Kezdőlap hírmozaik

    Programozás – Nem csak „kockáknak”

    Hogyan valósulhat meg informatikai beruházás és tanári túlórák nélkül egy olyan program, mely lehetővé teszi, hogy diákjaink felhőtlen kódolási élményben részesüljenek, melyről aztán hetekig örömmel beszélnek az iskola folyosóján? A Logiscool és a Microsoft támogatásával mindez nem lehetetlen! Barsy Anna, a Mozgásjavító Óvoda, Általános Iskola, Középiskola matematika-fizika-számítástechnika szakos tanára beavat minket a részletekbe.

    Élmény a pedagógusnak és a diáknak is

     

    Októberben megkereste iskolánkat a Logiscool azzal a felajánlással, hogy a Microsoft önkénteseinek segítségével a Kód órája eseményhez kapcsolódóan diákjainkat megismertetnék a programozás alapjaival.  A lehetőséget szívesen fogadtuk, hiszen a Mozgásjavítóban úgy gondoljuk, hogy a kódolás, a programozás nagymértékben fejleszti a problémamegoldó képességet. Ma már nem kérdés, hogy a 21.századi kompetenciák között egyre inkább a digitális írástudás  fejlesztése a cél.

    Amikor valaki programozást említ rendszerint valami nagyon száraz, elvont dologra gondolunk. Megjelenik lelki szemeink előtt egy „kocka” képe, aki mindig kilóg a sorból, nehezen találja meg a hangot a társaival, éjjel-nappal a számítógép előtt görnyed és fiú.

    Ehhez képest a Logiscool egy olyan játékos megközelítést hozott el hozzánk, ami igazi élményt jelentett diákjaink számára.

    Fotó: Barsy Anna

    Az iskola 170 diákja vett részt a programon és röpke 1 óra alatt egy olyan virtuális világba csöppenhettek, amelynek nem csak résztvevői, hanem megalkotói is voltak. A Logiscool programja során a gyerekek megismerkedhettek Koduval, a kis varázsbabbal, a nagyobbak pedig Minecraft világot építhettek. A gyerekek nagyon hamar ráéreztek, hogy ebben a világban hogyan kelthetik életre, akár a tárgyakat, fákat is, közben olyan logikai problémákat oldottak meg, algoritmusokat alkottak, amely azonnali sikerélmennyel párosulva rendkívül motiváló volt számukra.

     

    Csak szervezés kérdése

     

    Technikailag a mi feladatunk annyi volt, hogy 4 terem segítségével szervezzük meg a diákok részvételét. Ehhez 2 digitermünket a mi számítógépeinkkel, és 2 másik termet vettünk igénybe, ahová a Logiscool laptopjai kerültek. A Kodu programot a saját gépeinkre előre telepítették a rendszergazdáink.

    Az osztályok beosztásával gyakorlatilag készen is álltunk a Logiscool és a Microsoft önkénteseinek fogadására. Csak arra kellett figyelnünk, hogy minden diák eljusson a megfelelő terembe, amiben az asszisztenseink segítettek.

    Fotó: Barsy Anna

    Mi folyik a termekben?

     

    A 170 fő talán elsőre nem tűnik soknak, de ez a létszám valójában 18 osztályt jelentett, a kis 2. osztályosoktól az érettségizőkig. Az oktatók és az önkéntesek(termenként 3-4 fő) nagy rutinnal és lelkesedéssel hamar megismertették a gyerekeket a kódolás alapjaival.

    Természetesen kíváncsi voltam, hogy mit tanulnak a gyerekek, így be-be kukkantottam a termekbe és bárhová is nyitottam be, alkotó, kreatív gyerekeket láttam rutinos oktatókkal, akik vezérfonalak mentén, de gyerekekre/igényekre szabva alakították az órát.

    Fotó: Barsy Anna

    Programozni jó!

     

    Gyorsan elrepült a Kódolás órája és a folyosón még napokig „téma” volt, hogy milyen jó is programozni, milyen jól érezték magukat a diákok. A napot az is megkoronázta, hogy a Microsoft önkéntesek Mikulása egy kis édességet is hozott a gyerekeknek, no meg mindenki kapott oklevelet, hogy részt vett ezen a napon és Logiscool-os kulcstartó nyakpántot, amit azóta is szívesen „hordanak” a diákok.

    Fotó: Barsy Anna

    Node a tanrend!

     

    Felmerül a kérdés, hogy hová lehetne ezt beépíteni a tanrendbe, hiszen olyan sok hasznos elemet tartalmaz ez a program, hogy érdemes lenne ezt tovább vinni.

    A gyerekek lelkesedését látva bizton állíthatom, hogy lesz folytatás, keressük a lehetőséget a Logiscool-lal közösen, indulásként valószínűleg egy szakkör formájában.

     

    A szerzőről:

    Barsy Anna,  matematika-fizika-számítástechnika szakos középiskolai tanár, Mozgásjavító Óvoda, Általános Iskola, Középiskola, EGYMI és Kollégium

     

    Korábbi cikkeink a témában:

    Kódolás órája a budapesti Mozgásjavító Általános Iskola és Gimnáziumban

    Diákok által modellezett Hősök tere vagy Tihanyi Apátság a Minecraftban? Most minden lehetséges! – Minecraftország

    Minecraft Oktatási Kiadás – mire jó ez a játék?

    Ingyenes a gyerekek kedvence: a Minecraft játék – hogyan használhatja egy pedagógus?

    Előző cikkHulla-hulla-hulladék
    Következő cikkMeghosszabbították a nevezési határidőt! – Biztonságos Internet Nap 2018 – Rövidfilmmel és szépirodalmi művel is nevezhetnek általános és középiskolások