Kezdőlap Digitális eszközök

Differenciálás digitális oktatás idején (is)

Hogyan tudjuk a különböző képességekkel rendelkező diákok egyéni haladási útvonalát biztosítani a digitális munkarend idején? Milyen feladatokat tudunk adni online a különböző tanulási típusú tanulóknak? Ezekre a kérdésekre keresi a választ Bognár Amália, a győri Mobility szakmai vezetője és Tóth Éva főszerkesztő.

Mi a differenciálás?

Nemcsak azt jelenti, hogy a különféle képességekkel rendelkező diákoknak, különféle  feladatokat adunk, azaz biztosítjuk az egyéni fejlesztés és fejlődés lehetőségét, hanem alkalamat adunk a tanulóknak a választásra is, az egyéni tanulási útvonal kialakítására. Azokat a feltételeket kell megtalálnunk, amelyek mindegyikük számára megfelelő. 

Hogyan?

  • „testhezálló” tartalom kiválasztásával
  • a feladatok nehézségi fokával, 
  • a segítségnyújtás mértékével: csoportok létrehozásával és/vagy mentorok kinevezésével, tanulópárok kialakításával
  • az eszközök megválasztásával, 
  • az ismétlés, gyakorlás lehetőségének számával 
  • egyéni tanulási útvonal biztosításával – korábbi cikkünk ötletei, feladatok menüsorként kínálva – például itt a műanyag témakörét járják körbe a diákok
Kép: Arjana Blazic
  • célok kifejezésével: mindig fogalmazzuk meg a diákok számára, hogy mi a célja a feladatnak, ezzel kapcsolatot teremthetünk tanulás és való világ között, például egy hétköznapi történettel vagy mémmel.
Kép: https://imgflip.com/memegenerator/Be-Like-Bill

Tanulási stílusok

Ha tudjuk, hogy kire, melyik tanulási stílus jellemző, akkor megkönnyíthetjük a tanulási folyamatot. Azt, hogy ki, hova tartozik egy egyszerű tesztsorral is felmérhetjük pl. ezzel Tanulási stílus | Tanulók és tanulócsoportok megismerése – kiemelt figyelmet igénylő tanulók vagy Gyarmathy Éva munkájának http://www.diszlexia.hu/diszlexia/2fejezet_d2.pdf 5. oldalán található kérdéssorral. 

Nem tudunk egy osztályon belül mindenkinek a tanulási stílusához alkalmazkodni, de lehetőséget adhatunk arra, hogy többféle inger érje őket, ennek hatására többféle eszközzel mutathassák meg képességeiket. Sőt, minél több érzékszervet vonunk be a tanulási folyamatba, annál több információt jegyeznek meg a diákok.

Digitális eszközök, ha a tanuló…

  • vizuális – képi típus: táblázatokkal, ábrákkal, rajzokkal, képekkel, térképekkel jegyeznek meg információkat. Fontosak számukra a színek, és a vizuális technológia. 
    • flashcards pl. Flippity, Quzziz – nyelvtanuláshoz, fogalmak, évszámok rögzítéséhez
    • infografikák pl. easel.ly, Piktochart – egy-egy lecke, témakör rendszerezéséhez, híres személy életútjának követésére, egy problémakör kifejtésére
    • videós applikációk pl. Powtoon, Animaker
    • prezentációkészítő eszközök pl Sway, Adobe Spark
    • képszerkesztő programok pl. Photofunia, Memegenerator, Funphotobox
    • interkatív térkép pl, MyHistro, Scribblemaps
    • képregénykészítő egyszerűen kezelhető felületeken: Witty Comics, Captioner
    • animáció készítése: Toontastic, Stop Motion Studio, Zing Stúdió. A videón a BMSZC Petrik Lajos Szakgimnáziumának #dthpetrik során készített Sociall Re-designed projektje, a stop motion animációk 3:15-nél kezdődnek. 
    • tanulási célok és feladatok áttekintése – Meistertask
    • képek,szimbólumok játéka: Dobble– a  Nemzetközi klímaváltozási akciónap-ra készítettünk egyet (május 15)
amitkumargupta.work/matchit
amitkumargupta.work/matchit
  • auditív típusú, verbális ingerekre figyelnek, pl.hangosan visszamondják a tanultakat, vagy zenét használnak a memorizáláshoz.
    • Youtube dal pl. magyarórán: Milyen zenéket, dallamokat kapcsolnátok a regény cselekményéhez? Állítsatok össze egy ilyen sort, választásotokat indokoljátok!
    • youtube labirintus 
    • Thinglink– videók összegyűjtése egy képen 
    • Ted-Ed – szuper videókból készíthetünk interaktív feladatokat (angol nyelven)
    • podcastok – interjúk készítése, csoportos beszélgetések, hangjegyzetek létrehozása, elemzése, környezet hangjainak felvétele, érvelés, vita gyakorlása, hírösszefoglaló, nyelvtanulás – Anchor
    • online hangfelvétel készítése – Vocaroo
  • mozgásos-kinesztetikus, aktív cselekvéssel tanuló típus: mozdulatokkal memorizálnak. Készség-tantárgyakban (művészetek, sport) sikeresek. Mindent meg akarnak fogni, tapintani. 
    • dramatizálás, mozgássorozatok felvétele: egy TikTok videó elkészítése 
    • kincskeresés, avagy feladattúra – Qr-kódok elrejtése GPS-koordinátákkal, vagy kiterjesztett valóság-túra WallaMe

 

  • logikai típus: mindent számokkal oldanak meg, könnyedén meglátják az ok-okozati összefüggéseket, szeretnek rendszerezni, csoportosítani.
    • blokkalapú programozás: Micro:bit, Scratch, Scratch Junior
    • stratégiai társasjátékok, szabadulószobák létrehozása: Genial.ly, Google űrlapok, inkarnate
Készítette: 1/13S, BMSZC Petrik Lajos SZGI, eszköz: https://inkarnate.com/
Jól gondolkodunk, ha különböző felületekkel színesítjük a tananyag elsajátítását, de még ügyesebbek vagyunk, ha lehetővé tesszük, hogy a diákok hozzanak létre különböző digitális alkotásokat, persze életkori sajátosságaiknak megfelelően, tanulási stílusukat, egyéb képességeket figyelembe véve. 

Források:

Előző cikkMadarak és fák napja – egy logopédus szemével
Következő cikkHogyan lehet már egy feladatlap is szabadulószoba?