- Tartalomjegyzék – mit tudunk?
- írjuk fel a fejezeket címét a táblára
- a diákok gyűjtsenek minden cím alá ötleteket, ami eszükbe jut
- tippeljük meg, melyik ötletet ki írhatta
- az ötlet szerzőke fejtse ki, mire gondolt
- a tanulók így a korábbi ismereteiket már össze tudják kötni az elsajtátítandó új információkkal
- Linkgyűjtemény egy web 2-es eszköz segítségével, például Padlet, Linoit vagy Wakelet
- egy új fejezetnél, gyűjtsünk össze linkeket, ami a témához kapcsolódnak
- A hét képe
- egy naptárba tegyük be a fejezetek címeit, kb mikor melyiket fogjuk venni
- a diákok keressenek jogtiszta képeket a témához kapcsolódóan, szavazzunk arról, melyik lehet a hét képe
- Fejezetek megtanítása – csoportokban
- osszuk a diákokat kis csoportokba, mindegyik az adott fejezetet más szemszögből fogja megvizsgálni
- Szófelhők használata
- egy adott szövegrészletből például Wordart segítségével készíthetnek a tanulók szófelhőket
- Grafikus rendezők
- például a KWL táblázat nagy segítség lehet a diákok hozzáállásának felméréséhez: amit tudok, amit tudni akarok, mit tanultam?
- Fogalomtérképek készítése
- jól jöhet a Twiddla vagy a Popplet
- Keresztrejtvények
- készítsek el a diákok és adjanak segítséget az egyes hiányzó szavakhoz
- az Armored penguin oldalán könnyen hozhatunk létre ilyeneket
- Játsszunk!
- nagyon sok ötletet találunk Shelly Sanchez Pinterest táblájában
- Készítsünk/játsszunk társasjátékokat!
- a Bogglesword sablonjaival a diákok is könnyedén tudnak készíteni
- Szakértői mozaik
- remekül használhatjuk a szakértői mozaik ötletét is: „A, B, C, D jeleket kapnak a csoporttagok. Az új ismeretet tartalmazó szöveget négy részre osztjuk. A csoport minden tagja más szövegrészt kap. Egyénileg elolvassák, tanulmányozzák a szöveget. Majd az azonos betűjelűek összeülnek, megbeszélik a tananyagot, közös vázlatot készítenek. Ezután mindenki visszamegy a csoportjába, és megtanítja a saját feldolgozott anyagát.” (fejlesztok.hu)
- Keltsük életre az olvasnivalókat!
- multimédia anyagok segítségével a diákok párban készíhetnek a tananyagokhoz videókat
- Mindent vagy semmit!
- az egyik legszuperebb játék a tanultak ismétlésére
- a Jeopardylabs oldalán többféle sablont is találunk hozzá
- Párbeszédek modernizálása
- Adaptáljuk a párbeszédeket „modern” nyelvre szerepjáték vagy videószerkesztő program segítségével
- Post-itek (Ken Wilson)
- adjunk a diákoknak öntapadós cetliket
- írjanak le 5-10 tényt, amit tudnak a fejezektről a tartalomjegyzék alapján
- készítsenek az ölteteikről másolatot és rejtsék el őket az adott fejezetben
- a második példányokat pedig egy osztálytárs könyvében
- a tanév során meglepetésszerűen találkoznak majd ezekkel az ötletekkel
- megkérdezhetik a másiktól, mire is gondotlak pontosan
- megbeszélhetik osztályszinten is az adott fejezet kapcsán felmerült ötleteket
Köszönjük Shelly Sanchez engedélyét a cikk lefordításához és használatához.
Forrás:
http://fejlesztok.hu/images/modszerek/kooperativ_technikak.pdf