Kezdőlap SNI

Miért éppen Írország? – Gyógypedagógusként az Erasmus+ projektben

A Tempus Közalapítvány Erasmus + programja keretében nemrég irországi angol nyelvtanfolyamon vett részt egy székesfehérvári gyógypedagógus.  A fogyatékosokkal való bánásmódról, szemléletről, jó gyakorlatokról izgalmasan írt Anita. Fotókkal, érdekes részletekkel, gyakorlatias tapasztalatokkal, kellemes hangulatokkal és tanulságos leírásokkal gazdagon illusztrált beszámolójáról honlap készült. Az erre szóló figyelemfelhívást olvashatják a moderniskola.hu SNI rovatában. 

Blarney Castle- ahog yAnita látta..

Némethné Laki Anita vagyok. A székesfehérvári Érted Vagyunk Speciális Szakiskola és EGYMI-ben dolgozom  gyógypedagógusként.

 

Évek óta vonzódom Írország iránt. A kultúra, a zene és a történelem mellett a mindennapi élet is érdekel. Így tudtam meg, hogy a smaragdzöld szigeten a lakosok számához képest viszonylag magas a fogyatékkal élők aránya. Ennek egyik oka az abortusz tilalma és a terhesgondozás hiányosságai. Azokat a magzatokat is meg kell szülniük az anyáknak, akik nagy eséllyel sérülten jönnek a világra, sőt, azokat is, akiknek sajnos születésük után nincs esélyük az életre. Ez a katolikus egyház napjainkban is erős befolyásának köszönhető, mely az élet kezdetét már a fogantatástól számítja.

A statisztikai adatok és az oktatási intézmények jellege miatt (az iskolák 92%-ának fenntartója a katolikus egyház) az oktatásban és a foglalkoztatásban is szükségessé vált az elfogadó szemlélet, hiszen a fogyatékkal élők nagy száma a gazdaságra is hatással van, és közös érdek a munkaerőpiacra való bevezetésük. Ez volt a második fő indok, hogy az Erasmus+ programon belül Írországot jelöltem meg mobilitási célként. Az érdekelt, hogy hogyan kezelik a fogyatékosügyet az írek.

A Tempus Közalapítványról – így segítettek

A Tempus Közalapítvány alapvető szerepet játszik a projektben: nemcsak a koordinálás, hanem a támogatás, lépésről lépésre adott technikai segítségnyújtás is sokat gyorsított, könnyített a projekt elkészítésében, véghezvitelében. Szemináriumokat szerveztek a projekt benyújtása előtt, és a nyertes projektekben részt vevőknek is. Szinte azonnal válaszoltak minden felmerülő kérdésre.

A projekten belül egy olyan 2 hetes nyelvtanfolyamra jelentkeztem Corkban, amely az angol nyelvtudást az ír irodalom, oktatási rendszer, gasztronómia, történelem, sport, politika, gazdaságtan megismertetésén keresztül fejlesztette. Rengeteg játékos feladatot kaptunk, melyeket a gyógypedagógusi munkában is tudom adaptálni.

De azt gondolom, nem ezért kellett 2500 km-t repülnöm.

Az angoltudásom erősödése mellett megtapasztaltam egy nagyon nyitott, elfogadó szemléletmódot, jó példák sorát, melynek terjesztésével a többségi pedagógusok könnyebben tudják kezelni az integráció nehézségeit, a munkáltatók pedig motiváltabbak lehetnek a fogyatékkal élők foglalkoztatására. Írország és az ír oktatási rendszer jó példát mutat az integrációra törekvőknek: a speciális nevelési igényű gyermekeket addig tartják a többségi intézményekben, biztosítva az összes szükséges eszközt, szakembert és óraszámot, amíg a gyermek jó eséllyel együtt tud haladni a társaival. Mindemellett a munka világának minden területén találkozhatunk fogyatékkal élőkkel- és ez teljesen megszokott, elfogadott.

Némethné Laki Anita vagyok. Gyógypedagógus és Írország-rajongó…

 

Az intézményünkről, a projektről és a tapasztalatokról bővebben ITT olvashatsz, de előbb még pár kép:

A szerző fotói- gyógypedagógus szemmel
A kutyás szobor minden buszpályaudvaron, vasútállomáson, sok középületben bent van, én a központi buszpályaudvaron fotóztam, a váróteremben.
A gumicukor-babás fotó is a buszpályaudvaron készült…
Az adakozz a fogyatékosoknak-plakát egy egyszerű bolt kirakatában volt kitéve.
A szűk sikátort (Lane) kidekorálták virággal és színes festésekkel….
és a „be the change” is önmagáért beszél…:)

 

Előző cikkAz állami köznevelési közfeladat-ellátás új rendszere
Következő cikkMicrosoft Tanári Közösségi oldal – magyar nyelven is elérhető!