Gyakran hallhatjuk a jó tanár különböző jellemzéseit, például: nagy tudású, lelkes, jó kapcsolatot ápol diákjaival, a tanítás során odafigyel a tanulók igényeire, inspirálja, motiválja őket a tantárgy megismerésére, formálja a személyiségüket. A tanári kiégésről, a kiégett tanár ismérveiről viszont senki sem beszél szívesen, a közvélemény hajlamos rossz tanárként elkönyvelni a pedagógust, pedig a burnout okai nem tisztán a személyiségben keresendők.
- Ahogyan a diák látja: nem érti, hogy a tanár miért ezt a munkát választotta, hiszen szemmel láthatóan nem kedveli a diákokat és nem szeret tanítani.
- Ahogyan az iskola látja: a pedagógus lehangolt, gyakran kell beteget jelentenie, motiválatlan és kevésbé hatékonyan látja el feladatait.
- Amit a tanár önmagában felfedez: elégedetlen munkájával, önmagával, fáradt, legszívesebben be sem menne dolgozni.
A három, különböző szemszögből leírt hipotetikus vélemény egy kiégett tanár főbb ismertető jegyeit mutatja be. Valóban így szerepel a szakirodalomban is: a kiégett pedagógus frusztráltabb, türelmetlenebb, hozzáállása jellemzően negatív, gyakran ingerülten és cinikusan reagál. A biológiai tüneteket tekintve pedig fáradtság, kimerültség jellemzi, de lehetnek emésztési vagy alvási zavarai is. Fontos azonban már a tünetek ismertetésénél megjegyezni, hogy a megnevezett állapot kialakulásában nemcsak az egyéni személyiségjellemzők, hanem a munkahelyi tényezők is jelentős hatást gyakorolnak.
- Mit nevezünk kiégésnek, mit jelent ehhez képest a tanári kiégés?
- Kihez/mihez forduljon a pedagógus?
Ha érdekli a fenti kérdésekre szóló válasz, kattintson a Mindset pszichológiai szaklap oldalára!
Az eredeti cikket Szénási Szilvia, a Mindset pszichológiai szaklap írója írta.