Kezdőlap hírmozaik

    „Mikor lesz megint ilyen?” – Interjú Tóth Éva pedagógussal a nemzetközi szintre emelkedett Be Digitally Aware projekt sikereiről

    Miközben a pedagógustársadalom izgatottan várja az idei Digitális Témahetet (április 8-12.), az eseményt megelőző szakmai műhelyek már javában zajlanak. A budapesti helyszín ezúttal a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Vegyipari, Környezetvédelmi és Informatikai Szakgimnáziuma volt. Az eseményen Klacsákné Tóth Ágota és Tóth Éva adott elő. Tóth Évát BE DIGITALLY AWARE címmel tartott előadásáról, és az abban bemutatott nemzetközi projektről kérdeztük.

    Tudna kicsit mesélni a Digitális Témahét 2019. szakmai műhely programsorozat eseményről és arról, hogyan kérték fel az előadásra?

    Nagy megtiszteltetés volt iskolánk számára, hogy mi adhattuk a helyszínt a Digitális Témahetet megelőző szakmai műhelyek közül a budapestinek. Intézményünk tavaly egy nagy sikerű projektet valósított meg 13. évfolyamos technikus tanulókkal, így mint jó gyakorlattal élen járó iskolát kértek fel minket az esemény vendégül látására. Nagyon örülünk, hogy sok pedagógus látogatott el hozzánk. Külön öröm számunkra, hogy még a szünetben is sikerült szakmailag ellátni őket egy kis csemegével: a Biztonságos Internet Nap alkalmából valamint a Europeana in the Classroom projekt során készített és kiállított diákmunkákat nagy szeretettel csodálták a kollégák.


    A bemutatott projekt célja a technológiával kapcsolatos leggyakoribb sztereotípiák, előítéletek és tévhitek megismerése, esetleg megcáfolása volt. Mik ezek a sztereotípiák és hogyan kerültek beazonosításra?

    A projekt előtt előzetes igényfelmérést tartottunk a diákok körében, hogy melyek azok a témák, amik érdekelhetik őket. Ezután megszavazták a 4 legérdekesebbnek ítéltet, így kapott egy-egy csapat olyan témát mint a gyerekek eszközhasználata, a számítógépes játékok káros hatása, a sexting és az online vs. valódi élet. Ez egy fontos 21. századi készséget is fejlesztett: a felelősségvállalás a saját döntésekért.

     

    A projekt elérhető iskolájuk honlapján, facebook oldalán és a symbaloo-n is. Tudják az itt található anyagokat/ötleteket más pedagógusok kamatoztatni?

    Úgy vélem, az általunk használt eszközök intézménytípustól és tantárgytól függetlenül felhasználhatóak nem csak a projektalapú oktatás során. Olyan gyakorlati megoldásokat találhatunk itt, melyek akár másnap bevihetők az osztályterembe pici adaptáció után. A projektünk legrészletesebb dokumentációja a Symbaloo oldalunkon érhető el, ahol nem csak a produktumok tekinthetők meg, hanem eszközöket is ajánlunk az egyes végtermékek elkészítéséhez.

     

    Kérem meséljen kicsit a projektről!

    A projektünk címe Be Digitally Aware, ahol 4 csapat 4 különböző technológiával kapcsolatos témában készített weboldalakat (sexting, videójátékok hatása a gyerekekre, online vs. valódi élet, használjanak-e a gyerekek kütyüket) és oldott meg feladatokat.  Az első napon készítettünk Venn diagrammot, megalakultak a csapatok, jogtiszta anyagokat gyűjtöttek a weboldalakhoz. Ide olyan egyéb, a projekt során készült produktumok is felkerültek, mint gondolattérkép, szófelhő, képregény, vagy videó az adott témában.

    Igazi csapatként mindenkinek feladata volt: a csoportvezető osztotta ki a szerepköröket- volt aki a közösségi médiáért felelt, volt aki az angol nyelvi munkát irányította.

    Zárásként a csoportok előadást tartottak a munkájukról és bemutatták a weboldalaikat, majd a szakmai zsűri szavazás útján döntött az egyes kategóriák győzteseiről. 4 kategóriában hírdettünk győztest.  A Twitter király a Fortcrystone lett. A legjobb weboldalt a Devices4children hozta létre, míg a legjobb angol nyelvű weboldalt a Better Than Life készítette. A legjobb csapat címet SexyBoyz érdemelte ki.

     

    Hogyan tudósítottak a projektről az iskola többi tanulója és a partneriskolák számára?

    A projekt minden napján zöld háttér előtt leforgattuk és aznap a youtube-on, illetve a közösségi médiákon este sugároztuk a Petrik News-t, amiben az adott nap tevékenységeit mutattuk be angol és magyar nyelven.

    Fontos volt, hogy angol nyelven is közvetítsük az eseményeket, hogy a partneriskoláink tudják követni az eseményeket. A videók forgatását és szerkesztését is a tanulóink önállóan végezték.

    1. Digitális Témahét 2018: Be Digitally Aware 1st

    2. Digitális Témahét 2018: Be Digitally Aware 2nd

    Digitális Témahét 2018: Be Digitally Aware 3rd

     

    Voltak-e olyan eredmények amik a projektben résztvevő pedagógusokat is meglepték?

