Kezdőlap határtalanul

Arany János szülőházába is ellátogattak a Veresegyházi Egységes Gyógypedagógiai Intézmény tanulói

Hogyan élte meg a Határtalanul! program kirándulását az abban résztvevő pedagógus és hogyan a diákság? 4 felejthetetlen kalandokkal teli nap beszámolója következik a Veresegyházi Egységes Gyógypedagógiai Intézmény nyugdíjas pedagógusának, Garamvölgyi Lajosnak és a programban résztvevő diákoknak köszönhetően.

A Veresegyházi Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény a Gödöllői Hajós Alfréd Általános Iskola 7. d osztályával közösen sikeresen pályázott az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő Határtalanul! programján, így a tanév során 22 diákjuknak lehetősége volt arra, hogy állami támogatás igénybevételével, egy utazás során ismerjék meg a határon túli magyarság életét, és az általuk őrzött magyar történelmi emlékeket.

Az utazásra 2017. október 4-7. között került sor. Erdélyi fejedelmek városai címmel a következő helyszíneket keresték fel a program résztvevői: Nagyszalonta, Nagyvárad, Kolozsvár, Torda, Tordai-hasadék, Torockó, Nagyenyed, Arad.

A két iskola által elnyert állami támogatás mértéke 2 700 000 forint volt.

Ez az összeg fedezte a tanulmányi kiránduláson részt vevő tanulók utazásának és kint tartózkodásának teljes költségét. A programban résztvevő gyermekek jó tanulmányi eredményük és szorgalmuk alapján lettek beválogatva a tanulmányi kirándulás szerencsés résztvevői közé.

A kivételes élményekről Garamvölgyi Lajos nyugdíjas pedagógust kérdeztük, aki immáron második éve részfoglalkozásban dolgozik a Veresegyházi Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményben.

Garamvölgyi Lajos

Hogyan igyekeztek elérni, hogy a gyerekeknek ismeretszerzésben és szórakozásban egyaránt gazdag 4 napban legyen része?

A gyerekek az előkészítő foglalkozások mindkét napjához feladatlapot kaptak előre, elolvasták a kérdéseket és úgy gondolom, hogy tudatosabban figyeltek mindenre az előadások – Torockó és környéke néprajza, népművészete, néptánca, Erdély rövid történelmi áttekintése és híres emberek, valamint gazdasági földrajza és domborzata  – során. 

Mivel a Gödöllői Hajós Alfréd Általános Iskolával közösen vettünk részt a tanulmányi kiránduláson – mi egyedül nem tudtuk volna biztosítani a létszámot – a tanulóknak már az OSZK-ba történő utazás során lehetőségük volt az ismerkedésre. A négy nap alatt pedig több barátság is szövődött. 
A teljes programot úgy terveztük meg, hogy végig dolgoztattuk a gyerekeket. Hogy a rengeteg élmény ne kerüljön feledésbe, este, vacsora után útinaplót vezettek. Volt olyan tanuló, aki egy-egy napról 4-5 oldalt írt! Természetesen volt olyan is aki viszont 3-4 rövidke mondatot. 
– Hogyan kellett bánni a sajátos Nevelési Igényű (SNI) gyermekekkel a program során?
Az SNI-nek igen széles skálája van és a mi gyerekeink is eléggé színesek! A színességük miatt a gyógypedagógiai osztályokba járó gyerekeket úgy hívjuk, hogy a Szivárvány tagozatra járó gyerekek. Nem egy gyerek volt, akit egy pillanatra sem lehetett szem elől téveszteni. Ez nem jelentett problémát, mert nem csak mi figyeltünk különösen ezekre a gyerekekre, hanem a társaik is. Külön érzékük van arra, hogy segíteni tudják a másik hiányosságát. Az sem okozott gondot, hogy minden városban egy-egy órára szabadon engedjük őket, mert ők mindig 3-4-5 fős kis csoportokban közlekedtek. Nagyon élvezték ezt a szabadságot. Hogy bizonyos esetekben jobban kell hangsúlyozni, esetleg még egyszer el kell mondani a feladatot, ez természetes volt. Hogy a figyelmüket többször kellett felhívni bizonyos dolgokra, ez szerintem a többi gyereknél is így van. Hogy hálásak mindenért! Ezért észre sem vettük, hogy mi is fáradunk.
– Nem volt fárasztó a 4 napos program a gyermekek számára?
Vissza úton, szinte mindegyikőjük elmondta, hogy de jó lesz már otthon! De a második mondatban megkérdezték, hogy igaz jövőre is jövünk ide! A négy nap olyan tartalmas volt, annyi élményt nyújtott mindannyiunk számára, hogy a fáradtságot elfelejtette velünk. Ezek a gyerekek úgy éltek együtt a 4 nap alatt, mint egy  igazi, jól működő család. Sokszor szó nélkül segítették egymást. Büszke voltam arra, hogy az utazás zárásaként az idegenvezető egy totót csináltatott a gyerekekkel a négy nap látnivalóiból és 13+1 találatot ért el a Szivárvány tagozat egyik tanulója! 
Nekem ez volt életem legjobb tanulmányi kirándulása!

A programról a gyermekek is írtak élménybeszámolókat. Karsai Henrik tanuló Erdélyi fejedelmek városai című élménybeszámolóját pl. itt tudják megtekinteni.

Barabás Attila 6. osztályos tanuló Nagyszalontáról, illetve Arany Jánosról szóló prezentációját itt tekinthetik meg.

Előző cikkA Kapcsos Könyv Arany János blogja
Következő cikkTémanap a Magyar Szórvány napján: Határon túli főiskolások és egyetemisták vetélkednek Szarvason