Kezdőlap jó példák

Fiatalok a JÉG hátán. Bemutatkozik a Jövőt Építők Generációja

Lépést tartani a munkaerőpiaci elvárásokkal, felelős értelmiségivé válni, jótékonykodni, és nem utolsósorban részese lenni egy motiváló közösségnek. Mind-mind középiskolás és egyetemista éveink élményekkel teli kihívásai közé tartoznak. Vannak olyan iskolán kívüli elfogaltságok, amelyek mágnesként vonzzák a fiatalokat. Mi a titkuk? Farkas Dezsővel, a Jövőt Építők Generációja Egyesület elnökével beszélgetett Tarján Kata.

Fotó: facebook.com/bcejeg
T.K. Mesélj egy kicsit a kezdetekről! Mikor és hogyan indult, milyen célok vezéreltek a szervezet megálmodásával?

F. D.: A szervezet múltja, előélete a Budapesti Corvinus Egyetemen való tanulmányaimhoz nyúlik vissza. Az egyetemi évek alatt alapítója és főszervezője voltam a Közgazdaságtudományi Kari Napok rendezvénysorozatnak. Akkoriban ez volt az egyetem legnagyobb szakmai, kulturális és sport eseménye. Ott a kialakult baráti társaságból, szervezőcsapatból született meg a Jövőt Építők Generációja (JÉG). Ami a legjobban tetszett, az a pozitív és támogató környezet. Ha bármilyen akadályba ütköztünk, akkor nem a panaszkodás és a probléma volt a középpontban, hanem a megoldásra való törekvés.

Az egyetem elvégzése után kezdte el hiányolni ezt a környezetet Farkas Dezső, és megkeresve a korábbi szervezőcsapatot, ebben a szellemiségben hozta létre a Jövőt Építők Generációja egyesületet. Ezután már ment minden a maga útján, és országos szinten kezdtek el foglalkozni a 18-30 éves korosztály fejlesztésével.

 

A JÉG vízióját és misszióját vezetője így foglalta össze:

Egy olyan világszinten meghatározó szervezetté szeretnénk válni, amelynek tagjai szakmailag sokszínűek, elkötelezett és tehetséges fiatalokból álló közösséget alkotnak a jövő generációinak érdekében. A Jövőt Építők Generációja Egyesület missziója, hogy a tehetséges és fejlődni vágyó fiatalokat felkutassa, és olyan környezetet biztosítson nekik, amelyben a legjobbat tudják kihozni magukból. Jelenleg 120 tagunk van az Egyesületben. Minden egyes tag a szabadidejéből áldoz a szervezet fejlesztésére és önmaga fejlődésére. Az Elnökségnek mind megvan a saját munkahelye vagy vállalkozása, és a JÉG tevékenységét a szabadidejében segíti. A szervezetet tudatosan építjük az elejétől kezdve. Külön jelentése van a logónknak és van egy kabala állatunk is.
Forrás: JÉG
T.K.: Mit tudtok nyújtani?

F. D.: Olyan fiatalokat keresünk, akik fejlődni szeretnének, akik a legjobbat akarják kihozni magukból. Ebben segítünk több területen. A felvételi rendszer nálunk nem könnyű, egy 3 hónapos folyamaton kell keresztül menni, ahol különböző kihívások elé állítjuk a diákokat, tesztelve a kitartásukat is.

A képzési rendszer 3 pillére:

  • kurzusrendszer
  • Inner Talent program
  • területi képzés és tevékenység

Az első két pillér célja a JÉG Diploma megszerzése, amelynek kritériuma egy színvonalas belsős kurzusrendszer elvégzése, valamint 11 gyakorlati kihívás teljesítése. A gyakorlati kihívások egyre nehezednek, az első részük egyéni, a második közösségi, a harmadik szakmai feladatokat tartalmaz kezdve az önéletrajz elkészítésétől, a sikeres emberrel való interjú készítésén át egy 20-25 oldalas szakmai tudásanyag összeállításáig.

A JÉG Diploma megszerzésének ideje kb. 3 év. Így a nehézsége és a közben eltelt időszak alatt beletett rengeteg energia miatt mnagy értékkel bír.

az Egyesület úgy lett felépítve, mint egy cég.

