Kezdőlap hírmozaik

    Milliós nagyságrendű közösséget igyekszik megszólítani az idei Biztonság Hete

    Ahogy arról korábban már tájékoztattuk olvasóinkat gyermekeink biztonságát szolgáló pályázati felhívást tett közzé a Magyar Biztosítók Szövetsége. A nyertes pályamunkák pénz és szakmai elismerés -beli díjazására a Biztonság Hete országos témahéten kerül sor. Karászi Gyöngyivel a MABISZ Oktatási Szekció elnökével beszélgettünk a pályázati lehetőségről, a Biztonság Hete idei terveiről és arról, milyen kihívásokat rejt a a gyermekek biztonságra nevelése.

    Végzettségét tekintve ön is pedagógus, így talán nem lepi meg ha azt mondom: sokak számára elképzelhetetlen, hogyan lehet elérni a fiatalokat a biztosítás, baleset-megelőzés témájával. Önnek mi a tapasztalata?

    Sokféle témával meg lehet szólítani a fiatalokat, így akár a biztosítás, öngondoskodás, baleset-megelőzés gondolatával is, fontos , hogy az ő tapasztalataikhoz, életeseményeikhez  kapcsolódjunk a megfogalmazásban. Azt tapasztaltam, hogy nyitottak és fogékonyak, mindenről lehet velük beszélni, ha megtaláljuk azokat a szituációkat, amik ismerősek számukra, vagy értékek, kapcsolatok, amik fontosak számukra – akkor  ebben a vonatkozásban is  folyhat párbeszéd,  gondolatok cseréje.

    Nem kell, hogy a biztonság, „unalmas téma” legyen! (Részlet a Biztonság Hete 2018-as eseményeit rögzítő videók képsoraiból, Forrás: MABISZ, Biztonság Hete YouTube Csatorna)

    Mit tehet a pedagógus annak érdekében, hogy száraz és távolinak tűnő órák helyett izgalmas és gyakorlatias foglalkozásokká váljanak a témát feldolgozó tanórák?

    Érdemes egy kicsit elmélyedni a témában, ma már az interneten, akár a YouTube csatornán is sok olyan írás, film, képanyag megtalálható ami háttérinformációt adhat a felkészüléshez. Emellett  saját példák, a fiatalok által behozott esetek, történések tehetik élményszerűvé a biztosítás szükségességét.  Szituációkon, különböző sztorikon keresztül nagyon jól lehet szemléltetni a különböző biztosítási eseményeket. Lehet kapcsolódni a történelemhez: mikor és hogyan alakult ki a biztosítás, a különböző korokban milyen  előzményei, kezdetleges formái voltak ennek.

    A Nemzeti Köznevelési Portálra – www.nkp.hu – felkerült az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet által jóváhagyott, a MABISZ által készített középiskolai tananyag, “Biztos kézzel” címmel, ebben  található  óravázlat, ppt, háttér információ ami jó alapot adhat a tanórákhoz, ezek szabadon alakíthatók, bővíthetők mivel az órát tartó  tanár ismeri leginkább a diákjait.

     

    Ez mindenképpen nagy kihívás, mit gondol miért éri meg mégis belevágnia egy pedagógusnak?

     Egyrészt maga a pedagógus is felkészültebb lesz a témában, magánemberként jobban el tud igazodni a biztosítások világában, jobban meg tudja fogalmazni a saját igényeit, milyen védendő értékek, területek vannak az életében. Soha nem tudhatjuk pedagógusként hogy melyik lesz az a mondatunk, ami egyszer csak ”beég” egy–egy tanítványunk fejébe, lelkébe és aztán évek múlva köszön vissza, akár olyan formában, hogy „ a tanáromtól hallottam   és   ennek alapján  azt tettem, például, kötöttem életbiztosítást, nyugdíjbiztosítást és ennek folytán nagyon nehéz és szorító helyzettől menekültem meg, vagy lettem elégedettebb.

     

    Mik a legnagyobb kihívásai a gyermekek biztonságra nevelésének és milyen megoldásokat lát ezen kihívások legyőzésére?

