Kezdőlap hírmozaik

    „Az események emberi oldalát ismerhetjük meg” – Interaktív naptár, iskolai felhasználásra

    Interaktív naptárral jelentkezik a Zachor Alapítvány és a USC Shoah Foundation. A naptár válogatást tartalmaz a 2018. évi művészeti pályázatukra érkezett, videóinterjúk alapján készült alkotásokból. A naptárban található QR-kódok segítségével egyes napokhoz kapcsolódó videóklipek nézhetők meg. A Zachor Alapítvány a naptár oktatásbeli felhasználásához készült tanári útmutatóval is ellátta az érdeklődőket. Vida Nárciszt, a Zachor Alapítvány igazgatóhelyettesét kérdeztük a kiadványról.

    Mi ez?

    Megjelent a Zachor Alapítvány és a USC Shoah Foundation együttműködésében kiadott interaktív naptár, mely válogatást tartalmaz a 2018. évi művészeti pályázatra érkezett, videóinterjúk alapján készült alkotásokból.

    A Zachor Alapítvány a Társadalmi Emlékezetért a Dél-kaliforniai Egyetem (USC) Soá Alapítvánnyal együttműködve minden évben január 27-e – az auschwitz-birkenaui láger felszabadulásának évfordulója és a holokauszt nemzetközi emléknapja – tiszteletére művészeti pályázatot hirdet általános iskolás és középiskolás diákok számára. A pályaművek a USC Soá Alapítvány IWitness nevű digitális platformján található, holokauszt-túlélőkkel és szemtanúkkal készített interjúklipek alapján készülnek. Az ország különböző pontjain élő diákok és tanáraik dolgoznak ezekkel a videóinterjúrészletekkel és készítenek műalkotásokat a túlélők visszaemlékezései alapján. A 2018-as „A művészet az elmondhatatlan tolmácsa” című pályázatra közel 300 pályamű közül 19 alkotást interaktív naptárban jelentettünk meg.
    „A videóinterjúk fontos oktatási anyagként szolgálnak, nem csak a holokauszt, hanem az egész 20. század történelméről való oktatásban, valamint egyes történelmi helyzetek személyes megélésének, döntési helyzeteknek a megismerésében. A művészet az elmondhatatlan tolmácsa című projekt, amelynek keretében a naptárban található alkotások készültek, a művészetet hívja segítségül a videóinterjúkból származó információk, érzelmek és reflexiók feldolgozásához, összegzéséhez és kifejezéséhez. Ezeknek az alkotásoknak az elemzése, a videóinterjúrészletekkel való kapcsolata egy-egy feladat vagy megbeszélés témájává tehető.
    A naptárban az egyes hónapoknál a pályaművek mellett, valamint néhány kiemelt napnál található egy QR-kódot, amelynek segítségével megnézhetőek a pályamű alapjául szolgáló interjúrészletek, valamint további történetek.'”

    – olvasható a Zachor Alapítvány honlapján a kiadvány kapcsán.

    Tanórai felhasználás

    A naptár oktatásbeli felhasználásához készült tanári útmutató a Zachor Alapítvány honlapján érhető el. Ebben hasznos tippekkel látják el a felhasználó pedagógusokat:

    „Minden művészeti alkotásnál a korosztálytól függően meg lehet beszélni az alábbi szempontokat:
    • Milyen hangulata van számodra a képnek? Gyűjts össze 3 kifejezést ezzel kapcsolatban!
    • Azonosítsd a képen látható szereplőket vagy szimbólumokat!
    • Adj címet a képnek! Vesd össze a pályaművet készítő diák által adott címmel!
    • Mit gondolsz, milyen eseményt ábrázol a kép? Miért gondolod ezt?
    • Olvasd el a kép mellett látható idézetet! Emelj ki kapcsolódási pontokat!”

    „Az események emberi oldalát ismerhetjük meg” – Villáminterjú Vida Nárcisszal a Zachor Alapítvány igazgatóhelyettesével

     

    Eriksson Zsófia: “A művészet az elmondhatatlan tolmácsa” című művészeti pályázatra 2018-ban beküldött, közel 300 pályamű közül 19 alkotás került végül az interaktív naptárba. Nehéz volt a választás? 

    Vida Nárcisz: Pályázatunk nem vetélkedő, így a meghirdetéskor sem fogalmaztunk meg  előre a pályaművek értékeléséhez kapcsolódó konkrét elbírálási szempontokat. A pályamunkák beérkezését követően igyekeztünk egy minél sokszínűbb “bizottságot” összeállítani, akik saját értékelési szempontjaik mentén hoztak létre egy szűkített listát, majd ezt fésültük egybe.

