Kezdőlap határtalanul

Iskolakönyvtár, ahol kinyílik a világ

Minden gyermeknek megvan a joga az álmodozáshoz és mi tudná mindezt leginkább biztosítani számukra, ha nem az olvasás. Könyvtárostanárok nap mint nap tapasztalják a könyvek átváltoztató erejét és szinte függőjévé válnak annak az érzésnek, amikor erőfeszítéseiknek hála egy gyermek végre rohanva jön a könyvtárba azt kiáltva: “Befejeztem, kikölcsönözhetem a következőt??” Lucy Ivison cikkét Eriksson Zsófia fordította egy angliai könyvtári jó gyakorlatról.

Talán azt hihetjük, az internetes keresőmotorok világában feleslegessé váltak az iskolakönyvtárak. Ezek azonban nem csak tanítják, de bátorítják is a gyermekeket, segítve a társadalmi mobilitást. Szükség van rájuk, talán jobban mint valaha. Lucy Ivison cikkének fordítása.

Fotó: pexels.com

Az olvasás örömének megtapasztalása életre szóló ajándék. Emellett kutatások bizonyítják, hogy az örömteli olvasás összefügg a társadalmi mobilitással és a vizsgákon való sikeres teljesítéssel. A fenti érveknek bőven elegendő bizonyítékkal kell szolgálniuk arra, hogy az iskolai könyvtáraknak igenis van jövője, kell hogy legyen jövője. Mivel a pénzügyi finanszírozás nehézségei miatt sok önkormányzati fenntartású könyvtár szűnik meg (hazánkban ez a szám egyébként még koránt sem annyira elkeserítő, mint külföldön, pl. Angliában, a szerk.), fontos, hogy minden iskola rendelkezzen saját könyvtárral.

A könyvtárosok szerepe sokkal szélesebb körű, mint hinnénk. Az iskola vezetésével, valamint a magyartanárokkal szorosan együttműködve elősegíthetik a tudatos olvasóvá nevelés folyamatát. A könyvtár óriási segítség lehet azon gyerekek számára, akik otthon semmilyen segítséget nem kapnak, szüleik könyvespolca pedig üres, vagy nincs is. Emellett a könyvtár azon gyerekeket is segítheti, akiknek nem a magyar az anyanyelve (gondolva itt akár az otthonukban a cigány nyelv valamely változatát beszélő gyermekekre, a szerk.).

Az iskolakönyvtár megtaníthatja a gyermekeket arra, hogyan keressünk és válogassunk a rendelkezésünkre álló információkból hatékonyan.

Tévedés azt hinni, hogy a mai gyermekek zseniálisak volnának a keresők alkalmazásában.

Az internetnek és a különböző keresőmotoroknak köszönhetően ugyan korlátlanul rendelkezésre álló információ van a birtokukban, ezt azonban meg kell tanulniuk feldolgozni. A megbízható oldalak, szakfolyóiratok, online folyóiratok fellelhetőségeire, a szerzői jogok betartására és az internet hatékony használatára megtanított diákok sokkal hatékonyabban boldogulnak nem csak az iskola falain belül, de az életben is.

A könyvtár híd lehet a középiskola és az egyetem között, a könyvtárosok pedig egyre inkább felelősek a pályaválasztási tanácsadásban való segítségnyújtásban, akár a konkrét jelentkezések kitöltésében, hiszen a folyton változó rendszerben az amúgy is leterhelt osztályfőnököktől nem várható el, hogy egyszemélyben nyújtsanak alapos segítséget mindenkinek.

A könyvtárak biztosíthatják azt a fajta szórakoztató és pezsgő légkört, amit a tanóra keretei nem mindig tesznek lehetővé. Fotó: pexels.com

A könyvtár továbbá biztosíthatná azt a fajta szórakoztató és pezsgő légkört, amit a túlterhelt tanárok és a diákok felé magas követelményeket támasztó tantervek mellett a tanóra keretei nem mindig tesznek lehetővé. Teret adhat olyan programoknak, mint kortárs könyvklubok, tematikus teapartik, Éhezők viadala íjászbajnokság, Harry Potter napok (kviddicsmeccsekkel és bagolytartási órákkal), vagy éppen Twilight randizási tanácsadó.

Az irodalmi világban a könyvtárosokat gyakran hívják „kapuőröknek”, akik irányítják a fiatalok olvasását, de ez a valóságban ritkán van így. Ehelyett a könyvtárosok megértik az irodalom erejét, és mindenekelőtt ennek az erőnek a megtapasztalását szeretnék minél több gyermekhez eljuttatni.

A gyermekeknek lehetőséget kell biztosítani az irodalom – és ezen keresztül különböző világnézetek – minél szélesebb megismeréséhez és mindehhez szükségük van, egy biztonságos és bátorító közegre. A könyvtár biztosítja mindezt a gyermekek számára, azáltal, hogy olyan könyveket tesz elérhetővé, amely otthon nem minden családnál fellelhető. Az iskolai könyvtár rendelkezik azokkal a könyvekkel, melyek egy életre megváltoztathatják a fiatal olvasó világlátását. A könyvtárostanárok pedig segítenek abban, hogy legyen, aki navigálja a gyermekeket irodalmi kalandjaik során.

Egy 8 éves kislány, aki a Holokausztról olvasott aggódva sétált ezen sorok írójához Lucy Ivison-hoz. Megmutatta neki a könyv egyik oldalát és azt kérdezte: “Ez igaz?” Lucy órákon át ült a könyvtárban és beszélgetett a gyermekkel, segítve őt a válasz feldolgozásában. Egy könyv nem csak leírhatatlan örömöt hozhat az olvasó lelkébe, de egy sokkal fontosabb dolgot is:

vágyat, hogy megértsük a világot és hogy részeseivé akarjunk válni a megváltoztatásának.

Lucy Ivison iskolai könyvtáros, gyermekirodalmi szerző. Magyarul megjelent könyvei a Homárok és a Soha,soha (szerzőtársa: Tom Ellen). Fotó: chickenhousebooks.com

Forrás: the Guardian

Fordította: Eriksson Zsófia

Cikkünk a Könyvtárostanárok Egyesületének Őszi Szakmai Napjára készülő tematikus cikksorozat része.

Kapcsolódó cikkek:

Hogyan lesz trendi a jövő könyvtára? – November 7-én lesz a Könyvtárostanárok Egyesületének Őszi Szakmai Napja

 

Előző cikkEzzel szerzett több mint 5000 lájkot egy csapatnyi könyvtáros, egy óra alatt
Következő cikkKönyvtárak, szolidaritás, társadalom – Az IFLA Könyvtári és Információs Kongresszusán jártunk