    Legyen része  már az óvodai és később az iskolai nevelésnek, mert nem lehet elég korán kezdeni és az a fontos, hogy bekerüljön a „beszédtémák” közé. Foglalkozzunk vele, beszéljünk Róla, legyen az akár személyes testi  biztonság,  értékeink, vagy adataink  védelme. A gyerekeinket megtanítjuk, hogy a közlekedési lámpa jelzéseinél mit kell tenniük, arról kevesebb szó esik, hogy a biztonság gondolatához hozzátartozik a biztosítás is, amikor egy nagyobb csoporttal  meg tudom osztani a káromat és  az a közösség segít nekem a helyreállításban, a kár csökkentésében. Nagyon sok remek kezdeményezés van  önkéntes és közösségi munkára, ahol a fiatalok azt tapasztalhatják meg, hogy egy közösségnek mekkora építő , jobbító ereje lehet. A biztosítás szintén közösségi elvre épül.

     

    Hogyan illeszthetőek az önök által közvetített ismeretek a közoktatásba?

    Egyre fontosabbá válnak azok a készségek, amik az információ megszerzését, szelektálását és ennek alapján a megfelelő döntéshozást támogatják. A biztosításoknak széles tárházát kínáljuk ma már és felnőttként tudatosan kell döntenünk, a számunkra legmegfelelőbbet kell kiválasztanunk, figyelnünk kell az ár-érték arányra, a szolgáltatásra. Az tud jól dönteni akinek vannak szempontjai, előzetes ismeretei a témáról. Egyrészt a tanórákon, osztályfőnöki órákon, tematikus heteken, projektekben.  Másrészt ha az iskolán kívülről érkező lehetőségeket kihasználjuk.

    Én magam is tartottam középiskolásoknak előadást  biztosításról, és amikor arról beszéltem, hogy a farmerzsebben hordott mobiltelefon gyakran a földre érve eltörik akkor az milyen biztosítási esemény lehet és erre hogyan téríthet a biztosító, akkor az számukra is kézzel fogható volt. Értették, hogy miről beszéltem.

     

    Már tavaly is rengeteg hasznos ingyenesen elérhető oktatási anyaggal álltak elő. Milyen újdonságokkal rukkolnak elő idén és mik a távlati terveik oktatási segédanyagok terén?

    Szándékunk, hogy tovább fejlesztjük  a felhasználható anyagok körét. Nemrégiben meghirdetett pályázatunkkal is az a célunk, hogy  minél több kollégát vonjunk be minél több jó tapasztalatot, bevált gyakorlatot tudjunk megosztani később.

    Újdonság a hamarosan megjelenő megújult online játékunk, amely elsősorban a középiskolásoknak szól, és amely nyereményjátékkal párosul. A fődíj egy Playstation 4, így érdemes részt venni mind a négy fordulóban, augusztus végéig.

    Az eddigi oktatási anyagokat – melyek az Oktatáskutató- Fejlesztő Intézet által jóváhagyott tananyagtartalmon alapulnak – a tanári szakma is jónak értékelte, ezért ezeket szeretnénk minél több diákhoz és tanárhoz eljuttatni. Sokakhoz nem jutottak még el ezek az érzékenyítő, elgondolkodtató anyagok, így továbbra is ajánljuk a MABISZ honlapját, azon belül is a Hírek, oktatás aloldalt, ahol az oktatási segédanyagok megtalálhatóak. Hogy minél többekhez eljuthasson, a szakavatott tanároktól várjuk a segítséget: tanári óravázlat versenyt hirdettünk.

     

    Eljutnak ezek az anyagok a pedagógusokhoz? Mik a visszajelzések a felhasználás sikerességét illetően?

    A Nemzeti Köznevelési Portálon elérhetők az anyagok, a visszajelzések inkább személyes csatornákon érkeznek hozzánk,  ismerős pedagógus kollégák kipróbálták, felhasználták, illetve új gondolatokat tettek bele, más megközelítésben dolgozták fel és mára már egy élő, szerves anyag lett, ami folyamatosan  alakul és fejlődik.

    Van saját országjáró programunk, de például a Pénzhét kapcsán az egyes oktatási intézmények önállóan is foglalkoztak a biztosítási anyagokkal, amelyek vendégelőadó nélkül is kiválóan feldolgozhatóak. Azt tapasztaljuk, hogy örömteli módon egyre többen fedezik fel ezeket a tartalmakat és egyre több helyre hívják előadóinkat is, akik maguk is fiatalok: a huszonéves korosztály tagjai. A biztosításokról szóló óráknak mindenhol jó a fogadtatása, ugyanakkor ezek az órák hiánypótlóak is.