A harmadik pillérünk, a hat területünkben való tevékenység: oktatás, hr, marketing, stratégiai kapcsolatok, nemzetközi kapcsolatok és a future lab. A területek felelősek a szervezet működéséért. Minden területnek megvan a maga víziója és feladata. A csapatok saját csapatépítőt, külön eseményeket szerveznek, amire meghívják a másik területek tagjait is. Több terület saját képzési és mentori rendszerrel is rendelkezik. Így egy fiatal már 20 évesen kipróbálhatja, milyen csapatban dolgozni. Megismerheti az adott terület legújabb technológiáit, módszertanait és megoldásait.

Vegyünk egy példát! A nemzetközi kapcsolatok terület a külföldön kialakult helyzeteket vizsgálja előszeretettel. A legutóbbi két előadáson téma volt a Hongkongi tüntetések és a spanyol-katalán helyzet. De volt előadás a Twitter diplomációval kapcsolatban is. A JÉG NK csapatának nagykövetekkel szervezett beszélgetésein  meghívott vendégek életútja, karrierje volt a fő téma.

A diploma megszerzésével töltött három év során több kötetlen programon is részt vehetnek a tagok. Kedvelt programok például a Google Est vagy a Cooling Night. A Google Est során a facebook, a google, az apple és a microsoft állásinterjú kérdéseit gyűjtöttük össze és teszteljük tagjainkat csapatokba osztva, hogy elég okosak-e ahhoz, hogy egy ilyen cégnél dolgozzanak. A Cooling Nightok alkalmával havonta sikeres emberek mesélik el életük történetét. Eddig vendégink voltak többek között Mécs Mónika, a Testről és Lélekről producere; Szabó Balázs, a CIB vezérigazgató-helyettese vagy Tonk Emil, a Magyar Marketing Szövetség alelnöke. A következő előadónk Lantos Csaba lesz – mondta el Farkas Dezső.

 

T.K.: Mit adtok hozzá a közoktatásban résztvevő fiatalok életéhez, amivel segítségükre lehettek, hogy kihozzák magukból a maximumot? 

F. D.: Itt érdemes megvizsgálni a helyzetet, mielőtt komolyabb választ adnék a kérdésre. Sajnos a tapasztalatom az, ha a nagy átlagot nézzük, hogy a fiatalok jó része nem is akarja/szeretné kihozni a maximumot magából. Egyszerűen „el van”, talán ez a legjobb kifejezés. A „csillogó szemű” típussal más a helyzet, nekik van egy belső hajtóerejük, érdeklődnek, kíváncsiak, és szeretnének minél többet tanulni, minél jobbak lenni. Az oktatási rendszer nem tud megfelelőképpen hatni a fiatalokra, mert nehezen vagy egyáltalán nem találja meg a rendszer a „gyújtópontot”. Minden fiatalnál máshogy lehet hatni a fejlődésére. Más a motivációs rendszere, máshogy lehet kizökkenteni a megszokott életében és fejlődésre sarkallni. Mi a 3 hónapos bevonó során a mentorprogram segítségével igyekszünk megtalálni, hogy hol van a komfortzónájuk, és ezt folyamatosan challengeljük.

Továbbá az iskolai keretek nagyon lassan követik le a technológiai változásokat, az adott iparág innovatív vívmányait. Mi a területeken célként állítottuk fel, hogy ismerjük őket, és bemutassuk a JÉG-ben fejlődni kívánó tagok számára, hogy tisztában legyenek vele. A vitaesteken olyan témákat veszünk elő, amiket ezeken a területeken is fontosnak tartunk. A legutóbbi vitaestünk például a a Társadalmi Kredit Rendszer (Social Credit System) magyarországi bevezetésének támogatásáról és ellenzéséről szólt.

Forrás: JÉG
T.K.: Hiszen folyton azt halljuk, mennyire leterheltek a fiatalok. Mégis mi motiválja őket, hogy plusz elfoglaltságokban vegyenek részt?

F. D.: A motiváció érkezhet a szülőktől, de sokan a barátaiknak akarnak bizonyítani és vannak, akiknek mindez belülről fakad. A végére természetesen mindig az utóbbi bizonyul a legkitartóbbnak. Ezért tesszük fel sokszor a kérdést a JÉG-ben, hogy „Mi a célod?”, „Mi az életcélod?”, vagy „Miért kelsz fel reggel?”

