Kezdőlap hírmozaik

Cseperedő: egy hely a babának, amíg anyu tanul- egyedülálló kezdeményezés a Szegedi Szakképzési Centrum József Attila Általános Iskola és Szakképző Iskolájában

Babaszoba nyílt 2018 júniusában a Szegedi Szakképzési Centrum József Attila Általános Iskola és Szakképző Iskolájában, amely azoknak a fiatal anyukáknak nyújt segítséget, akik gyereknevelés mellett szeretnének iskolába járni. Az egyedülálló kezdeményezésről beszélgettünk Horváthné Szabó Ágnes gyógypedagógussal, az Alapitvany az Alteros gyermekekért kuratóriumának elnökével.

Kedves Ági, mesélj kérlek a kezdeményezés előzményeiről. Milyen okok vezettek oda, hogy felmerült ez az ötlet bennetek?
Amikor elkezdtem dolgozni az iskolában, több esetben láttam a folyosón, tantermekben kisgyermekeket édesanyjukkal tanítási órán, szünetekben. Volt olyan is, amikor a gyermek táplálása az irodában, vizsga alatt történt. Ez mind az édesanya, mind a gyermekek számára méltatlan helyzet, amit meg kellett oldani.
Fotó: Horváthné Szabó Ágnes
Hogyan sikerült az anyagi hátteret biztosítani? 

Cseperedőt az iskola alapítványa, az Alapítvány az Alteros gyerekekért működteti. 

Fotó: Horváthné Szabó Ágnes

Mivel a gyerekek és szülők halmozottan hátrányos helyzetűek ezért ingyenes a szolgáltatásunk. Támogatóink jóvoltából ingyenesen tudjuk adni a pelenkát, bébiételt, tejpépet és az iskola konyháján befizettünk egy ebédet a nagyobb gyerekek számára.

Mióta van lehetőség a babaszoba használatára?

A hivatalos átadó tavaly júniusban volt, de valójában szeptember 1-től fogadjuk a gyerekeket. Az idei tanévben 6 édesanyának tettük lehetővé a szakmaszerzést azáltal, hogy a Cseperedőbe hozhatta gyermekét a tanórák ideje alatt.

Fotó: Horváthné Szabó Ágnes
Milyen feltételek mellett lehet ezt a ‘szolgáltatást’ igénybe venni?

Az egyetlen feltétel jelenleg, hogy a Szegedi Szakképzési Centrum valamely intézményében rendelkezzen tanulói jogviszonnyal.

Hány kicsit tudtok fogadni és hogy, mivel telik egy napjuk?

A működési engedélyt 6 főre kaptuk. A gondozónő reggel fél 8-tól fogadja a kicsiket, akik 14 óráig tartózkodnak ott. Az érkezés után a korosztálytól is függ, hogy mivel telik a délelőtt, hiszen nem minden gyermek van minden délelőtt a Cseperdőben. Rendszerint játszanak, mondókáznak, énekelnek, mesekönyvet nézegetnek. Fél 12-kor ebédelnek azután lepihennek. Mire felébrednek, már ott van édesanyjuk és a gondozónővel történt megbeszélés után indulnak haza.

Fotó: Horváthné Szabó Ágnes
A fiatal tanulók, akik már szülők, milyen visszajelzéseket adtak?

Lehetőségnek tartják a Cseperedőt

hogy ne kelljen félbehagyni tanulmányaikat. Mire a gyermek eléri a bölcsődés kort már nehezebb visszaülni az iskolapadba. Szinte baráti kapcsolatba kerültek a gondozónővel. Bizalmukba fogadták, a beszélgetések során nem csak a gyerekek gondozásával kapcsolatos kérdéseket beszélték meg. 

Milyen hatással van a babaszoba a tanulók iskolába járására?

Az első év tapasztalata alapján úgy látjuk, hogy a Cseperedő működtetése az egyik lehetőség a lemorzsolódás csökkentéséhez iskolánkban.

Kedves Ági, mi jön most? Mik a terveitek a jövő tanévre?

Legfőbb tervünk, hogy jövő tanévben is működőképesek leszünk. Szeretnénk kiterjeszteni nyitvatartásunkat a délutáni felnőtt oktatás idejére is. 

Eddig csak a Cseperedő szobában tartózkodtak a gyermekek. Az idei tanévben már elkezdtünk kialakítani diákudvarunkban egy kis területet, ahová kimehetnek levegőzni, biztonságosan játszhatnak.

Köszönjük szépen az interjút és további sikereket kívánunk!

 

Előző cikkHatárokon átívelő Digitális Témahét: Mesés kalandok!
Következő cikk„Egy igazi gyermek-Atelier”. Interjú Eplényi Annával, a GYIK Műhely vezetőjével