Kezdőlap Digitális eszközök

Digitális honfoglalás és énekszó a bölcsődében

Milyen a 21. század kisgyermeknevelője? Hogyan tud megfelelni a modern kor pedagógiai kihívásainak? A Neteducatio "Együtt a bölcsődés korú gyermekekért" címmel szakmai délutánt szervezett. Bitter Noémi beszámolója.

Hóesés ide, zord téli nap oda, a január végén megrendezett „Együtt a bölcsődés gyermekekért” szakmai délutánra rengetegen érkeztünk, a Hattyú Ház terme zsúfolásig megtelt a legkisebbeket nevelő pedagógusokkal.

Jó volt együtt!

Forrás: www.neteducatio.hu

 

Csóka Éva, a Neteducatiónál nemrégiben megjelent Kisgyermeknevelők Tevékenységkalendáriuma című könyvének bemutatásával megerősödhetett bennünk, hogy a hivatásunk legfontosabb alapelve a szeretet és a türelem, s az ezekhez kapcsolódó szakmaiság. Ehhez jelent praktikus segítséget Csóka Éva kötete, amely a bölcsődei mindennapokra gyűjt össze jól használható ötleteket és játékokat (különböző korosztályokra és tevékenységterületekre bontva).

Digitális honfoglalás a bölcsődében

A digitális eszközök mindennapi életben való alkalmazása mindannyiunk számára egyre természetesebb. Okoseszközökkel dolgozunk, intézzük a levelezéseinket, tartunk kapcsolat az ismerőseinkkel, de pénzügyeinket is így bonyolítjuk, nem beszélve a vásárlásainkról. A kisgyerek ebben a közegben él. Sőt abba született bele, hogy a mosógépet a nagyitól is elindíthatjuk, és manapság „a Google a legjobb barátunk”.

Egy ilyen világban elég nehéz az elénk, pedagógusok elé álló szülőknek válaszolni, akik azt kérdezik tőlünk, mint szakemberektől, hogy adjanak-e a gyerekeik kezébe digitális eszközt, azt mennyi ideig engedjék és az lehet-e fejlesztő a számukra. Éppen ezért a Józsefvárosi Egyesített Bölcsődékben Koscsóné Kolkopf Judit vezetésével elindult a Digitális honfoglalás projekt, amely a gyerekek otthoni eszközhasználatát vizsgálta, illetve azt, hogy ezek az eszközök alkalmazhatók-e a bölcsődések fejlesztésében.

Az eredmények címszavakban:

  • Már a 0-12 hónapos gyerekek is kapnak digitális eszközt a kezükbe.
  • A legnagyobb arányban a 18-23 hónaposok használják ezeket.
  • 3 éves kor felett kivétel nélkül, minden gyerek kap a kezébe IKT eszközt.
  • A bölcsődés korosztály nem csak tabletet, de okostelefont, sőt laptopot is kézhez kap.
  • A kicsik főként este és/vagy reggel használják az eszközöket.
  • A szülők általában akkor adnak digitális eszközt a kisgyerekeiknek, ha le akarják kötni őket (főzés, takarítás közben), vagy meg szeretnék őket nyugtatni.
  • A kicsik meséket, videókat néznek, játszanak, vagy fotókat készítenek az okoseszközzel, amelyet a legtöbben önállóan is be tudnak kapcsolni, sőt van, aki egyedül tölt le tartalmakat is.
  • A legtöbb szülő nem néz utána, hogyan használtassa kisgyerekével a digitális eszközöket és a szülők tizede sem használ ún. felügyelőprogramot a gyerekeknek adott eszközökön (pl.: Family Link)
Forrás: www.digitalskills.hu/

A kutatatásnak még nincs vége, de az eddigiekből már jól látszik (s ez is a kutatók célja), hogy a gyerekek digitális világba való bevezetésének tudatossá kellene válnia és minél szélesebb körben beszélnünk kellene ezekről a jelenségekről – nem csak a kisgyermeknevelőknek, de a szülőknek is!

A kutatás másik iránya pedig arra keresi a választ, hogy az egyes digitális játékok képesek-e fejlesztően hatni a legkisebbekre. Ha igen, hogyan, ha nem, miért nem.