T.K.: Kérlek, mondj néhány sikertörténetet!

F. D.: Mi vagyunk az első Ténytudatos szervezet Magyarországon! Ola Rosling által vezetett Gapminder Alapítvány indította el a ténytudatosság felhívására való figyelmet, amelyről az apja által írt könyv, Hans Rosling – Factfulness című könyve szól. (Magyarul: Tények – Libri kiadó)

Ehhez kapcsolódik egy teszt is, amely megnézi, hogy mennyire jól ismered a világot és a benne zajló folyamatokat. A tagjaink Magyarországon első szervezetként végezték el a képzést, majd töltötték ki a tesztet közel 50-en hibátlanul. A Gapminder Alapítvánnyal azóta is kapcsolatban vagyunk, minden új felvételi folyamat során szeretnénk a Ténytudatosság képzést megadni a tagjaink számára.

De ezek – mégha nagyon is fontosak, mégis – oklevelek, papírok. Nekem a legjobb visszajelzések azok, amikor a fiatalok odajönnek hozzám megköszönni, hogy „eddig ezt nem vettem komolyan”, „eddig nagyon szétszórt voltam, de most összeszedett az életem és afelé haladok, amit szeretnék” és hasonlók. Több fiatalnak megtaláltuk az életcélját és segítettünk pályára állítani őket. Ez a legfontosabb.

Kiemelten fontosnak tartom a szakmai alázat mellett a szociális érzékenyítést is. Minden tagunk a felvételi program során szervez egy jótékonysági eseményt is. Íme néhány példa ezek közül:

https://www.youtube.com/watch?v=2gdf4n8rVUE

A megszervezett jótékonysági programok után olyan intenzív és meghatározó élmény raktározódik el a fiatalokban, amelyekből a későbbiek során is tudnak táplálkozni.

T.K.: Milyen projektjeitek futnak jelenleg?

F. D.: A legnagyobb projektünk, ami fut jelenleg, a Mentorest. A Budapesti Corvinus Egyetemen 2013-ban alapított rendezvényt a tavalyi évben először országos szinten is megrendeztük. Az esemény során 18-35 éves fiatalok (nem csak JÉG tagok!) pályázhatnak arra, hogy együtt vacsorázhassanak különböző iparágak kiemelkedő alakjaival, sikeres mentorokkal.

A tavalyi év során több, mint 200 ezer emberhez jutott el a rendezvényünk híre. A mentorok által kiválasztott fiatalok többsége azóta is tartja a kapcsolatot a mentorával. Több mentor is felajánlotta, hogy nemcsak a legjobb, kiválasztott mentorálttal, hanem tovább 3-5 fővel is szívesen kávézna egyet. „Ezzel a programmal közel 30 fiatalnak a karrierjét segítjük. Részletek és mentorok listája Részletek és mentorok listája a tavalyi évről: http://jovotepitok.hu/mentorest/

Az idei év Mentorestje, melynek szlogenje a „Vacsorázz egy szakma kiemelkedő alakjával” lesz, november 19-én 18 órai kezdettel a Costes Downtownban szervezzük. Jelentkezési határidő: 2019. október 30.

Az idei rendsezvényről részletek és a mentorok listája az alábbi linken érhető el: http://jovotepitok.hu/mentorest2019/

Fotó: JÉG

A JÉG legközelebbi projektje a JÉG Középiskolás Verseny, amely egy középiskolások számára szervezett online verseny, minden év február és áprilisa három hónapon át. Átlagosan 750-800 középiskolás vesz részt rajta. A négy online fordulót követően a legjobb tíz, három fős csapat kerül be a döntőben, ahol a Budapesti Corvinus Egyetemen egy neves zsűri előtt lesz ismét lehetősége prezentálni a megoldásokat egy cég által adott kihívásra. A verseny jelentkezési időszaka januárban kezdődik.

 

T. K.: Hogyan lehet csatlakozni hozzátok?

F. D.: A felvételi időszakunk minden évben februárban és szeptemberben zajlik. Érdemes követni a facebook oldalunkat vagy az instagram oldalunkat, így első kézből értesülhetnek a kedves követően minden fontos hírünkről.

Előző cikkMindennapi pénzügyekről játékosan
Következő cikkBiztonság Hete: interjú a díjazott pályamunkák készítőivel 2. rész