Kezdőlap Digitális eszközök

Nyárváró- együttműködés online (is)

Jelen helyzetben a nyár közeledtével egy újonnan megismert digitális, sokrétűen használható eszközt mutat be pedagógiailag alátámasztva Bognár Amália, a Mobility Győr szakmai vezetője és Tóth Éva főszerkesztő. A cikk kiegészült egy rövid, a Conceptboard használatát bemutató videóval is. Kollaborációra fel!

Kollaboratívan működünk?

A kollaboratív tanulás segíti az együttműködés szabályainak, készségének kialakítását. Az együtt tanulás élménye nagyban hozzájárulhat a munka világában is szükséges, társas kapcsolatok által megjelenő helyzetek megoldásában. Sőt, a digitális összjáték nemcsak a közvetlen környezet, hanem a távolabb lévő tagok közös alkotását is lehetővé teszi. Nagyobb időt, teret biztosít az egyéni megnyilvánulásokra, egymás és magunk megismerésére, kommunikálásra, bizalom kialakítására.

Gyakran felmerülő kérdések:

  • az ilyen jellegű tevékenységeknél  hogyan követjük a csoportmunka során az egyéni teljesítményt is?
  • hogyan kapcsoljuk össze a különböző digitális felületeket?
  • “nem akar együttműködni?”, “nem akar dolgozni?”, akkor mutassuk meg, milyen előnyökkel jár, ha aktív résztvevője lesz a folyamatnak.

Megoldás lehet mindezekre a Conceptboard, ami egy olyan felület, amely valós idejű együttműködés tesz lehetővé vizuális elemekkel. 

Az alkalmazással Miguela Fernandes “VET for Social Inclusion & Labour Market Integration” c workshopján ismerkedtünk meg a “VET schools and eTwinning: The role of eTwinning in preparing students for the future” c. továbbképzés keretein belül. Bár maga a műhelymunka a szakképzésben dolgozóknak szólt, úgy gondoljuk, egy igen hasznos és rendkívül látványos eszközről van szó, melyet szeretnénk Olvasóinkkal is megismertetni – korosztálytól és iskolatípustól függetlenül. 

Előnyei:

  • egy végtelen tábla, amelyhez sokféle sablont kapcsolhatunk például: problémamegoldást elősegítő megjegyzések, ötletbörze, képek (amelyeket együtt színezhetünk ki).
  • A csapat működésének biztosítására is rendelkezésünkre áll egy minta, ahol összegyűjthetjük a csapattagokat, az értékeiket, a céljaikat, a CSOPORTSZABÁLYOKAT.
  • Ötletbörze továbbfejlesztésére is készült egy séma, amely szerint egy adott probléma megoldására mindenki ír három ötletet, majd azokat továbbadja a csapat egyik tagjának, aki vagy hozzáír egy saját gondolatot, vagy továbbfejleszti a meglévőt. Sőt, van olyan mátrix is, amelynek a segítségével kiválaszthatjuk a legmegfelelőbbeket a projekthez.. 
Kép: Brainwriting sablon, conceptboard
  • Visszajelzés projektekre-minta: többféle is a rendelkezésünkre áll, az egyik például ezekre a kérdésekre keresi a választ: “Mit szerettünk? Mit tanultunk? Mi hiányzott? Mire vágytunk?”.
  • videóbeszélgetés, képernyőkép megosztása 
  • szerkesztési lehetőségek, amelyek megkönnyítik a táblán történő eligazodást, például zoomolás, minitérkép, formázás, rajzolás-írás, kiemelés, cetlik, nyilak-vonalak, alakzatok beszúrása, képvágás. Megjegyzéseket adhatunk a táblán megjelenő elemekhez.
  • bejelentkezéskor, ha meghívottak vagyunk, a ‘guest access’-t válasszuk (pl. amikor diákok dolgoznak)
  • valós idejű együttműködés esetén név szerint láthatjuk ki hol barangol a táblán

Hátrányok:

  • max 50 együttműködő felhasználó ingyen
  • max 100 db ‘objektum’/tárgy elhelyezve a felületen ingyenes csomag esetében – ide beleszámolja az előre elhelyezett feladatokat, szövegdobozokat. Például a lejjebb ismertetett nyári feladat elkészítésehez 26 darab objektumot már felhasználtunk. 

DE: a létrehozandó táblák száma végtelen ingyenes csomagnál is 🙂 

Virtuális együttműködés szabályai:

  • Kell egy facilitátor. Oktatás esetén a pedagógus, aki végigkíséri a folyamatot, egyenlő lehetőséget biztosít minden tag és csoport számára, összefogja a munkát.
  • fel kell készülnünk a “távoli” konfliktuskezelés megoldására
  • fontos, hogy fenntartsuk az együttműködést
  • figyelnünk kell arra, hogy megfelelő mennyiségű, digitális alkalmazást használjunk 

(forrás: https://conceptboard.com/blog/guide-to-virtual-collaboration-in-2020/ 2015. 05. 17.) 

Kép: conceptboard

Gyakorlati megvalósítás, ötletek: Nyárváró 

  • Hogy érzed most magadat? (kép kiszínezése)  
  • Miben fejlődtél a digitális munkarend során? (sticky notes válasz)
  • Hogyan legfinomabb a görögdinnye?
  • Melyik zene jelenti számodra a nyarat?
  • Milyen szuperképességet szeretnél?
  • Milyen szabályokat kell továbbra is betartanod?

Íme egy rövid videó, hogyan néz ki kollaboráció közben a felület. Köszönjük a videót Várkonyi Borisz 9. osztályos tanulónak (BMSZC Petrik Lajos SZGI) és a kollaboratív tevékenységet a #dthpetrik stábjának!

Természetesen a fenti ötleteken felül sokkal több mindenre lehet az eszközt használni, amivel még mi is csak ismerkedési fázisban vagyunk 🙂 Ha elnyerte az Ön tetszését, próbálja ki és ossza meg velünk a tapasztalatait! 

Köszönjük Miguela engedélyét az ötletének adaptálásához!

Forrás: 

https://conceptboard.com/blog/guide-to-virtual-collaboration-in-2020/

https://app.conceptboard.com/board/o3nx-xs9a-ntz0-6snx-s97z# 

 

Előző cikkLinkgyűjtemények digitális oktatás idején (is)
Következő cikkKészítsünk növénygyűjtőt!