    Ebben kiválasztási folyamatban korábbi pályázóink, önkénteseink, tehát diákok, valamint kollégák, tanárkollégák, és egy művészettörténész is részt vett. A végső kiválasztásnál igyekeztünk figyelembe venni, hogy minél több iskola és minél szélesebb korosztály munkái megjelenhessenek a kiadványunkban. Természetesen, mivel egy naptárt készítettünk, a vizuális szempontokra is hangsúlyt kellett helyezni a grafikai tervezés során.

     

    E.Zs.: Vannak “személyes kedvencei” a naptárba?

    V.N.: Személyes kedvencet nem tudnék kiemelni, hiszen a munka során mindegyik alkotás személyes kedvencemmé vált valamilyen szempontból. De megemlítenék egy alkotást, amely talán érzékeltetni tudja, hogy egy-egy videóinterjú-részlet kapcsán mennyi gondolat fel tud merülni egy diákban. Rávilágít arra, mennyi további kérdést lehet megvitatni, és mindez – maga a klip értelmezése, az alkotási folyamat, illetve az erre való reflektálás – miként fejleszti a kritikai gondolkodást. Március hónaphoz a március 15-i videóklippel is összefüggésben egy olyan pályaművet illesztettünk, ahol a diák egy fotón reflektál a klipben elhangzott, iskolai antiszemitizmushoz kapcsolódó történetre. Mindezzel olyan kérdéseket vethetünk fel, mint például, hogy

    mit jelent az (kettős vagy többes) identitás?; ki határozza meg az identitásunkat?; milyen identitásjelölő szimbólumok vannak?; ezek hogy kapcsolódnak a nemzeti identitás fogalmához?; milyen módon tudja valaki megsérteni az identitásunkat és erre milyen válaszreakciók lehetnek?.

    A diák ezekre a kérdésekre reflektál a művészet segítségével, és ezeket a szempontokat lehet többek között megvitatni az ő pályamunkáját használva az oktatásban.

     

    E.Zs.: Egy teljes év holokauszt-túlélőkkel. Elkerülhetetlenül nehéz téma… Mik a tapasztalataik a diákok viszonyulását illetően?

    V.N.: A diákok és tanárok januárban vehették kézbe a naptárat, így tőlük való tartalmi visszajelzésről még nem tudok beszámolni, azon kívül, hogy nagyon pozitív várakozás előzte meg részükről a naptár elkészültét. A naptár segítségével valóban holokauszt-túlélők történeteit hallgathatjuk meg, viszont ezek a történetek nem csak a holokausztról vagy a rasszizmusról szólnak, hanem olyan témákról, mint az identitás, családi hagyományok, ünnepek, elfogadás, vagy épp ennek a hiánya, a megkülönböztetés, kirekesztés, antiszemitizmus.  De még ha a holokauszt, vagy az üldöztetés maga is a téma, a szimpla történelmi eseményeknél ezek a videóklipek sokkal többet mondanak: az események emberi oldalát ismerhetjük meg egyéni nézőpontból, morális helyzetekről, dilemmákról, az ezekre való személyes reflexiókról hallhatunk.

     

    E.Zs.: Elsősorban történelemtanároknak ajánlják a naptár alkalmazását, vagy ennél tágabb a javasolt felhasználói kör?

    V.N.: Történelemóra mellett kiváló oktatási anyagként szolgálhat a naptár irodalomórán, etikaórán, művészettörténeti órákon. De a naptárt bármely szakos tanár bátran használhatja, hiszen olyan témák merülnek fel benne, amelyek tantárgytól függetlenül is megvitathatók és aktuálisak lehetnek egy-egy tanórán. Továbbá osztályfőnökként szintén bármely szakos tanár feldolgozhatja az egyes hónapokhoz, vagy kiemelt napokhoz tartozó szöveges, képi vagy videós anyagokat.

     

    Forrás: USC Shoah Foundation, Zachor Alapítvány

    Az Interaktív naptár (2019) digitális verziója elérhető itt: INTERAKTÍV NAPTÁR

    Az interaktív naptár megrendelhető: zachor@zachor.hu

    A cikkben szereplő képek az USC Shoah Foundation Facebook oldaláról származnak.

    Előző cikkÖtödik jubileumát ünnepli a PÉNZ7
    Következő cikkRoma fiataloknak indított képzést Magyarország legsikeresebb vezetőképző intézménye, a Mathias Corvinus Collegium