Kezdőlap Digitális eszközök

Online értékelő eszközök használata

Cikksorozatunk utolsó részében bemutatjuk, milyen gyakorlati megoldásokat használhatunk az értékelési folyamat játékosításához vagy egy tananyag feldolgozásához. Ahogy korábban is hangsúlyoztuk, ezen javaslatok továbbra is eszközök, melyek a pedagógiai/módszertani háttér nélkül azok is maradnak.

Az értékelés célja

Forrás: Today’s Teaching Tools

A tanulás értékelése: eljutott-e a diák oda a tanulási folyamatban, ahova kellett volna? Sikerült teljesíteni a kitűzött célokat?

Értékelés a tanulásért: hol tart a diák a tanulási folyamatban? A hangsúly azon van, hogyan tanul a diák, nem feltétlenül azon mit tanul.

Értékelés, mint tanulási folyamat: az információ megkeresése és értékelése pl. teszt formájában.

Formatív értékelő eszközök

Az alábbi ábra segítségével 12 népszerű eszközt hasonlított össze a Today’s Teaching Tools aszerint, milyen feladattípusok érhetőek el bennük és milyen egyéb funkciókkal rendelkeznek. 

Forrás: Today’s Teaching Tools

Az értékelési folyamat játékosítása

Az értékelés egyik lehetséges útja a gamification, azaz a játékos gondolkodás. Sokkal több lehetőséget ad a diákoknak, mint a hagyományos értékelési mód. Meg tudják mutatni e keretrendszer segítségével a tanulók, hogy mennyire kitartóak, miben jók, valamint választási lehetőséget is kapnak, amely kellő motivációt ad ahhoz, hogy a tanulási folyamat aktív részesei legyenek. Játszani pedig mindenki szeret, hiszen a játék során sikerélményhez juthatunk, de hibázhatunk is, alkalmunk van arra, hogy ezekből tanuljunk, és más területeken használjuk fel ezirányú tapasztalatainkat. 

Nagy tervezési folyamatot igényel a pedagógustól, de sokkal hatékonyabb tanítási-tanulási folyamatot eredményez. 

A gamification hatékonyságának előfeltétele egy megfelelő pontkövető felület. Ennek kapcsán ajánljuk a digitális osztálytermeket, hiszen szinte valamennyibe beépítették a pont és jelvényszerzést opcióját. Az előző cikkünkben felsorolt felsorolt digitális osztálytermekben megtalálhatóak a folyamatos értékelési lehetőségek, akár szöveges, akár pontozás formájában.

Egy weboldalt (http://alicekeeler.com/) is mutatunk, ahol kész Google Drive táblázatokat érhetünk el.

Az egyik táblázat a tervezést segíti elő, amelyen a megfelelő szintek kiválasztott feladatát lehet bejelölni, a megoldás után még a megszerezhető jelvények is megjelennek, a táblázat tetején pedig az aktuális szint száma is látható Érdemes kipróbálni, letölthető: http://alicekeeler.com/2014/12/18/gamify-your-pd-badges-and-level-up/ 

A másik táblázat az osztály vagy csoport munkáját fogja össze. A táblázatba beírható az összes feladat, a határidővel együtt. A tanulók kiválaszthatják, hogy melyik feladatot akarják teljesíteni. A feladat teljesítése és annak ellenőrzése után, az adott diáknál egy x-szel jelezhető annak elvégzése. A pontok összeadódnak, és ennek köszönhetően a szintek automatikusan változnak, a szintnek megfelelő jelvénnyel együtt. A táblázat egyes munkalapjain a (pedagógus) saját igényeinek megfelelően változtathatja akár a ponthatárokat, akár a szintekhez kapcsolódó jelvényeket. A pontokat pedig érdemjegyekre is válthatjuk, ehhez azonban, hogy minden résztvevő tudja, hogy mi alapján történik a pontozás, azt javasoljuk, hogy szempontsorokat állítsunk össze a feladatokhoz. 

Képernyőkép

Az eredeti  táblázat letölthető innen.

A magyarra fordított táblázat letölthető innen (Fájl/Másolat készítése).

Online tanítás során egy átfogó képet kaphatunk a diákok előremeneteléről, ha ezt a módszert használjuk. 

https://www.sowntogrow.com/ – a tanulási stratégiák kialakítása, a folyamatos visszajelzés biztosítása nem egyszerű feladat, ebben segít ez a felület, főleg középiskolásoknak és egyetemistáknak ajánljuk. 

Egyéb hasznos értékelő eszközök:

  • IKT táblázat – egyszerűen elkészíthető Linoit-ban
    • mi az amit már tudok a témáról?
    • mit szeretnék megtanulni?
    • mit tanultam meg? (a folyamat/témakör végén)
  • kilépőcetli – szintén Linoit-ban a legegyszerűbb
    • Ha változtathatnék, azt tenném hogy….
    • A legjobb lenne, ha holnap………
    • Ma megtanultam, hogy………..
    • egy példa az otthontanulásról kilépőcetlivel:
Képernyőkép
  • ellenőrzőlista- mit kell teljesítenem az adott időtartam alatt? Scribbless-ben egyszerűen elkészíthető
  • Mentimeter funkciói
    • szófelhő közösen
    • ötletbörze
    • fontossági sorrend felállítása
  • Tricider
    • érvek és ellenérvek ötletek mellett
Reméljünk sorozatunkkal sikerült inspirációt adnunk a digitális átálláshoz való elindulásban, éa a módszertani háttér segítségével mindenki talált olyan eszközt, amit be tud építeni a most kialakuló vagy már meglévő rendszerébe. Fontos megemlítenünk azt is, hogy bár a diákok az újdonság varázsa alatt kíváncsisággal vágnak majd bele az online tanulásba, egy elengedhetetlen 21.századi készségükből mindenképpen fejlődniük kell: felelősségvállalásból, hiszen sokkal inkább felelősek lesznek a saját tanulási folyamatukért.

Köszönjük Bognár Amália (Mobility, Győr) szakmai tanácsait!

Forrás:

http://traveloteacher.blogspot.com/2017/12/class-learning-toolkit.html

https://en.todaysteachingtools.com/teaching-online—article.html

https://en.todaysteachingtools.com/uploads/2/5/2/3/25236348/today%E2%80%99s_teaching_tools_-_e-book_with_practical_tips_for_the_use_of_technology_in_education_-_ebook.pdf

 

Előző cikkInstant digitális magyar irodalom óra
Következő cikkA Videotanár ingyenes tananyagokkal segíti a diákokat a koronavírus idején