Kezdőlap jó példák

Drónpilóták, robotok, a jövő eszközei várják az érdeklődőket a Nyíregyházi Digitális Közösségi Alkotóműhelyben

"Álmodj, Tervezz, Alkoss!"- ez áll a falon a Nyíregyházi Szakképzési Centrum frissen felújított csarnokában, ahol 300 m2 alapterületen alakították ki az országban elsők között Digitális Közösségi Alkotóműhelyét. A műhely nyitott és bárkit, diákot, pedagógust, szülőt , érdeklődőt, kezdőt vagy szakembert bevezet az alkotók világába, a 3D nyomtatásba, elektronikai építésbe, mikrokontroller programozásba, lézervágásba, varrásba, fa- és fémmegmunkálásba.

 

Zsigó Zsolt
A Digitális Közösségi Alkotóműhely egyszerre ad lehetőséget, segítséget, közösséget, teret – kezdi a Központ bemutatást Zsigó Zsolt, matematika -fizika-informatika szakos tanár, szakmai vezető, a Bánki Robot csapat vezetője.
A jelenlegi formában megálmodott és megvalósított műhely létrehozásában a Nyíregyházi Szakképzési Centrum és különösen annak főigazgatója, Gurbánné Papp Mária támogatta, aki felismerte a műhelyben rejlő fejlődés és a szakképzés népszerűsítésének lehetőségét is, a tehetséggondozás és az alapkompetenciák fejlesztésén túl.

(Bemutatását ld. a cikk után! a szerk.)

Drónpilóta-képzés- Forrás Kölcsey TV felvétele

” – Itt mindenki maga döntheti el, hogy ezek közül mire van szüksége. A speciális oktatási térben, projekt alapú oktatás, saját motivációból eredő kísérletezés, nem ipari, hanem egyedi, gyors prototipizálás zajlik.- írják a bemutatkozó anyagukban.

Új, modern, informatikai eszközökkel vezérelt gépek segítik az alkotás folyamatát. Az érdeklődők kipróbálhatják a robotika, a programozás mellett a centrumban oktatott „hagyományos” szakmák eszközeit, munkafolyamatait, mint a pl. hímzés, a vésés, esztergályozás.

(Az átalakításra és a műhely alapfelszerelésének a beszerzésére a GINOP-6.2.3-17-2017-00017 „Nyíregyházi Szakképzési Centrum átfogó fejlesztése” című projekt keretében került sor. A szerk.  )

Az asztalosműhelyben is zajlik a munka- analóg módon- forrás Kölcsey TV

A „BÁNKI ROBOT TEAM” és a Wesselényis „TEKERD” CSOPORT értékeire építve a műhely teret ad a centrumban folyó tehetséggondozás speciális munkafolyamatainak is. (A Tekerd-csoport tagjai digitális terv és grafikus rajza után több ezer LEGO-kockából portrékat és egyéb képeket alkotnak tizenéves diákjaikkal.)

A Jósa András Múzeum fennállásának 150. évfordulója alkalmából rendezett Jósa András emlékkiállításra építette meg a névadó portréját a Nyíregyházi SZC Wesselényi Miklós Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiumában működő tekerd! csoport. Forrás: Nyíregyházi Szakképzési Centrum Facebook oldal

A centrum nyitottá teszi az alkotóműhelyt az érdeklődő fiatalok és felnőttek számára egyaránt. Előre meghirdetett időpontokban pályaorientációs programokat szervezünk óvodásoknak, általános iskolásoknak. Családi programok keretében apa-fia, anya-lánya szakköröket szervezünk, ahol egy önálló ötletből születhetnek alkotások, de a díszítést vagy ajándékot is maguk készíthetnek el a résztvevők.

 

A Kölcsey TV  tudósítása a látványos megnyitóról itt látható (3.27)

 

A szolgáltatások és a látogatási rend kialakítása most – 2018. december- a szerk. – folyik. Az eszközök, gépek tesztelése beállítása után kis csoportokkal egyfajta „próbaüzem” következik az elkövetkező hetekben. Az eseményeket érdemes követni a helyi sajtóban, a NySZC honlapján, és a  Központ Facebook oldalán, ITT.

Az érdeklődőket várják 4-től 99 évesig. Óvodás csoportok, „Apa-fia” szakkörök, „Majd a nagypapa megmutatja!” – kurzusok is szerepelnek majd a kínálatban.

Minden hónapban a térség gazdálkodó szervezeteinek közreműködésével, a szakmák népszerűsítése és a duális szakképzés erősítésének céljából tematikus műhelynapokat/műhelyheteket szervezük- tudtuk meg Zsigó Zsolt szakmai vezetőtől.

