Kezdőlap hírmozaik

    Támogassuk, de ne szervezzük! – Informális nyelvtanulás online

    Miért olyan hatékony az informális tanulás és milyen eszközök állnak rendelkezésre napjaink felnövekvő generációja számára e téren? Batár Levente pedagógus cikkében áttekinti az informális - ezen belül is az online - nyelvtanulás lehetőségeit és megpróbál választ adni sikerük titkára.

    Régóta kutatják, hogyan tanulunk idegen nyelveket, hogyan fejlesztjük nyelvi készségeinket. A Philip H. Coombs által megalkotott formális-nonformális-informális tanulás fogalomhármasa a nyelvtanulásban is értelmezhető. E szerint a formális oktatási rendszerek (pl. iskola tanórák, nyelvtanfolyamok) mellett léteznek egyéb olyan dimenziók is, melyekben ismereteket, készségeket sajátítunk el. Ezek közül az egyik a nonformális oktatás, amely kifejezés alatt Coombs az iskolarendszeren kívül történő, mégis a pedagógusok által felállított keretek között zajló, határozott céllal történő tanulási formákat érti(1.) Ez lehet nemzetközi projektekben való részvétel, iskola által szervezett színházlátogatás vagy idegen nyelvű istentisztelet. Az informális tanulás pedig kötetlen formában történik, lényege az információszerzés, valamint a képességfejlesztés.

    Coombs rámutat, hogy az imént bemutatott hármas felosztásban a formális oktatás lényegében háttérbe szorul abból a szempontból, hogy ismereteink, tudásunk meghatározó részét nem ebben a hierarchikusan felépített, zárt rendszerben szerezzük meg (2.).
    Az informális tanulásnak komoly szerepe van, éppen ezért érdemes vele foglalkozni. Az informális tanulásnak számos előnye van (pl. nem kötelező, nem az iskolában történik, sokszor nem tudatos, nincs kényszer, számonkérés, értékelés, elvárás és időkeret), talán mégis az a legfontosabb jellemzője, hogy egyre szélesebb kör számára elérhető.

    Két fő színtere van: az online és az offline tér. Ezúttal az informális tanuláson belül az online lehetőségeket fogjuk áttekinteni. Ezeket általánosságban jellemzi, hogy ma már alapvetőnek nevezhető eszközök, például egy tablet vagy okostelefon és internetkapcsolat szükséges csupán hozzá.
    Az alábbi ötletek bármilyen nyelv tanulásánál segítséget nyújtanak. Természetesen az internetes tartalmak a világhálón nem azonos arányban jelennek meg a különböző nyelveken.

    Bár ma körülbelül 6500 nyelvet tartanak nyilván, a tartalmak több mint 54 százaléka angol nyelven érhető el, míg például a kínai nyelvű tartalmak aránya ezzel szemben csak 2,2 százalék egy felmérés szerint (4.)

    Így az angolul tanulóknak jóval több lehetőségük van az informális, örömteli online nyelvtanulásra, mint bármely más tanulónak más nyelv(ek) esetében.

     

    Lássuk röviden a leggyakoribb online tartalmakat, amelyek segítik az önálló nyelvtanulást!

    Bár a mozik hangulata még tömegeket vonz, egyre népszerűbbek az online filmek és főleg a sorozatok.

    Nem szabad azt várni, hogy a nyelvtanuló az első alkalommal érteni fog mindent, mivel a mozifilmek és sorozatok nem nyelvtanítási célból készülnek, az anyanyelvi beszélők egymással társalognak változatos területi és társadalmi nyelvváltozatokat használva. Beszéd közben is sok a mozgás, különböző háttérzajok és hangeffektusok is nehezítik a megértést.

    Először érdemes egy részt magyarul megnézni, utána pedig ugyanezt a részt idegen nyelven, sokat segít az idegen nyelvű felirat. Dave Smith (producer és rendező) szerint még az anyanyelvi beszélőknek is sokat segít a felirat például a halk részeknél, a helyesírásban és a cselekmény követésében (5.).