    Nekem ez volt már a 3. témahetem, és tapasztalatból tudtam, hogy még az elején kételkedő diákok is aktív tagjai lesznek a csapatoknak a hét végére. Azonban, technikusok lévén, a diákok igen komoly munkamorállal és nagyon kreatív, önálló gondolatokkal vetették bele magukat a munkába. A tanár szerepe valóban arra csökkent, ami a 21. századi oktatás célja: mentorok voltunk, akik csak segítették a diákokat a munka során, de a döntéseket maguk a tanulók hozták meg.

     

    Hogyan sikerült nemzetközi szintre emelni a projektet?

    A weboldalak készítésével párhuzamosan a csapatok a közösségi hálót felhasználva népszerűsítették a munkájukat és  Twitter chat segítségével igyekeztek minél több emberhez eljuttatni munkájuk üzenetét. A projekt 3 napja során napi egy órás Twitter chat során válaszoltak a felmerülő kérdésekre. A chatekre meghívtuk nemzetközi partneriskoláink diákjait is, így a munkánk üzenete nemzetközi szintre emelkedett. Csatlakoztak hozzánk Olaszországból, Horvátországból, Romániából és Franciaországból is. A #dthpetrik kulcsszó megszületése óta 79 user tweetelt ezt használva és összesen 546 tweet született. Több felhasználó most regisztrált csak erre a felületre és korábban sosem használta még a Twittert közös beszélgetésekre. Link a twitter#dthpetrik

    A Twitter idén is fontos szerepet fog játszani a projekt során, és most is hirdetünk egy nemzetközi chatet a hétre.

     

    Milyen visszajelzések érkeztek a diákoktól, partneriskoláktól?

    Diákoktól idézünk:

    • idegen emberekkel is lehet jól dolgozni
    • Mikor lesz megint ilyen? (a kérdés minden nap szerepelt a visszajelzésben)
    • Lehet még ilyenben rész venni?
    • Szembesültem, hogy a csapatmunka nagyon fontos mivel úgy vettem észre, hogy a megszabott idő a feladatok igényes elvégzéséhez elengedhetetlen, hogy a csapat minden tagja folyamatosan dolgozzon.
    • Egy jó munkához jó csapat kell és idő
    • miért csak 3 napig tartott
    • Tele volt meglepetésekkel a 3 nap

    Partneriskoláink visszajelzései:

    A Digitális Témahét újra alkalmat adott az iskolánk közötti kollaborációhoz. (…) Büszkék vagyunk, hogy részt vehettünk a Twitter chatnek köszönhetően mi is a projektben (…)

    Szerintem mindnyájan gazdagabbak lettünk, hiszen remek élmény volt, a chaten megosztottuk technológiával kapcsolatos félelmeinket és beszámoltunk a digitális szokásainkról is. A Petrik News híradó kiemelkedő volt: nemcsak könnyebben követhetővé tette az eseményeket, hanem nagyon magas színvonalon volt megszerkesztve.”  Cîmpean Marika Emese, Romania

    „ Iskolánkban vitatott kérdés a mobil használata. A Petrik jó példát mutatott arra, hogyan lehet egy applikáción keresztül érdemi témákban beszélgetni tanárokkal és diákokkal egyaránt. (…) A Petrik News-on keresztül pedig követni tudtuk a projekt eseményeit. Köszönjük partneriskolánknak ezt a lehetőséget. „  Maria Elena Di Giorgio , Olaszország 

     

    Milyen további tervek megvalósításának elébe néznek idén?

    Az idei tanévben szeretnénk még szélesebb körben népszerűsíteni a szakképzést azáltal, hogy egy olyan projektet hozunk létre, ami nem csak összeköti, áthidalja a valós élet és a tantermi oktatás közti űrt, hanem az oktatási paletta több résztvevőjét is bevonjuk a folyamatba. Az idei évben is a kollaborációra helyezzük a hangsúlyt: 6 partneriskolánk van már a hétre, köztünk 3 külföldi, hiszen legnagyobb örömünkre eTwinninges intézmények is csatlakoznak hozzánk. A résztvevő diákok és kollégák száma is évről évre nő, ami szintén azt mutatja, mennyire nagy igény van az ilyen jellegű eseményekre. A tavaly résztvevő diákok egész tanévben ezt a hetet várják már, ahogy én is: a Témahét alatt mindig úgy érzem, így kellene mindig tanítani.

    Aki részletesebben érdekel a projekt és nem volt ott a budapesti műhelyen, a Digitális Témahetet megelőző webináriumok közül március 21-én este 19 órakor Tóth Éva bemutatja a fent említett projektet, valamint gyakorlati ötleteket ad a sikeres projekttervezéshez. 

     

    Kapcsolódó cikkek:

    Európai Szakképzési Hét- Nemzetközi beszélgetés szakképzésről magyar moderátorral

    Előző cikkRendezvények a Down-szindróma világnapján
    Következő cikkA Fenntarthatósági témahét ugyan lezárul, de a pedagógusok által készített feladatok egész évre szólnak!