Rengeteg hasznos oldalt osztasz meg angol szakos kollégákkal csoportokban, a blogodban. Honnan a kreativitás, az ihlet?
Jómagam mindig is kíváncsi természet voltam 🙂 Ha egy téma megragad, egyből azt nézem, ez vajon érdekes lehet-e a diákjaim számára. Ha a válaszom igen, akkor addig nem nyugszom, amíg valamilyen feladatot, játékot nem készítek az adott témához. Lehet ez akár valamilyen napi aktualitás, vagy a tizenéves korosztályt mindig is érdeklő témák, pl.: állatok, zene, híres emberek. Röviden: az ihletet az engem körülvevő (digitális és „valós”) világból merítem. Az ismeretek megosztása pedig tanárként szerintem az egyik legfontosabb feladatunk. Azt szoktam mondani: ”Sharing is caring.”
Előfordult, hogy azt hitted egy feladat telitalálat lesz, és mégsem hozta a várt hatást? Hogyan lehet egy ilyen helyzetet lereagálni és tanulni belőle?
Természetesen előfordult már ilyen velem is. Nem csüggedek; általában beviszem egy másik csoportba a feladatot, és még az is lehet, hogy ott beválik! Ha pedig már a feladat megoldása közben látom, hogy valamiért nagyon nem tetszik a csoportnak, akkor az is megeshet, hogy „viccesre veszem a figurát”, és témát váltok. Igen, akár félbe is hagyunk egy feladatot.
Ilyen esetre szerencsére van már annyi játék és módszertani ötlet a tárházamban, hogy azok közül húzok elő gyorsan valami olyat, amiről tudom, hogy azt az adott csoport szereti, és még tanulhat is belőle.
Óráid része a nyelv megtanulása mellett a kulturális nevelés. Hogyan sikerül ezt a gyakorlatban megvalósítani? Megülitek az ünnepeket?
Diákjaim tudják, mennyire „szívemen viselem” az angolszász kultúrát, a földrajzi, történelmi ismereteket. Már a legkisebbektől kezdve előkerül a tanórákon valamilyen formában a Hálaadás, a Halloween, St. Patrick’s Day, vagy akár most a Szent Márton-nap, stb.; nagyobbaknál Guy Fawkes’ Day, Remembrance Day…Lehet, hogy csak egy szókereső, vagy egy interaktív feladat formájában bemelegítő feladatként, de az is lehet, hogy egy egész tanórát e köré építek, és belefűzöm például az aktuális nyelvtani anyagunkat is. Alsós diákjaimmal kézműveskedünk; nagy kedvencem volt például a Halloweenra készített kosárkájuk, vagy az újrahasznosított anyagból készült játékok; amit aztán néhány mondattal megtanultak bemutatni is angolul.
Mit gondolsz, sikerült valamit személyes vagy intézményi szinten mégis profitálni ebből a nehéz élethelyzetből, amiben most vagyunk?
Rengeteg hasznos alkalmazást, weboldalt ismertem meg, amiket azóta akár napi szinten használok is. Ilyen szempontból mindenképp tudtam a helyzetből profitálni. Engem a kihívások egyébként is mindig motiválnak, és nem esem kétségbe tőlük. Intézményi szinten azt látom, hogy továbbra is nagyon egységesek vagyunk; a digitális oktatás alatt is együtt találtuk ki a lépéseket. Márciusban például én tarthattam a tantestületnek műhelyfoglalkozást a Google Classroom rejtelmeiről. Ez persze nekem is nagy kihívás volt; nagyon sok mindennek kellett utánanéznem.
Melyik az az applikáció, ami nem hiányozhat a digitális tolltartódból?
A quizlet, a Loom, a Biteable és a liveworksheets.
Milyen új digitális eszközt próbáltál ki az elmúlt héten?
Talán meglepő, de a Google Meet-et. Igen, eddig nem volt rá szükségem, de a jelenleg is változó helyzetben muszáj magam kicsit jobban beleásni az élő videós órák világába. Ilyenkor megnézek néhány tanító videót, majd magam kísérletezek (akár 1-1 kollégát is bevonva). A „tesztüzemmód” szerintem nagyon fontos mielőtt diákokkal is használni kezdek valamit.
Valamint ha már digitális eszköz: most kaptam okoskarkötőt, aminek a működését és az applikáció funkcióit szintén hosszan kellett tanulmányoznom.
Melyik volt az idei évben a kedvenc Modern Iskola cikked és miért?
A „Hogyan válasszunk digitális eszközöket” című, mert egyszerű és nagyszerű! Nem árt mindig tudatosítani, mit is akarunk elérni a diákokkal, milyen eszközökkel, és ehhez a cikkben nagyon jó ötleteket kaptam.
Az interjút készítette: Tóth Éva, főszerkesztő