Kezdőlap jó példák

„Szeretnénk érzékelhető módon fejleszteni az iskolákat.” – Interjú Dr. Révész Lászlóval, a Komplex Alapprogram,szakmai vezetőjével

„Tanulni élmény!” Hangzik a Komplex Alapprogram jelszava. A tanulók aktív tanórai részvételének támogatásával pozitív élményeken keresztül valósul meg az együtt tanulás élménye. Bevezetése és alkalmazása egy új szemléletmódot, kultúrát alakít ki az iskolákban. A Komplex Alapprogram 2021-ig várhatóan 1500 iskolában valósítja meg képzéseit. Összességében 35.000 pedagógus bevonása a cél. Élménysuliról és a Komplex Alapprogramról Dr. Révész Lászlóval, a program szakmai vezetőjével Tarján Kata beszélgetett.

Forrás: www.komplexalapprogram.hu
Miről szól a Komplex Alapprogram?
A Komplex Alapprogram elsődlegesen az iskolai szervezeti kultúra fejlesztésén keresztül támogatja a pedagógusok módszertani kultúrájának fejlődését. Azaz a meglévő módszereket – amelyeket a pedagógusok használnak – szeretnénk bővíteni, frissíteni, figyelembe véve a ma tanuló korosztály sajátosságait. Az eredő célok között megjelenik még a végzettség nélküli iskolaelhagyás mérséklése a prevenció eszközeivel. Azaz itt a legfontosabb cél, hogy megelőzzük a lemorzsolódást.
A program öt alapelvre épül, ezek az adaptivitás, tanulástámogatás, méltányosság, közösségi lét, komplexitás. Célja, hogy egy egységes rendszert alapozzon meg. Az alapelveket figyelembe véve alakítottuk ki program tanítási-tanulási stratégiáját, a Differenciált Fejlesztést Heterogén Tanulócsoportokban (DFHT). Ez támogatja, hogy a tanulásban, képességekben, szocializáltságban, motivációban különböző tanulókat hogyan tudjuk úgy együtt tanítani, hogy mégis a legadekvátabb módszereket és feladatokat kapják.
Forrás: www.komplexalapprogram.hu

A program mind a kötelező tanórákra, mind a délutáni időszakban megjelenő időtartamra kínál módszertant és konkrét gyakorlatokat, feladatokat. A közismereti tárgyak esetén a DFHT-t, a délutáni időszakban alprogrami foglalkozásokat. Az alprogramok a képességfejlesztést segítik, a készségek kialakulását támogatják. Az alprogramok (művészetalapú, testmozgásalapú, életgyakorlat-alapú, digitális alapú, logikaalapú) lefednek minden olyan képességterületet, amelyek ma fontosak az iskolában a tanulás során, majd később az életben.

Forrás: www.komplexalapprogram.hu

A Komplex Alapprogram lényegében egy pedagógiai rendszer, amely az élményközpontú, a tanulót bevonó, módszertant részesíti előnyben.

Mi minden történt az elmúlt 1,5 év során, amióta a projekt elkezdődött?

Hosszú időszakon vagyunk túl, 2017. elején indult a program megvalósítása. Három nagyobb szakaszra osztható a projekt. Az első volt a fejlesztés időszaka, amely több mint másfél év volt. Ekkor dolgoztuk ki a program koncepcióját, a DFHT-t az alprogramokat és minden olyan segédanyagot, melyre szüksége lehet az iskoláknak, pedagógusoknak. A második szakasz 2018 szeptemberében indult, ez a bevezetés és kipróbálás szakasza. 68 iskola kezdte meg a mostani tanévet a Komplex Alapprogram szerint. Ezt mi még egy interaktív fejlesztési szakasznak is nevezzük, hiszen a kipróbálás, bevezetés során folyamatosan kapcsolatban vagyunk az iskolákkal, és nézzük a program hatékonyságát, eredményességét. A visszajelzések után és azok tükrében dől el, hogy szükséges-e továbbfejleszteni a programot. És így jutunk el a harmadik nagyobb egységhez: a kibővítés szakaszához. Itt további iskolák bevonása, pedagógusok továbbképzése valósul meg. Ez 2019 szeptemberében lesz. A program 2021 augusztusáig fog tartani.

Forrás: www.komplexalapprogram.hu
Melyek a 2019-es év fő célkitűzései? Milyen tanulságokat fogalmaztak meg maguk számára eddig a szervezők?

A legfőbb célkitűzés a program továbbfejlesztése. Számos gyakorló pedagógus, egyetemi oktató, oktatáskutató vett részt a fejlesztésben, igyekeztünk egy elég jó programot kidolgozni, azonban az iskolák rendkívül sokfélék. Igyekszünk a programot a legszélesebb módon bővíteni az igények függvényében, úgy, hogy a céljaink és várható eredményeink megmaradjanak. 2019-ben szeretnénk véglegesíteni a programot, illetve további iskolákat is bevonni.

