Kezdőlap Digitális eszközök

A magyar kultúra napja – Tanulj játszva, játssz tanulva!

A magyar kultúra napját 1989 óta ünnepeljük január 22-én annak emlékére, hogy Kölcsey Ferenc 1823-ban ezen a napon tisztázta le Csekén a Himnusz kéziratát. A nevezetes nap alkalmat ad arra, hogy nagyobb figyelmet szenteljünk évezredes hagyományainknak, gyökereinknek, nemzeti tudatunk erősítésének, felmutassuk és továbbadjuk a múltunkat idéző tárgyi és szellemi értékeinket. Iványiné Nagy Kinga blogjáról idézünk.

Hagyománnyá vált iskolánkban, hogy a magyar kultúra napja alkalmából a felső tagozatos osztályok foglalkozáson vesznek részt a könyvtárban. Minden évben játékos feladatok segítségével, de más szempont szerint ismerkednek evvel a sokszínű világgal. Sokat töprengtem azon, miként lehetne még jobban motiválni a tanulókat, hogy még vonzóbbá váljon számukra ez a szép ünnep.

Miután több angol nyelvű oktatójátékkal is megismerkedtem, úgy gondoltam, magam is megpróbálkozom egy digitális játék összeállításával, hiszen a digitális oktatási játékok jól ötvözik a tanulási és szórakozási funkciókat, miközben elősegítik a tanulók elköteleződését a tudásszerzés iránt. A digitális játék alapú tanulás (Digital Game-Based Learning) elméleti kérdéseiről 2013-ban jelent meg Debreczeni Dániel Géza tanulmánya, majd 2014-ben Pásztor Attila hatásvizsgálata. (Források a blogon.)
A tanulmányok igazolták számomra, hogy akár könytárostanárként is érdemes ilyen jellegű tanulási alkalmakat teremtenünk.

Digitális játékom ötletét a Breakout EDU játék alapú tanulást népszerűsítő, kritikus gondolkodást, csapatmunkát, problémamegoldást fejlesztő anyagaiból merítettem.

A honlapot innen is elérheted: A magyar kultúra napja – 2017

Létrehoztam a Google webhelyek klasszikus alkalmazással egy oldalt, ahová beillesztettem a „játék” elemeit. Hat kisebb feladatot készítettem a Himnusszal kapcsolatban. Minden feladat megoldása egy kulcs, ami állhat betűkből vagy számokból. Ezeket a kulcsokat kell beírni az oldal bal felső tájékán található űrlapba. A visszajelzés azonnali, mert az űrlap csak a pontos válaszokat fogadja el. Ha mindegyik feladatot jól oldotta meg a játékos, egy link megtekintésével átveheti virtuális ajándékát.

A feladatok és a használt alkalmazások:
1. 5 kérdéses űrlap Kölcsey életéről – Kulcs: 7 betűből álló szó. Az űrlap a Google űrlapkészítőjével készült.
2. Google Maps útvonaltervezőjének használata – Kulcs: szám, mely a távolság értéke. (Ebben az esetben a beállítás szerint egy tól-ig számot fogad el az űrlap.)
3. A Himnusz kéziratán három kérdést rejtettem el a ThingLink alkalmazás segítségével. A válaszokból kell megalkotni a kulcsot jelentő ötjegyű számot.

Kép: Iványiné Nagy Kinga

4. Kirakó, mellyel a Himnusz kéziratos kottáját kell összerakni. Ezen egy kérdés olvasható. A kérdésre adandó válasz a feladat kulcsa. A kirakó a Jigsaw Planet alkalmazással készült.
5. A feladat: titokzatos zongorán megszólaltatni egy dallamot (a Himnuszból két sor). A helyesen lejátszott dallam felfedi a titkos üzenetet. A megjelenő kérdésre adott válasz lesz a kulcsszó. A feladathoz a Mystery Piano applikációt használtam. A Himnusz két sorának kódolásában az ének szakos kolléganőm segített.

Kép: Iványiné Nagy Kinga

6. Kódfejtő feladat – egy titkos üzenethez jutunk el. Az eredetit dekódolással („Decipher it!) tárhatjuk fel a megjelenített emotikon segítségével. A Codemoji alkalmazás megnyitásakor bal oldalon jelenik meg a kódolt üzenet, középen láthatók az emotikonok, amik közül ki kell választanunk a megfelelőt, jobbra pedig az eredeti üzenet fog előtűnni. Feladatunkban egy kérdés lesz látható. A feladat kódja a kérdésre adott válasz, egy dátum.

Kép: Iványiné Nagy Kinga

A feladatok megoldása során szerzett kódokat tehát a bal felső űrlapba kell beírni. Az űrlap alján név és e-mail-cím mezőt helyeztem el. Ezek kitöltésével és az űrlap küldésével automatikus levelet kap a kitöltő.

A feladatok megoldásához egy kevés kutatómunkára is szükség lehet, ezért segítségképpen a honlap másik oldalán összegyűjtöttem egy-két használható forrást a játékosok számára. Itt találhatók a felhasznált alkalmazások és források is.

A feladatok megoldhatók 2-3 fős csapatokban egymással versengve, vagy egyénileg iskolán kívül is.
Ha szeretnénk látni, hogy ki mikor oldotta meg a feladatokat, egy új űrlapot kell létrehoznunk saját Google Drive tárhelyünkön. Ehhez az innen letölthető űrlapról másolatot kell készíteni, amivel már saját űrlapként tudunk dolgozni: átnevezés, megosztható link létrehozása, űrlap válaszlapjának létrehozása lépésekkel.

A korábbi években Kinga a felső tagozatosok számára is játékos feladatokkal készült az alkalomból, most ezekből ajánljuk a kedvenceinket:

Scrabble – Magyar kultúra

  • A „magyar kultúra” betűit felhasználva 5 minél nagyobb értékű szó kirakása.
Kép: Iványiné Nagy Kinga

Puzzle – Himnusz kézirata

  • 12 darabos kirakó, utána 3 kérdés a Himnusszal kapcsolatban.

Szókereső – Hungarikumok

  • 20 hungarikum, plusz a maradék betűkből a hungarikum meghatározása
Kép: Iványiné Nagy Kinga

A feladatlapok és a részfeladatok letölthetők Kinga blogjáról. Köszönjük hozzájárulását a feladatok közléséhez.

Forrás:

http://kingarium.blogspot.com/2014/02/a-magyar-kultura-napja-tanulj-jatszva.html

http://kingarium.blogspot.com/2016/01/feladatok-magyar-kultura-napjara-2016.html

http://kingarium.blogspot.com/2017/01/a-magyar-kultura-napja-digitalis.html

Előző cikkSzeretet és tisztelet: ezek nélkül semmi nem működik – interjú Vladár Éva Prima-díjas pedagógussal
Következő cikkMese a Fellegvárról, ahol digitálisan varázsolhatsz