     

    A MABISZ által kezdeményezett 2017-es első Biztonság Hete óta után 2018-ra már országossá nőtte ki magát a rendezvénysorozat. Mik a 2018-as év büszkeségei és mit terveznek idén?

    Nagy örömünkre szolgál, hogy az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) a kezdetektől mellénk állt, és felkarolta a rendezvénysorozatot. A számos együttműködő szervezetet felvonultató első, regionális rendezvénysorozat után 2018-ban már valóban országos programsorozat zajlott le. Büszkeséggel töltött el, hogy hozzájárulhattunk az európai szinten megfogalmazott célkitűzés magyarországi sikeréhez, ti. hogy az ún. EDWARD napon 2018-ban nem történt halálos közlekedési baleset hazánkban. Egyetértve Dr. Halmosi Zsolt rendészeti országos rendőrfőkapitány-helyettes úrral, az igazán nagy eredmény az lenne, ha minden napunk ilyen lehetne, azaz egy honfitársunk sem vesztené életét az utakon. Ehhez azonban még nagyon sokat kell tenni, többek közt azért, hogy ennek sikerében mindenki bízzon és minél többen tegyenek is érte. A tavalyi év nagyszerű újdonsága volt, hogy a nyitórendezvénynek a Nemzeti Közszolgálati Egyetem adott otthont. Ugyanilyen öröm volt, hogy a záróesemény, a szombati családi nap a XI. kerület Újbudai Önkormányzat segítségével a Bikás parkban zajlott le, nagy közönségsiker mellett, illetve hogy kivétel nélkül minden megyében érdekes és sikeres figyelemfelhívó rendezvényeken tanulhattak kicsik és nagyok a biztonságról, a legkülönbözőbb szemponttok szerint. Így például az élelmiszerbiztonság, a hulladékbiztonság, a tűzmegelőzés, ideértve az erdőtüzek megelőzését is, vagy azok az ismeretek, amelyek hozzájárulhatnak a bűnmegelőzés sikeréhez is.

     

    Milyen programokkal várják a résztvevőket idén?

    Korábbi években is a kipróbálás,a játékosság adta a legtöbb, legjobb élményt a résztvevőknek. Ezt szeretnénk továbbfejleszteni, valamint új, izgalmas vetélkedővel várjuk a fiatalokat,és  idén is szeretnénk olyan élményszerű programokat adni, amik maradandóak.

    A szeptember 23-28. között zajló Biztonság Hete ezúttal is gazdag országjáró eseménysorozat lesz, több, mint húsz együttműködő szervezet, és sok száz önkéntes támogatásával. Idén bővítjük a palettát vagyonvédelmi edukációval, jó gyakorlatok és játékok bemutatásával, és továbbra is számítunk az illetékes minisztériumok és a mindannyiunk biztonságért dolgozó szervezetek kreativitására és elkötelezettségére.

     

    Tavaly gyakorlatilag megduplázták a résztvevői számot 2017-hez képest. Idén mennyi résztvevőre számítanak?

    Idén is szeretnénk növelni  a létszámot, azt tapasztaljuk, hogy évről évre egyre népszerűbbek az események, leginkább az élményszerűségük miatt. Egyre ismertebbek a programok a szakemberek, pedagógusok körében, és a gyerek és fiatalok is tudják már, hogy korábban részt vettek ilyen eseményeken és remélhetőleg már várják is a rendezvényt.

    A résztvevők száma előre nehezen becsülhető meg, tekintettel arra, hogy javarészt szabadtéri rendezvényekről van szó, ahol az időjárás alapvetően szólhat bele az események menetébe. Ezzel együtt arra készülünk, hogy az eseményeken megforduló látogatók száma elérheti a 25-30 ezer főt, a közvetve, akár online, akár offline módon elért honfitársaink száma pedig ezúttal is milliós nagyságrendű lesz. Itt szeretnénk megköszönni a nagy felelősséggel bíró média támogatását, segítségét is, hiszen az írott és az online sajtó révén rendkívül sokakhoz juttathattuk el üzeneteinket és az elkötelezett újságíró kollégák – mind az országos, mind a helyi médiában – érzékletesen és hitelesen közvetítették az alapvető célokat. Ennek jelentősége nem hangsúlyozható eléggé.

