Szesztay Margit így fogalmaz az első óra fontosságáról: „Az első óra meghatározó a csoport életében. Nagy jelentősége vannak annak, hogyan telik az első találkozás, ki milyen benyomásokkal távozik.” A feladatokból jó pár ötlet mozgással is jár. Minden mozgással járó feladat energetizáló, figyelemébresztő funkciót tölt be az egyéb lehetséges célok mellett. Amikor kimozdítjuk a tanulókat az ülő pozícióból, ez sokszor azzal is jár, hogy mentálisan is kizökkentjük őket a megszokott passzív tanulói szerepkörből. Nézzük a mi kedvenc 8 gyakorlatunkat.
- Miért pont ez a kép választott engem?
A gyakorlathoz annyi képre (vagy idézetre, közmondásra) van szükségünk, ahány tanuló van a csoportban. Kiosztjuk a képeket lefelé fordítva. Segít, ha kiosztáskor sugalljuk a tanulóknak, hogy „ez a kép téged választ”. Ha mindenki megkapta a képet, megnézheti a sajátját. Ezután kapnak 1-2 percet, hogy megfejtse, milyen módon kötődik a képhez. Ezután mindenki keres magának egy párt és elmondja, miért választotta a kép, majd egy újabb párt, és a gyakorlat ismétlődik. Körülbelül 5-10 percig hagyjuk a beszélgetést, mintha egy piactéren lennénk.
- Leülhetsz, ha…
Megkérjük a diákokat, álljanak fel. Ezután állításokat sorolunk fel, és akire igaz, leülhet. Például Ma vonattal jöttem iskolába. 2 testvérem van. Nincs kutyám. A cél az ismerkedési folyamat elindítása.
- Mi van a bőröndömben?
Minden tanuló kap egy A4-es papírlapot, amit 4 részre oszt, ez lesz a bőröndünk. A bőröndöket az alábbi instrukciók alapján töltik ki a tanulók:
- Segíts, hogy megjegyezzem a neved
Mindenkit megkérünk, tegye emlékezetessé a keresztnevét számunkra. Például: miért ezt a nevet kaptam? Mit jelent a nevünk? Találjunk ki egy jelzőt, ami ugyanazzal a betűvel kezdőik mint a nevünk és illik ránk.
- Séta a galériában
Az osztályteremből galériát varázsolunk azáltal, hogy a terem különböző részein, például a szabad falfelületen, asztalokon, székek támláin „kiállítást” rendezünk be. A kiállítás állhat képekből, rövid szövegrészletekből, idézetekből, kérdésekből, megoldandó feladatokból. A tanulók egyénileg vagy párokban „bejárják a galériát” és közben a konkrét feladattól függően, ötletelnek, találgatnak, jegyzetelnek, kiválasztják kedvenc idézetüket stb. A kiállítás korlátozódhat a terem egyes részeire, például a terem négy sarkára, vagy egyéb kijelölt kiállítótérre, például parafatáblák a falon.
- Véletlenszerű kör
Szóbeli feladattípus, mely során a csoportban mindenkinek meg kell egyszer szólalnia, azonban a sorrend nem adott, véletlenszerűen alakul. Alaptípusa a labdadobálós kör: mindenki feláll és a tanár az egyik tanulónak dobja a labdát feltéve egy körkérdést. A tanuló megválaszolja kérdést, továbbdobja a labdát és leül. A feladat akkor ér véget, amikor mindenki ül.
- Sorakozó
A tanulóknak egy megadott szempont szerint sorba kell állniuk. Például: ábécé sorba kell rendeződniük egy melléknév kezdőbetűje szerint, amelyik legjobban kifejezi abban a pillanatban az érzéseiket. Ha megvan a sor, egyenként elmondják, hogy ki milyen melléknevet választott, és miért.
- Képletakarás
Felmutatunk egy képet (vagy kivetítünk, kapcsolódhat a tantárgyunkhoz), aminek egy bizonyos része le van takarva. Körbevisszük, hogy mindenki jól lássa és megkérdezzük, mi lehet elrejtve? Minden találgatásra reagáljunk pozitívan! 2-3 perc találgatás után segíthetünk. A cél a kreatív ötletelés és az ahhoz szükséges légkör megteremtése.
Reméljük sikerül ötletet meríteni kedves olvasóinknak a tanév első órájára. Kérjük, ha kipróbálta bármelyik ötletet, ossza meg velünk tapasztalatait!
Sorozatunk következő részében, pénteken a tanév első idegen nyelvi órájára gyűjtünk össze hasznos ötleteket.