Kezdőlap jó példák

Interaktív közösségi témanap október 23. alkalmából – 1. előkészületek

Az interaktív közösségi témanapok kiváló lehetőséget nyújtanak nemzeti évfordulóink méltó megünneplésére is. A következőkben Vadas Zsuzsanna, a Dunaújvárosi SZC Bánki Donát Technikum pedagógusának írását olvashatják néhány évvel ezelőtti, október 23-i interaktív közösségi témanapjukról, melynek révén betekinthetünk a szervezés kulisszatitkaiba. Nem titkolt célunk, hogy ötleteket adjunk az idei ünneplés előkészítéséhez. (Adott esetben kitérve a vírusveszély idején is alkalmazható változtatásokra is.)

Forrás: Dunaújvárosi SZC Bánki Donát Technikum

2017. március 17. és 19. között Cegléden töltöttünk egyik kolléganőmmel, Bognárné Pongrácz Máriával, egy hétvégét és részt vettünk a Prekog Alfa Szolgáltató és Tanácsadó Kft. szervezésében egy 30 órás továbbképzésen. A képzés egyfelől a legfrissebb történeti kutatások eredményeit, megállapításait ismertetve mutatta be az 1956-os forradalom és szabadságharc eseményeit, másfelől új módszertani lehetőségekkel ismertette meg a jelenlevőket. A képzést színvonalas oktatói gárda tartotta: a Terror Háza, a Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és Archívum, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem oktatói, a Történelemtanárok Egyletének tagjai, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanárai, valamint a Kontraszt Műhely drámapedagógusai. A nagyon színvonalas előadások és szemináriumok során mutattak be sok új metodikai elemet, mint például az interaktív közösségi témanapot. A módszer nagyon megtetszett és a nyári szünetben átgondoltam, hogyan is hasznosíthatnánk a mi iskolánkban is. Kíváncsi voltam, hogy a szokásos iskolai ünnepélyeken túl, mindez tud-e újat, többet adni a diákjainknak. Még anno jómagam is foglalkoztam metodikai témájú foglalkozásokkal, amikor általános iskolában tanítottam. A gyerekek akkor is nagyon élvezték a történelmi játszóházak adta lehetőségeket beépítve az órai keretek közé. Gondoltam, hogy egy kicsit hasonló módszerekkel, de mégis átdolgozva, mennyivel többet profitálhatunk mi és a gyerekek is egy-egy ünnepélyből, ha gyerek-közelibbé hozzuk őket. Az általunk (Bognárné Pongrácz Mária, Kovácsné Rubint Ágnes) kialakított játék során mindenki egy kicsit másként is részese lehetett az ünnepnek, az ünnepi hangulatnak.

A közösségi nap sok előkészítő munkát igényelt. Munkaközösségünk több tagjával leültünk az általunk kidolgozott tervezettel és átbeszélgettük, hogy milyen területekről, milyen szakos kollégákat tudnánk bevonni az akadályverseny részébe. Az iskola viszonylag nagy létszáma miatt meg is kellett felezni a diákjainkat, mert annyi állomást nem is tudtunk volna kialakítani, ahány osztály van iskolánkban. Végül megkértünk a történelem szakos kollégákon kívül, magyar, dráma, gépész, kémia, fizika és testnevelés szakos kollégákat is, hogy segítsék a munkánkat és igénybe vettük az utolsó végzős, gimnáziumi osztályunk lelkes gyerekeit is, akik nemcsak színvonalas kiselőadások formájában voltak a projekt részesei, de szívesen fotóztak vagy javítottak feladatokat is az egyes állomásokon.

Forrás: Dunaújvárosi SZC Bánki Donát Technikum

Előzetes feladatként egy rövid értekezleten arra kértük az osztályfőnököket, hogy minden osztály az ünnep jellegének megfelelő menetlevéllel kezdje meg a versengést. Egyeztettük a kollégákkal, hogy milyen típusú feladatokat szeretnénk az állomáshelyeiken. Sokat mi magunk készítettünk el. De volt, ahol szükségünk volt a más szakosok szaktudására, mint például a Molotov koktél esetén, de sokszor a diákok maguk készültek fel irányító szempontok alapján kiselőadásaikra (pl. T34-es tank; A forradalom helyszínei; Mansfeld Péter élete).

(A projekt megvalósításának részleteiről a következő írásunkban olvashatnak.)

A képek a Dunaújvárosi SZC Bánki Donát Technikum interaktív közösségi témanapján készültek.

A cikk következő része itt olvasható.

Előző cikkTermészettudományok digitálisan
Következő cikkInteraktív közösségi témanap október 23. alkalmából – 2. megvalósítás