Kezdőlap heti kitekintő

Madarak és fák napja – egy logopédus szemével

A május 10-én ünnepelt madarak és fák napjának célja a természetvédelem iránti elkötelezettségünk megszólítása, felébresztése. De hogyan adjuk át ezt a tartalmat óvodáskorú gyermekeink számára? Hogyan játsszunk együtt, hogyan fejlesszük gyermekünket számára észrevétlenül? Erre hozott most néhány ötletet Gertner Klaudia.

1. Olvassuk fel a verset, és beszéljük meg, miről szól. Rajzoljuk le! Mondjuk el az évszakokat, majd állapítsuk meg, melyikről szól Nemes Nagy Ágnes költeménye. Kinek melyik évszak a kedvence? Miért?

Kép: Gertner Klaudia

2. Én így képzelem a verset. Ha van kedvetek, ti is mutassátok meg az alkotásotokat!  Mi az, ami szerepel a versben, de a rajzomon nem? Soroljuk fel a képen látható állatokat! Mondjunk még állatot!

Kép: Gertner Klaudia

3. A téri viszonyok megértése, értő használata rendkívül fontos a későbbi írás- és olvasástanulás szempontjából (is). Válaszoljunk a kérdésekre a rajz alapján, majd emlékezetből.

Kép: Gertner Klaudia

4. A feladat lényege az artikulációs izmok bemelegítése ajakkerekítés és –terpesztés váltogatásával, miközben fejlődik a figyelem-koncentráció. Ha van rá lehetőségünk, mindenképp figyeljük meg az artikulációs mozgást tükörben. Lehet gyűjteni madárneveket, és minél több különböző formájú/méretű/színű falevelet. Ezen a linken 50 madár hangját hallgathatjuk meg: https://www.aaastateofplay.com/50-bird-speciessoundstheymake/?fbclid=IwAR2y3qUL6a6ZbezhnGE7Nouil2CM_FLoMQK0iQX8YyowtuEh-iPhdvYhM.

Kép: Gertner Klaudia

5. A fent-lent, balra-jobbra irányok magabiztos ismeretének és használatának kialakítása szintén fontos célunk. Érdemes saját testből kiindulva felfele mutatni, lefele mutatni, felemelni a jobb kezünket, felemelni a bal kezünket. Ugyanezeket az irányokat lekövethetjük lábbal, szemmel, nyelvvel. Rajzoljunk/fessünk/ragasszunk minden madárkának egy fát, a madár színeit felhasználva. Beszélgessünk az évszakokról. Mely évszakban milyen az időjárás, mit viselünk, milyen ünnepeink vannak? Mondjunk szavakat (húsvét, hóember, tök, napszemüveg, hóvirág, farsang), a gyermek döntse el, melyik fára tenné.

Kép: Gertner Klaudia

6. Ez a játék a vizuális percepció fejlesztését célozza meg. Ha kivágjuk a képeket, készíthetünk belőlük memóriajátékot, ezáltal a vizuális memóriát is fejlesztjük. Számoljuk meg a párokat, gyúrjunk só-liszt gyurmából annyi madárkát, ahány párt találtunk.

Kép: Gertner Klaudia

7. Az olvasás- és íráskészültség alapköve a formák, irányok egyeztetése és a szerialitás (sorrendiség). A környezetvédelem jegyében színes kupakokból, színesre festett vécépapír-gurigákból is készíthetünk szeriális játékot.

Kép: Gertner Klaudia

8. Segíthetünk, ha elmondjuk a madár nevét robotos vagy titkos nyelven. Pl.: fü-le-mü-le, ü-e-ü-e. Melyik madár nevében bújt el egy testrész? A versek forrása:
https://jatsszunkegyutt.hu/madarkasversek/?fbclid=IwAR1z59dmee0tS6_UyjVlraYUEkgjdqXiXKmKcKT1QbUK9iHyzSUVbAUSqcs.

Kép: Gertner Klaudia

9. A jó hallási figyelem, beszédhanghallás a helyes hangképzés és a későbbi helyesírás alapja. A szavakat túlartikuláltan ejtsük, hibás válasz esetén csak a hangokat mondjuk a gyermeknek: bölömbika – pölömbika helyett p – b. Az ismeretlen madarakat megleshetjük a www.madarles.hu oldalon.

Kép: Gertner Klaudia
Előző cikk(Élmény)beszámoló egy MEGTARTOTT döntőről
Következő cikkDifferenciálás digitális oktatás idején (is)