Kezdőlap hírmozaik

    Digitális kor? – Digitális oktatás? – Iskolai könyvtár! Utak a jövő iskolai könyvtára és tananyaga felé – 2018. október 25.

    Szubjektív beszámoló a Könyvtárostanárok Egyesületének Őszi Szakmai Napjáról (OSZN) - Bakó Katalin könyvtáros írása

    Ha október, akkor Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Világhónapja és persze OSZN.

    Idén az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban találkozhattak az Egyesület régi és frissen belépett tagjai, a felkért előadók és a rendkívül gazdagra tervezett program témája iránt érdeklődők.

    Beszámolómban csak néhány résztéma kiemelésére van módom, de arra buzdítok mindenkit, hogy látogasson el az egyesület honlapjára (és rendezvényeire), érdemes.

    Tartalmas, inspiratív előadások és mozgalmas, együtt gondolkodó műhelymunkák segítettek abban, hogy ismét tudatosuljon bennünk: az iskolai könyvtáraknak és a könyvtárostanároknak fontos és kikerülhetetlen szerepük van a digitális oktatás terén, s megerősítést kaphattunk: kreativitással, bátorsággal mi magunk is tudunk tenni szakmánkért és könyvtárunkért.

    A házigazda AKG belső tereivel, eszmeiségével, s Horn György bevezető gondolataival rendkívüli módon megerősítette a nap mondanivalóját. Németh Szilvia könyvtárostanár fantasztikus szervezése pedig gördülékennyé tette a tartalmas, ámde sűrű szakmai napot.

    Kedves Szilvi, nagyon köszönjük!

    Megtisztelt minket (és a könyvtárostanári szakmát) jelenlétével Sörény Edina, az EMMI Könyvtári és Levéltári Főosztályának főosztályvezető asszonya is. Előadásában nemcsak a témával kapcsolatos gondolatait ismerhettük meg, hanem azt is megtudhattuk tőle, hogy a KTE újabb lehetőséget kapott arra, hogy javaslatot tegyen a most készülő NAT könyvtárhasználattal kapcsolatos tartalmaira.

    Gondolatébresztő volt Birloni Szilvia (Szilva), Nádori Gergely és Németh Szilvia (AKGpedagógusok) előadás-blokkja:

    * elegendő-e az iskolai keretek között megszerezhető tudás az életben való boldoguláshoz,

    * hogyan tanulnak a mai gyerekek, s milyen terei és színterei lehetnek az oktatásnak,

    * létezik olyan iskola és tanári közösség (AKG), ahol együtt gondolkodnak a könyvtár szerepén és helyén: a könyvtárban legyen az iskola és ne az iskolában a könyvtár. 🙂 Az egyik délutáni műhelymunka is ehhez a párbeszédhez kapcsolódott: Németh Szilvi vezetésével együtt gondolkodtunk az AKG új iskolai könyvtárának kialakításáról.

    Mit tanulhatunk a nemzetközi példákból? Pataki Marianna könyvtárostanár prezentációjának tartalma győzött meg leginkább engem arról, hogy mi, könyvtárostanárok is tudunk tenni azért, hogy az iskolai könyvtár valóban jó hely és jó helyszín legyen. Nemzetközi kitekintése ötletadó és lelkesítő volt, s az a tetterő, mellyel saját könyvtárát alakítja, példaértékű!

    A nap könyvtárszakmai és egyesületi szempontból is jelentős volt: tisztújító közgyűlés, valamint a KTE emlékérmek átadása indította a délutáni programot, majd Cs. Bogyó Katalin bemutatta az egyesület Kis KTE könyvek néven ismert kiváló szakmai kiadványsorozatának 10. kötetét: Olvasás, élmény, könyvtár.

    Jó hír, hogy mostantól a KELLO partnersége segítségével megrendelhető a szakmaiságot nagyban elősegítő sorozat. Éljenek a lehetőséggel!

    Az egyesület munkájához sok erőt, energiát, a könyvtárostanároknak pedig kitartást kívánunk, s legfőképpen hitet abban, hogy érdemes kilépni a könyvtár falai közül, hogy más belépjen hozzánk.

    Reméljük, a következő szakmai nap ugyanilyen tartalmas lesz, találkozunk 2019-ben!

    Bakó Katalin (könyvtáros)

    OPKM

    Előző cikkMinőségi oktatás és pszichológia- egy eszéki jó gyakorlat
    Következő cikk19 oktatásban hasznosítható ingyenesen letölthető táblázatsablon