Kezdőlap hírmozaik

8 ötlet az első (nem csak) osztályfőnöki órára

Új sorozatunkban különböző tantárgyakhoz kapcsolódóan próbáljuk segíteni a kollégákat az új tanév elkezdésében. Első cikkünk játékos csapatépítésről szól. A sok dokumentáció és adminisztratív feladat mellett megéri időt szakítani az új tanév első osztályfőnöki óráin arra, hogy játékos formában megismerjük tanulóinkat és ők is egymást. Különösen fontos ez, ha új osztályról van szó az új iskolába érkező diákokkal, akik még bizonytalanok az első napon. Ötleteink persze bármely tanórán felhasználhatóak az ismerkedésre és jégtörésre, például idegen nyelv tantárgy esetén az általános iskola felső tagozatától kezdve. Köszönjük Szesztay Margitnak, az ELTE Angol Nyelvpedagógia Tanszék oktatójának, hogy hozzájárult az ötletek publikálásához, melyek az ő kiadványaiban olvashatóak (Aktív és interaktív tanulástámogató technikák, Az én csoportom)

Szesztay Margit így fogalmaz az első óra fontosságáról: „Az első óra meghatározó a csoport életében. Nagy jelentősége vannak annak, hogyan telik az első találkozás, ki milyen benyomásokkal távozik.” A feladatokból jó pár ötlet mozgással is jár. Minden mozgással járó feladat energetizáló, figyelemébresztő funkciót tölt be az egyéb lehetséges célok mellett. Amikor kimozdítjuk a tanulókat az ülő pozícióból, ez sokszor azzal is jár, hogy mentálisan is kizökkentjük őket a megszokott passzív tanulói szerepkörből. Nézzük a mi kedvenc 8 gyakorlatunkat.

Fotó: Pixabay
  1. Miért pont ez a kép választott engem?

A gyakorlathoz annyi képre (vagy idézetre, közmondásra) van szükségünk, ahány tanuló van a csoportban. Kiosztjuk a képeket lefelé fordítva. Segít, ha kiosztáskor sugalljuk a tanulóknak, hogy „ez a kép téged választ”. Ha mindenki megkapta a képet, megnézheti a sajátját. Ezután kapnak 1-2 percet, hogy megfejtse, milyen módon kötődik a képhez. Ezután mindenki keres magának egy párt és elmondja, miért választotta a kép, majd egy újabb párt, és a gyakorlat ismétlődik. Körülbelül 5-10 percig hagyjuk a beszélgetést, mintha egy piactéren lennénk.

  1. Leülhetsz, ha…

Megkérjük a diákokat, álljanak fel. Ezután állításokat sorolunk fel, és akire igaz, leülhet. Például Ma vonattal jöttem iskolába. 2 testvérem van. Nincs kutyám. A cél az ismerkedési folyamat elindítása.

  1. Mi van a bőröndömben?

Minden tanuló kap egy A4-es papírlapot, amit 4 részre oszt, ez lesz a bőröndünk. A bőröndöket az alábbi instrukciók alapján töltik ki a tanulók:

Fotó: Szesztay Margit, Az én csoportom
  1. Segíts, hogy megjegyezzem a neved

Mindenkit megkérünk, tegye emlékezetessé a keresztnevét számunkra. Például: miért ezt a nevet kaptam? Mit jelent a nevünk? Találjunk ki egy jelzőt, ami ugyanazzal a betűvel kezdőik mint a nevünk és illik ránk.

  1. Séta a galériában

Az osztályteremből galériát varázsolunk azáltal, hogy a terem különböző részein, például a szabad falfelületen, asztalokon, székek támláin „kiállítást” rendezünk be. A kiállítás állhat képekből, rövid szövegrészletekből, idézetekből, kérdésekből, megoldandó feladatokból. A tanulók egyénileg vagy párokban „bejárják a galériát” és közben a konkrét feladattól függően, ötletelnek, találgatnak, jegyzetelnek, kiválasztják kedvenc idézetüket stb. A kiállítás korlátozódhat a terem egyes részeire, például a terem négy sarkára, vagy egyéb kijelölt kiállítótérre, például parafatáblák a falon.

  1. Véletlenszerű kör

Szóbeli feladattípus, mely során a csoportban mindenkinek meg kell egyszer szólalnia, azonban a sorrend nem adott, véletlenszerűen alakul. Alaptípusa a labdadobálós kör: mindenki feláll és a tanár az egyik tanulónak dobja a labdát feltéve egy körkérdést. A tanuló megválaszolja kérdést, továbbdobja a labdát és leül. A feladat akkor ér véget, amikor mindenki ül.

  1. Sorakozó

A tanulóknak egy megadott szempont szerint sorba kell állniuk. Például: ábécé sorba kell rendeződniük egy melléknév kezdőbetűje szerint, amelyik legjobban kifejezi abban a pillanatban az érzéseiket. Ha megvan a sor, egyenként elmondják, hogy ki milyen melléknevet választott, és miért.

  1. Képletakarás

Felmutatunk egy képet (vagy kivetítünk, kapcsolódhat a tantárgyunkhoz), aminek egy bizonyos része le van takarva. Körbevisszük, hogy mindenki jól lássa és megkérdezzük, mi lehet elrejtve? Minden találgatásra reagáljunk pozitívan! 2-3 perc találgatás után segíthetünk. A cél a kreatív ötletelés és az ahhoz szükséges légkör megteremtése.

 

Reméljük sikerül ötletet meríteni kedves olvasóinknak a tanév első órájára. Kérjük, ha kipróbálta bármelyik ötletet, ossza meg velünk tapasztalatait!

Sorozatunk következő részében, pénteken a tanév első idegen nyelvi órájára gyűjtünk össze hasznos ötleteket.

Előző cikk“Ezek a mai fiatalok…” 3. rész Magyar diákok applikációt fejlesztettek az élelmiszerpazarlás ellen Világsikert értek el.
Következő cikkSzinnyei József-díjat kapott Rakonczás Szilvia és Szakmári Klára