Kezdőlap Digitális eszközök

7 szuperkönnyű módszer, hogy már óvodás korban foglalkozzunk a kódolással!

2019. október 5-én kezdetét vette a Kódolás Hete. Ebből az alkalomból új sorozatunkban szeretnénk gyakorlatias tippeket adni olvasóinknak, hogyan lehet a kódolást tantárgytól és korcsoporttól függetlenül bevezetni a tanórák menetébe. Fogadják szeretettel cikkünket a Teach your kids code jóvoltából!

Az ovisok már a digitális világba születnek bele, ezért nekik különösen fontos, hogy megismerkedjenek a kódolással – legalább annyira, mint a számok és a betűk világával. Az óvodáskori kódolást elősegítő feladatok olyan alapokat adhatnak a gyerekeknek, melyek szükségesek, hogy elkezdjenek olyan logikával gondolkozni, mint egy programozó.

BÁRKI (tényleg bárki) meg tud tanulni kódolni. A kódolás nem más, mint hogy olyan utasításokat adunk a számítógépnek, olyan nyelven, melyet az megért és egy adott eredményt hoz létre. Sokan azt gondoljuk, hogy felnőtteknek való, de ez nem így van.

A Teach your kids code összegyűjtött 7 szórakoztató feladatot, melyekkel a kódolás egyszerűen bevezethetjük már óvodás korban is.

  1. Menjünk kincskeresésre!

A kincskeresés számos olyan készséget fejleszt, melyet a programozók is használnak kódoláskor. A kincskereséshez használt utasítások és iránymutatások követése az algoritmusok alapjait tanítja meg a kicsiknek. Nem szükséges semmi különösebb előkészület a feladathoz. Helyezzük el a „kincseket” a szobában, és rajzoljunk egy térképéet utasításokkal Például: 2 nagy lépés előre, 3 nagy lépés oldalra, mássz be az asztal alá, stb.

Ha hibáznak, vissza kell menniük és újra kell kezdeni- azaz debugolják a kódot (hibát keresnek).

  1. Jussunk ki egy labirintusból!

Ez a gyakorlat a kicsik kitartását, stressztűrő képességüket fejleszti. Ha rossz irányba mennek, vissza kell menniük addig, amíg nem találnak egy működőképes útvonalat. Ha nehezíteni szeretnénk, kössük be az útkereső szemát! Így az egyikük a „számítógép”, aki követi a „programozó” utasításait. A programozó adja meg az irányokat (algoritmusok), hogy a számítógép kijusson a labirintusból.

Fotó: Teach your kids code
  1. Meséljünk el egy történetet!

A történetmesélés nagyszerűen fejleszti az ovisok kódolással kapcsolatos készségeit. Ha a történetet darabokra szedjük képekre, összekeverjük, a kicsiknek kell egy egésszé összeállítani. Így meg kell találniuk a képek közti logikát, melyik az első kép, hogy követik egymást logikus sorrendben, és el kell tudniuk mondani a történetet az elejétől a végéig. Ez nem más, mint a sorrendiség ismeretének elsajátítása.

  1. Puzzle

A kirakók a problémamegoldás fejlesztésében segítenek. Egy kép részekre bontása és összerakása a kódolás alapja.

  1. Építőkockák

Az építés számos olyan készséget fejleszt, melyekre a jövő programozóinak szükságe van: türelem, kitartás, elszántság. A logikus gondolkodás is nagyon fontos, hiszen a kicsiknek végig kell gondolni, hogyan és mikor maradnak a kockák egyensúlyban, hoyg pakolják őket, hogy ne boruljanak fel. Ha nehezíteni akarunk, láncreakciót tudunk építeni kockákból és dominókból, melyek segítségével a kicsik megtanulják az ok-okozat fogalmát miközben jól szórakozik mindenki.

  1. Rakjunk össze egy LEGO építményt

Miután felépítenek a kicsik egy építményt, kérjük meg őket, hogy mondják el hogyan csinálták. Az utasítások megfogalmazása, sorba rakása a kódolás egyik fontos alapja. Ahogy a kicsi mondja az utasításokat, próbájuk meg felépíteni – ha nem működik, rosszak az utasítások és debugolni kell.

Fotó: Teach your kids code
  1. Játékok, melyek a matematikához kapcsolódnak

Bármilyen játék szóba jöhet, ami fejleszti a számokkal kapcsolatos ismereteket, például társasjáték, egy kitalált sportjáték vagy egy olyan kincskeresés, ahol számok segítenek a tájékozódásban.

Reméljük cikkünk inspirációt adott olvasóinknak a Kódolás Hetére. Köszönjük a Teach your kids code oldal engedélyét a cikkük lefordításában.

Még több, a Kódolás Hetével kapcsolatos információért látogasson el a https://codeweek.eu/ oldalra!

Előző cikk„Mert akarhatunk mi bármit, ha nincsenek segítőink, akkor olyanok vagyunk, mint kicsikirályfi táltos paripa nélkül.” Kovács Marianna, mesemondó beszámolója a 15. Országos népmese-konferenciáról
Következő cikkBiztonság Hete: interjú a díjazott pályamunkák készítőivel 1. rész