Kezdőlap Digitális eszközök

Határokon átívelő Digitális Témahét: Robotépítő diákok Csíkszeredában

A Modern Iskola közoktatási szakportál egyik kiemelt törekvése, hogy bemutassa a határon túl élő magyar pedagógusok munkásságát. Idén nyáron egy cikksorozatot indítunk, melyben a Digitális Témahéten során készített határon túli projekteket mutatunk be, interjút készítünk a résztvevő pedagógusokkal és igyekszünk a mindennapi tantermi gyakorlatba beépíthető ötletek adni olvasóinknak. Fogadják szeretettel a sorozat harmadik bemutatóját csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium igazgatójától, Varga Lászlótól!

A Digitális Témahéten most először vettünk részt ,reméljük ,nem utoljára. A csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium küldetésszerűen foglalkozik tehetséggondozással, regisztrált Tehetségpontként 2010 óta tagja a MATEHETSZ hálózatának és az informatikát kiemelt tudásterületnek tekinti. Iskolánkban 1990 óta oktatnak informatikát, akkor létesültek az első matematika-informatika szakosztályok, amelyekben a matematika és az informatika érettségi tantárgy. Az iskola három informatikát oktató tanára(Csomós Róbert, Csonta Ildikó, Demeter István-Hunor) a rendszergazdával, Gyarmati Dénessel együttműködve 2011 -ben vezette be a Lego Mentoring robotprogramozás tanítását , bekapcsolódva az NI Hungary Debrecenben tartott versenyeibe(Lego League).

A robotépítés és programozás iskolánkban 2017-ben lépett szintet , amikor megalakult a RoboCorp robotépítő kör,

Fotó: Roborcorp, facebook

amely egy saját építésű robottal benevezett és sikeresen szerepelt az Amerikai Egyesült Államokból elindított FIRST Global Challenge robotépítő verseny második romániai kiírásán, a BRD First Tech Challenge keretében megrendezett kolozsvári regionális vetélkedőn (2018 február 17-én),illetve az országos döntőn Bukarestben (2018 március 23-25. között),ahol 90 résztvevő csapat közül a 32. helyen végeztek, egyetlen magyar tannyelvű iskolaként az egész mezőnyben. A nemrég lezárult, 2018/2019. tanévben, ezt a bravúrt sikerült megismételni, a kolozsvári regionális elődöntőn Control Award díjat nyert csapat ismét bejutott a bukaresti döntőbe, amelyre 2019 március 22-24. között került sor.

Fotó: Roborcorp, facebook

Az iskola, azon belül az informatika tanszék tudatosan törekszik az intézményi és a helyi közösségi célok összekapcsolására, alapító tagja vagyunk az IT Plus Kluszter tömörülésnek, rendszeresen részt veszünk a Digitális Székelyföld konferenciákon. Iskolánk úttörő szerepet játszott az IT mozgalom fellendítésében,a helyi informatikusok 90%-ban iskolánk volt tanítványai és döntő mértékben járulnak hozzá az új technológiák elterjesztéséhez, a gazdaság és az oktatás digitalizációjához.

A robotépítő kör sikere jelentősen hozzájárul a a térség fiataljainak pozitív jövőképéhez, az egész helyi társadalom jó közérzetéhez , távlatilag pedig. növeli a gazdasági felzárkózás esélyeit.

A csíkszeredai Márton Áron Főgimnáziumban jelenleg évfolyamonként 2-2 , összesen 8 matematika-informatika osztály működik 240 tanulóval. Ezen osztályok diákjai rendszeresen részt vesznek és díjakat nyernek a Nemes Tihamér Nemzetközi Informatika Verseny budapesti döntőjén, valamint a Debreceni Egyetem Innformatika Kara (DEIK) által évente megrendezett regionális programozási versenyeken, de meg kell említenünk a romániai megyei és országos szintű tantárgyversenyeket is. Az iskola informatikát oktató tanárai(Csomós Róbert, Csonta Ildikó, Demeter István-Hunor,Gyarmati Dénes)a lehető legmagasabb pedagógiai képesítéssel rendelkeznek, oktatókként számos szakmai díjat és kitüntetést érdemeltek ki a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetségétől és a Hargita Megyei Tanfelügyelőségtől.Ez a csapat hozta létre 2003-ban-országunkban az elsők között- az iskolában működő ECDL vizsgaközpontot, amelynek köszönhetően az eltelt 15 év alatt több száz diákunk szerezte meg az európai számítógép-kezelői jogosítványt. Ugyancsak a jelenlegi időszakban, 2018 őszén az iskola bekerült az EDUTECH országos programba, amelynek keretében 10 romániai középiskolában vezetik be a 3D nyomtatók használatának oktatását, ami nélkülözhetetlen a robotépítéshez is, hiszen a felhasznált alkatrészek jó része így készül.A 2019/2020-as tanévtől kezdve a –Hargita megyében első és egyetlen iskolaként –a 3D-s nyomtatást sikerült integrálnunk a tantervbe, bevezetve a választható tantárgyak kínálatába.

