A rendezvény célja, hogy bemutassa a műszaki- és természettudományok, illetve a matematika oktatásának, illetve az IKT eszközök innovatív felhasználásának trendjeit, illetve elősegítse az oktatásban STEM területen (STEM = science, technology, engineering, mathematics, azaz természettudományok, technológia, mérnöki tudományok és matematika) dolgozók tapasztalatcseréjét, tudásmegosztását.
Helyszín: Szegedi SzC József Attila Általános Iskolája és Szakképző Iskolája (6723 Szeged, Gyík utca 3.)
A rendezvény tervezett programja:
9:00 – 10:00 Regisztráció
10:00 – 10:30 Megnyitó, köszöntők
Pölöskei Gáborné helyettes államtitkár (ITM)
Erdélyi Margit főigazgató (Szegedi Szakképzési Centrum)
A Szegedi Szakképzési Centrumban kialakításra került Digitális Közösségi Alkotóműhelyek megnyitója
10:30 – 11:30 Plenáris előadások
- Merényi Ádám (oktatási üzletág vezető, Microsoft Magyarország)
- Farkas Bertalan Péter (Tudásmenedzsment csoportvezető, Tempus Közalapítvány): Tanári együttműködéssel egy sikeresebb osztályteremért
- Nádori Gergely (a Tanárblog szerzője, Alternatív Közgazdasági Gimnázium): Mikor nem iskola az iskola? avagy hogyan épülhet be az informális tanulás az iskolai keretekbe
11:30 – 11:45 Kávészünet
11:45 – 12:45 Műhelymunka 1. szekció (a résztvevők 8 párhuzamos műhely közül választhatnak a helyszíni regisztráció során)
12:45- 13:45 Ebédszünet
13:45- 14:45 Pódiumbeszélgetés – Digitális Közösségi Alkotóműhelyek a szakképzésben, illetve párhuzamosan Műhelymunka 2. szekció
14:45 – 15:00 Kávészünet
15:00 – 16:00 Műhelymunka 3. szekció (a résztvevők 8 párhuzamos műhely közül választhatnak a helyszíni regisztráció során)
16:10- 16:30 A konferencia zárása, az igazolások átvétele
A műhelymunkára a jelentkezés a helyszínen történik.
A konferencián való részvétel ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött. A regisztráció határideje 2019. december 04.
Részvételi szándékukat a helyek korlátozott száma miatt kérjük mielőbb jelezzék.
A programváltozás jogát a szervezők fenntartják!
Műhelymunkák
Zsigó Zsolt: Manuális alapkészségek fejlesztési lehetőségei a digitális közösségi alkotóműhelyben
Ma már egyre kevesebb sufni van, ahol a nagypapa, vagy az apuka szerszámait használhatja egy gyerek. A helikopterszülők talán még egy ilyen meglévő műhelybe sem engedik be a gyermeküket. Az iskolákban már nincsenek gyakorlati foglalkozások. A DIY mozgalom ellenben, mint egy főnixmadár. életre kelt hazánkban is, és a Digitális Közösségi Alkotóműhelyek lehetnek azok a fészkek, ahol gyerekek újra kézbe vehetik a szerszámokat, érezhetik a papír simaságát, a fa illatát, a fém keménységét, hallhatják a lézervágó zúgását, és alkothatnak, egyedül, vagy közösen, ahogyan a termék kívánja.
Tarné Éder Marianna, Sidó Istvánné, Molnár-Krajnyák Emese, Novák Sára Anna: A STEM lehetőségei alsóbb évfolyamokon – egy iskolai jógyakorlat bemutatása
A műhely iskolánk jógyakorlatát, a Kódold át az éjszakát! eseményt szeretné bemutatni, melyet már harmadik éve rendezünk meg az Európai Kódhéten. Nem titkolt célunk, hogy megszerettessük a természettudományos gondolkodást kódolási tevékenységeken keresztül az iskola tanulóival, első osztályostól gimnazistáig.
Tarczal-Márta Edit: Panem et Bellum! Társasjáték készítés 3D nyomtatóval
Játszva tanulunk vagy tanulás közben játszunk? Projekt megvalósítás lépéseinek megismerése 3D nyomtatóval készített társasjátékon keresztül.
Kiss Mónika: S-TEAM projektek az oktatásban – Sziporkák
Az eTwinning program a világ legnagyobb pedagógus közössége, ahol számtalan érdekes projektet hoznak létre pedagógusok és diákok, együttműködésben. A projektekben többször megjelenik a sokszínűség, megvalósul a tantárgyköziség. A Sziporkák projekt a Digitális Témahéten valósult meg. STEAM projekt, melyben a partnerek ötvözték a természettudományos és művészeti tudományterületeket a diákok érdeklődésének, életkorának megfelelően. A tervezett műhelyunka során a résztvevők bepillantást nyerhetnek az eTwinning programba, megismerhetik a Sziporkák projekt felépítését, néhány diákot a Sziporkák csapatából. Emellett az érdeklődő pedagógusoknak a résztvevő gyerekekkel együtt bemutatunk néhány, a projektben is felhasznált web 2.0 alkalmazást, melyeket könnyedén felhasználhatnak munkájuk során.
