Filep Otília
Szerencsi Tankerületi Központ
Megyaszói Mészáros Lőrinc Körzeti Általános Iskola
első helyezés
Tantárgy: Fizika
Az óravázlat egy általános forgatókönyvet nyújt a közlekedésbiztonsági ismeretek elsajátításához. A tervezett elgondolkoztató tanulói tevékenységek szem előtt tartják a tanulói igényeket, ezáltal motiválva őket a feladatok elvégzésében. A feladatok segítenek a környezetük megismerésében, a veszélyforrások felismerésében és felmérésében. A fő cél a „figyelem” fontosságának a kihangsúlyozása. Az óravázlatban ismertetett kísérlet, különböző figyelemelvonó tényezők által megnövekedett reakció idővel szembesíti őket. Ez nagyon fontos, hiszen veszély esetén minden másodperc számít. A figyelmen vagy figyelmetlenségen, akár emberi életek is múlhatnak.
– Tervezi, hogy a tanórákon ‘élesben’ is kipróbálja a pályázatát?
7. és 8. évfolyamon próbáltam ki a tervezett foglalkozássorozatot. Az iskola és az otthonok közötti útvonalak megbeszélésekor újabb és újabb elemekkel gazdagodtak az órák. A veszélyesebb csomópontok megbeszélésekor a gyerekek különböző kisebb nagyobb baleseti helyzetekre emlékeztek vissza. Nagy lelkesedéssel meséltek közlekedési tapasztalataikról. A kísérlet meghökkentette őket. Megtapasztalták, hogy a figyelmet elvonó tevékenységek, pl. mobiltelefonozás, mennyire növelik a reakcióidőt egy adott „veszélyhelyzetben”. Az, hogy a kísérletben mobiltelefonozhattak (figyelemelvonó tényező) növelte a motivációt. Sokan mondták, hogy majd a szüleikkel is kipróbálják a kísérletet. Minden iskolában kipróbálhatóak az óravázlatban megtalálható foglalkozások, különösen a bemutatott kísérlet.
Kísérlet
A reakció idő mérése.
A gyerekek párban dolgoznak.
- Az egyik diák áll és egy mérő rudat tart a kezében (a végét fogja_ 0 cm), függőlegesen. A társa ül, az egyik karját az asztalon tartja, a másikkal pedig, nyitott tenyérrel, készül elkapni az elengedett mérő rudat. A rudat figyelmeztetés nélkül engedi el és az ülő diák meg próbálja, olyan gyorsan elkapni amennyire csak tudja. A diák nem kapkodhat a pálca után, a kéz helyes tartásával,a tenyere összeszorításával foghatja meg a szabadon eső rudat. A rúd nem eshet a földre. Abban a pontban, ahol a tanuló keze megragadta a mérő rudat, rögzítik a mérést. Ötször ismételik meg a kísérletet és ezt követően átlag pontot számítanak. Ezt követően helyzetet cserélnek és megismételik a kísérletet.
- Megismételik a kísérletet, úgy, hogy közben valami elvonja az ülő diák figyelmét: például a feladat elvégzése közben egy mobil telefont üzemeltet (telefonszámot keres a címjegyzékben, képeket néz, vagy zenét hallgat)
– Minden iskolatípusban adaptálható az óravázlat?
Igen, minden iskolatípusnak ajánlom. Annak függvényében, hogy milyen környezetben élnek- falu, kisváros, nagyváros- a leírt tevékenységek adaptálhatóak az adott közlekedési környezethez. A kísérlet egyszerű, nem igényel speciális eszközöket és felkészülési időt sem. Remélem, hogy minél többen kipróbálják. A foglalkozás kiegészíthető más fontos, a témába vágó kísérletekkel: súrlódás, csúszás, láthatóság, látószög fontos szerepének az ismertetése.
– Milyen készségek fejlesztésére fektette a fő hangsúlyt a vázlatban?
