Kezdőlap hírmozaik

Mentális rugalmasság – az osztályteremben is

Egyre többször, többféle formában találkozunk változásokkal az iskola falain belül is. Ezek különféle aspektusait egyre többen kutatják, hiszen ezek egyre erőteljesebben határozzák meg a mindennapokat és valószínűleg a jövőben még fontosabbak lesznek. Ezek közé tartozik a mentális rugalmasság kutatása is.

Forrás: Pixabay

Napjainkban egyre elterjedtebbé válik a változásokkal kapcsolatos jelenségek és ezek pszichológiai hatásának vizsgálata. (A rugalmasság egy másik aspektusáról, a nehézségek ellensúlyozásával kapcsolatos rezilienciáról korábbi írásunkban számoltunk be.) Ezek közé tartozik a mentális rugalmasság fogalmának előtérbe kerülése is. Bár jelenleg még kevéssé terjedt el ez a kifejezés, de úgy tűnik, a jövőben egyre jelentősebbé válik.Akiben ugyanis megvan ez a készség, képes új szabályokat, szabályrendszereket alkotni, vagy a meglévőket hatékonyan felhasználni az újonnan előállt helyzet fényében.

A fogalom fókuszában tehát a változások és a rendszerszintű gondolkodás áll. A 2020-as év iskolai eseményeinek tükrében nem kell messzire tekintenünk annak érdekében, hogy belássuk ezek szükségességét, hiszen a vírushelyzet, a digitális eszközök aktívabb bevonása, és ezek fényében a személyek közötti kapcsolattartás változásai mind-mind strukturális változásokat igényelnek.

Forrás: Pixabay

A mentális rugalmasság igen összetett folyamat, melynek során

  • észlelni kell az új helyzetet
  • tudatosítani annak jelentőségét
  • belátni a változ(tat)ások szükségességét
  • háttérbe szorítani az addig megszokott stratégiákat és válaszreakciókat
  • új szabályokat kialakítani, a korábbiaktól eltérő megoldásokat keresni
  • cselekedni – megvalósítani az eltervezett változásokat
  • ellenőrizni, visszacsatolások rendszerét kialakítani
  • ezek függvényében korrigálni ha szükséges.

Mi segítheti a mentális rugalmasság kialakítását? Hogyan érdemes „edzeni” rá?

Mindenekelőtt a kedvező hozzáállás a fennálló helyzethez: kísérletek igazolták, hogy a pozitív érzelmek átélése „kedvez a gondolkodásnak, a viselkedésnek, a kivitelező működések számos aspektusának, a figyelemnek, a munkamemóriának, az új befogadási képességének, alternatív hipotézisek felállításának, a kreativitásnak és a problémamegoldásnak.” A kísérletek elsősorban üzleti tárgyalásokra vonatkoztak – ezek során  a tapasztalatok szerint a pozitív hangulatú felek jobban odafigyeltek a felmerülő érvekre, gondosabban mérlegelték ezeket és hajlamosabbak voltak a kompromisszumokra is. Mindez valószínűleg egy-egy osztálytermi helyzetben is érvényesülhet.

Mint mindennek, a mentális rugalmasságnak is vannak pozitív és negatív jellemzői, melyeket érdemes szem előtt tartani. A szakértők a következőképpen határozták meg ezeket:

Előnyök

  • Alkalmazkodást megkönnyít(het)
  • Stresszhelyzetet old(hat)
  • Homeosztázisból kizökkent(het)
  • Új feladat feldolgozását segít(het)i
  • Kreativitást fejleszt(het)
  • Megoldást később gyorsít(hat)
  • Megoldást kezdetben lassít(hat)
  • Tűrőképességet fokoz(hat)
  • Haladást szolgál(hat)
  • Jövőre irányul(hat)

Hátrányok:

  • Homeosztázisból (= a belső környezet állandősága) kizökkent(het)
  • Az életet bonyolulttá teszi/teheti
  • Szétszórtsághoz vezet(het)
  • Kreativitást fejleszt(het)
  • Megoldást kezdetben lassít(hat)
  • Rosszat is tolerál(hat)
  • Fegyelmezetlenséget okoz(hat)
  • Múltat leír(hat)

 

Forrás: http://real.mtak.hu/67371/1/650.2017.30906.pdf

 

Előző cikkDiákok és tanárok a fenntarthatóságról – kutatási program
Következő cikkNyerj egy osztálykirándulást a siroki Vár Campingbe!