveg színét (theme) és betűstílusát (font).

A fő izgalom csak ez után következik. A shape (forma) menüre kattintva különböző formába rendezhetjük a szófelhő szavait. Célszerű olyan alakzatot választanunk, amelynek van valami köze a megadott szavakhoz. Ha földrajz órán a világegyetem kulcsszavait szeretnénk látható formába megjeleníteni, akkor érdemes a hullócsillag alakú képet választatnunk vagy irodalom- és történelemórán Dionüszosz, a bor és mámor istene megjeleníthető a talpas pohárra emlékeztető formában.

A Tagxedo előnye, hogy ha egészen egyedi szófelhőt szeretnénk, akár saját képet is feltölthetünk az Add image (Adj hozzá képet) menüben, hogy aszerint rendezhessük a szavakat. Nyugodtan kísérletezgethetünk, mert az alkalmazás az összes változatot elmenti, amit a history (történet) menüben könnyen megtalálunk.

Végül az elkészült címkefelhőt elmenthetjük különböző formátumú képként (save, image) vagy interaktív produktumként (share, web), aminek a kulcsszavaira kattintva a Google (vagy beállítás esetén más honlapok) keresési eredményei jönnek be. Óra elején a szófelhő kiváló arra, hogy motiváljuk a tanulókat, és mozgósítsuk az előzetes tudásukat, mint ahogy a foglalkozások végén összefoglaláskor is jól jön a kulcsszavak látványos kiemelése.

A Tagxedo hátránya csupán annyi, hogy nem ismeri fel az írásjeleket és a számokat, de még jó pár szófelhőkészítőt kipróbálhatunk. Ilyen például a Tagui, a Word It Out, a Wordle vagy a Make Word Mosaic is.

És miért érdemes a szófelhőt is felvenni a tanári repertoárba bármelyik korosztály esetében? Általában nemcsak én értékelem a tanulókat, hanem ők is élhetnek a visszajelzés és formálás lehetőségével. Ez különösen igaz új módszerek bevetésénél. A közös csoportban megosztott értékelő lapon arra is kíváncsi voltam, elképzelésük szerint hol lehet hasznosítani a szófelhőkről tanultakat. Íme néhány válasz tőlük: „Új lehetőségünk nyílik a kreativitás kifejezésére, és még tanulhatunk is belőle.” „Egy születésnapra ajándékként pólóra nyomtatni vagy bögrére.” „Bárhol, hisz nagyon feldobja az órát, és érdekessé teszi!”

Fegyverneki Gergő
magyar – mozgóképkultúra- és médiaismeret szakos tanár

(A szerző korábbi cikke a MS Power Pointról itt olvasható.)

Előző cikkOlvasótábor tinikkel a 21. században? De még mennyire! Élménybeszámoló pedagógusoktól
Következő cikkHogyan motiválhatunk az IKT használattal egy szakiskolást?