Honnan szerezhetnek tudomást a programról a pedagógusok?

Többrétű a tájékoztatás. Tankerületi tájékoztatókat tartunk az érintett tankerületek vezetőinek, illetve az adott tankerületek iskolavezetőinek. Itt részleteiben bemutatjuk a program elemeit, innovatív lehetőségeit. A pedagógusok számára intézményi workshopon, az adott iskolában tartunk tájékoztatót. Emellett a legtöbb szakmai fórumon, konferenciákon, oktatási kiállításon jelen vagyunk. És természetesen a program hivatalos online csatornái is rendelkezésre állnak, a weboldalunk és a facebook oldalunk is.

Hogyan csatlakozhatnak az iskolák a Komplex Alapprogramhoz? Mire van szükség ahhoz, hogy egy iskola Élménysulivá válhasson? Csak egy teljes tanári kar, vagy 1-1 tanár is elvégezheti a szükséges továbbképzést?

A program várja a jelentkezni kívánó iskolákat. Ha nincs megfelelő információ, kollégáink ellátogatnak az adott iskolákba, és részletesen tájékoztatják a pedagógusokat a programról. A teljes tantestület és természetesen 1-1 kolléga is jelentkezhet. A program eredményes iskolai megvalósítása miatt azonban javasoljuk, hogy a tantestület többsége, 70-80%-a vegyen részt az egységesség miatt.

Forrás: www.komplexalapprogram.hu

Az Élménysuli a Komplex Alapprogram eredményterméke.

A programhoz csatlakozó iskolák számára iskolahálózatot hozunk létre, a program elemeit eredményesen megvalósító iskolák tudják majd elnyerni az Élménysuli címet.

A tanárképzésből kikerülő fiatal pedagógusok már minden bizonnyal jól ismerik a kooperatív tanítási technikákat. Tapasztaltabb tanárok továbbképzéseken sajátítják el a modern módszertant. Miben tér el mégis, ad többet és mást a pedagógusoknak más módszertani továbbképzéseknél?

Egyes elemei valóban ismertek a pedagógusok számára, alkalmazásra is kerülnek. A programban törekedtünk arra, hogy mindezt egységes rendszerbe foglaljuk, illetve alkalmazhatóvá tegyük. Ehhez számos hazai iskolába látogattunk el és gyűjtöttük a jógyakorlatokat és tapasztalatokat. Külföldi iskolákban is voltunk az oktatási rendszereket tanulmányozni.

A program újdonsága a rendszer mellet az is, hogy a teljes programhoz kínál tanítási startégiát, módszertant, valamint számos kézikönyvet, segédanyagot a képzések mellett. Bízunk benne, hogy ezek segítségével az iskolai eredményesség (tanári, tanulói) javulni fog, illetve nagyobb arányban jelennek meg a kooperatív technikák az iskolai gyakorlatban.

Forrás: www.komplexalapprogram.hu
Praktikusan mit “nyer”, aki részt vesz a képzésben? Mi mindent vihetnek magukkal kézzelfoghatóan a résztvevők, túl az újszerű ismeretanyagon? Ha jól tudom sok kiadvány, illusztráció stb. készült.

Reméljük, hogy sokat! Ismert, hogy egy-egy továbbképzés nem biztos, hogy jelentős és rövid távon is érzékelhető eredményt tud hozni. Programunknak a továbbképzés csak az első lépcsője, ez viszont szükséges, hogy megfelelő ismeretekkel rendelkezzenek a kollégák. A programot bevezető iskolák számára Szakmai támogatórendszert is kidolgoztunk, ahol mind az intézményvezető, mind a pedagógus segítése, támogatása megvalósul. Ezalatt egyrészt értünk jelenléti támogatást – amikor a szakmai támogató kimegy az intézménybe – és elektronikus támogatást is egy webes felületen keresztül.

Emellett az iskolahálózatban összehozzuk a programot alkalmazó iskolákat egy hálózatba, ahol megoszthatják tapasztalataikat és bővülhet a program a Komplex Alapprogramos jó gyakorlatokkal.

A szakmai tartalmakat kiadványok formájában adjuk közre. Eddig a programban 95 kiadvány készült el. Ezek között vannak a tanítói- és tanári kézikönyvek, az alprogramokhoz kapcsolódó kiadványok, eszköztárak, feladatgyűjtemények. A nyomtatott kiadványok iskolákba történő kiszállítása folyamatos, azonban minden kiadvány elérhető egy elektronikus felületen is a Tudástárban. Itt természetesen keresőfunkció is van, hogy tantárgy/évfolyam/alprogram stb. alapján tudjanak keresni a felhasználók.

