Kezdőlap hírmozaik

Keltsük életre a tankönyvet! – 15 tipp, hogyan fogjunk hozzá 😊

A technológia csak egy eszköz. Ahhoz, hogy a diákok együtt dolgozzanak és motiváltak legyenek, a tanár a legfontosabb. – mondta Bill Gates. A tankönyv pedig egy újabb eszköz arra, hogy bevonjuk a gyerekeket a tanulási folyamatba. Jó alap ahhoz, hogy megtervezzük az óravázlatainkat, a tanmenetet, hogy lássuk mit kell a tanulóknak az adott évben elsajátítaniuk. Azonban számukra sokszor unalmas vagy száraz lehet az anyag – a Teacher Reboot Camp cikkje szuper ötleteket kínál arra, hogy tudjuk életre kelteni a diákok számára a tankönyvet.

  1. Tartalomjegyzék – mit tudunk?
  • írjuk fel a fejezeket címét a táblára
  • a diákok gyűjtsenek minden cím alá ötleteket, ami eszükbe jut
  • tippeljük meg, melyik ötletet ki írhatta
  • az ötlet szerzőke fejtse ki, mire gondolt
  • a tanulók így a korábbi ismereteiket már össze tudják kötni az elsajtátítandó új információkkal
  1. Linkgyűjtemény egy web 2-es eszköz segítségével, például Padlet, Linoit vagy Wakelet
  • egy új fejezetnél, gyűjtsünk össze linkeket, ami a témához kapcsolódnak
  1. A hét képe
  • egy naptárba tegyük be a fejezetek címeit, kb mikor melyiket fogjuk venni
  • a diákok keressenek jogtiszta képeket a témához kapcsolódóan, szavazzunk arról, melyik lehet a hét képe
  1. Fejezetek megtanítása – csoportokban
  • osszuk a diákokat kis csoportokba, mindegyik az adott fejezetet más szemszögből fogja megvizsgálni
  1. Szófelhők használata
  • egy adott szövegrészletből például Wordart segítségével készíthetnek a tanulók szófelhőket

    Készült: Wordart
  1. Grafikus rendezők
  • például a KWL táblázat nagy segítség lehet a diákok hozzáállásának felméréséhez: amit tudok, amit tudni akarok, mit tanultam?
  1. Fogalomtérképek készítése
  • jól jöhet a Twiddla vagy a Popplet
  1. Keresztrejtvények
  • készítsek el a diákok és adjanak segítséget az egyes hiányzó szavakhoz
  • az Armored penguin oldalán könnyen hozhatunk létre ilyeneket
  1. Játsszunk!
  • nagyon sok ötletet találunk Shelly Sanchez Pinterest táblájában
  1. Készítsünk/játsszunk társasjátékokat!
  • a Bogglesword sablonjaival a diákok is könnyedén tudnak készíteni
  1. Szakértői mozaik
  • remekül használhatjuk a szakértői mozaik ötletét is: „A, B, C, D jeleket kapnak a csoporttagok. Az új ismeretet tartalmazó szöveget négy részre osztjuk. A csoport minden tagja más szövegrészt kap. Egyénileg elolvassák, tanulmányozzák a szöveget. Majd az azonos betűjelűek összeülnek, megbeszélik a tananyagot, közös vázlatot készítenek. Ezután mindenki visszamegy a csoportjába, és megtanítja a saját feldolgozott anyagát.” (fejlesztok.hu)
  1. Keltsük életre az olvasnivalókat!
  • multimédia anyagok segítségével a diákok párban készíhetnek a tananyagokhoz videókat
  1. Mindent vagy semmit!
  • az egyik legszuperebb játék a tanultak ismétlésére
  • a Jeopardylabs oldalán többféle sablont is találunk hozzá
  1. Párbeszédek modernizálása
  • Adaptáljuk a párbeszédeket „modern” nyelvre szerepjáték vagy videószerkesztő program segítségével
  1. Post-itek (Ken Wilson)
  • adjunk a diákoknak öntapadós cetliket
  • írjanak le 5-10 tényt, amit tudnak a fejezektről a tartalomjegyzék alapján
  • készítsenek az ölteteikről másolatot és rejtsék el őket az adott fejezetben
  • a második példányokat pedig egy osztálytárs könyvében
  • a tanév során meglepetésszerűen találkoznak majd ezekkel az ötletekkel
  • megkérdezhetik a másiktól, mire is gondotlak pontosan
  • megbeszélhetik osztályszinten is az adott fejezet kapcsán felmerült ötleteket

Köszönjük Shelly Sanchez engedélyét a cikk lefordításához és használatához.

Forrás:

https://teacherrebootcamp.com/2012/08/bringing-your-textbook-to-life-15-tips-resources/?fbclid=IwAR2f8f8ziRg6J2q4yBpEr_p3hW3UTinmiVCElLcgbwVK1bMNAEK3Gry72Os

http://fejlesztok.hu/images/modszerek/kooperativ_technikak.pdf

Előző cikkFigyelemgyakorlatok
Következő cikkRituálék az osztályteremben