Ám amíg az offline világban a játék – legyen az bármely szintű és típusú is – mindenképpen fejlesztő a gyerekek számára, addig a digitális játszótér játékainál egyáltalán nem ilyen magától értetődő a pozitív hatás. Sőt. A játékokat fejlesztő – és szórakoztató játék szintjén is meg kell különböztetnünk a digitális világban is, és amíg a finommotorika terén a digitális fejlesztőjáték erős hatása volt érzékelhető a kutatásban, addig be kell vallanunk:

biztosat 20-30 év múlva mondhatunk

ezzel kapcsolatban…

További információk érhetők el a kutatásról az alábbi webcímen: A kutatásról bővebben: https://www.digitalskills.hu/

Forrás: www.digitalskills.hu

Koscsóné Kolkopf Judit bár rengeteg fontos és elgondolkodtató kutatási eredményt tárt elénk, őszinte volt:

„Adjunk digitális eszközt a kisgyerek kezébe, vagy ne adjunk? A biztos, tudományosan is alátámasztható választ még nem tudjuk! Cél, hogy elinduljon az országos közbeszéd és a vita a témában, már csak azért is, hogy tudjuk, mennyire engedünk a szülői nyomásnak a bölcsődékben… Miközben azt sem felejthetjük el, ha digitális világban, digitális eszközt adunk is a kisgyerek kezébe, azt csakis tudatosan és kontrolláltan lehet, s a jelenlegi tudásunk szerint a leginkább a mese, a tánc és az ének (stb.) fejleszti a gyerekeket, pláne, ha együtt, közösen műveljük ezeket!”

Ne félj, énekelj!

Dr. Asztalos Kata, a Szegedi Tudományegyetem adjunktusa, művésztanár is. Az együtt a bölcsődés gyermekekért szakmai délutánját Kodály szellemét megidézve kezdte: „az anya születése előtt 9 hónappal – ekkor kezdjük a zenei nevelést!”

Az élményközpontú zenei nevelés lehetőségei a bölcsődében címhez igazodva, valódi interaktív előadás volt ez, ahol nem csak a zenei nevelés módszertanáról beszéltünk, hanem énekeltünk, tapsoltunk – és kis híján táncoltunk – is. Dr. Asztalos Katának a közeljövőben jelenik meg egy saját gyűjtéseket tartalmazó „daloskönyve”, amelyből néhányat megtanított nekünk. Az ölbeli játékok és a mozgással természetesen összekapcsolódó éneklés kisgyermekkori fejlesztő hatásait vizsgáltuk meg, majd szó esett arról a mai pedagógiában egyáltalán nem elhanyagolható tényről is, hogy a zenei nevelés (ezen belül a ritmika, az egyenletes lüktetés) hogyan jelenthet prevenciót az egyes tanulási nehézségek esetén.

És amiről hajlamosak vagyunk elfeledkezni: a kisgyermeknevelőnek magának is csodálatos hatású a zene, az ének gyakorlása. Kutatások bizonyítják, hogy a gyermekekkel foglalkozók az átlagnál többet mosolyognak – és igen kedves kolléganők: a sokat dalolóknak (hála az arcizmok edzésének) kevésbé ráncosodik az arca! Az éneklés pedig igazi, ősi megküzdési stratégia: aki énekelt, mindig le mert menni a sötét pincébe krumpliért, és aki énekelt sohasem félt, a legnagyobb ágyútűzben sem (l.: katonadalok). Az énekszó elűzi a szívből a félelmet.

Figyelem, változtak a továbbképzés szabályai!

Deák Virág a kisgyermeknevelők továbbképzésének változásait mutatta be. Hasznos gyakorlati összefoglalásával zárult ezt a tartalmas szakmai délután. A jogszabályi változásokról ITT olvashatunk.

Előző cikkRoma fiataloknak indított képzést Magyarország legsikeresebb vezetőképző intézménye, a Mathias Corvinus Collegium
Következő cikkÜNNEPI RAJZ- ÉS ESSZÉPÁLYÁZAT a magyar címer és zászló megünneplésére 2019. március 16.