Forrás: https://www.facebook.com/Elmenysuli/
Hol tart most a Program a számok tükrében? Hány iskolában, és hány megyében került bevezetésre?

A program konzorciumban valósul meg az Eszterházy Károly Egyetem konzorciumvezetésével. A program megvalósításában részt vesz még: Debreceni Egyetem, Pécsi Tudományegyetem, Szegedi Tudományegyetem, Nyíregyházi Egyetem, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Miskolci Egyetem és az Oktatási Hivatal. A konzorciumi képzési portfólió több, mint 100 képzést foglal magában. A Komplex Alapprogram Képzéseit az Eszterházy Károly Egyetem a NYE és az SZTE valósítja meg. Az EKE öt megyében, 68 iskolában indította el a programot. Az elmúlt évben több, mint 2700 pedagógus bevonása valósult meg. A NYE további 50 iskolában, kb. 600 pedagógussal indította a programot, az SZTE 2019-ben vezeti be nagyjából 60-70 iskolában.

A Komplex Alapprogramba 2021-ig várhatóan további 350 intézmény és 10.000 pedagógus lesz bevonva. A teljes konzorcium 1500 iskolában valósítja meg képzéseit és összességében 35.000 pedagógus bevonása a cél.
Forrás: www.komplexalapprogram.hu
Eddig mik a visszajelzések pedagógus és diák körökből?

A program része a minőségbiztosítás, amelynek egyik eleme az elégedettségmérés. Az első tapasztalatok igen kedvezőek a tanárok körében. Nagyon pozitív visszajelzéseket kapunk, mind a képzésekkel, mind a programmal kapcsolatban. A felmérés része a fejlesztendő területek meghatározása is, ezek is kezdenek körvonalazódni.

A tanulók körében a félévet követően kezdjük meg a felméréseket, hiszen ennyi idő minimálisan szükséges ahhoz, hogy lássák a változást és a program elemeit.

A Széchenyi 2020 Emberi Erőforrások Operatív Program keretén belül meghirdetett „A pedagógusok módszertani felkészítése a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzése érdekében” című pályázati konstrukcióval a Kormány célul tűzte ki a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentését és a köznevelés hátránykompenzációs képességének erősítését.

 

A korai iskolaelhagyás visszaszorítására valószínűleg nem elég az iskola falain belül erőfeszítéseket tenni. Eljut a szülőkhöz is a szemléletváltás? Hogyan valósul meg szélesebb körben az együttműködés pedagógus, diák és családja között?

A korai iskolaelhagyás kérdésköre rendkívül összetett, nem csak az iskola falai között dől el! A családi környezet és a szülő is része ennek a folyamatnak. Éppen ezért alakítottuk ki a program azon elemeit, amely a szülőkhöz szól. Tájékoztató kiadványokat készítettünk, roadshow-kat valósítottunk meg, illetve szülői fórumokat szervezünk a szülők részére. Ez a program fejlesztőinek oldaláról valósul meg. Az iskolákat pedig azzal segítjük, hogy rövid összefoglalókat küldünk a pedagógusok részére, melyben ajánlásokat fogalmazunk meg a program bemutatásával, a szülők tájékoztatásával kapcsolatban.

Forrás: www.komplexalapprogram.hu
Ha a 3 legfontosabbat kellene kiemelni, melyek lennének a Komplex Alapprogram sikerei 2021-re?

Két irányban gondolkozunk, egyrészt projekt szempontból az indikátorok teljesítése. Ez egy olyan méretű és szakmai tartalmú program, mely korábban még nem volt hazánkban.

Szeretnénk érzékelhető módon fejleszteni az iskolákat.

A nyolc tagú konzorcium eredményesen tud együttműködni, amely biztos alapot nyújt ehhez, és időarányosan jól teljesülnek az indikátorok.

A másik terület, és ez az, amit mi fontosabbnak tartunk, a szakmai tartalom eredményes implementálása az iskolákba. Rendkívül színes a konzorciumi képzési portfólió, minden pedagógus tud olyan képzést választani magának, mely segíti a munkáját. Tehát cél a pedagógusok módszertani kultúrájának fejlesztése is. Az iskolahálózat is reményteli, egyre több iskola keres meg minket a programmal kapcsolatban.

Összességében a három siker:

  • személetváltás, nagyobb arányú differenciált, tanulóközpontú módszertan alkalmazása
  • szakmai közösségek, önfejlesztő iskolahálózat
  • működő, innovatív szemléletű Élménysulik
Előző cikkMegnyílt a jelentkezés a nyári Erdei Vándortáborokra! (x)
Következő cikkElindult a PIM pedagógusokat célzó programsorozata – Ady volt az első állomás