Kezdőlap Digitális eszközök

7 pedagógus, 7 kérdés, 7 válasz – „az ihletet az engem körülvevő (digitális és valós) világból merítem”

Az idei kifejezetten nehéz, kihívásokkal teli év végéhez közeledve egy interjúsorozattal készülünk Olvasóinknak, ahol gyakorló pedagógusok, szakértők mesélnek munkájukról, tapasztalataikról az óvodától egészen a felsőoktatásig. Munkájuk inspirálóan hathat mindannyiunk számára, amire most még jobban szükségünk van, mint valaha. Sorozatunk első részében Szalay Katalinnal, a Balatonfüredi Református Általános Iskola és Óvoda angoltanárával beszélgettünk.

Rengeteg hasznos oldalt osztasz meg angol szakos kollégákkal csoportokban, a blogodban. Honnan a kreativitás, az ihlet?

Jómagam mindig is kíváncsi természet voltam 🙂 Ha egy téma megragad, egyből azt nézem, ez vajon érdekes lehet-e a diákjaim számára. Ha a válaszom igen, akkor addig nem nyugszom, amíg valamilyen feladatot, játékot nem készítek az adott témához. Lehet ez akár valamilyen napi aktualitás, vagy a tizenéves korosztályt mindig is érdeklő témák, pl.: állatok, zene, híres emberek. Röviden: az ihletet az engem körülvevő (digitális és „valós”) világból merítem. Az ismeretek megosztása pedig tanárként szerintem az egyik legfontosabb feladatunk. Azt szoktam mondani: ”Sharing is caring.”

Kép: Szalay Katalin

Előfordult, hogy azt hitted egy feladat telitalálat lesz, és mégsem hozta a várt hatást? Hogyan lehet egy ilyen helyzetet lereagálni és tanulni belőle?

Természetesen előfordult már ilyen velem is. Nem csüggedek; általában beviszem egy másik csoportba a feladatot, és még az is lehet, hogy ott beválik! Ha pedig már a feladat megoldása közben látom, hogy valamiért nagyon nem tetszik a csoportnak, akkor az is megeshet, hogy „viccesre veszem a figurát”, és témát váltok. Igen, akár félbe is hagyunk egy feladatot.

Ilyen esetre szerencsére van már annyi játék és módszertani ötlet a tárházamban, hogy azok közül húzok elő gyorsan valami olyat, amiről tudom, hogy azt az adott csoport szereti, és még tanulhat is belőle.

Óráid része a nyelv megtanulása mellett a kulturális nevelés. Hogyan sikerül ezt a gyakorlatban megvalósítani? Megülitek az ünnepeket?

Diákjaim tudják, mennyire „szívemen viselem” az angolszász kultúrát, a földrajzi, történelmi ismereteket. Már a legkisebbektől kezdve előkerül a tanórákon valamilyen formában a Hálaadás, a Halloween, St. Patrick’s Day, vagy akár most a Szent Márton-nap, stb.; nagyobbaknál Guy Fawkes’ Day, Remembrance Day…Lehet, hogy csak egy szókereső, vagy egy interaktív feladat formájában bemelegítő feladatként, de az is lehet, hogy egy egész tanórát e köré építek, és belefűzöm például az aktuális nyelvtani anyagunkat is. Alsós diákjaimmal kézműveskedünk; nagy kedvencem volt például a Halloweenra készített kosárkájuk, vagy az újrahasznosított anyagból készült játékok; amit aztán néhány mondattal megtanultak bemutatni is angolul.

Kép: Szalay Katalin
Kép: Szalay Katalin
Kép: Szalay Katalin

Mit gondolsz, sikerült valamit személyes vagy intézményi szinten mégis profitálni ebből a nehéz élethelyzetből, amiben most vagyunk?

Rengeteg hasznos alkalmazást, weboldalt ismertem meg, amiket azóta akár napi szinten használok is. Ilyen szempontból mindenképp tudtam a helyzetből profitálni. Engem a kihívások egyébként is mindig motiválnak, és nem esem kétségbe tőlük. Intézményi szinten azt látom, hogy továbbra is nagyon egységesek vagyunk; a digitális oktatás alatt is együtt találtuk ki a lépéseket. Márciusban például én tarthattam a tantestületnek műhelyfoglalkozást a Google Classroom rejtelmeiről. Ez persze nekem is nagy kihívás volt; nagyon sok mindennek kellett utánanéznem.

Melyik az az applikáció, ami nem hiányozhat a digitális tolltartódból?

A quizlet, a Loom, a Biteable és a liveworksheets.

Kép: Szalay Katalin

Milyen új digitális eszközt próbáltál ki az elmúlt héten?

Talán meglepő, de a Google Meet-et. Igen, eddig nem volt rá szükségem, de a jelenleg is változó helyzetben muszáj magam kicsit jobban beleásni az élő videós órák világába. Ilyenkor megnézek néhány tanító videót, majd magam kísérletezek (akár 1-1 kollégát is bevonva). A „tesztüzemmód” szerintem nagyon fontos mielőtt diákokkal is használni kezdek valamit.

Valamint ha már digitális eszköz: most kaptam okoskarkötőt, aminek a működését és az applikáció funkcióit szintén hosszan kellett tanulmányoznom.

Melyik volt az idei évben a kedvenc Modern Iskola cikked és miért?

A „Hogyan válasszunk digitális eszközöket” című, mert egyszerű és nagyszerű!  Nem árt mindig tudatosítani, mit is akarunk elérni a diákokkal, milyen eszközökkel, és ehhez a cikkben nagyon jó ötleteket kaptam.

Az interjút készítette: Tóth Éva, főszerkesztő

Előző cikkOnline tananyagsorozat a kritikai médiaműveltségről
Következő cikkFormáld egyszerűen diákjaid zöld és pénzügyileg tudatos szemléletét!