    Egyes videók mellett megjelenik az automatikus feliratozás, amely sokszor hibázik, de valamennyi támpontot azért ad.
    Nagy előny azonban, hogy a filmekben/sorozatokban életszerű párbeszédeket hallhatunk és lehetőségünk van a célnyelvi kultúra megértésére. A sorozatokból és filmekből megtudhatjuk például, hogy a célnyelvi környezetben hogyan élnek, viselkednek, ünnepelnek és öltözködnek, miket esznek.

    Ezeknél rövidebb lélegzetűek a videók. Hagyományosnak tekinthetőek az otthoni felújítást, lakásszépítést, dekorálást, sütést-főzést elénk táró felvételek. Ezek megtekintése során megjegyezhetjük eszközöknek, hozzávalóknak, díszítő elemeknek és maguknak a tevékenységeknek a neveit. Azonban sok minden másról is találunk bemutatókat, a honlapszerkesztéstől az iskolai puskázási módszerekig. Népszerűek a hétköznapi teendőket leegyszerűsítő trükköket bemutató (life hacks) videók, ezek azonban kevésbé alkalmasak nyelvtanulásra, mivel ezekben általában nem beszélnek.

    Az imént említett típusok mellett megjelentek a dobozok kicsomagolását bemutató videók (unboxing), amelyekben komplett számítógéptől kezdve a telefonon át a játékokig mindent kicsomagolnak.

    Hogy még izgalmasabbá tegyék a dolgot, lehet már olyan csomagot is rendelni (mystery box), aminek a megrendelő nem ismeri előre a tartalmát. Mindegyik felvételre jellemző, hogy a szereplők folyamatosan beszélnek, próbálnak viccelődni és lekötni a nézőket, így ezek elsősorban haladók számára ajánlottak.

    Rengeteg ember egyik hobbijának vagy egy kellemes tevékenységnek tekinti a zenehallgatást. Ők sok lehetőséget találnak arra (pl. utazás vagy étkezések közben), hogy nekik tetsző dalokat hallgassanak. Számukra kézenfekvő rákeresni a dalok szövegeire is. Ahogy hallgatják, éneklik és ezzel ismételgetik a sorokat (főleg a refrént), úgy egyrészt gyakorolják a kiejtést, másrészt rögzülnek a szavak és mondatok. A szókincsen túl az egyszerűbbtől (pl. egyszerű jelen) a bonyolultabb szerkezetekig (pl. szenvedő szerkezet) mindenfajta nyelvtan is elsajátítható dalokon keresztül. Elérhetők olyan videók, amelyek egy-egy konkrét nyelvtanra hoznak példákat különböző számokból. Nem mindegy azonban, hogy milyen műfajú dalokat választunk. Tudnunk kell, hogy gyakran nem csupán szlengek jelennek meg a szövegekben, hanem (bizonyos műfajok esetében még gyakrabban) trágár kifejezések is.

    Minden más hobbival (pl. numizmatika) és szabadidős tevékenységgel kapcsolatban (pl. kertészkedés) is vannak tartalmak, amelyekhez a szakszókincset úgy sajátítják el az érdeklődők, hogy észre sem veszik.

    Ha valaki híreket szeret olvasni, minden témakörben elérhetőek cikkek, a következő honlapon pedig ugyanazok a hírek eltérő nyelvi szinten is megtalálhatóak:

    https://breakingnewsenglish.com

    Mások idézeteket, bölcsességeket, tanácsokat, inspirációkat szeretnek olvasgatni leggyakrabban a sikerről, gazdagságról, szerelemről és boldogságról. Ezek beállíthatóak akár az eszközök háttérképének is, előbb utóbb meg is jegyezzük őket.

    Sok-sok termék megnevezése rögzülhet rendszeres online vásárlások során. Egyre nagyobb az online áruházak piaci részesedése, ma már mindent lehet rendelni a világ bármely pontjáról. Az emberek nagy része vizuális típus, így könnyebben meg tudja tanulni a dolgok megnevezését (írásmódjával együtt), mert azok mindig ott vannak a képek mellett.

    Játszani jó és még hasznos is. Minden korosztály megtalálhatja a neki való online nyelvi játékokat. Néhányukat egyedül (pl. keresztrejtvény, akasztófa), másokat többekkel együtt lehet játszani (pl. scrabble).