Kisfiú integet – a robot pedig viszonozza- ez is a közösségi alkotóműhelyben készült, forrás: Kölcsey TV

A műhely küldetése, hogy

a különböző korosztályok számára megmutassa: a technológia mindenkié, és bárki képes működő dolgok megalkotására. Célunk, hogy a cselekedve tanulás és a modern technológiák megismertetése beépüljön iskoláink oktatási folyamatába. Az elgondolás lényege, hogy egy ilyen műhelyben minden olyan eszköz megtalálható, ami szükséges lehet egy ötlet megvalósításához, legyen az akár egy robotkar, hímzőgép, vagy lézervágó.

A projekt során a résztvevők szinte észre sem veszik, hogy olyan készségeket fejlesztünk, mint amilyen a csapatmunka vagy a hibakeresés, amit mindennapi munkájuk során hasznosítani tudnak.

 

Cím: Digitális Közösségi Alkotóműhely

4400 Nyíregyháza, Dugonics u. 10-12.

Facebook: ITT.

Térkép:

Zsigó Zsolt, a Digitális Alkotóműhely szakmai vezetője, megálmodójának bemutatkozása:

Zsigó Zsolt matematika-fizika szakos tanári diplomáját a Kossuth Lajos Tudományegyetemen szerezte 1991-ben.1995-ben informatika tanári végzettséget szerez, 2007-ben fizika tanári szakvizsgát tesz. Már az elsőtanévben megkezdte a tehetségtámogató, tehetséggondozó szakkör szervezését, amely az évek során átalakult természettudományos diákkörré. A munkamódszer is megváltozott, a diákok személyre szabott projekteken, projektekben dolgoztak. A didaktikai váltás a versenyeken, pályázatokon számos eredményt hozott, több első díj tudományos diákköri konferenciákon, az Ifjúsági Innovációs versenyen.A diákkör és vezetője 1998-ban az Oktatási Minisztérium és a Magyar Szabadalmi Hivatal által meghirdetett, A szakkör, mint az innovatív gondolkodásra nevelés színtere című pályázaton I. díjat nyert el.

A Bánki Robot Team tagjai:
balról jobbra:
Zsigó Miklós, Halász Tony Wang, Nagy Enikő, Tóth Bence, és Vas Bertalan, Zsigó Zsolt
Ők a Bánkirobot Team tagjai (vagy voltak pl. Enikő, ő már villamosmérnök hallgató), Sajnos Sivák Levente még nincs rajta, de pótoljuk.. Zs. Zs.” A portrét Hercku László készítette

Szakmai tevékenységének fontos része a természettudományos ismeretterjesztés is, a Sulinet fizika tantárgyi rovatvezetőjeként nemzetközi projekteket is szervezett munkatársaival. Diákjaival közösen fejleszti az iskolai fizikaszertár eszközeit, az eszközök fontos jellemzője az, hogy kis költséggel, és saját munkával készülnek.

Az elmúlt években a robotika is fontos része lett munkájának, hiszen 2007-től 2013 –ig (egy év kivételével) vettek részt a Robocup világbajnokság foci, és menekítő ligájának versenyein.

 

Innovatív, támogató személyiség, aki diákjai figyelmét a természettudományos műveltség, és az egyedi alkotás felé irányítja. Megannyi diákot ösztönöz a nem mindennapi gondolkodásra, kreatív, mégis egyszerű megoldásokra. Tanítványai számos díjjal, és elismeréssel büszkélkedhetnek itthon és külföldön egyaránt. A bánkis diákok szakköréről került már ki Braitenberg-jármű, Marsjáró, menekítő robot, focista robot is.

A kép a Sándor Palota teraszán készült. A 2017-es Stokholmi Ifjúsági Vízdíj döntős pályázatai mutatkoztak be Áder Jánosnak.
A telefont Zsigó Miklós tartja, és balról jobbra Szemerszki Bálint, és Tóth Bence.

Nemzetközi projektekben is dolgozik kollégáival, és diákjaival. Ez évben indult el a Nanoyou elnevezésű uniós projekt, amely nanotechnológiai ismeretekhez segíti a diákokat. A Comenius Iskolai Együttműködések Program keretén belül hét európai uniós ország fizika tanárai és diákjai dolgoznak együtt egy kétéves projekt keretén belül. A cél a fizika tanítása során alkalmazható eszköztár bővítése a mai kor média eszközeivel.

 

Az utóbbi években a fókusz a saját tervezésű, és készítésű eszközök fejlesztésére irányul. Ennek keretén belül az alkalmazott mérnöki tudományok lehetséges középiskolai kereteit próbálják megteremteni. A fejlesztések eredményei így minden esetben valamilyen működő prototípus, így az elmúlt évben készült mobiltelefonból oszcilloszkóp, víz alatti kutatórobot, és intelligens tűzoltóruha is, és jeltolmácskesztyű is.”

 

 

Előző cikkMotivációs videók – A világ legjobb óvodája
Következő cikkTanítsák meg a tanárokat varázsolni!