    A 2018-as Biztonság Hetének megvalósításában több mint 12 országos szervezet működött együtt. Sikerült bővíteni ezt a listát a tavalyiakhoz képest?

    Örömteli módon folyamatosan bővül az együttműködők köre, akik közül többen már egymással is új szakmai kapcsolatokat, új sikeres programokat és oktatási anyagokat alakítottak ki, hoztak létre. Így a Biztonság Hete révén megvalósult szakmai együttműködés még további dimenziókban is értéket teremt.

     

    Idei újdonságként egy a gyermekeink biztonságát szolgáló pályázati felhívást is  szorgalmaztak. Mit gondol miért érdemes a pedagógusoknak ezen indulni?

    A leghozzáértőbb szervezetekkel együttműködve, a Országos Rendőr-főkapitányság Országos Baleset-megelőzési Bizottsággal és a Közlekedéstudományi Intézettel közösen indítottuk útjára a Közlekedési Kultúra napján, május 11-én a tanári óravázlat versenyre vonatkozó felhívásunkat. A nyertes pénz és szakmai elismerés -beli díjazása mellett a tanulók visszajelzése lehet még, amiért érdemes ezt az óravázlatot elkészíteni, ha születik egy új megközelítés egy különleges témafeldolgozás, akkor a tanárnak is az újdonság élménye adhat újabb inspirációt a munkájában.

    A Közlekedéstudományi Intézet (KTI), az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottsága (ORFK-OBB) és a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) tanári óravázlat készítésére vonatkozó pályázatot hirdet, két kategóriában:

    • az 5-8. évfolyamok diákjai számára oktatandó közlekedési ismeretek és baleset-megelőzés tárgykörök együttes bemutatására (Általános életvitel és technika tantárgy keretei között), továbbá
    • a 9-12. évfolyamok diákjai számára oktatandó közlekedési ismeretek és biztosítási ismeretek tárgykörök együttes bemutatására (Általános életvitel és technika tantárgy keretei között).

    A kiíró szervezetek küldötteiből álló Bíráló Bizottság által legjobbnak ítélt pályaművek szerzőit a Magyar Biztosítók Szövetsége az alábbi díjban részesíti (bruttó összegek), a fenti két kategóriában:

    1. díj: 300.000,- Ft
    2. díj: 150.000,- Ft
    3. díj: 50.000,-Ft

    Benyújtási határidő: 2019. szeptember 5. napja

    Cím: info@mabisz.hu

    További információk, ITT!

    Amellett, hogy szeretnénk minél biztonságosabbá tenni gyermekeink mindennapjait, szeretnénk népszerűsíteni, és mind többekhez eljuttatni a meglévő, közlekedési, baleset-megelőzési és biztosítási ismeretekről szóló tananyagtartalmakat is. Azoknak a tanároknak, akik a versenyben a legjobb óravázlatokat készítik el, értékes nyereményeket ajánlottunk fel, az első helyezett esetében ez bruttó 300.000,-Ft-ot jelent az 5-8. osztály és a 9-12. évfolyam esetében is.

     

    Mit tanácsol az induló pedagógusoknak? Ön szerint mik egy az adott témákban készülő kiemelkedő óravázlat jellemzői? Az indulók számára miben látja a siker titkát?

    A  sztorikon, a történetmesélésen keresztül tanulni minden korosztály számára érdekes. A gyerekek aktivitásának megteremtése szintén sikeres lehet, a fiatalok  másodpercek alatt  ellenőriznek már adott információt a neten, használjuk fel, bátorítsuk őket kutatómunkára. Az élményszerűség, a példákra a fiatalok tapasztalataira épít, amit a családból is hoznak. Például amikor elutaztak  kötöttek-e a családban utasbiztosítást, milyen lakásbiztosításuk van, tudják-e hogy mire terjed ki. Nekik maguknak van-e balesetbiztosításuk  és mire nyújt védelmet. Ha már csak feltesszük ezeket a kérdéseket akkor is elindítunk a fiatalokban egy kíváncsiságot és egy gondolatiságot.

    Kapcsolódó cikk:

    Készítsen óravázlatot és nyerjen! – 300.000 forint jár a legkreatívabb megoldásért

    Előző cikk“Mindenkit differenciálni kell!” Interjú Dr. Bakonyi Anna, pedagógiai szakértő, címzetes főiskolai docenssel.
    Következő cikk„Magyarságunk legfontosabb értéke az anyanyelvünk „