    Más típusú játékokból is sokat lehet tanulni. Iskolám 6. osztályos tanulói például a Minecraft nevű játékból tanultak meg anyagneveket (stone, coal, diamond, gold, iron, glass, sand, dirt, leather) és az alapvető állatfajtákon túl (bat, cat, cow, donkey, horse, parrot, pig, rabbit, sheep) néhány ritkábbat is (mule, salmon).

    Minecraft. Fotó: pixabay.com

    A mindennapi életben kevésbé hasznosak a Fortnite-ból megtanulható fegyverfajták: assault rifle, minigun, heavy shotgun, pump shotgun, dual pistol, six shooter, compact gun, heavy sniper, grenade launcher, bár a rendszeres játékosokra ezek a szavak is ráragadnak.

    Végül, de nem utolsó sorban meg kell említeni a közösségi oldalak szerepét is. Ezeken lehetőség nyílik a már fennálló távkapcsolatok életben tartására vagy új kapcsolatok kialakítására. Továbbá csatlakozhatunk nyelvtanulásra létrehozott közösségekhez és fórumokhoz.

    Joggal tehetjük fel a kérdést, hogy mitől eredményes az informális tanulás. A szakirodalomban megjelenteket egy kicsit kiegészítve véleményem szerint a következők miatt:

    1) nem köthető az iskolához és a tanórákhoz;

    2) nem az iskolában történik, hanem online;

    3) nem tudatos;

    4) nincs elvárás a haladást illetően;

    5) nincs számonkérés;

    6) nincs külső kényszer;

    7) a források szabadon választottak,

    8) élményt nyújt.

    Pontosan az eredményessége miatt nem szabad irányítani vagy szervezni. Ha ez megtörténik, akkor elvesztené a lényegét, és formális tanulássá vagy nonformálissá alakulna át.

    A szerteágazó lehetőségek egyre több ember számára adottak, mindenki megtalálhatja a számára legmegfelelőbb forrás(oka)t. Nagy motiváció, hogy az egyén a számára fontos dolgokkal foglalkozhat (pl. szabadidős tevékenységek, sminkelés, zene), azokkal kapcsolatosan tanulhat meg angol szavakat, kifejezéseket, ismerhet meg hagyományokat, ünnepeket és szokásokat.

    Zárásként kijelenthető, hogy mindenképpen szükség van az informális nyelvtanulásra. Bár magáról a tanulás tényéről nem kap senki bizonyítványt vagy oklevelet, a megszerzett tudás ugyanolyan értékes, ugyanúgy használható, mintha „papír” is lenne róla.

    A szerzőről:

    Batár Levente

    Batár Levente a 2014-es Kutatótanárok konferenciáján

    Angol nyelv és irodalom szakos középiskolai tanári végzettséget szerzett a Pannon Egyetemen 2001-ben, doktorált a Pécsi Tudományegyetemen 2010-ben. Kutatási területei: pragmatika, szociolingvisztika. Munkahelye: Az Evangélikus Egyház Aszódi Petőfi Gimnáziuma, Szakképző Iskolája és Kollégiuma. 2011 decemberében doktori disszertációjára megkapta az MTA Pedagógus Kutatói Pályadíját.

     

    Felhasznált irodalom

    1. Coombs, P.H – Prosser, R.C. – Ahmed, M. (1973): New Paths to Learning: For Rural Children and Youth. Essex, Connecticut. International Council for Educational Development.

    2. http://janus.ttk.pte.hu/tamop/tananyagok/felnottkori_tanulas/11_formlis_nonformlis_s_informlis_tanuls.html

    3. https://media20.blog.hu

    4. https://ec.europa.eu/epale/sites/epale/files/a_nonformalis_es_informalis_uton_szerzett_kompetenciak_validalasa.pdf

    5. https://www.businessinsider.com/watch-movies-and-tv-shows-with-subtitles-on-2018-11

    Előző cikk“Az elfogadás nem csupán felelősség. Kötelesség.” – Perecz Viktor fotókiállítása autizmussal élő gyerekekről
    Következő cikkEgyre több gyermek- és ifjúsági könyv fogy hazánkban