Kezdőlap hírmozaik

Hogyan tegyük a tanév első napját emlékezetessé?

Nyakunkon az nyári szünetet követő első tanítási nap. A legtöbb pedagógus lelkes izgalommal várja, hogy megkezdődjön a munka, az első tanítási nap mégis óriási kihívás. Hogyan kössük le a diákok figyelmét és mi legyen elsődleges pedagógiai célunk? Minden tanár másképp közelít a kérdéshez. Mi most megpróbálunk ötletet adni, pár év eleji aktivitás leírásával. Kim Haynes cikkének fordítása a TeachHub oldaláról.

Cél: Megismerni diákjainkat

Milyen jól ismeri diákjait? És milyen jól ismerik diákjai egymást? Mennyire ismeri az osztály az iskola épületét és szokásait? Ezek mind megfontolandó kérdések az első tanítási napra való készülés folyamán.

Fotó: Pexels.com

Amennyiben óvodai pedagógus (vagy friss középiskolásokat tanít, akik gyakran hasonlóak ilyen szempontból) elképzelhető, hogy az első nap – vagy az első jó pár nap – csupán arról szól, hogy mindenki elkezdje komfortosan érezni magát. Rengeteg jégtörő gyakorlat áll rendelkezésünkre, amelyek a fenti célt szolgálják. Nézzünk is meg párat!

 

Tervezzünk kincsvadászatot!

Ez magában foglalhatja magát az új osztálytermet kereső diákokat, vagy az osztályteremben eldugott apró tárgyak után való kutatást megadott „nyomok” alapján. A „kincsek” lehetnek egyszerű használati tárgyak, mint például egy faragó, de akár arra is biztathatjuk a csoportot, hogy keressék meg azt az osztálytársukat aki hosszú nyári utazást tett, vagy fiatalabb fiútestvérrel rendelkezik.

Ismerjük meg saját tanulási stílusunkat!

Idősebb korosztály számára a nyári szünetet követő első tanítási nap nagyszerű alkalom lehet arra, hogy többet tudjanak meg saját tanulási mechanizmusaikról. A tanulási stílusok tesztelésére rengeteg online elérhető módszer létezik. (Az ezek közül való választásban érdemes kikérnünk az iskolapszichológus véleményét is. A szerk.) Ismerjük meg diákjaink tanulási stílusát és szembesítsük őket is az eredményekkel! Mindez nagyszerű alkalom lehet arra, hogy a tipikus iskolai feladatokban alul teljesítő diákok erősségeire fény derüljön.

 

Csináljunk önarcképet!

Mindegy hogy szóban, vagy képben, kollázsolással, vagy szabadkézi rajzzal dolgozunk, egy feladat, mely során diákjaink saját magukat igyekeznek ábrázolni mindenki számára tanulságos lehet. Tanár és diák számára egyaránt informatív és olykor meglepő lehet látni azt, ki hogyan látja saját magát. Természetesen a játék akkor igazán igazságos, ha a tanár is részt vesz benne.

Fotó: Pexels.com

 

Készítsünk időkapszulát!

Készítsünk diákjainkkal jelenlegi életüket meghatározó dolgokból „időlenyomatot”. Írjunk tesztet, rögzítsük videóra, ahogyan idegen nyelveken beszélnek, stb. Tároljuk el ezeket egy dobozban (vagy az iskolaudvarban elásva kalandvágyóbb pedagógus és diákcsoport esetén) egészen júniusig, majd a tanév végén vegyük elő annak bizonyítékaként, mennyit fejlődtek azóta.

Cél: Tantárgy bevezetése

 

Néhány pedagógus számára az a legfontosabb, hogy már az első naptól segítsenek megértetni diákjaival, mit is fognak tanulni és miért. Ez nem jelenti azt, hogy azonnal szükségszerűen dolgozattal kezdjük az évet. Rengeteg egyéb módja lehet egy tantárgy bevezetésének.

 

Tippeljük meg!