A projektben elsődlegesen a RoboCorp robotépítő szakkör tagjai vesznek rész (mintegy 30 fő), két informatika szakos tanár és az iskola rendszergazdája-informatikusa irányításával. Másodlagos célcsoportot alkotnak a nyolc matematika-informatika osztály tanulói(240 diák), de nem túlzás azt állítani, hogy a Márton Áron Főgimnázium valamennyi, 685 diákja egészében véve is célcsoportnak tekinthető , hiszen a csapat az egész iskolát, Csíkszereda megyei jogú várost és Hargita megyét, sőt, az egész Székelyföldet  is képviseli a robotépítő versenyeken, ahogyan eddig is történt.

A projekt során megépül egy olyan robot, amelynek alkatrészeit a kör tagjai tervezik meg, szerzik be , illetve készítik el az iskola egyetlen működő 3D nyomtatója segítségével, saját készítésű programok és okostelefon-alkalmazások révén.

Ennek a robotnak alkalmasnak kell lennie az amerikai FIRST (For Inspiration and Recognition of Science and Technology) alapítvány által kiírt robotépítő versenyeken elvégzendő feladatok végrehajtására, pl. bizonyos tárgyak minél rövidebb idő alatt történő felismerése szín és forma segítségével,valamint ezek célba juttatása egy optimális módon és útvonalon.

Fotó: Roborcorp, facebook

A projekt célja a kolozsvári regionális, illetve a bukaresti országos robotépítő versenyen való részvétel jogának kivívása. A projekt további termékei a szükséges tesztpálya megépítése az iskolában, valamint a robotépítés folyamatát dokumentáló digitális és nyomtatott napló(notebook) elkészítése(több, mint 200 oldal), amely nagy súllyal esik majd latba a végső eredmény megállapításánál. Ennek a naplónak tartalmaznia kell a helyi közösséggel kiépített kapcsolatok és kapcsolattartás bizonyítékait is, pl. a médiákban való megjelenéseket, közönségtalálkozókat, a csapat saját honlapján és facebook oldalán publikált cikkek és tudósítások összefoglalását, a támogatókkal ápolt partnerségek dokumentálható eredményeit, formáit és eseményeit.

A csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium RoboCorp robotépítő köre máris rendelkezik egy bizonyos ismertséggel, hiszen a kör tevékenységéről, valamint a kolozsvári és bukaresti versenyeken való szerepléséről rendszeresen tudósítottak a megyei napilapok (Hargita Népe, Székelyhon)

valamint az iskola weboldala: http://www.mag.ro/hir.php?Zj05#

nem beszélve a csapat saját honlapjáról és facebook oldaláról: https://robocorp.mag.ro/

https://www.facebook.com/RoboCorp-457168244684577/

Jó reklámot jelentett a Hargita Megye Tanácsa által a csapatnak megítélt Heuréka elnevezésű díj , amelynek ünnepélyes átadására- átvételére az Ifjúság Hete rendezvénysorozat keretében került sor 2018 május 9-én, illetve a Sulinapok alkalmából tavaly és idén kapott tantestületi és igazgatói dicséret és jutalom. A jelenlegi cél tehát már az elért eredmények , a folytonosság fenntartása és az ismertség növelése. Ilyen szempontból kulcsfontosságú a kör további működése, a robotépítési alaptevékenység folytatása és ezzel párhuzamosan a megfelelő PR -munka , új támogatók felkutatása a régiek mellett a drágább alkatrészek és a szükséges okostelefonok beszerzése érdekében. Folytatni kell a  már elkezdett bemutatókat az iskolán belül és kívül, a városi és környékbeli általános iskolások bevonásával. Fontos a saját honlap és facebook oldal megfelelő karbantartása és frissítése , a csapat megváltozott összetételének, az új tagoknak a bemutatása, az új robot építési folyamatának a dokumentálása és felmutatása az érdeklődőknek.

Természetesen mindez példaértékű jövőkép a többi helyi középiskolás fiatal számára is.

Köszönjük szépen a beszámolót igazgató úr, további sikereket kívánunk és örömmel hallunk az élményeikről!

Sorozatunk első részét itt olvashatják, múlt heti cikkünket pedig itt.

Előző cikkFeladjam vagy ne adjam?
Következő cikk10 dolog, amit minden tanárnak meg kell tennie, mielőtt visszamegy az iskolába