Fontosnak tartom, a valóság-alapú és ugyanakkor személyes világkép és világnézet kialakítását a gyerekeknél. Szembesíteni kell őket, hogy milyen fontos odafigyelni a környezetükre, társaikra. Így fejlődik a személyközi és szociális kompetenciájuk. Ide tartoznak mindazok a viselkedésformák, amelyeket a tanulóknak el kell sajátítaniuk ahhoz, hogy képesek legyenek hatékony és építő módon részt venni a társadalmi életben, és szükség esetén meg tudjanak oldani problémás helyzeteket, akár a közlekedésben is. Ez nem azt jelenti, hogy mindig a veszélyekre kell gondolni, hiszen ott vannak a jó dolgok, a lehetőségek.
A pályázat letölthető ezen a linken.
Kovács Melinda
Budapest XX. kerületi Zrínyi Miklós Általános Iskola gyógypedagógus
2. helyezés
Tantárgy: KIP szerint, osztályfőnöki óra
A Biztonság Hete pályázatával a Moderniskola.hu Facebook oldalán találkoztam először. Ezt az oldalt már régóta követem, mert az oktatással- neveléssel kapcsolatban mindig aktuális információkat oszt meg, valamint Magyarországon létező és bevált jó gyakorlatokat mutat be, amelyekből inspirálódhatok.
– Korábbi munkája során tervezett már hasonló foglalkozást diákjainak?
Az általam készített foglalkozás a Komplex Instrukciós Program szerint készült, ezzel a módszerrel már számos foglalkozást készítettem, ugyanis iskolánkban a tanórák 10-20%-át e szerint tartjuk, valamint az idei tanévtől kezdve a délutáni foglalkozásokba is beépítjük. A Komplex Instrukciós Program szerinti (KIP-es) foglalkozásokon továbbá arra is odafigyelünk, hogy a tanulók számára hasznos, a gyakorlati életből vett példákkal támogassuk a tananyag elsajátítását, ilyen módon valósítva meg a komplexitást. A tananyagokon kívül az aktuális helyzeteket, problémákat is szeretnénk bevonni a foglalkozások körébe, így került tavaly feldolgozásra a diákok megnövekedett energiaital fogyasztására válaszul az energiaitalok káros hatásairól szóló téma osztályfőnöki órán.
A leadott óratervet felső tagozatos tanulók számára készítettem a közlekedési ismeretek és a baleset-megelőzés témakörében. A tanulók négy csoportban dolgozzák fel a témát, mind a négy csoport különböző feladaton keresztül, az első csoport makettet készít az iskola környékéről, a második csoport posztert készít a biztonságos gyalogos közlekedésről, a harmadik csoport forgatókönyvet ír és játszik el egy közlekedési konfliktusról, az utolsó csoport pedig dalszöveget készít a biztonságos kerékpáros közlekedésről.
Szerintem a legtöbb iskolatípusra adaptálható az általam készített pályázat, az egyénre szabáshoz külön egy oldalas szempontsort is készítettem a pedagógusok számára, amelyben például olyan területekre térek ki, hogy a tanulók ismerik-e az adott tevékenységet (pl: makett készítése, dalszöveg írása), a pedagógus mennyire nyitott az új módszerekre, a terem alkalmas-e csoportmunkára, hozzáférhetők-e megfelelő eszközök a megvalósításhoz.
Az óraterv típusából adódóan a fő hangsúly a szociális képességek fejlesztésén van, de ezek mellett a térbeli és időbeli orientáció, rövid- és hosszútávú emlékezet, munkamemória, helyesírás, íráskészség, vizuális észlelés és differenciálás, kreativitás, együttműködés, szókincsfejlesztés, nyelvi kifejezés, szóbeli szövegalkotás fejlesztése is megjelenik benne.
A pályázat letölthető ezen a linken.
Gratulálunk minden pályázónak! A díjazott munkák részletesen megismerhetőek a MABISZ oldalán.