Mi a differenciálás?
Nemcsak azt jelenti, hogy a különféle képességekkel rendelkező diákoknak, különféle feladatokat adunk, azaz biztosítjuk az egyéni fejlesztés és fejlődés lehetőségét, hanem alkalamat adunk a tanulóknak a választásra is, az egyéni tanulási útvonal kialakítására. Azokat a feltételeket kell megtalálnunk, amelyek mindegyikük számára megfelelő.
Hogyan?
- „testhezálló” tartalom kiválasztásával
- a feladatok nehézségi fokával,
- a segítségnyújtás mértékével: csoportok létrehozásával és/vagy mentorok kinevezésével, tanulópárok kialakításával
- az eszközök megválasztásával,
- az ismétlés, gyakorlás lehetőségének számával
- egyéni tanulási útvonal biztosításával – korábbi cikkünk ötletei, feladatok menüsorként kínálva – például itt a műanyag témakörét járják körbe a diákok
- célok kifejezésével: mindig fogalmazzuk meg a diákok számára, hogy mi a célja a feladatnak, ezzel kapcsolatot teremthetünk tanulás és való világ között, például egy hétköznapi történettel vagy mémmel.
Tanulási stílusok
Ha tudjuk, hogy kire, melyik tanulási stílus jellemző, akkor megkönnyíthetjük a tanulási folyamatot. Azt, hogy ki, hova tartozik egy egyszerű tesztsorral is felmérhetjük pl. ezzel Tanulási stílus | Tanulók és tanulócsoportok megismerése – kiemelt figyelmet igénylő tanulók vagy Gyarmathy Éva munkájának http://www.diszlexia.hu/diszlexia/2fejezet_d2.pdf 5. oldalán található kérdéssorral.
Nem tudunk egy osztályon belül mindenkinek a tanulási stílusához alkalmazkodni, de lehetőséget adhatunk arra, hogy többféle inger érje őket, ennek hatására többféle eszközzel mutathassák meg képességeiket. Sőt, minél több érzékszervet vonunk be a tanulási folyamatba, annál több információt jegyeznek meg a diákok.
Digitális eszközök, ha a tanuló…
- vizuális – képi típus: táblázatokkal, ábrákkal, rajzokkal, képekkel, térképekkel jegyeznek meg információkat. Fontosak számukra a színek, és a vizuális technológia.
- flashcards pl. Flippity, Quzziz – nyelvtanuláshoz, fogalmak, évszámok rögzítéséhez
- infografikák pl. easel.ly, Piktochart – egy-egy lecke, témakör rendszerezéséhez, híres személy életútjának követésére, egy problémakör kifejtésére
- videós applikációk pl. Powtoon, Animaker
- prezentációkészítő eszközök pl Sway, Adobe Spark
- képszerkesztő programok pl. Photofunia, Memegenerator, Funphotobox
- interkatív térkép pl, MyHistro, Scribblemaps
- képregénykészítő egyszerűen kezelhető felületeken: Witty Comics, Captioner
- animáció készítése: Toontastic, Stop Motion Studio, Zing Stúdió. A videón a BMSZC Petrik Lajos Szakgimnáziumának #dthpetrik során készített Sociall Re-designed projektje, a stop motion animációk 3:15-nél kezdődnek.
- flashcards pl. Flippity, Quzziz – nyelvtanuláshoz, fogalmak, évszámok rögzítéséhez
-
- tanulási célok és feladatok áttekintése – Meistertask
- képek,szimbólumok játéka: Dobble– a Nemzetközi klímaváltozási akciónap-ra készítettünk egyet (május 15)
- auditív típusú, verbális ingerekre figyelnek, pl.hangosan visszamondják a tanultakat, vagy zenét használnak a memorizáláshoz.
- Youtube dal pl. magyarórán: Milyen zenéket, dallamokat kapcsolnátok a regény cselekményéhez? Állítsatok össze egy ilyen sort, választásotokat indokoljátok!
- youtube labirintus
- Thinglink– videók összegyűjtése egy képen
- Ted-Ed – szuper videókból készíthetünk interaktív feladatokat (angol nyelven)
- podcastok – interjúk készítése, csoportos beszélgetések, hangjegyzetek létrehozása, elemzése, környezet hangjainak felvétele, érvelés, vita gyakorlása, hírösszefoglaló, nyelvtanulás – Anchor
- online hangfelvétel készítése – Vocaroo
- Youtube dal pl. magyarórán: Milyen zenéket, dallamokat kapcsolnátok a regény cselekményéhez? Állítsatok össze egy ilyen sort, választásotokat indokoljátok!
- mozgásos-kinesztetikus, aktív cselekvéssel tanuló típus: mozdulatokkal memorizálnak. Készség-tantárgyakban (művészetek, sport) sikeresek. Mindent meg akarnak fogni, tapintani.
- logikai típus: mindent számokkal oldanak meg, könnyedén meglátják az ok-okozati összefüggéseket, szeretnek rendszerezni, csoportosítani.
- blokkalapú programozás: Micro:bit, Scratch, Scratch Junior
- stratégiai társasjátékok, szabadulószobák létrehozása: Genial.ly, Google űrlapok, inkarnate
Források:
- http://blog.whooosreading.org/10-ways-to-differentiate-instruction-with-technology
- https://www.aeseducation.com/blog/9-tips-using-technology-differentiate-instruction
- https://www.techlearning.com/features/15-sites-for-differentiated-instruction
- http://traveloteacher.blogspot.com/2020/03/learning-menu-plastic-challenge.html
- https://amitkumargupta.work/matchit/?fbclid=IwAR1NN_YJ-SaHFL42FcJViSposia5P8tlTJXI6mvRZf5n0Qtx-ONPMj1yACw#export
- Today’s Teaching Tools ebook
- https://ilslearningcorner.com/2016-02-learning-styles-one-size-fits-all-doesnt-work/