Kezdőlap Digitális eszközök

Online tanulás-tanítás tervezése 2. rész

Amiről tegnap még csak feltételesen beszéltünk, mára valósággá vált. Hétfőtől az iskolák bezárnak és tantermen kívüli digitális munkarendet vezetnek be. Hogyan tudjuk megtervezni az online tanítási folyamatokat, mi alapján válasszunk eszközöket? Hogyan lehet online biztosítani az egyéni tanulási útvonalakat? Sorozatunk 2. része következik, Bognár Amália (Mobility Győr) és Tóth Éva főszerkesztő összefoglalója.

FONTOS KIEMELNI, HOGY MIELŐTT A TECHNOLÓIGÁRÓL DÖNTÜNK, TISZTÁBAN KELL LENNÜNK AZZAL, MIK IS A CÉLJAINK. Akkor tud egy pedagógus dönteni, ha tisztában van azzal, mit is szeretne a tanulási folyamat során elérni. Irene van der Spoel, a Today’s Teaching Tools blog szerzője a Modern Iskolával együttműködve magyarul is megjelentette néhány hete a népszerűségi csúcsokat döntő folyamatábrájának átdolgozását, ezúttal e-learning eszközökről. Reméljük most is támpontot nyújt Olvasóink számára az eszközök kiválasztásakor. 

Eredeti kép: Irene van der Spoel | Today’s Teaching Tools

Digitális osztálytermek

A diákoknak lehetősége van arra ezeken a felületeken, hogy a velük megosztott tartalmak alapján dolgozzák fel a tananyagot, valamint az ehhez hozzákapcsolt feladatok alapján rendszerezzék és mérjék tudásukat. Az egyéni tanulási útvonalak kiépítése és az együttműködés biztosítja, hogy a pedagógus nagyobb betekintést nyerjen abba, hogy ki, milyen tempóban haladt, mit értett meg, mennyit gyakorolt, de arra is, hogy folyamatosan és célirányosan segítse a leszakadókat vagy éppen a tehetséges diákokat.

A digitális osztálytermek biztosítják: bármilyen formátumú dokumentumok, leckék megosztását, zárt csoportot biztosít, ami adatvédelmi szempontból is fontos, a tantárgyköziség is megoldható, játékosíthatjuk az értékelés és a tanulás folyamatát. Fontos, hogy közösen fektessük le az online viselkedés szabályait is.

Egyéni tanulási útvonalak biztosítása másképp (is)

Az alábbi eszközök, vizuális rendszerezők olyan tanulási útvonalak kialakítását teszik lehetővé, melyek során a diák nem csak arról dönt, hogyan sajátít el egy fogalmat, hanem azt is, hogyan mutatja majd be amit tanult. A szerkeszthető sablonoknak köszönhetően tökéletesen beilleszthető weboldalba, csoportba, és a diák érzi, a döntés az ő kezében van. 

  • Amőba (ix-ox, tic-tac-toe) táblázat

A tábla alapvető funkciója ugyanaz, mint a játéknak: válasszunk három tevékenységet egy sorban, vízszintesen, függőlegesen vagy átlósan. (a sablon elérhetősége)

Eredeti kép: Arjana Blazic
  • Tanulási menü

A tanulási útvonalakat menüsor keretében kínáljuk. Választani kell egy előételt, egy főételt stb. A desszert opcionális, de jobb, ha hagyunk neki helyet 😊 

Kép: Bognár Amália

 

 Kvízek/tesztek/játékok

  • Deck.Toys – még sosem volt ilyen könnyű a differenciálás és a diákok pontjainak követése
  • Goosechase – függőséget okozó kincsvadász játék!
  • JeopardyLabs – Mindent vagy semmit típusú játékok Powertpoint nélkül
  • Plickers – online kvíz tanulói eszközök nélkül!
  • Quizalizekvízek 1 perc alatt!
  • Twinkl –   rengeteg kész anyag található itt, tantárgyra és életkorra lebontva, értékeléshez, gyakorláshoz, vagy épp a tananyag elsajátításához, de elkészíthetjük a saját feladatainkat is. 
  • Mathlearningcenter – vizuális matematika

Ötletbörze

  • Coggle – kollaboratív gondolattérkép készítése
  • Postermywall – interaktív poszter készítése
  • Thinglink – interaktív poszter készítése
  • Timeglider – idővonal készítése
  • Timetoast – idővonal készítése
  • Trello – tervezzünk együtt
  • XMind ötletbörze és gondolattérkép készítése
Kép: Mobility, Győr

Ne felejtsük ezek csak eszközök, hatékonyságukhoz szükség van a pedagógusok kreatív, módszertani sokszínűségére.

Sorozatunk hétfőn folytatódik, a téma az onine értékelőeszközök használata lesz. 

Források: 

https://traveloteacher.blogspot.com/2019/07/teacher-pd-choice-boards-learning-menus.html?m=1 

http://traveloteacher.blogspot.com/2020/03/learning-menu-plastic-challenge.html 

http://traveloteacher.blogspot.com/2019/07/teacher-pd-choice-boards-learning-menus.html

https://en.todaysteachingtools.com/teaching-online—corona-edition.html

Előző cikkOnline tanulási lehetőségek I. rész
Következő cikkAz EMMI sajtóközleménye: új munkarend a köznevelési és szakképzési intézményekben