Barsy Anna: Drónok az órákon
Napjainkban egyre több programozható eszköz jelenik meg az órákon, melyek használatával jól fejleszthető a diákok problémamegoldó képessége, a kreativitása. Ezek az eszközök lehetővé teszik, hogy a méréstől a tervezésen át olyan algoritmusokat alkossanak, melyek konkrét helyzetekre jelentenek megoldásokat, modellezve ezzel a valós folyamatokat. Ennek a területnek egy új és látványos lehetősége a programozható drónokkal való problémamegoldás.
Tóth Éva: Kódolás a nyelvórán és a szabadulószobában
A workshop célja, hogy gyakorlatias megoldásokat mutasson a kódolás nyelvórán történő alkalmazására, valamint arra, hogyan lehet kódolással kapcsolatos feladatokat becsempészni egy iskolai szabadulószobába akár online vagy offline módon. A részvétel általános iskola felső tagozaton, valamint középiskolában tanító nyelvtanároknak ajánlott.
Csaláné Böngyik Edit: Márpedig a kémia menő!
Bizonyára sokan küzdünk a kémia bevezetésének démonjaival. Ezen a műhelyfogfoglalkozáson a 7. Osztályos kémia tankönyvhöz igazodó módszertani gyűjteményt lehet megismerni.
Nádori Gergely: Nyissz-nyassz, lézervágás alapfokon
Az érdeklődők a lézervágás alapjaival ismerkedhetnek meg illetve gyakorlati tanácsokat, ötleteket kapnak.
Vass Katalin, Libor Tamás: Arduino alapok
Rövid általános ismertető után, elkészíthetjük első Arduino-s projektünket. (Némi programozási előismeret, nem hátrány.)
Németh Eszter, Muzsnyai Nikolett: Microsoft Hacking STEM – Robotkéz
A Microsoft Hacking STEM program keretén belül számos óravázlat és segédanyag készült, ezek közül robotkezet készítik el az érdeklődők a műhelymunka során.
Havassy András: Google Maps használatának lehetőségei földrajz órán
A műhelyfoglalkozás két részből áll. Az első részben bemutatom az általam eddig megvalósított gyakorlatokat, a második részben a résztvevők kipróbálhatják a saját ötleteiket. Szó lesz az órai munkához szükséges technikai feltételekről, a feladat diákokkal történő megosztásának lehetőségeiről is.
Farkas Bertalan Péter, Györgyi-Ambró Kristóf (Tempus Közalapítvány): Építs, játssz, alkoss – Élmény a tanórán, kihívás a köbön
A résztvevők játékos kihívás közben nyerhetnek betekintést az élménypedagógiába és a tanári kollaborációba.
Klacsákné Tóth Ágota: Vezérlés Micro:bittel
A műhelyen a résztvevők kipróbálhatnak egy 7-8. osztályosoknak szóló foglalkozástervet. Az iskolánkban külsős osztályoknak tartott rendkívüli órán a diákok először micro:bithez kapcsolnak próbapanel segítségével ledeket, majd 3D nyomtatással készült jelzőlámpát működtetnek.
Gilicze Tamás: Hogyan készítsünk okos hőmérőt?
Mikrokontroller, hőmérő szenzor és mobil eszköz segítségével működő IoT eszközt barkácsolunk a műhelyfoglalkozáson.
Giliczéné László Kókai Mária: Scratch kapszula
A műhelyfoglalkozás azonnal hasznosítható tervezési, módszertani, tartalmi és kódolási, ‘ötletkapszulát’ ad, nem csak informatika tanároknak.
Fuchs Péter (Makerspace): Micro:bit haladóknak
Műhelymunka a Micro:bit programozással foglalkozók számára haladó szinten.
Fazekas Péter: Micro:bit kezdőknek
Műhelymunka a Micro:bittel ismerkedők számára.
Fári János: Robotcsámborgás/ Algoritmizálás kisgyermekkorban.
Fári János az ötletgazdája a Robotcsámborgás programnak, melynek keretein belül az iskolák díjmentesen kölcsönözhetnek és kipróbálhatnak különböző robotokat. A műhelymunka során az előadó által fejlesztett CsámborGO készlet és a MakeyMakey kipróbálása történik.
A rendezvény fő támogatója a Microsoft Magyarország.