Az éves anyag megtippelése nagyszerű módja lehet annak, hogy előhívjuk a diákok előzetes tudását és izgalommal töltsük el őket az új anyagot illetően.

Tippelős játék 1: Adjunk pár igaz-hamis állítást az éves tananyagot illetően és hagyjuk, hogy tippeljenek!

Tippelős játék 2: Demonstráljuk a tananyag egy elemét kísérletszerűen, a végkifejlet elhagyásával és hagyjuk, hogy diákjaink tippeljék meg a történet/kísérlet stb. végét.

Javaslat irodalomtanároknak: keressünk egy filmet ami az éves olvasmányanyag egyik könyvét dolgozza fel, válasszunk ki egy izgalmas jelenetet és vetítsük le diákjainknak. Biztosítsuk, hogy a jelenet megoldását már nem mutatjuk be diákjainknak, helyette mondjuk el nekik, hogy minden kérdésre választ kapnak majd ha elolvassák a könyvet. Ha elég izgalmas a jelenet, talán még olyan diák is lesz, aki azonnal el akarja majd olvasni a könyvet.

Kezdjünk kihívással!

Ez a módszer kifejezetten idősebb korosztály számára lehet megfelelő, a kívánt, motivált hangulat eléréséhez. A legtöbb óra az első napon arról szól, hogy megismerjük az iskola szabályait és minden hasznos információnak birtokába kerüljünk. Törjük meg a szokást és hagyjuk a hasznos infókat a második, harmadik tanítási napra, az első napon pedig rögvest vágjunk bele a munkába és bízzunk valami igazán izgalmas feladatot diákjainkra!

Játékos teszt, aktivitás és kooperáció

Dráma tanárok például kezdhetik az első tanítási napot egy meghallgatással, ahol mindenki hangosan felolvas egy szöveget. A teljesítményt nem kell osztályozni, de a feladat hasznos módja lehet a diákok készségeinek feltérképezésére. Ugyanezen elv mentén bármely tantárgyat is tanítunk, ne féljünk játékos teszttel, a gyerekeket aktívan bevonó tantárgyspecifikus feladattal nyitni az évet. Minél több aktivitást és kooperációt kíván a feladat, annál jobb!

Kezdjük olvasmánnyal!

Ez az ötlet gyakorlatilag minden tantárgynál alkalmazható, amennyiben diákjaink már tudnak olvasni. Találjunk egy könyvet, ami új megvilágításba helyezheti az általunk tanított tantárgyat diákjaink számára és mutassuk be a könyvet az első órán!

Fotó: Pexels.com

Tippek

– Egy gyerekkönyv az állatokról vicces módja lehet a biológia bevezetésének.
– Egy izgalmas nagyalakú fotóalbum beindíthatja a diákok történelmi érdeklődését.
– Idősebb diákok számára történelem tantárgy esetén ne féljünk elővenni komolyabb történelmi témájú könyveket, vagy azok kivonatát. Ügyeljünk természetesen arra, hogy a téma a korosztály számára minél izgalmasabb, vonzóbb legyen, hiszen mégiscsak az első tanítási napról van szó! (Na nem mintha az év további részében nem kéne törekednünk a tantárgy minél izgalmasabb bemutatására 🙂 )

 

Ön hogyan kezdi a 2018-as tanévet?

Küldje el tippjeit-trükkjeit szerkesztőségünknek, vagy írja meg véleményét Facebook hozzászólás formájában! (Főszerkesztő: Fülöp Hajnalka fuloph@moderniskola.huÚjságíró szerkesztő: Eriksson Zsófia erikssonzs@moderniskola.hu )

A fenti cikk eredeti angol verzióját Kim Haynes írta és megtalálható a TeachHUB oldalán!

Előző cikkTánctábor lesz az erdélyi Visa nevű településen- videóval!
Következő cikkAugusztus 22- Kezdődik a szakmai tanévnyitó konferenciasorozat