Kollaboratívan működünk?
A kollaboratív tanulás segíti az együttműködés szabályainak, készségének kialakítását. Az együtt tanulás élménye nagyban hozzájárulhat a munka világában is szükséges, társas kapcsolatok által megjelenő helyzetek megoldásában. Sőt, a digitális összjáték nemcsak a közvetlen környezet, hanem a távolabb lévő tagok közös alkotását is lehetővé teszi. Nagyobb időt, teret biztosít az egyéni megnyilvánulásokra, egymás és magunk megismerésére, kommunikálásra, bizalom kialakítására.
Gyakran felmerülő kérdések:
- az ilyen jellegű tevékenységeknél hogyan követjük a csoportmunka során az egyéni teljesítményt is?
- hogyan kapcsoljuk össze a különböző digitális felületeket?
- “nem akar együttműködni?”, “nem akar dolgozni?”, akkor mutassuk meg, milyen előnyökkel jár, ha aktív résztvevője lesz a folyamatnak.
Megoldás lehet mindezekre a Conceptboard, ami egy olyan felület, amely valós idejű együttműködés tesz lehetővé vizuális elemekkel.
Az alkalmazással Miguela Fernandes “VET for Social Inclusion & Labour Market Integration” c workshopján ismerkedtünk meg a “VET schools and eTwinning: The role of eTwinning in preparing students for the future” c. továbbképzés keretein belül. Bár maga a műhelymunka a szakképzésben dolgozóknak szólt, úgy gondoljuk, egy igen hasznos és rendkívül látványos eszközről van szó, melyet szeretnénk Olvasóinkkal is megismertetni – korosztálytól és iskolatípustól függetlenül.
Előnyei:
- egy végtelen tábla, amelyhez sokféle sablont kapcsolhatunk például: problémamegoldást elősegítő megjegyzések, ötletbörze, képek (amelyeket együtt színezhetünk ki).
- A csapat működésének biztosítására is rendelkezésünkre áll egy minta, ahol összegyűjthetjük a csapattagokat, az értékeiket, a céljaikat, a CSOPORTSZABÁLYOKAT.
- Ötletbörze továbbfejlesztésére is készült egy séma, amely szerint egy adott probléma megoldására mindenki ír három ötletet, majd azokat továbbadja a csapat egyik tagjának, aki vagy hozzáír egy saját gondolatot, vagy továbbfejleszti a meglévőt. Sőt, van olyan mátrix is, amelynek a segítségével kiválaszthatjuk a legmegfelelőbbeket a projekthez..
- Visszajelzés projektekre-minta: többféle is a rendelkezésünkre áll, az egyik például ezekre a kérdésekre keresi a választ: “Mit szerettünk? Mit tanultunk? Mi hiányzott? Mire vágytunk?”.
- videóbeszélgetés, képernyőkép megosztása
- szerkesztési lehetőségek, amelyek megkönnyítik a táblán történő eligazodást, például zoomolás, minitérkép, formázás, rajzolás-írás, kiemelés, cetlik, nyilak-vonalak, alakzatok beszúrása, képvágás. Megjegyzéseket adhatunk a táblán megjelenő elemekhez.
- bejelentkezéskor, ha meghívottak vagyunk, a ‘guest access’-t válasszuk (pl. amikor diákok dolgoznak)
- valós idejű együttműködés esetén név szerint láthatjuk ki hol barangol a táblán
Hátrányok:
- max 50 együttműködő felhasználó ingyen
- max 100 db ‘objektum’/tárgy elhelyezve a felületen ingyenes csomag esetében – ide beleszámolja az előre elhelyezett feladatokat, szövegdobozokat. Például a lejjebb ismertetett nyári feladat elkészítésehez 26 darab objektumot már felhasználtunk.
DE: a létrehozandó táblák száma végtelen ingyenes csomagnál is 🙂
Virtuális együttműködés szabályai:
- Kell egy facilitátor. Oktatás esetén a pedagógus, aki végigkíséri a folyamatot, egyenlő lehetőséget biztosít minden tag és csoport számára, összefogja a munkát.
- fel kell készülnünk a “távoli” konfliktuskezelés megoldására
- fontos, hogy fenntartsuk az együttműködést
- figyelnünk kell arra, hogy megfelelő mennyiségű, digitális alkalmazást használjunk
(forrás: https://conceptboard.com/blog/guide-to-virtual-collaboration-in-2020/ 2015. 05. 17.)
Gyakorlati megvalósítás, ötletek: Nyárváró
- Hogy érzed most magadat? (kép kiszínezése)
- Miben fejlődtél a digitális munkarend során? (sticky notes válasz)
- Hogyan legfinomabb a görögdinnye?
- Melyik zene jelenti számodra a nyarat?
- Milyen szuperképességet szeretnél?
- Milyen szabályokat kell továbbra is betartanod?
Íme egy rövid videó, hogyan néz ki kollaboráció közben a felület. Köszönjük a videót Várkonyi Borisz 9. osztályos tanulónak (BMSZC Petrik Lajos SZGI) és a kollaboratív tevékenységet a #dthpetrik stábjának!
Természetesen a fenti ötleteken felül sokkal több mindenre lehet az eszközt használni, amivel még mi is csak ismerkedési fázisban vagyunk 🙂 Ha elnyerte az Ön tetszését, próbálja ki és ossza meg velünk a tapasztalatait!
Köszönjük Miguela engedélyét az ötletének adaptálásához!
Forrás:
https://conceptboard.com/blog/guide-to-virtual-collaboration-in-2020/
https://app.conceptboard.com/board/o3nx-xs9a-ntz0-6snx-s97z#